VÝUKA Kreativní průmysly I. Co to jsou kreativní průmysly L. Úrod do krcftrvnlcl) průmyslů 2. Hľimricmi*s *dcí á lni média zdrav itiicľvi / !■< i. . .v lil I ■ k-. , .niv - I např. výroba hráčok nrihytlii. iklri íiky průmysl Předmět Kulturní a kreativní průmysly - naučí studenty terminologii ale také pochopení hlavního konceptu vymezení kreativních odvětví mezi ostatními průmysly a znalostní ekonomikou. - znalosti atributů kreativních mest jsou nezbytné pro chápání uměni, kultury, kreativity v rozvoji města předpokladem pm producentskou činnost manažerů v kultuře a kreativních odvětvích. Cíle předmětu; ■ Seznámit studenty se základy konceptu kulturních a kreativních průmyslů a používanou terminologií, historií a vývojem této discipliny. ■ Uvést studenty do problematiky definice kreativních průmyslů, přístupy osobností, rozdíly dle zemí, náročnosti mapování a analyzování kreativních odvetví na základě NACE. ■ Podrobně probrat jednotlivá kreativní odvětví a jejich charakteristiky na příkladu města Brna, Zlína a České republiky. DDML316 Základní teorie a produkce v KKP ZS 2016 III BC DM 14:30-17:45 3,10 -hotovo 24 :c ■ 11 H.Ll. iz vz Zkouškově leden £017 Literatura ľsm UiitĽiJ SWt* Hmm, k^V-z. WJ -lij* s isF»j TIiPuľQV.D Ci.j.i ijiiK.t; !rrl Culw. opibriĽoa Lír™1 d rty P*m, 30U-1 CiKAM-K. uarftn: KrraUV-fprfiryn^ -plAcHta i.---- ■■ .'.-.i -: -ľ :h a. (rcnirincriprijrivľlj- W-£ia liHji.Wwirt. rjrr-iimnjirnTin-rip- rLr»lni.-..u[]irrvilT ■iiľTJni-in«ln. Lrnj Unj ^iri'.v.v.-jftrĽir.Tiij'irj^LTíitJifjnioíJtnii'ĽrrĽi ;i LĽfliiikuii diuumuc ľupľHALBUL-UiULiiLi' ■iJlĽPT=iLfr.T-^jĽirwiri kko hm MU lnul mťd.aJ wA.cii'^iTHZCHran^uta-rnLh^krMrhTith^jTnlu-ťiT-aa. -nrťrt ZAHRA^ltNUiTTuDE Výukové metody Kombinace prednáSky. semináře a cvičení. Samostudium dle doporučených pramenů. Exkurze do vybraných kreativních coworkingú v Brně. Metody hodnocení Klasifikovaný zápočet jehož uděleni je podmíněno; • SO'Vb aktivní účastí v hgdinách, - zpracováním průběžných drobných úkolů, • seminární práce (téma bude upresnéno). Obnova - Úvod dá oblasti krealrvnich průmyslů - Historický vývoj od 20. sloletí - rjbseh rjv é vymezení - kukumí gektor, kulturní" průmysly, krerjtrvni průmysly, kreativní ekonomie, kreatiynrtfírjarrniiieu, kreatn/m' wastry - KfcalNní mřata. hKloflc. alflbury, hwJhucĽľil - Krealivní průmysly v C.R - satelitní účel kultury, mapováni IDU - Krealivní průmysly v EU b ostatních zem ich - plľstupy - Kreativní tridenl, krealivní inde*, nový kreatívni index ■ Kreatiyní průmysly a Evropeka unie, program Creative Európe, kreativní mesta UNESCO - Jednotlivá kreativní odvetví - Podnikatelská dimenze kulturních a kreaľŕvnich rjoVervi - inavace a spiiiover efekty - Niuitrufu uodfAjry krunDrvních průmyslů - Kreativní centra - revitalizace brownfiekls tažené kulturou - Eäixloucno&l kreativních průmyslů a krealivnich měst MJHltellWlMJliMlCSťL-CaiviTjUM- H mni [ŕcľfhľ .nťVaí n.uďjiii^Erjuariŕ-.j : ., ■ ■ - ■ ..i ■ ĚrfHjukyjki liLn-dlLBa DWnfiÄK .1 Ki-.Ji.i , , ŕňM Ink. ■hi J .....J m j-vb O i.ti!ní!\n ji-Vj-:. ? 'j\d nníh lllilmUllH llnidMUĽÁjIM 64 BRAND Kreativní průmysly televize rozhlas digitální hry knihy a tisk hudba ve městech Kultura *E originalita výtvarná umění řemesla scénická umění kulturní dědictví design móda architektura reklama software gastronomie video cestovní ruch ICT digirální ekonomika sociální média zdravotnictví zpracovatelský průmysl: např. výroba hraček nábytku, sklářský průmysl Předmět Kulturní a kreativní průmysly - naučí studenty terminologii ale také pochopení hlavního konceptu vymezení kreativních odvětví mezi ostatními průmysly a znalostní ekonomikou. - znalosti atributů kreativních měst jsou nezbytné pro chápání umění, kultury, kreativity v rozvoji města předpokladem pro producentskou činnost manažerů v kultuře a kreativních odvětvích. Cíle předmětu: ■ Seznámit studenty se základy konceptu kulturních