PERSKÉ MÝTY •NÁBOŽENSTVÍ JIŽNÍ A JIHOVÝCHODNÍ ASIE •z náboženského hlediska nejsložitější území světa: –pravlast 6 náboženství: hinduismu, džinismu, buddhismu, konfuciánství, taoismu, šintoismu –hostitel 2 později vzniklých náboženství: lokálně uzpůsobeného islámu a křesťanství –svatí muži, vědmy, mniši, jogíni, věštci, čaroději, kněží… –šamanské prvky (černá magie, věštby, léčení za pomoci duchů, duševní lety) –v hinduistické tradici najdeme též prvek blízký šamanismu: útrpnou extázi „bhakti“ (probodávání těl železnými hřeby, chůze po rozžhaveném uhlí, lehání na střepy apod.) •ÁRJOVÉ •v sanskrtu „urození“ (termín zavedl Friedrich Schlegel) •původně pastevci, kteří ovládli koně a válečný vůz –z mírumilovných lidí se stali válečníci –cca 6.000 př.n.l. vynalezen bronz – velká část Euroasie se stala válečným územím, o něž zápasily mnohé kmeny (viz např. Mahábhárata), migrace mnoha etnik –vůdci árijských kmenů: dvojice válečník a „rši“ (věštec a pěvec hymnů), archetyp hrdinských dvojčat •vydali se ze stepí střední Asie – u Kaspického moře se rozdělili a vytvořili 2 centra: –1. vlna osídlila Persii (dnešní Írán a okolí): zoroatrismus –2. vlna pokračovala na indický subkontinent: hinduismus (přejal některé prvky původních obyvatel Drávidů) •PERSIE •území přesahující hranice dnešního Íránu •dříve zvané Persie –jižně od Kaspického moře –severně od Perského zálivu –východní hranicí řeka Indus (za ní začínala říše Indů) –západní hranici tvořilo pobřeží Středozemního moře – – – – – – • Persie cca 500 př.n.l. Persie • •HISTORICKÉ MEZNÍKY •2. tisíciletí př.n.l. –pohyb indo-íránských kmenů dokládají archeologické nálezy (nový typ keramiky, nové pohřební obřady) –podobnost védského náboženství se zoroastrismem (společná jména dévů – Vája, Indra viz obrázek) –počátky perské mytologie sahají snad až do 6. tisíciletí př.n.l. indra in thailand •549 př.n.l.: Kýros Veliký porazil Médy, vznik Perské říše –Peršané patrně pokrevně spojeni s kmenem Médů •525 př.n.l.: porazili Egypt •518 př.n.l. Dareios Veliký buduje hlavní město Persepolis –„Džamšidův Trůn“ podle mytického perského krále, jemuž je připisováno zavedení oslav Nového roku •510 př.n.l.: invaze do JV Evropy a na J Ruska •500–449 př.n.l.: řecko-perské války •334 př.n.l.: Alexandr Veliký proniká do Persie –331 př.n.l. ji poráží, říše se zhroutí •7. stol. n.l. území dobyto Araby –Zoroastrismus nahrazen islámem ruiny Persepolisu http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/340.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/342.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/347.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/351.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/357.jpg •NÁBOŽENSTVÍ PERŠANŮ •zoroastrismus –dříve také zvané mazdaismus –prorok: Zaratuštra –žil patrně někdy mezi 10.–7. stol. př.n.l. –autor posvátných zpěvů, jež jsou nejstarší dochovanou součástí posvátné knihy zoroastrismu: Avesta –do té doby uctíváni hlavně bohové negativní, aby neškodili –Zaratuštra: náboženská reforma dualitní povahy: •Ahura Mazda a jemu pomocní bohové •Ahriman (Angra Mainju) a jemu pomocní démoni • J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\02-Ahura_Mazda_02.jpg Ahura Mazda • J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\02-Ahura_Mazda.jpg •duše a smrt u Peršanů –duše přečká tělesnou smrt –její další úděl závisí na tom, zda se klonila k dobru či zlu –jen spravedliví smí vstoupit přes most soudu do domu hymnů, obývaném Ahura Mazdou i ostatními spravedlivými –duše zesnulého provázena krásnou dívkou (tvořenou z jeho dobrých myšlenek), duše nespravedlivého dívkou ošklivou –utrpení či blaženost jsou úměrné skutkům vykonaným během života –není jasné, zda má duše zemřelého v tomto stavu setrvávat věčně, nebo zda se má znovuzrodit (vzhledem k povaze příbuzného hinduismu je pravděpodobné, že učení koloběhu duší bude společné) –více o tom např. v knize „Život po smrti v učení světových náboženství“ •Avesta •posvátný spis zoroastrismu –příbuznost s indickými posvátnými zpěvy Rgvédy (ty byly zapsané během 15.