ŘECKÉ DIVADLO (2) Divadlo athénské demokracie > Řecké divadlo •Masky –mají všichni účinkující –původ masky – rituální –funkce masky – snadná proměna postav, muži hrají ženy, vizualizace pro velký prostor řeckého divadla –chór – všichni stejné masky –vyrobeny z plátna vyztuženého sádrou nebo klihem –otvor pro ústa – zesiluje zvuk Václav Cejpek / 20. 10. 2016 2 > Řecké divadlo Václav Cejpek / 20. 10. 2016 3 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Dionysos_mask_Louvre_Myr347.jpg/250px-Dio nysos_mask_Louvre_Myr347.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/Courtesan_mask_Louvre_MI58.jpg/220px-Cour tesan_mask_Louvre_MI58.jpg TragicComicMasksHadriansVillamosaic > Řecké divadlo •Současné použití antické masky – Theater Kassel • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 4 > Řecké divadlo •DIVADELNÍ PROSTOR •starořecké divadlo je otevřená nezastřešená stavba pod širým nebem •má 3 části: –orchestra –theatron (hlediště) –skéné (jevištní budova) – • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 5 > Řecké divadlo – • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 6 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/GriechTheater2.PNG > Řecké divadlo – Dionýsovo divadlo v Athénách – • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 7 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Dionisov_teatar_u_Akropolju.jpg/330px-Dio nisov_teatar_u_Akropolju.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/DionysiusTheater.jpg/220px-DionysiusTheat er.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Theatre_of_Dionysus_03.JPG/260px-Theatre_ of_Dionysus_03.JPG > Řecké divadlo - Epidauros – • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 8 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Epidauros_-_Theater.jpg/220px-Epidauros_- _Theater.jpg Výsledek obrázku pro epidaurus theater > Řecké divadlo •Orchestra (= místo pro tanec) –tančí a zpívá zde chór –půdorys – kruh –Dionýsovo divadlo v Athénách: průměr cca 20 m –některé archeologické průzkumy – orchestra mohla být obdélníková –uprostřed – oltář (thymele) •v nejstarší době chór tančil kolem oltáře •v pozdější době – oltář přenosný – na představení se odstranil • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 9 > Řecké divadlo •Hlediště (theatron = místo k dívání) –umístěno na úbočí přirozeného svahu –orchestra – přirozená či umělá plošina na úpatí svahu –diváci stáli nejprve kolem orchestry, později na svahu –poslední fáze vývoje hlediště – na svah byly umístěny nad sebe řady sedadel –sedadla nejprve dřevěná, později kamenná –hlediště obepíná kruhovou orchestru ze dvou třetin • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 10 > Řecké divadlo – theatron – • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 11 Antické divadlo Epidaurus, Peloponés, Řecko Antické divadlo Epidaurus, Peloponés, Řecko > Řecké divadlo •Skéné (jevištní budova) –skéné vzniká v okamžiku, kdy se ve struktuře představení objevuje herec-herci –skéné existuje už zcela jistě v r. 458 př. Kr., kdy byla uvedena Oresteia – bez ní by byla inscenace nemožná –herci hráli před skéné –uvnitř skéné – zázemí pro herce v čase, kdy tančil a zpíval chór, možnost převleků do jiných kostýmů… –původně stan či dřevěná bouda – stavěla se každý rok znovu a po slavnostech se zbourala • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 12 > Řecké divadlo –kolem r. 340 př. Kr. – skéné jako kamenná stavba ohraničující orchestru na straně protilehlé divákům –funkce skéné v pozdější době – nejen zázemí pro herce, ale také sklad dekorací, rekvizit, kostýmů, masek, zázemí pro statisty, technický personál… –skéné má tři výstupy (dveře) –po přestavbě v Periklově době – před skéné nízké podium spojené s orchestrou třemi stupni – • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 13 > Řecké divadlo –za Perikla zřejmě už také paraskénion vlevo i vpravo – boční křídla, která prostor opticky uzavírají –mezi skéné a hledištěm parodos – příchod pro chór do orchestry