ŘÍMSKÉ DIVADLO Vrchol a zánik antického divadla Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo oŘím založen cca kolem r. 750 př. Kr. (Romulus a Remus) •republika •císařství •rozhodující evropská velmoc oobliba řeckých divadelních představení (vojáci) onapř. města Tarent a Syrakusy – místa pro poznání rozvinuté řecké (helénské) kultury ořímské divadlo – řecké vzory a řecký vliv (napodobenina) • Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo • •ŘÍMSKÉ SLAVNOSTI spojené s hrami: • •Ludi Romani – k poctě boha Jupitera 4. – 19. září •Ludi plebeji (Lidové hry, rovněž k poctě Jupitera) listopad •Ludi privati (soukromé hry – triumfy, pohřby, zasvěcení…) Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo •SOUČÁSTI SLAVNOSTNÍCH HER • oludi scaenici (scénické hry) ozávody vozatajů ogladiátorské zápasy odostihy – štvanice zvířat aj. Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo •Vznik římského divadla r. 240 př. Kr. • •Livius Andronicus cca 284 př. Kr. – cca 204 př. Kr. oŘek – po bitvě u Tarenta prodán do otroctví do Říma; posléze propuštěnec – domácí učitel opřeložil do latiny Odysseu („Odusia“) opřeklad (autorství? adaptace?) jedné řecké tragédie a jedné řecké komedie pro Ludi Romani (Římské hry) r. 240 př. Kr. Václav Cejpek / 3. 11. 2016 image > Římské divadlo •etruské vlivy: omimetické tance, písně, dialogické, mimické, gestické prvky… oEtruskové – národ sídlící na západě Itálie (8 . – 4. stol. př. Kr.) Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo •herci oženské role hrají muži oherci – většinou propuštěnci, otroci, cizinci (Řekové), výjimečně svobodní římští občané Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo – divadelní prostor •divadelní prostor onejprve: dřevěná divadla •byla stržena po každém představení opozději kamenná divadla: •Pompejovo divadlo (55 př. Kr.) •Marcellovo divadlo (13 př. Kr.) •Balbovo divadlo (13 př. Kr.) Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Martovo pole v Římě Václav Cejpek / 3. 11. 2016 Datei:Campus Martius.jpg > Pompejovo divadlo (model) Václav Cejpek / 3. 11. 2016 Das Theater des Pompeius in Rom > Pompejovo divadlo •zahájení – slavnostní hry o600 lvů, 410 panterů, 18 slonů, 1 nosorožec… •cca 10 tis. diváků (možná i více) •součástí stavby – chrám Venuše Vítězné na horním okraji hlediště proti scaene Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Pompejovo divadlo Václav Cejpek / 3. 11. 2016 exteriortheatreofpompey > Pompejovo divadlo Václav Cejpek / 3. 11. 2016 Pompdraw 175px-Rome_overlay_graphic > Marcellovo divadlo (dnešní podoba) Václav Cejpek / 3. 11. 2016 Datei:TheatreofMarcellus.jpg > Římské divadlo – divadelní prostor ostavba na rovině – konstrukce (nikoliv ve svahu) •výška kolem 33 m (Marcellovo divadlo) ocavea (hlediště) oorchestra (půlkruhová) oscaena (frons scanae) ovysoká mohutná budova ofrontální fasáda – bohatě zdobená • Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo – divadelní prostor •proscaenium (pulpitum) omělké jeviště odlouhé 30 – 60 m •opona onovinka římského divadla ooddělovala hlediště a jeviště oopona se na počátku spouštěla dolů omenší opony k zahalení částí jeviště • Václav Cejpek / 3. 11. 2016 Pompdraw > Srovnání řeckého a římského typu divadla Václav Cejpek / 3. 11. 2016 • theatron • theatmodlab > Římské divadlo •představení, herci… ohrálo se bez masek, později s maskami okostýmy – podle současné řecké módy (v helénském duchu) okothurny (podrážka až 20 cm) oonkos (obloukovitý nástavec na vlasy nad čelem) Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo •diváci ovolný vstup, divadlo pro každého oobčané, otroci, chudí, bohatí, ženy, muži děti… otouha bavit se, nikoliv vnímat umění okonkurence jiných podívaných oproletarizace Říma → tendence k nenáročným, zábavným žánrům o Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > TRAGÉDIE - dělení •fabula crepidata onáměty známých řeckých tragédií opočátek vývoje – 240 př. Kr. • •fabula praetexta ořímská tragédie z římského prostředí o Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Tragédie / Lucius Aeneus Seneca • •4. př. Kr. – 65 po Kr. •fabula crepidata •tragédie literární, zřejmě nebyly uváděny (recitace) •zobrazování nejhrůznějších skutků a událostí, kruté výjevy… – vnější prostředky •vychovatel císaře Nerona, sebevražda na Neronův příkaz („číše bolehlavu“) o Václav Cejpek / 3. 11. 