–5. stol. př.n.l.) –původní Avesta zapsána v době 1.400–1.200 př.n.l. –kněží se ji učili zpaměti – ústní tradice –později zapsána zlatým písmem na pergamen (volskou kůži), posvátný záznam zničil Alexandr Veliký –poté ještě několikrát sepsána a znovu zničena –do současnosti se nedochovala kompletní, dnešní verze zapsána ve 13. a 14. stol. (jde o zlomek originálu) –její část – hymnické zpěvy Jašty – obsahuje mýty předzaratuštrovského původu (z indo-íránských dob): stvoření světa, hrdinné skutky bohů, králů a válečníků proti pozemským i nadpozemským bytostem... •PANTEON PERSKÉHO NÁBOŽENSTVÍ: •indo-íránci ve střední Asii měli hlavního boha –v předhistorické době (tedy před cca 3.300–3.100 př.n.l.) ho nazývali DYAUS (sanskrtsky „div“ = zářit, „dyu“ = nebe; tedy „zářící nebesa“) –Dyaus Pitar („Otec zářících nebes“) –dobrotivý bůh spravedlivé povahy, pán dobra, strážce mravního pořádku, soudce práva i bezpráví, věrnosti i věrolomnosti –nazýván také jako Dyaus Asura – tj. Pán nebe (odtud vzniklo označení nejvyššího perského boha dobra Azura Mazda) –viz u Řeků vládce bohů nazývaný Zeus (bez Dia – viz Dyaus, tj. latinský Jupiter), germánské národy ho nazývaly Tiu či Ziu (pranáboženství Indoevropanů bylo společné) •Hlavní bohové perského světa •Ahura Mazda (tj. Pán moudrosti) –hlavní bůh –stvořitel hvězd, slunce, planet, světla i tmy, zvířat i lidí, rostlin i všeho psychického a fyzického konání –jeho symbolem je oheň (osvětluje temnotu) •Ahriman (tj. Špatné smýšlení) –arcidémon, představitel všeho zla a utrpení –ničí svět dobra a pravdy, škodí všem živým bytostem –sídlí v temnotách na severu (domov zlých duchů) –bere na sebe různé podoby (had, ještěrka, mladík) –láká všechny do své říše tmy, lží a klamu, v čemž ho podporují další démoni –na konci věků bude poražen (podle Avesty) •Ahura Mazda soupeří s Ahrimanem J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\03-AhuraMazda-Ahriman.jpg •Ahriman J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\04-Ahriman-02.jpg •Aredví Súrá Anáhitá –bohyně pozemského vodstva, pramen vesmírného moře –její povoz táhnou 4 hřebci: vítr, déšť, mrak, plískanice –zdroj všeho života (zdokonaluje semeno mužů a rodidla žen, očisťuje mléko v prsou matek) –má podobu krásné, neposkvrněné dívky: „vznešeně oděná do zlatě vyšívaného pláště, v ruce drží svazek posvěcených ratolestí, má čtyřhranné zlaté náušnice a zlatý náhrdelník, ve vlasech zlatý osmidílný diadém posázený stovkou hvězd a korunu zdobenou stuhami“ –uctívali ji zejména hrdinové a válečníci, kteří se k ní modlili a nosili jí oběti •Aredví Súrá Anáhitá J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\05-Aredvi_Sura_Anahita.jpg •Verethragna –bůh válečníků –agresivní a vítězící síla v zápase se zlem –bral na sebe desatero podob: silného větru, býka se žlutýma ušima a zlatými rohy, bílého koně s čabrakou ze zlata, velblouda v říji, kance, 15letého mladíka, rychlého ptáka (vrány?), divokého berana, kozla se špičatými rohy, válečníka třímajícího meč se zlatou rukojetí –péro z Verethragny převtěleného do podoby ptáka ptáků sloužilo jako ochranný amulet proti prokletí –v Jaštách vylíčen následovně: „Stvořen Ahurou, staví se k obraně v podobě kance ostrých dolních špičáků, kance, který zabíjí jedinou ranou, k němuž rozzuřenému se nelze přiblížit, má kropenatou tvář, je zdatný, s kovovýma nohama, kovovým ohonem a kovovými čelistmi.