zleva i zprava –od 3. stol. se před skéné staví proskénion = 3 – 4 m vysoké jeviště, které je umístěné na sloupech • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 14 > Řecké divadlo - skéné • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 15 Antické divadlo v Orange Antické divadlo v Athénách | i60.cz > Řecké divadlo •Scénická výprava (dekorace) –oltáře, hroby, sochy bohů apod. –v tragédiích a satyrských hrách střídmé dekorace, v komediích – dekorace má větší roli –rekvizity (v komedii) –hlavní dekorační prvek – je třeba výtvarně pojednat velkou stěnu skéné, která tvoří optické pozadí pro herce – většinou perspektivní malba architektury (palác) → plasticita prostoru – – • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 16 > Řecké divadlo –periakty trojboké otočné hranoly, pomalované na všech třech stranách –umístěny zřejmě u parodů (parodos) –funkce – proměna místa děje → otočením se objeví jiná dekorace –hojně se využívají v renesanci (od 16. stol.) Václav Cejpek / 27. 10. 2016 17 > Řecké divadlo –ekkyklema = dřevěná plošina, která se vysouvala hlavním výstupem z budovy skéné (prostřední výstup) –pomocí ekkyklematu se prezentuje divákům výsledek děje „za scénou“ – např. mrtvé Médeiny děti Václav Cejpek / 27. 10. 2016 18 Výsledek obrázku pro ekkyklema Výsledek obrázku pro ekkyklema > Řecké divadlo – theo apo mecháné (bůh ze stroje, deus ex machina) –technické zařízení (jeřáb) – umožňuje, aby se na scéně najednou a překvapivě objevila postava (bůh), který vyřeší stávající rozpory a umožní ukončení tragédie • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 19 > Řecké divadlo •Diváci –řecké divadlo – v klasické době masové divadlo pro všechny diváky: občané (ženy, muži, děti), cizinci bez občanství, otroci (někdy zpochybňováno) –Dionýsovo divadlo – v klasické době 17 tis. diváků –vstup – nejdříve volný, později poměrně nízké vstupné, chudší občané dostávali na vstupné příspěvek od státu (2 oboly) –sezení – postupně se řídí hierarchií –publikum – vytrvalé a znalé věci • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 20 > Řecké divadlo •Tragédie v 5. stol. př. Kr. –Aischylos (cca 523 – 456 př. Kr.) –Sofokles (cca 496 – 406 př. Kr.) –Euripides (cca 480 – 406 př. Kr.) Václav Cejpek / 20. 10. 2016 21 > Řecké divadlo •AISCHYLOS (cca 523 – 456 př. Kr.) – – – – –90 her, dochovalo se 7 –představitel tragédie, která stanoví etickou normu –podpora sátu a náboženství, úcta k tardičním hodnotám • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 22 Aischylos_Büste > Řecké divadlo –nejdříve tragédie s jedním hercem, pak přidává druhého –velký divadelní potenciál – tendence k monumentálnosti a spektakulárnosti –Oresteia (jediná dochovaná celistvá trilogie s dějovou návazností) •Agamemnón •Oběť na hrobě •Usmířené lítice – • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 23 > Řecké divadlo – –Peršané –Prosebnice –Upoutaný Prométheus –Sedm proti Thébám Václav Cejpek / 27. 10. 2016 24 > Řecké divadlo • • • • • •SOFOKLÉS (cca 496 – 406 př. Kr.) –na 120 her, dochovalo se 7 –1 satyrské drama – Slídiči (fragment) –soutěž dramatiků vyhrál 24 krát • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 25 > Řecké divadlo – –zavedl třetího herce –důraz na individuální charakteristiku postav – psychologická motivace –postavy se ocitají v tíživé obludné krizi → vede to k sebepoznání a vědomí, že nad lidskými zákony stojí vyšší princip –propracovaná dramatická struktura, gradace napětí až k vyvrcholení • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 26 > Řecké divadlo – –Oidipus král – –Antigona –Elektra –Filoktetes –Oidipus na Koloně • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 27 Král Oidipus > Řecké divadlo • • • • •EURIPIDÉS (cca 480 – 406 př. Kr.) –napsal přes 90 her, dochovalo se 18 –1 satyrské drama – Kyklóps (Kyklop) –zpochybňoval tradiční hodnoty – bohové nejen jako příčina štěstí a dobra, ale i jako zdroj utrpení a zkázy – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 28 