STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE lPavel Trtílek: 13. října 2016 J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\MEZOPOTÁMIE\hlava akkadského krále.jpg lČasová periodizace – počátky divadla: lPravěk (do 4. tisíciletí př.n.l.) -divadlo v dnešní podobě neexistovalo, performanční („předváděcí“) projevy však ano (obřady, hudba, tanec, vyprávění, snad i stínové divadlo…) -archeologické prameny hmotné povahy (doba kamenná) -absence písemných pramenů - lStarověk (4. tisíciletí – 476 n.l.) -předvádění mytologických příběhů v rámci náboženského kultu (Egypt, Mezopotámie, Mezoamerika, Jižní Amerika, antické Řecko) -písemné prameny včetně prvních dramat -zrod divadla – Indie, Čína, antika lVznik městských civilizací: •cca 3.300 př.n.l.: civilizační centra v Mezopotámii (dnešní Irák) a politicky stabilnějším Egypt‏ě (znalost písma, náboženská střediska s kamennými monumenty) •civilizace s vlastní historií •počátky „divadla“ v podobě performančních útvarů (náboženské slavnosti a obřady: např. kult bohyně Ištary, boha Usira…) lMezopotámie: •povodí řek Eufrat a Tigris („Meziříčí“) •3.000 př.n.l. Sumerové •po nich Akkadové, Chetité, Babyloňané, Asyřané… •znalost písma: klínové písmo začali používat Sumerové (převzaly ho další místní kultury…) •lingvista Bedřich Hrozný rozluštil klínové písmo‏ Hrozný - výkopy - naleziště tabulek.jpg •polyteismus •nejstarší dochované mýty světa •mytická potopa (bájný Utanapištim – obdoba Noema)‏ •babylonská věž: opravdu existovala (už kolem 2.000 př.n.l.), šlo o Mardukův zikkurat •na obrázku Babylon kolem roku 600 př.n.l. Mytologie: H:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\MEZOPOTÁMIE\Babylon.jpg Pieter Brueghel st. – Babylonská věž zikkurat v irácké poušti zikkurat – hypotetický nákres původní podoby rekonstrukce zikkuratu 2100.jpg •na vrcholcích zikkuratů byly svatyně zasvěcené konkrétním bohům: -Šamašovi, Ištaře, Mardukovi… •konaly se v nich neveřejné části obřadů, veřejné části se konaly na prostranství kolem zikkuratů •v Mardukově chrámu v Babylonu byl každoročně konán posvátný sňatek: −inscenované kultovní drama, při kterém král představoval boha plodnosti a hlavní kněžka bohyni lásky a plodnosti Ištar −vše odpovídalo skutečné svatbě: od milostných písní až po svatební noc páru, účelem bylo zajistit plodnost a úrodu (viz např. Epos o Gilgamešovi) l lEposy: lnejstarší dochované písemné památky světa -psaná literatura tedy nezačíná v antice ani ve starověké Indii, ale už v Mezopotámii •některé eposy byly nejspíš při slavnostech „inscenovány“, jejich primární funkce však nebyla divadelní, ale náboženská (též společenská a politická) •Epos o Gilgamešovi −nejobsáhlejší z dochovaných mezopotamských eposů (zapsán už cca 2.500 př.n.l.)