“ •Mithra –nejznámější z panteonu perských bohů –jeho kult (mithraismus) se dostal až na území římské říše –dohlížitel činů, dohod a smluv – bůh spravedlnosti –kontroloval vesmírný řád: střídání dnů a nocí i ročních období, byl spojován se sluncem i ohněm, na území Íránu byl slunečním bohem, resp. bohem sluneční záře –Jašty ho popisují následovně: „Přichází přes pohoří před nesmrtelným, rychlé koně majícím sluncem. On jako první vystupuje nad zlatem ozdobené krásné výšiny a odtamtud pozoruje shovívavým okem své věrné Árje.“ –řídil vůz tažený bělouši, měl stříbrný oštěp, oděn ve zlatém kyrysu, vyzbrojen sekerami, palcáty, dýkami a šípy se zlatými hroty, se žezlem nebo kyjem (zbraně proti Ahrimanovi, démonům i nečestným lidem) –jeho svátkem byl původně den podzimní rovnodennosti –postupně spjatý se zimním slunovratem – coby aspekt sluneční záře souvisí se vznikem evropských Vánoc (oslava světla, znovuzrození slunce) http://mithras.webs.com/Mithra.jpg Výsledek obrázku pro mithra god •Váju –bůh větru (stejně se jmenuje jeho hinduistický ekvivalent) –zobrazován jako bojovník: ostrý oštěp a zlaté zbraně, s nimiž pronásledoval Ahrimana, chránil dílo Ahura Mazdy –nepoháněl však vítr, to dělal: •Tištrja –bůh deště, par a mraků, jenž pohání vítr –ztotožňován s hvězdou Sirius –jeho protivnicí byla čarodějka Neúroda (Dužjáirja) a ještě strašlivější démon Sucho (Apaoša) –bral na sebe podobu bělouše se zlatýma ušima a zlatou čabrakou na hlavě, bojoval s černým hřebcem označeným pečetí hrůzy (není-li posílen oběťmi, prohrává) –na jeho počest pořádána každoroční slavnost Tíragán •Átar (tj. Oheň) –syn Ahura Mazdy –každý dům měl speciální ohniště určené k obětování darů Átarovi (viz etymologie slova „oltář“), většinou to bylo maso, přičemž obětníci drželi ve druhé ruce posvěcené ratolesti a odříkávali modlitbu: „Ó, Átare, synu Ahura Mazdy! Jsi hoden oběti a vzývání. Kéž bys přijal oběť a vzývání z příbytků lidí.“ –Átar někdy bojoval po boku boha Mithry –dodnes uctíván v ohňových chrámech (hoří v nich věčný oheň – nepostradatelný prvek při boji se silami temna) –oheň: symbol zoroastrismu, zpodobňován i na íránských mincích http://coinquest.com/cgi-data/cq_ro/response_380/iran_250_rials_1993.jpg http://www.fravahr.org/IMG/jpg/Ardashir_I_coin.jpg •Stvoření světa •nejprve stvořena obloha –dutá skořápka z křišťálu obklopující zemi •pak stvořena voda, teprve po ní vytvořena souš –země byla táhlou rovinou bez jediného vrcholku –pak z toho plochého povrchu rostly po mnoho let hory –Íránci (stejně jako Indové a dnes i my) věřili, že svět je rozdělen na 7 světadílů – stalo se tak poté, co bůh deště Tištrja způsobil, že na zem dopadl první déšť: „V den, kdy Tištrja způsobil déšť, vzedmulo se moře a svět – zpola zaplaven vodou – byl rozdělen na 7 dílů.“ •pak stvořeny rostliny, zvířata a teprve potom lidé •po stvoření těchto 6 základních entit byl stvořen jako sedmý oheň •hora Alborz považována za posvátnou –u jižního pobřeží Kaspického moře –soudilo se, že hvězdy, slunce i měsíc obíhají kolem jejího vrcholku •mytické jezero Vourukaša bylo posvátným shromaždištěm vod –uprostřed něj rostla matka všech stromů zvaná Strom všech semen (též Orlí strom), jenž byl původcem všeho rostlinstva, byla-li nějaká jeho část pozřena, přinášel nesmrtelnost, v jeho koruně bylo hnízdo posvátného ptáka Saény •Alborz J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\08-Alborz2.jpg •Teherán z Alborzu J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\08-Alborz-Teheran.JPG •Saéna J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\09-Saena.JPG •Saéna J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\09-Saena-posvatny.ptak.jpg •Stvoření rostlin a zvířat •1. živočichem byl jedinorozený býk –bílý a zářivý jako měsíc –Ahriman ho zabil –semeno býka předáno měsíci, tam bylo vyčištěno – pak z