2016 220px-Seneca-berlinantikensammlung-1 > Tragédie / Lucius Aeneus Seneca opodle řeckých předloh (Euripides, Sofokles) omoralizující úvahy a sentence: „rozhovor autora se sebou samým“ (Stehlíková) opůsobení lidských vášní ozkoumání moci zla – jak zlo dokáže zničit dobro o Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Tragédie / Lucius Aeneus Seneca •Medea •Phaedra •Hercules •Agamemno •Oedipus •Phoenissae (Foiničanky) •Thyestes •(…) Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > KOMEDIE / dělení •fabula palliata ořímská komedie s řeckým námětem cca 240 – 150 př. Kr. oPlautus oTerentius • • fabula togata ořímská komedie z římského prostředí • Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > KOMEDIE / fabula palliata •neutrální prostředí •řecké vzory a inspirace •ustálené typy ozamilovaný mladík ochytrý otrok ochlubivý voják obezcharakterní kuplíř aj. •známé motivy opřekážky v lásce oosudy ztracených a opět nalezených dětí ozáměna osob •hraje se bez masky Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Komedie / Plautus • •Titus Maccius Plautus cca 251 – 184 př. Kr. opodle řeckých vzorů – nová attická komedie (Menandros) o21 dochovaných komedií obujnost oživý lidový jazyk – obhroublost, bohatá obraznost osituační humor ozpěvní a hudební vložky o o Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Komedie / Palutus •Amfitryon •Komedie o hrnci (Aulularia) •Komedie o strašidle (Mostellaria) •Chlubivý vojín (Miles gloriosus; Shakespeare – Falstaff) •Blíženci (Menaechmi; Shakespeare – Komedie omylů) •Pseudolus, Lišák Pseudolus •(…) • • Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Komedie / Terentius •Publius Terentius Afer cca 190 – 159 př. Kr. ootrok – propuštěn ouhlazenější náměty i jazyk (latina aristokratických a vzdělaných kruhů) okomedie nemají tak jednoznačné typy – individualizace postav ovšední život lepších kruhů omluvené drama – bez zpěvních vložek oprology – uvádí své zdroje, komentuje… o6 komedií zachováno o Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Komedie / Terentius •Dívka z Andru •Kleštěnec •Formio •Bratři •Tchýně •Sebetrýznitel • Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > MIMUS / (řecky „mimos“) •mimus = „napodobující“ •délka 30 – 60 minut •lidový, drsně komický žánr •obscénnost, erotické scény, hrubé výrazy •improvizace •akrobatické vsuvky, zpěv, tanec •ovládl římské jeviště po ústupu tragédie a komedie (od 1. st. př. Kr.) •vliv na středověké komediální žánry a na commedii dell´arte o o Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > MIMUS •náměty ze všedního života spodních vrstev omilostné zápletky osvatby omanželská nevěra onarážky na aktuální politickou situaci otravestie mýtů (travestie = posměšná satirická varianta) •ženské role hrály ženy •rutinované typové herectví, improvizace •hraje se bez masky • Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > PANTOMIMUS •pantomimus = „vše napodobující“ •od r. 22 př. Kr. •taneční quasidramatická forma •odloučení pohybové napodobovací složky a textu •jediný herec v různých kostýmech a maskách hraje všechny role •chór nebo sólový recitátor mluví / zpívá, orchestr hraje Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > ATELLANA, ATELLÁNSKÁ FRAŠKA •Atella, město v Kampánii •krátká improvizovaná hra •etruský a řecký vliv (flyácká fraška) •drsná komika, přehnaná gesta •jazyková hrubost (venkovský dialekt), •pevný rejstřík typů Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > ATELLANA, ATELLÁNSKÁ FRAŠKA •témata: okaždodenní situace oerotika orodinné události (svatba, úmrtí, spory o dědictví apod.) okontrast venkov – město (venkované jako hloupí prosťáčci atd.) otravestie mýtů ovrchol v letech 100 – 80 př. Kr., pak ústup (vítězí mimus, pantomimus) Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo • •úpadek římského divadla opokleslé divadelní formy (mimus, pantomimus) osamoúčelné exhibice • o Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo •křesťanství opůvodně malá sekta oKonstantin – edikt milánský r. 313 or. 393 oficiální státní náboženství, útlum divadelní činnosti osv. Jan Zlatoústý, sv. Cyprián, Tertulianus – ostré výpady proti divadlu • •několikrát opakovaný zákaz divadla v Římské říši Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo •rozpad římského impéria or. 395 rozdělení na západořímskou a východořímskou říši (po smrti císaře Theodosia I.) or. 476 zánik západořímské říše (barbaři – Visigóti aj.) otrvá východořímské impérium pod názvem Byzantská říše – rozsáhlé divadelní aktivity o Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo - literatura •Literatura •Stehlíková, Eva. ANTICKÉ DIVADLO. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2005. • •Stehlíková, Eva. ŘÍMSKÉ DIVADLO. Praha : Koniasch Latin Press, 1993. Václav Cejpek / 3. 11. 2016 > Římské divadlo - literatura • •Rozšiřující literatura •Ürögdi, György. Tak žil starý Řím. Praha : Orbis, 1968. •Groh, Vladimír. Starý Řím. Praha, 1931. •Loukotková, Jarmila. Není římského lidu. Brno : Jota, 2003. (román; 1. vyd. 1949) •Roberts, John Maddox: cyklus detektivek z římského prostředí (S.P.Q.R. I – VI) •etc. Václav Cejpek / 3. 11. 2016 >