ŘECKÉ DIVADLO (1) Divadlo athénské demokracie > Řecké divadlo •Co bylo před starověkou řeckou kulturou? •Minojská kultura (2500 př. Kr. – 1400 př. Kr.) – na ostrově Kréta –Podle krále Mínoa (Mínos) –Palác v Knóssu –Mínotauros •Heladská kultura (1600 př. Kr. – 1100 př. Kr.) – Mykény (řecká pevnina) •Kultura v Tróji (Malá Asie) –Trójská válka • • – • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 2 > Řecké divadlo •Vliv krétsko-mykénského období na pozdější starořeckou kulturu – např. převzetí mytologie •Palác v Knóssu, Lví brána v Mykénách • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 3 > Řecké divadlo •Řecká civilizace – vznik v 8. – 6. stol. př. Kr. –Městské státy: Attika (Athény), Sparta, Korint, Théby, Megara, Argos • • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 4 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Ancient_Sparta_02.jpg/370px-Ancient_Spart a_02.jpg > Řecké divadlo Václav Cejpek / 20. 10. 2016 • • • • –Dominance Athén – porážka Peršanů v bitvě u Marathónu r. 490 př. Kr. –Vláda Perikla (Periklés, 460 – 430 př. Kr.) – významné období politického, společenského a kulturního rozvoje (umění, architektura atd.) • 5 > Řecké divadlo •Eposy Ilias a Odysseia – Homér –Ilias •polovina 8. stol. př. Kr. • 15 tis. veršů, 24 zpěvů •námět: Trójská válka •sepsána v 6. stol. př. Kr., předtím ústní tradování –Odysseia •cca konec 8. stol. př. Kr. •12 tis. veršů, 24 zpěvů •námět: putování Odyssea •ústní tradování, text zapsán v 6. stol. př. Kr. • • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 6 > Řecké divadlo •Řecká tragédie vzniká z rituálů na oslavu boha Dionýsa • • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/Dioniso_del_tipo_Madrid-Varese_%28M._Prad o%29_01.jpg/220px-Dioniso_del_tipo_Madrid-Varese_%28M._Prado%29_01.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2d/Dionysos_kantharos_BM_B589.jpg/220px-Dion ysos_kantharos_BM_B589.jpg 7 > Řecké divadlo •Dionýsos – bůh vína a orgiastického veselí, bůh úrody a plodnosti –Bacchus (Bakchus) – latinské pojmenování Dionýsa •Oslavy jeho svátku – průvody s hudbou a zpěvem, většinou divoké nespoutané veselí •Účastníci průvodu – satyrové, kentauři, bakchantky Múzy, nymfy... •Dithyrambos (dithyramby) – hymnus na oslavu boha Dionýsa, přednášený střídavě chórem a sólovým předzpěvákem za doprovodu píšťal Václav Cejpek / 20. 10. 2016 8 > Řecké divadlo •Thespis – r. 534 př. Kr. uvedl v Athénách první tragédii ‒proti chóru postavil prvního herce – první dialog (otázky – odpovědi) – tragický agon ‒„Thespidova kára“ Václav Cejpek / 20. 10. 2016 9 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Formella_15%2C_il_carro_di_Tespi_%28Theat rica%29%2C_nino_pisano%2C_1334-1336.JPG/220px-Formella_15%2C_il_carro_di_Tespi_%28Theatrica%29%2C_n ino_pisano%2C_1334-1336.JPG > Řecké divadlo •tragédie v 6. stol. př. Kr. –témata – mytologie –Choirilos –Pratinas –Frýnichos (současné náměty – Pád Miléta – pokuta 1000 drachem – současná témata se opouštějí) ─texty se nedochovaly • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 10 > Řecké divadlo •Městské (Velké) Dionýsie – konají se koncem března v Athénách •Lénaje ‒konaly se na přelomu ledna a února na athénské agoře (veřejné shromaždiště občanů), od 5. stol. v Dionýsově divadle na Akropoli v Athénách ‒třídenní slavnost ‒5 komedií, 2 tragédie •Venkovské (Malé) Dionýsie ─prosinec Václav Cejpek / 20. 10. 2016 11 > Řecké divadlo •Městské (Velké) Dionýsie ‒každý rok koncem března ‒od 5. stol. př. Kr. ─náboženské, státní a umělecké motivace a cíle ─agon – soutěž („zápas“) autorů ─pětidenní slavnosti •2 dny před slavností – proagon – průvod autorů, členů chóru, herců – představování her na veřejnosti •vpředvečer slavnosti – přenesení kultovního obrazu boha Dionýsa do divadla • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 12 > Řecké divadlo –1. den – velký průvod, slavnostní oběť v divadle (oltář thymele uprostřed orchestry), vyznamenání zasloužilých občanů, soutěž v dithyrambech •10 mužských a 10 chlapeckých sborů –2. den – soutěž komedií – uvedeno 5 komedií od 5 autorů –3., 4. a 5. den – soutěž tragédií – každý den jeden autor s tetralogií •tetralogie – 3 tragédie + satyrské drama Václav Cejpek / 20. 10. 2016 13 > Řecké divadlo –Tragédie •prolog – co se stalo před začátkem hry •parodos – příchod chóru •epeisodion – „epizoda“, část děje prezentovaná postavami •stasimon – výstup sboru •epeisodion •stasimon •(…) •exodus – odchod chóru Václav Cejpek / 20. 10. 2016 14 > Řecké divadlo • –Satyrské drama •mytologický námět, který je pojednán s velkou komickou nadsázkou •drsný až obscénní humor •burleskní prvky, zesměšňování, parodie Václav Cejpek / 20. 