a kreativních průmyslů a používanou terminologií, historií a vývojem této disciplíny. ■ Uvést studenty do problematiky definice kreativních průmyslů, přístupy osobností, rozdíly dle zemí, náročnosti mapování a analyzování kreativních odvětví na základě NACE. ■ Podrobně probrat jednotlivá kreativní odvětví a jejich charakteristiky na příkladu města Brna, Zlína a České republiky Výukové metody Kombinace přednášky, semináře a cvičení. Samostudium dle doporučených pramenů. Exkurze do vybraných kreativních coworkingů v Brně. Metody hodnocení Klasifikovaný zápočet, jehož udělení je podmíněno: • 80% aktivní účastí v hodinách, • zpracováním průběžných drobných úkolů, • seminární práce (téma bude upřesněno). Osnova - Úvod do oblasti kreativních průmyslů - Historický vývoj od 20. století - Obsahové vymezení - kulturní sektor, kulturní průmysly, kreativní průmysly, kreativní ekonomie, kreativní třída/milieu, kreativní klastry - Kreativní města, historie, atributy, hodnocení - Kreativní průmysly v ČR - satelitní účet kultury, mapování IDU - Kreativní průmysly v EU a ostatních zemích - přístupy - Kreativní trident, kreativní index, nový kreativní index - Kreativní průmysly a Evropská unie, program Creative Europe, kreativní města UNESCO - Jednotlivá kreativní odvětví - Podnikatelská dimenze kulturních a kreativních odvětví - Inovace a spillover efekty - Nástroje podpory kreativních průmyslů - Kreativní centra - revitalizace brownfields tažené kulturou - Budoucnost kreativních průmyslů a kreativních měst DDML316 Základní teorie a produkce v KKP ZS 2016 III. Bc DM 14:30-17:45 3.10. - hotovo 24.10. 7.11. 14.11. 28.11. 12.12. Zkouškové leden 2017 Literatura Povinná literatura FLORIDA, Richard. The Rise Of The Creative Class. United States: Basic Books, 2002. 434 s. ISBN 978-0-465-02477-3. HOWKINS, J.: The Creative Economy: How People Make Money from Ideas, Penguin Books, 2001. THROSBY, D.: Economics and Culture, Cambridge Univerzity Press, 2004 ŽÁKOVA, Eva a A KOL. Kulturní a kreativní průmysly v ČR. : Institut umění - Divadelní ústav, 2011. 392 s. ISBN 978-80-7008-009-2. CIKÁNEK, Martin: Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku. ISBN: 978-80-7008-231-7. MAPOVÁNÍ KKO Svazek I http://wvw/.idu.cz/cs/mapovani-kulturnich-a-kreativnich-prumyslu-v-cr-i-Svazek II http://www.idu.cz/cs/mapovani-kulturnich-a-kreativnich-prumyslu-v-cr-ii Města http://www.idu.cz/cs/mapovani-na-lokalni-a-regionalni-urovni-mesta-kraj Brno http://www.kreativnibrno.cz/kreativni-odvetvi-brno/ a kompletní dokument http://kb.creos.cz/data/ editor/File/mapovani_kko_brno_2Q14_final_med.pdf Rozcestníky: http://www.idu.cz/cs/mapovani-kulturnich-a-kreativnich-prumyslu-v-cr-20. http:// www, kreativnicesko.cz/. UK http://www.thecreativeindustries.co.uk/ a http://www.nesta.org.Uk/our-projects/topic/2#filter-block DE https://www.kultur-kreativ-wirtschaft.de/ ZAHRANIČNÍ STUDIE Cultural times The first global map of cultural an creative industries (December 2015, orientace dle str. 31) Rozcestníky: http://wwwJdu.cz/cs/mapovani-kulturnich-a-kreativnich-prumyslu-v-cr-20. http:// www.kreativnicesko.cz/. UK http://www.thecreativeindustries.co.uk/ a http://www.nesta.org.Uk/our-projects/topic/2#filter-block DE https://www.kultur-kreativ-wirtschaft.de/ ZAHRANIČNÍ STUDIE Cultural times The first global map of cultural an creative industries (December 2015, orientace dle str. 31) http://en.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/ cultural_times._the_first_global_map_of_cultural_and_creative_industries.pdf Creating growth Measuring cultural and creative markets in the EU(December 2014) http://www.ey.com/ Publication/vwLUAssets/Measurinaculturalandcreativemarkets in the_EU/%24FILE/Creating-Growth.pdf Cultural policy in the time of creative industries (June 2016): http://www.nesta.org.uk/sites/default/files/ culturalpolicyinthetime of_the_creative_industries_.pdf + Creative Australia Studie k KKP od NESTA http://www.nesta.org.uk/project/manifesto-creative-economy World creative http://www.worldcreative.org/ K nástrojům podpory How to support creative industries (November 2010) http://www.creativeincubators.eu/images/ city_support_of_C I. pdf Související literatura DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. 2. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. info průběžně doplňováno. VÝUKA Kreativní průmysly ve městech kulturní dcdictvi u reh ilc Irtura I--Ir:- g.:rů n oir i i\ % jíl ŕ • ríKihlRí di;ii1áhi»irT knihy a li:-k hudba cestovní' ruch K3T dinirálni' ekorn>mi*s *dcí á lni média zdrav itiicľvi / !■< i. . .v lil I ■ k-. , .niv - I např. výroba hráčok nrihytlii. iklri íiky prů myil Předmět Kulturní a kreativní průmysly - naučí studenty terminologii ale také pochopení hlavního konceptu vymezení kreativních odvětví mezi ostatními průmysly a znalostní ekonomikou. - znalosti atributů kreativních mest jsou nezbytné pro chápání uměni, kultury, kreativity v rozvoji města předpokladem pm producentskou činnost manažerů v kultuře a kreativních odvětvích. Cíle předmětu; ■ Seznámit studenty se základy konceptu kulturních a kreativních průmyslů a používanou terminologií, historií a vývojem této discipliny. ■ Uvést studenty do problematiky definice kreativních průmyslů, přístupy osobností, rozdíly dle zemí, náročnosti mapování a analyzování kreativních odvetví na základě NACE. ■ Podrobně probrat jednotlivá kreativní odvětví a jejich charakteristiky na příkladu města Brna, Zlína a České republiky. DDML316 Základní teorie a produkce v KKP ZS 2016 III BC DM 14:30-17:45 3,10 -hotovo 24 :c ■ 11 H.Ll. ZS IL iz vz Zkouškově leden £017 Literatura ĽSM UmíJ-tJ SWt* Hmm, k^V-z. WJ -lij* s isF»J HUWKms J cimliwCujnumy r-\HjJe wjhe vu-eyfrM-iiiJíLji-TliPĽiĽQV.ti Ci.j.i ijukí; !rrl Culw. opibriLkp Lír™1 d rty P*m, ZCUl CiKAM-K. uarftn: KrraUV-fprfiryn^ -plAcHta i. ■■■■ ■■ .'.-.i -: -ľ :h a. (rcnirincriprijrivľlj- W-£ia liHji.Wwirt. rjŕniimnjťTrnn-nn- rLr»lni.-..u[]irrvilT ■iiľTJni-in«ln. Lrnj Unj ^iri'.v.v.-jftrĽir.Tiij'irj.^LTíitJifjnioíJtnii'ĽrrĽi ;i LĽfliiikuii diuumuc ľupľHALBUL-UiULiiLi' ■iJlĽPT=iLfr.T-^jĽirwiri kko hm MU lnul mťd.aJ wA.cii'^iTHZCHran^uta-rnLh^krMrhTith^jTnlu-ťiT-aa. -nrťrt ZAHRA^ltNUiTTuDE Výukové metody Kombinace prednáSky. semináte a cvičeni. Samostudium dle doporučených pramenů. Exkurze do vybraných kreativních coworkingů v Brně. Metody hodnocení Klasifikovaný zápočet jehož uděleni je podmíněno; • SO'Vb aktivní účastí v hgdinácľi, - zpracováním průběžných drobných úkolů, • seminární práce (téma bude upresnéno). 05nova - Jvad da oblasti krealrvriicri průmyslů - Historický vývoj od 20. sloletí - Dbsehové vymezeni'- kulturní sektor, kulturní" průmysly, kreatívni průmysly, kreativní ekonomie, kreativnr tfrdE^rniiieu, kreativní' wastry - Kreativní mrštil, htsiurlc. iitiibury. hodnoceni - Kreativní průmysly v C.R - satelitní účel kultury, mapováni IDU - Kreativní průmysly u EU b nstBtnich zemich - plístu py - Kreativní tridenl, krealivní indew, nový kreativní index ■ Kreativní pvúrnyäly a Evforjaka unie, program crealive Európe, kreativní města UNESCO - Jednotlivá krealivní odvětvi - Podnikatelská dimenze kulturních 0 kreativních rjdvervi - inavace a spiiiover efekty - Niujtrufu uodfAjry kroatrvních průmyslů - Kreatívni centra - revitalizace brownfiekls tažené kulturou - EäixIouĽiio&l kreativních průmyslů a krealivnich měst MJHltellWlMJliMlCSťL-CaiviTjHM- li mni [ŕcľfhľ .nťVai p.uďumiJcĚrduane-.j : . 1 ■ ■ - ■ ..I ■ .. ĚriHjijkyjki liLn-dlLBa nunfiAK .i ki-.jí.i ,, ŕňM Ink. '■li J......J11 j-Vb O i.ti!ní!\n ji-Vji. ? 