‏ −nejstarší verze psaná sumersky (5 kratších epických skladeb) −nejrozsáhlejší akkadská verze má 12 tabulek textu l Epos o Gilgamešovi (tabulka s pasáží o potopě)‏ Další eposy: lEpos o stvoření:‏ •posvátný text veřejně recitován (zpíván?) kněžími v Babylonu během 4. dne oslav Nového roku (příchod jara) •pojednává o kosmologických událostech (sakrální povaha, přesto nepostrádá dramatično) lSestup Ištary do podsvětí:‏ •epos vychází z rituálů plodnosti (jeho torza dochována ve více variantách) •původně sumerská bohyně Ištar (též Inanna, Innin): bohyně lásky, plodnosti, pohlavního života, ale taky války, zmaru a ničení (tvůrčí i ničitelský aspekt) •z Asýrie máme doloženo, že mytologické pasáže ze života bohyně Ištar (její sestup do podsvětí, odkud vysvobodila svého milence Dumuziho, jejich svatba) byly inscenovány v rámci jejího náboženského kultu •procesí vedoucí sochu bohyně městem s mnoha zastaveními: odehrávány příběhy z jejího života (viz též např. antický Dionýsos či egyptský Usir) •její kult na sebe vázal zástupy chrámových prostitutek a prostitutů (rozšířen i mimo oblast Mezopotámie) • l lsňatek Ištary a Dumuziho lIštar (vyobrazení na keramice, Louvre) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Ishtar_vase_Louvre_AO17000-detail.jpg/320p x-Ishtar_vase_Louvre_AO17000-detail.jpg Ištařina brána s procesní cestou: jedna z 8 bran vnitřní části Babylonu (model)‏ rekonstrukce Ištařiny brány (Pergamské muzeum v Berlíně)‏ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Pergamonmuseum_Ishtartor_06.jpg/640px-Perg amonmuseum_Ishtartor_06.jpg •ukázka přímé řeči v eposu: - „Slyš, vrátný, otevři mi bránu! - Otevři bránu, ať mohu vejít! - Jestli bránu neotevřeš a vstoupit mě nenecháš, - vypáčím dveře, přerazím závoru, - rozbiji ostění, vyvrátím křídla - a vyvedu mrtvé, ti pohltí živé - a mrtvých víc bude než živých!“ - Vrátný otevřel ústa svá - a pravil vznešené Ištaře řka: - „Postůj, paní má, dveře nevyvracej! - Počkej uvnitř! - Půjdu tvé jméno ohlásit královně Ereškigale.“ - (ze sumersko-akkadských originálů přel. Lubor Matouš) •ukázka dialogu v eposu (čteno při obřadech a přitom snad také spektakulárně předváděno): l Když ji provázel první branou, korunu velkou z hlavy jí sňal. l „Proč, vrátný, sňal jsi mi z hlavy korunu velkou?“ l „Vejdi, má paní, tak znějí zákony vládkyně podsvětí.“ l Když druhou ji provázel branou, z uší jí sundal náušnice. l „Proč, vrátný, vzal jsi mi z uší náušnice?“ l „Vejdi, má paní, tak znějí zákony vládkyně podsvětí.“ - - (ze sumersko-akkadských originálů přel. Lubor Matouš) - (jiné verze také přeloženy – viz Jiří Prosecký: Slova do hlíny vepsaná) Svědectví o existenci herectví v Mezopotámii: Nippurská verze eposu o Ištaře (nazvaná Sestup Inanny do podsvětí)‏ obsahuje část, kdy se bůh Enki dověděl, že je Innana (Ištar) držená v podsvětí bez atributů božství, nemocná a přibitá na hřeb, a tak stvořil dvě bytosti: herce a kněze. Herec jí přinesl do podsvětí chléb života, kněz živou vodu... Literatura: • Balabán, Milan – Gilgameš: mytické drama o hledání věčného života (Praha, 2002)‏ • Epos o Gilgamešovi (přel. Lubor Matouš, k dispozici několik různých vydání)‏ • McCallová, Henrietta – Mezopotámské mýty (Praha, 2006)‏ • Mýty staré Mezopotámie (Praha, 1977; přel. Prosecký, Hruška, Součková, Matouš)‏ • Prosecký, Hruška, Součková, Břeňová – Encyklopedie mytologie starověkého Předního východu (Praha, 1999)‏ • Prosecký, Jiří – Slova do hlíny vepsaná: mýty a legendy Babylonu (Praha, 2010) • Zamarovský, Vojtěch – Na počátku byl Sumer (Praha, 1966)‏ • Zamarovský, Vojtěch – Gilgameš (Praha, 1976; převyprávěno)‏