Euripides_Statue > Řecké divadlo • –budil ostrou kritiku současníků (např. Aristofanes v komedii Žáby aj.) –důsledný realismus, psychologická motivace postav –výrazné ženské postavy –rozvolněná dramatická struktura, tendence k monologizaci – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 29 > Řecké divadlo – –Médeia –Elektra –Hippolytos –Bakchantky –Trójanky –Ifigenie v Aulidě – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 30 > Řecké divadlo •SATYRSKÉ DRAMA –„satyrská“ dohra k tragické trilogii –sbor satyrů – lesní démoni, průvodci Dionýsa – starci a chlapci – – – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 31 > Řecké divadlo • • • – – – – –zesměšnění mytologických témat –bujný tanec, vulgarity, nespoutanost – kontrast k vážnosti a děsivosti tragédií – – – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 32 > Řecké divadlo •ŘECKÁ KOMEDIE –kómóidía = zpěv veselého průvodu –původ komedie – ve fallických průvodech k poctě boha Dionýsa •Stará attická komedie •Střední attická komedie •Nová attická komedie – – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 33 > Řecké divadlo – komos, fallický průvod • – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 34 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Komos_Staatliche_Antikensammlungen_1432.j pg/1920px-Komos_Staatliche_Antikensammlungen_1432.jpg > Řecké divadlo •STARÁ ATTICKÁ KOMEDIE (5. stol. př. Kr.) •ARISTOFANES (cca 448 – 380 př. Kr.) –napsal přes 40 her, dochováno 11 –aktuální vztah k současnosti, „politická“ komedie, politická satira –kritika osob, poměrů… –nadsázka – bizarní a absurdní rysy komedií –Lysistrata –Jezdci –Oblaka –Ptáci – – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 35 > Řecké divadlo •STŘEDNÍ ATTICKÁ KOMEDIE (4. stol. př. Kr.) –žádný text se nedochoval • •NOVÁ ATTICKÁ KOMEDIE (4. – 2. stol. př. Kr.) –„helénistická“ komedie – helénismus = polovina 4. stol. př. Kr. – 1. stol. př. Kr. •pronikání řečtiny a řecké kultury do orientálních kultur a jejich vzájemné ovlivňování – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 36 > Řecké divadlo – –ústup od politické satiry –příklon k individuální osobní tematice – zesměšňování lidských vlastností apod. (lakota, žárlivost, zbabělost…) –typizované postavy (starci, mladíci, paraziti, vojáci…) – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 37 > Řecké divadlo • • • •MENANDROS (342 – 291 př. Kr.) –napsal 108 komedií, zachovala se 1 + řada dlouhých souvislých fragmentů –Dyskolos (Morous, Dědek, Škarohlíd) –Spor o dítě (fragmenty) –Čí je to dítě? – • Václav Cejpek / 27. 10. 2016 38 > Řecké divadlo • MIMOS (MIMUS) –zřejmě již od 6. stol. př. Kr. –málo dokladů – bylo mimo oficiální slavnosti (na hostinách atp.) –především divadlo „bavičů“ –vystupují zde i ženy –krátké scénky, mimetický tanec, napodobování zvířat, akrobacie, žonglování –pestrá tematika – lidské vlastnosti – Václav Cejpek / 27. 10. 2016 39 > Řecké divadlo - literatura •Literatura •Stehlíková, Eva. ANTICKÉ DIVADLO. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2005. •Homéros. ILIAS. Praha: Academia, 2010. •Homéros. ODYSSEIA. Praha: Academia, 2012. • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 40 > Řecké divadlo - literatura •Zamarovský, Vojtěch. BOHOVÉ A HRDINOVÉ ANTICKÝCH BÁJÍ. Praha: Brána, 2000. •Graves, Robert. ŘECKÉ MÝTY. Praha: Lervné knihy, 2004. •Mertlík, Rudolf. STAROVĚKÉ BÁJE A POVĚSTI. Praha: Argo, 2014. • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 41 > Řecké divadlo - literatura •Burn, Lucilla. ŘECKÉ MÝTY. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999. •Hošek, Radislav. ZEMĚ BOHŮ A LIDÍ: Pohledy do řeckého dávnověku. Praha: Svoboda, 1972. •Daneš, Jaroslav. KAPITOLY Z DĚJIN POLITICKÉHO MYŠLENÍ SATROVĚKÉHO ŘECKA A ŘÍMA. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 42 > Řecké divadlo - literatura •Groh, František. ŘECKÉ DIVADLO. Praha, 1905. •Groh, František. TOPOGRAFIE STARÝCH ATHÉN. Část 1 a 2. Praha, 1909 a 1913. Václav Cejpek / 20. 10. 2016 43 >