'j\d nnih iiiilmUiiH ikujfarrfnii 1. Úvod do kreativních průmyslů Co to jsou kreativní průmysly 2. Historický vývoj od 20. století 'li- -n 3. Obsahové vymezení - kkp, ekonomie, třída/milieu, klastry @( 4. Kreativní města, atributy, hodnocení S 5. Kreativní průmysly ve světě J 1. Úvod do kreativních průmyslů 2. Historický vývoj od 20. století Kreativita / česky tvořivost • je zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost; ta se projevuje jako vynalézavost, jako vznik něčeho nového, originálního, popř. tvůrčím řešením problémů • nelze ji kvantifikovat • je nevyčerpatelná • stimuluje ji například umění • kreativita je vlastností všech lidí bez rozdílu Albert Einstein: „Reflektuji-li své myšlenkové pochody, docházím k závěru, že dar fantazie pro mne znamená daleko víc než schopnost absorbovat myšlenky a vědění." „Kreativita není talent. Je to způsob myšlení." - John C/eese John Cleese je britský herec, komik, spisovatel a filmový producent, jeden z šesti členů komediální skupiny Monty Python. "Creativity is the process of having original ideas that have value." —Sir Ken Robinson Kreativec vašim průvodcem 1. Jste osobním manažerem či producentem nějakého umělce nebo kreativce 2. Vyberte si obor z kkp odkud váš kreativec pochází (mimo divadlo :-) 3. Vymyslete profil vašeho kreativce, kdo to je, je skutečný, vymyšlený, co dělá, jak se mu daří, co mu chybí....? 4. Další profesní události budete s kreativcem řešit každou hodinu 1. Úvod do kreativních průmyslů 2. Historický vývoj od 20. století 3. Obsahové vymezení - kkp, ekonomie, třída/milieu, klastry absence védy a výikumu Max Horkheimer Theodor W Adomo 1944 Mcmn, Hueta Miege 60. léta ET M? Charles Landry 1995 nie Crwrtiv? Ewnimy John Howkins 2001 It Ch. D. Throsby 2001 Richard Florida 2002 ' itiUiHomercm < IMlOmUlHl ÍCrrtOi Wiesand Söndermann 2005 Ekonomika kultury v Evropě (The Economy of Culture in E uropel 2006 Ekonomika kultury 2006 Zelená kniha o využiti potenciálu kulturních a kreativních ptůmyslů 2010 Zelená kniha 2010 ■ Evropa 202C kulturní průmysl kulturní průmysly kreativní průmysly kulturní a kreativní průmysly ^618 Max Horkheimer Theodor W. Adornc 1944 Max Horkheimer Theodor W. Adorno Pojem „kulturní průmysl" se poprvé objevil již ve 40. letech 20. století, kdy jej ve svém kritickém díle Dialektika osvícení (1944) použili němečtí filozofové Kritické teorie z Frankfurtské školy. Theodor Adorno a Max Horkheimer. V té době byl jeho smysl poněkud vzdálen dnešnímu významu. Dialektika OSVÍCenstVÍ http://de.wikipedia.org/wiki/Dialektik_der_Aufkl%C3%A4rung Morin, Huet a Miege 60. léta L A N P R Y Creative city A tOOlKIT roo. LJk The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators Routledge Charles Landry 1995 t MAUI 1 S LAN DRY Creative city V li< i 1 I , 1 I i" i i ' 1 \ ' nihu-. r\ \ 1 \ 1 V'K L / K. E» A iN 1 \ M 1 \ ;\ 1 i ' ' ' The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators Routledge THE CREATIVE ECONOMY HOW PEOPLE MAKE MONEY FROM IDEAS - JOHN HOWKlNS The Creative Economy John Howkins 2001 THE CREATIVE ECONOMY HOW PEOPLE MAKE MONEY FROM IDEAS || TN» bit -v* j frwJ*.* gud* far p i: i JOHN HOWKINS ! The Creative Economy Patentové průmysly - průmyslová odvětví produkující či nakládající s patenty, -napfíklňótarirs&ceuíický průmysl, informační a komunikační technologie, průmyslový design, chemický průmysl, vesmírný a automobilový průmysl a další. Převládajícíaktivitou je výzkum a vývoj, zajišťován jak komerčními tak vědeckými pracovišti Průmysly ochranných známek a designové průmysly - jedná o odvětví s velice širokým záběrem, díky čemuž se obtížně rozlišují od autorskoprávních a patentových průmyslů. kreativní průmysly • autorskoprávní průmysly • patentové průmysly • průmysly ochranných zámek • designové průmysly Economics and Culture Ch. D. Throsby 2001 Economics and Culture imťcfny n^-'.'iJair.^h^p^m/ii L-n-'.