Deset prohřešků proti pravidlům dobrého vedení Zadání V okresním městě fungovala malá organizace, která zajišťovala kulturní akce. Organizace byla financována městem a v jejím čele stál manažer s vysokou mírou pravomocí. Ten řídil asi 15 zaměstnanců, plus další pracovníky, kteří zajišťovali realizaci konkrétních akcí. Kontroly do organizace prakticky nechodily a problém nastal teprve, když při kontrole čerpání dotace na velký kulturní projekt došlo k externímu auditu. Během auditu bylo popsáno 10 hlavních nedostatků v těchto oblastech: 1. Přidělování (delegování úkolů) V konkrétních případech nebyly úkoly formulovány dostatečně přesně a srozumitelně a byly spíše podřízenými chápány jako poučování nadřízeného. Měly malou vypovídací schopnost. 2. Odpovědnost a pravomoc Pracovníci nepociťovali vyváženost těchto dvou složek. K plnění úkolů, za které byli odpovědni, nebyli vybaveni dostatečnou pravomocí. Manažer považoval odpovědnost za kolektivní záležitost, což neodpovídá představám moderně řízené firmy. 3. Instanční přístup Ne vždy se příkaz k plnění pracovních povinností dostal k dotyčnému a provázanost s informacemi byla mizivá. 4. Dynamika řízení Byla zde silně prosazována snaha o plnění jakéhosi dlouhodobého plánu bez návaznosti na realitu a plnění dílčích úkolů, což vedlo ke ztrátě pracovní motivace. 5. Povinnost informovat Informace byly od podřízených vyžadovány pravidelně a za neplnění hrozily sankce, ale opačný tok informací neprobíhal tak dobře. 6. Vnitropodniková spolupráce Zcela selhávala z důvodu snahy manažera mít osobní kontakt s ostatními organizačními složkami. Informace, které sám předával dál, vykazovaly neúplnost, ztrátu aktuálnosti, zkreslení a někdy i jejich absenci vůbec. 7. Zastupování Pro absenci informací a špatný přístupu k nim bylo zastupování prakticky nerealizovatelné. 8. Koordinace Manažer se sice snažil, aby pracovníci navzájem spolupracovali, ale tím, že na ně nebyla dostatečně delegována pravomoc i odpovědnost, bylo plnění i dílčích úkolů značně komplikováno. 9. Kontrola Byla prováděna samotným manažerem a nebyla používána jako motivační prvek řízení. Výsledky kontrol nebyly oficiálně dostupné. V případě negativního hodnocení ale často nějak „prosákly“. 10. Plánování Přestože by zde neměly být vzhledem k „velikosti“ organizace problémy, opak je pravdou. Manažer se důsledně vyhýbal konkretizaci úkolů a jejich přidělování, nebo naopak stejný úkol přidělil více lidem. Otázky 1. Co je smyslem práce manažera v kulturní organizaci? 2. Jaký by měl být profil manažera a jaké vlastnosti by měl mít? 3. Které nedostatky v řízení a osobě manažera by mohly ohrozit činnost organizace? 4. Lze uvedené prohřešky aplikovat i při řízení jednoho projektu? 5. Setkali jste se s některými z těchto prohřešků v rámci školního projektů?