něj povstalo v místech, kde skanulo na zemi, mnoho druhů zvířat a rostlin •Stvoření lidí •1. člověkem byl Gaja Maretan (tj. Smrtelný život) –stvořen z hlíny –jeho objemná postava stejně široká jako vysoká byla jasná jako slunce –i on zabit Ahrimanem •semeno Gaja Maretana vyčištěno sluncem – po 40 letech z něj vzešel keř rebarbory, ten po 15 letech dorostl do podoby 2 rostlin-lidí (spojených ve společnou postavu) Mašja a Mašjának – prvního smrtelného lidského páru: muže a ženy •když dospěli z rostlinné podoby v lidi a vstoupil do nich dech, řekl jim Ahura Mazda: „Práce a úvahy konejte s dokonalým myšlením, myslete dobré myšlenky, mluvte dobré řeči, konejte dobré skutky, neuctívejte zloduchy.“ •Ahriman je však svedl, aby se obrátili k němu coby ke stvořiteli – uznali, že Ahriman stvořil vodu, zemi, rostliny i zvířata, čímž spáchali prvotní hřích, jejich svět se místo mírem a harmonií naplnil zkázou a zlem •teprve po 50 letech byli schopni zplodit potomky – dvojčata, která však sami pohtili •po dalším dlouhém bezdětném období se jim narodila další dvojčata, ze kterých pochází lidská rasa (Árjové) •Mytičtí panovníci •Řada mytických íránských vládců počíná rodem Paradátovců: –1. král byl Haošjangha (v Avestě zmiňován v souvislosti s žádostí k bohyni vod Aredví Súrá Anáhitá o pomoc proti démonům a zlým mocnostem) –nejvýznamnějším vládcem perské mytologie byl dobrý král Jima – po 300 letech jeho vlády svět přeplněn lidmi, zvířaty a ptáky, a tak ho Jima zvětšil o třetinu pomocí kouzelného zlatého žezla a biče, po dalších 300 letech jej znovu rozšířil a totéž i po následujících 300 letech –pomyslel, že se oddá lži a nepravdě – vtom se jeho zlaté žezlo proměnilo v ptáka a opustilo ho, Jima se ukryl před lidmi –mocné zlaté žezlo se objevuje až v souvislosti se zrozením proroka Zaratuštry, kdy na trůn usedá nová dynastie, jež získá žezlo –v jedné části Avesty připomíná Jimův osud mezopotámský příběh o potopě: jeho narození je spjato s mnoha legendami a zmínka o jeho zhřešení zde chybí – v této verzi vládl 1.000 let, než bohové oznámili, že nastává zlá doba, čas zimy a mrazu, a proto má zajistit 1 muže a 1 ženu i páry nejlepších zvířat a rostlin, Jima byl učiněn nesmrtelným •Démoni a zlé mocnosti •kromě Ahrimana existovalo mnoho zlých bytostí a démonů, proti nimž se mohli postavit kouzelníci –démoni byli nazývání daévové (původ slova v indo-íránském slově daiva, tj. bůh, viz indické déva či latinské deus) –existovaly i zlé bytosti ženského rodu zvané pairiká (mohly na sebe brát podobu krysy, mouchy, padající hvězdy nebo krásné dívky, chtěly-li svést muže) •nejvýznamnějším protivníkem zlých duchů a démonů byl bůh Mithra •Bájní tvorové •s démony, kteří na sebe často brali hmotnou podobu hadů, draků i lidí, se utkali mnozí hrdinové –démony stvořil Ahriman, aby kazili a ničili hmotný svět –nejmocnější z nich byla obluda se 3 hlavami Aždaha, která se živila lidmi (někdy jen s 1 hlavou – viz obrázek) –obrovský bájný pták Saéna sedí na vrcholku stromu všech semen (máváním křídel rozptyluje semena stromu, která jsou následně větrem a deštěm roznášena po celém světě: v jejich roznášení pomáhá pták Čamru), Saéna svá mláďata kojí, byť je pták Výsledek obrázku pro aždaha –strom všech semen hlídá bájná ryba Kara (plave v jezeře Vourukaša a odhání škodlivé a nebezpečné tvory) –další tvor hlídající posvátný strom je spravedlivý jednorožec (někdy uváděný jako osel s 1 rohem), jenž má bílé tělo, 3 nohy, 6 očí a 9 tlam a na hlavě zlatý roh – stojí uprostřed jezera a ničí zlá stvoření ve vodě –obzvlášť nebezpečná je žába, která se pokouší ohryzat posvátnému stromu kořeny •Další posvátní ptáci: –pták Karšiptar rychle létá, rozšířil slova proroka Zaratuštry –sova Ašózušta si brouká svatá slova, čímž odhání zlé démony