-wJnJ rrtiAiiírt •MTTUinŮ. Mwii. rwrtLm Hdmitay* ■ BrtflW \ \ i$ iukihG he if to RICHARD FLORIDA Hum THE CREATIVE ECEHtHV NIM "HI V.Di" HPO^T UECisiüN ü f y ü Ij r life The Rise of the Creative Class super kreativní jádro, jež zahrnuje vědce, inženýry, univerzitní profesory, básníky, spisovatele, umělce, návrháře, architekty a další profese, jejichž cílem je vytvořit nové formy nebo návrhy, které jsou snadno přenosné a široce uplatnitelné; kreativní profesionálové, kteří pracují v průmyslu, jež vyžadujícím intenzivní znalosti, například high-tech sektor, finanční služby, zdravotnictví nebo management; tito lidé uplatňují své znalosti pro kreativní řešení problémů Do roku 2030 bude většina dělnických míst s pouhými opakujícími se úkony nahrazena roboty. Podle Floridy kreativní třída v USA již činí asi 30 % zaměstnanců, dělníků je asi 26 % a ve službách pracuje asi 43 % lidí. Richard Florida: Do kreativní třídy řadí vědce, inženýry a doktory ve vývoji a konstrukci, architekty, designéry, pedagogy, umělce všeho druhu, pracovníky v zábavním průmyslu. Další autoři přidávají i top manažery v podnicích, kteří mají na starosti vize a strategie, urbanisty a plánovače rozvoje měst a regionů apod. Tyto profese souhrnně nazývá ústřední kreativní třídou. Poptávka po nových konceptech, výrobcích a službách zvýší nároky na kreativitu lidí. Creative Sector - an Engine for Diversity, Growth and Jobs in Europe Wiesand Sondermann 2005 profese ouaou jeanou z Kitcovycn sKupin kreativní sektor • oblast komerční • veřejný sektor • neformální sektor Ekonomika kultury v Evropě (The Economy of Culture in Europe) 2006 Ekonomika kultury 2006 Zelená kniha o využití potenciálu kulturních a kreativních průmyslů 2010 Průmysl 4.0 ? Zelená kniha Evropa kultura 3.0 2010 m 202 V i* Pier Lu.yi Sacco kulturní a kreativní průmysly Kultura 3.0 2011 Pier Luigi Sacco absence védy a výikumu Max Hofkheimer Theodor W Adomo 1944 Mcmn, Hueta Miege 60. léta It Charles Landry John Howkins ch- D- Throsby 1995 2001 2001 ' itiUiHomercm < IMlOmUlHl ÍCrrtOi ----Wiesand Richard Florida Sondermann 2002 2005 Ekonomika kultury v Evropě (The Economy of Culture in E uropel 2006 Ekonomika kultury 2006 Zelená kniha o využiti potenciálu kulturních a kreativních průmyslů 2010 Zelená kniha 2010 ■ Evropa 202C kulturní průmysl kulturní průmysly kreativní průmysly kulturní a kreativní průmysly ^618 2. Historický vývoj od 20. století 3. Obsahové vymezení - kkp, ekonomie, třída/milieu, klastry 4. Kreativní města, atributy, hodnoc Kulturní kreativní průmysly Kulturní sektor Kulturní dědictví Scénická umění Výtvarné umění Knihovny a archivy Řemesla Kulturní a umělecké vzdělávání Kreativní průmysl Kulturní průmysly Architektura Design Reklama Móda Software Gastronomie Kreativní třída • společenská třída • mají za úkol přinášet nové nápady na zvyšování přidané hodnoty ve všech oblastech • Florida zde řadí vědce, inženýry a doktory ve vývoji a konstrukci, architekty, designéry, pedagogy, umělce všeho druhu, pracovníky v zábavním průmyslu • Další autoři přidávají i top manažery v podnicích, kteří mají na starosti vize a strategie, urbanisty a plánovače rozvoje měst a regionů apod. • Kreativní třída vyznává individualitu, sebevyjádření, otevřenost, respekt vůči odlišnostem, toleranci k jinakosti a odmítá dogmata a paradigmata. • určuje společenské normy dnešní doby (oproti tzv. manažerské třídě 50.-80.let) • nepracuje v tradičním hierarchickém uspořádání Kreativní ekonomika • koncept na rozhraní mezi kreativitou, kulturou, ekonomikou, technologiemi a společností jedno pracovní místo v kultuře vytváří až 2,8 pracovních míst v navazujících odvětvích / studie Johna Myerscougha Ekonomický význam umění v Británii (The Economic Importance of the Arts in Britain) z roku 1988 Kreativní klastry • vychází z průmyslových klastrů • klastr je geograficky blízké seskupení vzájemně provázaných firem, specializovaných dodavatelů, poskytovatelů služeb a souvisejících institucí v konkrétním oboru i firem v příbuzných oborech, které spolu soutěží, ale také spolupracují, mají společné znaky a také se