DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE 1 16. 11. 2016 DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE •MODEL VNĚJŠÍHO KOMUNIKAČNÍHO SYSTÉMU DRAMATICKÝCH TEXTŮ –Nezohledňuje se vnitřní komunikační systém (jak postavy spolu komunikují uvnitř dramatického textu) –Ve vnějším komunikačním systému se zohledňují všechny existující faktory, nejen cesta od vysílače (text) k přijímači (recipient): •vysílač •přijímač •kanál •zpráva (komplex znaků) •kód – Václav Cejpek / Zimní semestr 2016 DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE •vysílač –plurimediální text (autor) •přijímač – recipient (divák, čtenář, posluchač…) •kanál – fyzikální a psychické spojení mezi vysílačem a přijímačem •zpráva – komplex znaků (informací) zprostředkovaných kanálem od vysílače k přijímači • Václav Cejpek / Zimní semestr 2016 DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE •kód – vysílač zprávu zakóduje (jde např. o komplex vyjadřovacích prostředků inscenace – míru stylizace atp.) a vysílač ji dekóduje –vysílací a přijímací kódy jsou identické jen ideálně – ve skutečnosti se překrývají pouze částečně –přijímačem dekódované obsahy se nekryjí plně s obsahy, které zakódoval vysílač –zpráva zprostředkovaná kanálem se více nebo méně proměňuje i vzhledem k vlastnímu šumu kanálu Václav Cejpek / Zimní semestr 2016 DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE •AUTORSKÁ SOCIOLOGIE • Vztah dramatického textu k empirickému autorovi = autorská sociologie (sociologie autora) •jedinec je ve svém myšlení a jednání spoluurčován společenskými normami –individuální revolta proti normám je také společenský fenomén (revolta potřebuje existenci těchto norem) •struktura dramatického textu souvisí se sociálním pozadím autora Václav Cejpek / Zimní semestr 2016 DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE •autor je zároveň tvůrčí jedinec – individualita •autor dramatického textu vstupuje do veřejné komunikace – orientace na společensky danou normu této veřejné role, kterou naplňuje, nebo narušuje •takové veřejné role jsou historicky variabilní – autor jako: –interpret nábožensko-politického mýtu národa –zvěstovatel daných norem jednání –idealizující zvěstovatel stavově vázané sebeprezentace Václav Cejpek / Zimní semestr 2016 DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE –společensky ustanovený bavič –satirický kritik chybného sociálního chování –propagátor revolučních myšlenek –morální instituce –mluvčí neprivilegovaných skupin –experimentátor a inspirátor komunikačních procesů Václav Cejpek / Zimní semestr 2016 DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE •Sociální funkce dramatického autora –expresivní – dramatik artikuluje už existující společenský konsenzus –instrumentální – konsenzus má být teprve vytvořen nebo změněn Václav Cejpek / Zimní semestr 2016 DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE •Vnitřní organizace produkčních funkcí v divadle –bohatě členěná struktura divadel teprve postupně od 19. stol. (vznik funkce režiséra atp.) –stálý soubor vs. skupina ad hoc angažovaných umělců –hraní repertoár vs. en suite (v blocích) – – Václav Cejpek / Zimní semestr 2016