10. 2016 15 > Řecké divadlo •Organizace slavnosti ─ archon eponymos •vysoce postavený státní úředník •řídil přípravu a průběh celé slavnosti •vybíral autory •každému autorovi přidělil chorega ‒choregos •sestavoval chór z občanů Athén, platil ho během celého zkoušení •obstarával kostýmy chóru • důležité postavení – byl uváděn ještě před autorem hry • • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 16 > Řecké divadlo –herci a výprava – placeni státem –soutěž – o vítězi rozhoduje laická porota – Václav Cejpek / 20. 10. 2016 17 > Řecké divadlo •Inscenování ─zkoušky řídil zpravidla autor (režie, hudba, choreografie …) ─hercem v době Aischylově byl autor ─později (Sofokles) – profesionalizace jednotlivých činností ─každá hra uvedena jen jednou •úspěšné hry se někdy uváděly mimo Athény (Malé Dionýsie) •reprízy zaváděny až v pozdější době ( 4. stol. př. Kr.) Václav Cejpek / 20. 10. 2016 18 > Řecké divadlo •Herec (hypokrites) ─původně 1 herec (protagonista) ─Aischylos zavedl druhého herce (deuteragonista) ─Sofokles zavedl třetího herce (tritagonista) ─na jevišti mohou být maximálně 3 herci – důsledek pro dramatickou techniku (sevřenost dialogů, hutnost děje) ─každý herec hraje více postav; jednu postavu může někdy z nutnosti hrát více herců – viz např. Král Oidipus (střídání herců v rolích) • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 19 > Řecké divadlo • ‒hrají pouze muži (i ženské postavy) ‒časem zavedena i soutěž herců (od r. 449) ‒hlavní herec je autorovi přidělen losem ‒koncem 5. stol. př. Kr. – vznik malých kočovných skupin, které uvádějí athénské tragédie na venkově ‒hlavní herecký prostředek – hlas (řeč, recitativ, zpěv) ‒přednes rétorický, větší část textu za doprovodu hudby Václav Cejpek / 20. 10. 2016 20 > Řecké divadlo • ‒herec nosil hlavovou masku – mimika obličeje tedy nehrála žádnou roli ‒celkový styl inscenací: velká stylizace, nerealisticky Václav Cejpek / 20. 10. 2016 21 > Řecké divadlo •Chór –ve staré době asi padesátičlenný –později (5. stol. př. Kr.) – počet členů chóru v tragédii 15 (později 12), v komedii 24 –nástup sboru většinou jednotný, někdy však po malých skupinkách –zpěv a tanec unisono, jen někdy se sbor rozdělil na dvě poloviny – – Václav Cejpek / 20. 10. 2016 22 > Řecké divadlo –sbor je chápán většinou jako postava hry – klade dotazy, komentuje, stojí mimo děj, ale vstupuje do něj otázkami, radami –stanoví etický rámec, dává najevo, co je správné –původně amatéři, později profesionalizace –dlouhý a náročný trénink (zkoušky možná až 11 měsíců) – – Václav Cejpek / 20. 10. 2016 23 > •Hudba a tanec –hudba je organickou součástí představení, zní pod slovy tragédie –flétna; lyra, trubka, bicí nástroje – pro zvláštní efekty Václav Cejpek / 20. 10. 2016 24 Řecké divadlo https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Aulos_player_MAR_Palermo_NI22711.jpg/220p x-Aulos_player_MAR_Palermo_NI22711.jpg > Řecké divadlo –tanec – důležitý vyjadřovací prostředek sboru –různé druhy tanec – slavnostní, extatický, v komediích nadsazený, burleskní –nejen tanec „nohama“, ale i gesta rukou, pohyb těla… • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 25 > Řecké divadlo • •Kostýmy –kostým byl původně kultickým převlekem, později má především estetické a jevištně-technické funkce Václav Cejpek / 20. 10. 2016 26 > Řecké divadlo –kostým v tragédii •nelze jednoznačně určit, jaké kostýmy se používaly (jednotné, různé…???) •kratší či delší tunika s rukávy, zdobená •kostým zřejmě má znaky rozlišení postav podle pohlaví a sociálního postavení •obuv – měkké sandály •kothurny – sandály s vysokou podešví (20 cm) – až v helénské době Václav Cejpek / 20. 10. 2016 27 > Řecké divadlo –Chlamys (krátký plášť), chiton (druh košile), himation (delší plášť) Václav Cejpek / 20. 10. 2016 28 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Chlamys.PNG https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9a/AurigaDelfi.jpg/142px-AurigaDelfi.jpg > Řecké divadlo •Sandály / Tunika / Chiton Václav Cejpek / 20. 10. 2016 29 Řecká tunika chiton > Řecké divadlo –kostým v komedii •úprava oděvu, který se nosil ve všedním životě •herci měli na sobě trikot tělové barvy •trikot byl na zadku a na břiše vycpaný •mužské postavy měly připnutý kožený fallos •ženské postavy – kostým zdůrazňuje ženské pohlavní atributy •krátký chiton – aby vynikla komediální nahota • • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 30 > Řecké divadlo •Kostýmy v komedii • Václav Cejpek / 20. 10. 2016 31 >