doplňují • př. Silicon Valley v oblasti IT • více ke klastrové politice: Národní klastrová cLSOCIcLCG http://nca.cz/upload/prumyslove-klastry-bruskova.pdf Kreativní klastry • vychází z průmyslových klastrů • klastr je geograficky blízké seskupení vzájemně provázaných firem, specializovaných dodavatelů, poskytovatelů služeb a souvisejících institucí v konkrétním oboru i firem v příbuzných oborech, které spolu soutěží, ale také spolupracují, mají společné znaky a také se doplňují • př. Silicon Valley v oblasti IT • více ke klastrové politice: Národní klastrová aSOCiaCe http://nca.cz/uplQad/prumyslove-klastry-bruskova.pdf př. kreativního klastru: Cluster 2020 - Anglie, Francie, Německo http://www.eciaplatfornri.eu/project/cluster2020/ ENG KREATIVNÍ zlin O NÁS VIZE A CÍLE ČLENOVÉ MATERIÁLY, ODKAZY OPEN MIC VIDEO Z MÉDIÍ KONTAKT 0 Kreativní Zlín je nezávislá "pracovní skupina tvořená zástupci veřejného, soukromého, neziskového a vzdělávacího sektoru z kreativních a návazných odvětví ve zlínské aglomeraci Pracovní skupina vznikla v září 2014 z podnětu Statutárního města Zlína v návaznosti na doporučení vyplývající z projekt j Mapování kulturních a kreativních průmyslů v České republice vedeného příspěvkovou organizací Ministerstva kultury České republiky - Institutem umění-Divadelním ústavem. Mapování ve Zlínském kraji provedla expertka Lia Ghilardl z britské společnosti Noema Research za podpory Krajské hospodářské komory Zlínského kraje a Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Zlín se tak společně s Brnem a Ostravou zařadil mezi ta města české republiky, kde bylo mapování kreativních průmyslů provedeno [ako v jednom z prvních. 3. Obsahové vymezení - kkp, ekonomie, třída/milieu, klastry 4. Kreativní města, atributy, hodnocení - 5. Kreativní průmysly ve světě 21. století = století měst Komunitní plánování, Future City Game Rozvoj a revitalizace měst Ekonomika, zaměstnanost Sdílené pracovní Inovace prostory Kreativní městO coworkingy, huby Image Talent a kreativita Brownfields Kultura a umění Veřejné prostory Identita i p*ovKJř d cooceruf Juan or people hungry tor entertainment to many forms, and with diverse appetites They provKJŕ a mar krt tor cuture and r cultural drversffy to flourish - an ifcOta Iter i in construction and IIn the country Chinese conglomerate Daian Wanda Croup, now th* world's largest cinema operator, is invest ng US$lb toset up *s Han Show Theatre in Wuhan (population 10.2m). i Croup b arso investing m i Mone Park. a giant indoor theme park, using European and C hnese talent to hetp develop the snows and attractions Urbanization is accompanied by changing employment patterns and the acgu»s4ion ofnewsfcWs African urbanization is part of a shift from agriculture to in Latin the needs of. the* developing creative industries. A vocational school for performng arts was recently estabtshed n La Plata. Argentina, to equip unemployed youngster sand aduts tor ■ * _ I,. , A new creative class emerges with the growth of global cities development of cutural activities, n ■of anew (M I countries - the' This class, accordng to Richard Dor Ida. urban studies theorist. Includes super -creative" scientists, artists .designers and novelists, as work-in a wide range of I occupations The creative class is the incarnation at the triptych "Technology. Talent and Tolerance." defined by Florida, and is a key motor of growth, innovation and attractiveness m urban areas. The i of cheap Inner cey property Kxsement of creative freedom helped revive Serin which now I artists and cultural entrepreneurs Global talent in global c Rím (2014) Tap 10 city ranting 1 New York 2 London 3 Paris 4 San Francisco S Singapore 6 Sydney 7 Los Angeles e Berlir 9 Tokyo 10 Barcelona Source: Global talent in global c/rtes, EY, 2015 According to the EY Gtobe/ TaWnf In Global Cities <*JJ5 study, the dry r tor creative class