•Mytologie spojená s každoročními přírodními jevy •tzv. královský cyklus mýtů •každoroční záplavy na Nilu byly požehnáním i důvodem k obavám –úrodné nánosy z etiopských a súdánských výšin do nížinného Egypta byly pro Egypťany životně důležité (zavlažování, nánosy úrodného bahna vyživovalo pole) –řeka se mohla vylít z koryta příliš a zatopit obydlí –věřilo se, že pravidelné roční záplavy jsou řízeny božstvy – zvláště božským párem: Usir a Eset • • • •Královský mýtus •souvisel se zákonným nástupnictvím faraonů: –faraonův nárok na trůn posvěcen mytologickým precedentem –dogma kultu: faraon je pozemským vtělením nebeského Hóra –mýtus vypovídající o přenesení moci z Usira na Hóra: – •bohové Geb a Nut zplodili 4 potomky: –Usir (řecky Osiris) –Eset (řecky Isis) –Sutech (řecky Set) –Nebthet (řecky Neftis) •Usir coby nejstarší, byl mytologickým pravládcem Egypta –bůh plodnosti a úrody –zelený obličej (byl vzkříšen, tudíž má schopnost obnovy, znovuzrození, každoroční vznik zeleně v povodí Nilu) •Eset jeho sestra i manželka •Sutech vládce nad neúrodnými pouštěmi a suchem −zpodobňován s hlavou mravenečníka, často se vztyčeným dvojocasem) −vytrhl se Nut násilně z lůna (jeho rysy násilí a chaos) •Nebthet jeho mladší sestra a žena •Sutech Usirovi jeho postavení závidí a odhodlá se pomstít –hostina, léčka, vražda –Usirovo tělo rozkouskoval a rozházel po celém Egyptě (dle jiných verzí poslal kusy po Nilu nebo je skryl do kmene stromu) –mytický strom Džed (patří k Usirovým insigniím) –Nebthet projevila svůj žal a pomohla naříkající Esetě nebožtíkovo tělo hledat –po nalezení všech jeho kusů je spojily a Eset v podobě krahujce vdechla máváním křídli Usirovi život –Usir se probouzí k životu na dobu nezbytnou ke ztopoření penisu a vyvrcholení – Eset získává Usirovo semeno a počne Hóra –Usir se odebírá vládnout do říše zesnulých •zázrak zmrtvýchvstání Usira umožňoval každému možnost posmrtného života •Abydos – centrum Usirova kultu –kultovní areál v Abydu (chrámy a pohřebiště) –série reliéfů, 2 z nich se dochovaly dodnes – téma: oplodnění Esety Usirovým semenem, Hór přihlíží J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Osiris1.jpg •bůh Re rozhodl, že se Usir stane bohem zesnulých v posmrtném světě –duše putují po smrti před Usirův trůn, kde jsou souzeny –bohyně spravedlnosti Maat váží jejich srdce (pštrosí pero: ráj nebo cesta do podsvětí zhltnutím nestvůry) –podsvětí Dét (noční pouť slunce), Usirovo záhrobí Amentet J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-záhrobí - poslední soud, vážení srdce.jpg –jen naprosto nevinná duše se dostane po soudu do Usirovy říše, kde může žít spolu s ostatními bohy – ostatní čeká znovuzrození a někdy předtím ještě i pekelná muka •do té doby byl patronem mrtvých Anup: –řecky Anubis –bůh zemřelých, pohřebišť, mumifikace, patron balzamovačů –po Usirově vzkříšení se stal Anup bohem balzamování (balzamoval i Usira) –Anupovi kněží: maska Anupa (šakala) při mumifikacích J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Anup-color.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Anup.balzamuje.jpg •narodí se Hór –souboj s otcovrahem Sutechem, Eset marně zasahuje kopím –Hór oslepen, opět prozře, Sutech ho sexuálně atakuje –po souboji v lodích na Nilu bohové uznají Hórovo vítězství –Ptah předává královské (faraonské) insignie Hórovi J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Hór bojuje se Sutechem v podobě hrocha.