attraction is • New York - enjoys a unique cultural scene, embedded in a i , t-'. ■ mm wmwM I i ■* ■ London - ahead of Parts owtng to its nter national openness(33% of its population was born abroad, compared with tust 12% m Par K) Paris - ranks third due to its cultural herlage and technology assets, but is I by a weaker entrepreneurial rt Span s Basque Country, is now an icon of cutunHed urban regeneration MM* m a i unemployment n the 1990* (around the USS 7O0m 'entaEUatonplar. enhanced the citys attractiveness, underpinned 4.400 taWftog |ob» to the city, and created i than 1.000 fufrtiwe job* TounM haw snte rT*4hpatd i "This means a city needs to embed a culture of creativity in the way it operates and to infuse how all of its organizations operate. Initially there was a focus on the contribution of the arts and the creative industries in driving innovation in cities and helping to make them distinctive." Charles Landry • How programmes in education and learning, and professional development across the lifecycle help create the conditions for creativity. • Obstacles to generating creativity and innovation. Can the creativity agenda co-exist with a culture of risk aversion? The impact of the growing litigation culture, exacting safety standards and other sociological factors. • How the physical context supports the development of a strong urban culture to encourage creatives to stay or be attracted to the region. Lia Ghilardi Každé město má i svou vlastní „kulturní DNA". Existuje tedy nějaký jedinečný soubor vlastností, které město musí získat, aby mohlo dosáhnout statutu „kreativního města"? Jsou takové vlastnosti shodné pro všechna města? A jak dosaženou míru kreativity a s ní související tvůrčí energii udržet dlouhodobě? Existují „přirozeně kreativní" města, která mohou spouštět svůj kreativní potenciál kdykoli, a města ostatní, která budou vždy jen nesměle usilovat o to, aby posílila své tvůrčí a konkurenční schopnosti? Creative Cities Network UNESCO Fiflii^ai* + £ UHF SCO Mutation Natural Scienr.es Social and Human Seien c AOOUt US i i'ii Hire Communication and information Media Sen Woriawirje communings Bents Resources Creative Cities Network '.J'lltd I . Si :':r -n . EducMnnal, Sdenkfi^Hid' ■ UNEiCO * Cur.ii-a »Tr-e*nas» Creatvty o Ireat-.e Cdie; "■e:,-.?i>- Creativity Creative Economy Report 2013 Special Edition UNESCO Crestm Cities Beijing Summit Creative Cities Network <■ Application FAQ ' About Create Cities - .iEvaluators ■ Why cities "» • Why join the Network? • Who art the Members'' • Network Actrvities UNESCO-Ruby Partnership Creative industries International Fund for the Promotion oFCullure UNESCO World Fo Guttural Industnes Museums and Crealrvrty CREATfVE CITIES NETWORK ANNUAL MEETING 2015 Annual Meeting of the Creative Cities Network i tie ik Annual Meeting or the utjL-scu creative cities wetworfc (UCCN} wli tate ptace in It/maTi. lyw fde signaled UNESCO City or CraHs and Folk Art in Irom 25 Representatives ores ernes Tram 32 dure rem countries are invited to Kanazairva, id ■rears alter Vie launch □Flhe Network, to. Reviewthe initiatives underiafcentofuslerThertHe of creativity in sustainable un>an development and Puildflagship partnerships Tor trie Tulure; Reflect on tne development and strategic objectives of an enlarged and more geoqrapnicaNj' balanced Network; Address the crilena Tor Itie seledicn -at hos1 cities aTNetwark Annual meetings as well aaotpenoac review of membership: □aiinetha areas orwofKortheNsrworKrorihe coming roar. Previous Grea+j^e Cities annual meetings have Deen held in Pans (UMESCO HQ. Santa Fo (20O3> Lyon (20OS)l stienzhen (20 to). Seoul C2011], Monirfoi (2012). Bologna [2013) and Chengdu (2Q-\4) The 201B Annual Meeting witl be held in in Jstersund Sweden. Links: Provisional programme To learn more about the UCCNIX Annual Matting please visit the official websile below We sis d invite all Crty Delegations to register to the event using this web-sH*. Website: httpiiVcreatNeKanazawajP' CALL FOR APPLICATIONS 2015 The Call for Applications for Creative Cities designations 2015 will be announced soon on this website. X T The Creative Cities NetworK * Evaluaton and Studies * micTvwws and Arhda ► Contact ui Thematic Networks > 1 1cri-.li.rn f Fh > Www ► Crafts ard Folk Art > Denjn ► Media Arts * Gastronomy in * St Facebooh Photo Gallery VIDEO FROM UCCN ANNUAL MEETING CHENGCU wancn the- vdeo or ma rx uccn .■-■<. j rJcctna n Ch*nao"u. Cnina, Held tram27 to 29 ^=p1ernb:r »14 UNKSt'O tMMk-ff.ik. N«*ork ClUMiDl'MUTIrlC i »-h.i. http://www.une5C0.org/new/en/culture/thernes/ creativity/creative-cities-network/ "Culture turn Kulturní obrat VB Londýn, Manchester, Newcastle, Liverpool či Birmingham Německo Berlín, RUHR - Porúří CR Ostrava, Plzeň, Brno, Zlín 4. Kreativní města, atributy, hodnocení 5. Kreativní průmysly ve světě http://www.worldcreative.org/ Evropská komise ^a=-Strategie Europe 2020 Ekonomik* kuriun/v Evopi (Tn* EcíXKjrky-rjí CuUvre in Europe] UK Žehná kniha o využiti potenciál li kulturních * kiratiwních pnímyslti ZfflO Tri.,'"' ECIA - Europian crEatiue Industries Alliance Creative City UNESCO John Hovrtms Charles Landry http-Jtpr.piirnpa.piJtniiltiirplpnlir.ylriiltLiral-c rnat i vn- i ti ri list ripsii iirkx nn.htm Evropská komise Strategie Europe 2020 Ekonomika kultury v Evropě (The Economy of Culture in Europe) 2006 Zelená kniha o využití potenciálu kulturních a kreativních průmyslů 2010 hltpj'/www.cullijrcrtcL.cj^jikliinliiy^diskuBC-o-vyujiti- poLencialu-kuKijrnieh-a-kreEiIiťnich-prijrTT/sItj-na- e\rop5kE-urffLTTiLrn:7BlJU ECIA - European Creative Industries Al icirice ^11^.*™^™™.™! Creative City UNESCO John Howkins Charles Landry Kanada USA http://www.nesta.org.uk/publications/creative-economy-employment-us-canada-and-uk Richard Florida Sillicon Valley ENABLING Hong Kong Hun, Chung-Hung and Mok (2004) from University from Hong Kong designed the system of measuring of creativity - Outcomes of Creativity Index, OCI Shanghai - City of Design Im^B http://www.creativecity.sh.cn/en/ * . * Good Practices in the Creative Industries Cj|r,M mtwi Mwlnt httpLJ/assf.nrg/imaijfis/Rtnrifis/piihlinations/Rhnnkfi/ AS E F_P l i b I i r.ati on_ E n abl i ngCro ssnvers.pdf hitp^/vww.fonim-avignnri.ortj^ri/infnpmphif:-cnltural-and-creative-inrliistries-asiR-pacific Australia Charles David Throsby Creative Industries, a Strategy for 21st Century Australia, 2011 http://arts.gov.au/sites/default/files/creative-industries/sdip/strategic-digital-industry-plan.pdf http://arts.gov.au/creative Creative Industries Innovation Centre, Sydney, 2009 http://www.creativeplusbusines5.com Creative Partnerships Australia is a business name of the Australia Business Arts Foundation (AbaF). CPA is supported by the Australian Government 4 through the Ministry for the Arts. ^h^^(^^rg&tivgp&rtner5hip5W5tr9li9Qrg-w/ 1 Latin America The Orange Economy, 2013 http://pu locale-attrib /handle/11319/3659? http://www.worldcreative.org/ http://www.worldcreative.org/ A preview, providing a forward-looking analysis of the main challenges to develop CCI. according to local technical evolutions, innovation and economic outlook of each global region. Japan Architecture/newspapers and magazines USA Performing arts/TV UK France Gaming/visual arts Books/advertising Brazil TV/music India Newspapers and magazines/movie Egypt Visual arts/movie Middle East Visual arts/TV http://www.ey.com/Pu blication/vwLUAssets/ey-cultural-times-2015/$FILE/ey-cultu ral-times-2Q15.pdf 1. Úvod do kreativních průmyslů Co to jsou kreativní průmysly 2. Historický vývoj od 20. století 3. Obsahové vymezení - kkp, ekonomie, třída/milieu, klastry 4. Kreativní města, atributy, hodnocení n F-nhri irtHi ni 5. Kreativní průmysly ve světě