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Hór přebírá od Ptaha královské insignie.JPG •Mýtus ve vztahu k realitě: •Eset každý rok mrtvého muže oplakávala (v čas výročí vraždy Usira) –její slzy naplnily Nil, ten se vylil z břehů –signál blížících se záplav v polovina léta: objevení hvězdy Sirius (bohyně Eset) po každoroční periodě neviditelnosti – to bylo navíc ohlašováno objevením souhvězdí Orion coby mytické Usirovy říše zesnulých (Plejády: říše Sutecha) •politická hlediska –v dobách sjednocení Egypta symbolizovaly části Usirova těla roztroušené kultury, které bylo třeba sjednotit (narativní rys aitiologie coby mytický precedens) –faraón: pozemské vtělení Hóra –zesnulý faraon: ztotožněn s Usirem •posmrtná říše –Egypťané věřili, že se do ní po smrti dostanou jejich duše –tuto říši neřadili do podsvětí pod zemí, ale do vesmíru (pyramidy v Gíze na západním břehu Nilu kopírují postavení nejjasnějších hvězd Orionu) –Mléčná dráha: nebeský Nil –analogie se smrtí každého jedince (umírající Usir a jeho znovuzrození) •rituální kontext (rituál přechodu) inscenování tohoto mýtu coby dramatu – pašijová hra z Abydu –části pro veřejnost (vražda, oplakávání zesnulého, hledání částí jeho těla, souboj Hóra se Sutechem) –tajné části pro zasvěcené (scelení a balzamování Usirova těla) •Plán (mapa) zásvětí: •staroegyptská Kniha dvou cest: –dochována v rakvích ze Střední říše (onblast el-Berša) –nejstarší mapy nebes –průvodce zesnulého po onom světě –výjevy: Thovtovo sídlo, Usirovo sídlo a pole obětin (možnost uctívání Usira i po smrti), důraz na cestu slunečního boha s jeho vyznavači od východu k západu a černou zemí vnitřkem nebes zpět), popis mnoha démonů jménem (zesnulý je musel znát, aby mohl projít branami, které stráží), hlavní protivník zesnulých démon Apop (gigantický had hrozící spolknutím slunce – souvislost se zatměním) •Solární mýty starověkého Egypta: •členění universa do 3 světů: –1) podsvětí –2) pozemský svět –3) nebesa –slunce umírá každý večer při západu, bojuje a vítězí nad podsvětními silami zla (během 12 nočních hodin) a každé ráno je znovuzrozeno při východu slunce –podsvětí ztělesňováno bohem Akerem (sing. Aker), byl zosobněním vých. a záp. horizontu (podsvětní vchod a východ), ztělesňován dvěma lvy sedícími k sobě zády (nebo pruhem země se lví či lidskou hlavou na každém konci) Související obrázek •Cesta slunečního boha podsvětím: •popis egyptského podsvětí se dochoval nejvíce v nekropoli Údolí králů –pohřby už ve 2. tisíciletí př.n.l. –množství obrazů, reliéfů i nápisů, které vykradači hrobů nechávali být (byly pro ně bezcenné) –náročná Reova cesta podsvětím – musí odolat mnoha stvůrám, nástrahám a nebezpečím •3 zdroje mýtu (papyry, rakve, sarkofágy): –Kniha o tom, co je v podsvětí (detailní popis toho, co se odehrává během každé z 12 hodin pouti podsvětím) –Kniha bran (Re putuje 6 podsvětními jeskyněmi, do nichž přináší jas) –Kniha jeskyní (Reův souboj s gigantickým hadem, střežícím vstup do podsvětí) •Mýtus o pohromě: •důsledek narušení vztahu mezi lidmi a bohy –lidé nabyli sebevědomí a stavěli se bohům na roveň (viz mýty o potopě v jiných kulturách) –kněží v chrámech zajišťovali oběťmi přízeň bohů – a tím pro lid blahobyt a rovnováhu •nejstarší verze Mýtu o pohromě zaznamenána v souboru magických zaklínadel Kniha Božské krávy: –odehrává se za vlády boha Rea –nejdřív vládla Egyptu posloupnost bohů (Usir, Sutech, Hór, Re, Džehuti), teprve kolem r. 3.000 př.n.l. sjednotili zemi první faraonové – končí doba mytická, začíná doba historická –lidé osnovali proti Reovi spiknutí –Re to poznal – svolal do svého paláce tajnou radu bohů –sdělí to bohyni Nun (tj. Vesmír), ze které on sám povstal, chce znát její postoj –Nun: lidstvo má pobít sluneční Oko Reovo – bohyní Hathor (bohyně lásky, radosti, ničení... viz aspekty bohyně Ištar) –ostatní bohové horlivě souhlasí –lidé si důsledky spiknutí uvědomí, prchnou před hněvem boha Re do pouště –Hathor je následuje a svou ničivou silou je vraždí v podobě zuřivé lvice lačnící po krvi –lidstvo téměř vyhlazeno –Hathor potřebuje načerpat sílu, před Reem se dme pýchou nad masakrem, prahne po další krvi –Re se slituje nad zbytkem lidstva, upustí od pomsty –krvelačnost Hathor se vymkla kontrole – bohové mají na záchranu lidí čas do rána, než se H. probudí •Hathor Výsledek obrázku pro hathor –Re přikáže veleknězi rozmělnit červený okr na kaši a smísit ji s žitným pivem –7.000 džbánů je naplněno tekutinou v barvě lidské krve a zaplní tím poušť do výše 3 dlaní –Hathor ráno „krev“ spatří a zaraduje se, zhluboka se napije –pivo ji tak omámí, že nenajde ukrytý zbytek lidstva... –Slunce (Re) pak vystoupí na nebesa na hřbetu Božské krávy jménem Mehetveret (tj. Velká potopa), jež vytváří nebeskou klenbu a splývá s bohyní Nut –Re, znavený a zklamaný lidstvem, opouští Egypt a jmenuje svým nástupcem boha moudrosti Džehutiho (řecky Thovt), aby převzal vládu nad lidstvem –D. naučí lidstvo znalosti hieroglyfů, v nichž je obsažena veškerá moudrost a vědy (viz např. mayský Opeřený had) –nastává éra vlády lidských faraonů https://goddessinspired.files.wordpress.com/2012/07/hathor-holy-cow.jpg •Džehuti Související obrázek Výsledek obrázku pro thovt •3 fáze slunečního boha: •Cheprer: ranní fáze sluneční cesty oblohou –zpodobňován jako brouk skarabus (v přírodě kutálející kuličku trusu) •Re: polední aspekt slunce –celková podoba slunečního boha •Atum: odpolední slunce –klesající ke vstupu do podsvětí Cheprer •náboženská reforma Amenhotepa IV. –vládl 1353–1335 př.n.l. – bohem slunce určen Aton – pokus o monoteizaci egyptského náboženství –jeho syn Tutanchamon po smrti „faraona kacíře“ obnovil starý teogonický řád • stéla v karnackém chrámu líčí „reakci bohů“ na reformu: – „Chámy bohů a bohyň stály v ruinách. Jejich svatyně byly opuštěné a zarostlé. Jejich svatostánky jako by už neexistovaly a chrámová nádvoří se užívala jako cesty. Bohové se k této zemi obrátili zády. Modlil-li se kdo k některému bohu o radu, bůh vždy mlčel – a totéž i bohyně. Srdce je bolela v hrudích a rozsévali zkázu, kam oko dohlédlo.“ •Mýtus o stvoření člověka: •bůh Chnum vykroužil lidskou podobu na hrnčířském kruhu –posvátné zvíře Chnuma byl beran (u starých národů symbol plodnosti) –v Egyptě člověk vnímán jako opatrovník všeho stvořeného na světě (fauny, flóry, země), s touto rolí mu pomáhaly božské síly (kontrast k judaismu a křesťanství, které vnímají člověka jako nadřazeného ostatním tvorům i světu) –Chnum měl původně vládu nad každoročními záplavami Nilu, které přinášely ze Súdánů životadárné naplaveniny, jež činily nilské povodí mimořádně úrodné –tuto jeho roli později převzala Eset •Chnum Související obrázek Výsledek obrázku pro chnum C:\Users\Pavel\Desktop\chnum.jpg •Egyptská teogonie v Súdánu: –egyptský panteon a mýty se rozšířily i mimo území Egypta –např. chrámový komplex Tyfonium v Súdánu vypadá, jako by se nacházel v Egyptě –chrám v oblasti středního toku Nilu je z období Merojského království (cca 300 př.n.l. – 350 n.l.), poničen s příchodem křesťanství, kdy zanikla i merojština –archeologové zde mj. našli metr vysoké sousoší boha Amona (bůh s beraní hlavou, nejasného původu, později ztotožněn s bohem Re) a jeho manželky bohyně Mut –Merojské království dodržovalo egyptské zvyky a používalo egyptské hieroglyfy –čeští archeologové zde r. 2012 objevili oltář s dvojjazyčným nápisem: egyptské i merojské hyeroglyfy (merojština dosud nerozluštěna – známe jen několik slov) –v poušti asi mnoho merojských měst s chrámy a pyramidami •chrámy v Súdánu http://www.hedvabnastezka.cz/uploads/gallery/original/17297.jpg Výsledek obrázku pro Tyfonium