STAROVĚKÝ EGYPT lPavel Trtílek, 13. října 2016 •3 300 př.n.l.: vznik prvních měst a chrámových komplexů na březích Nilu • •cca 3 000 př.n.l.: spojení Horního a Dolního Egypta • •našim znalostem o Egyptě vděčíme hlavně archeologii a písmu: hieroglyfické, hieratické, démotické • •Rosettská deska: viz foto (Jean-François Champollion) Mytologie související s obřady: lhypotézy o divadelnosti náboženských obřadů -byly jejich součástí i hrané pasáže? -šlo o náboženská dramata? ltexty na stěnách chrámů a pyramid -hráli je kněží?‏ -šlo přímo o dramata? lpro svědčí: -výskyt dialogů -dramatická jednání lproti: -nedostatek důkazů... Mytologie spjatá s cyklickými přírodními jevy: lkaždoroční záplavy na Nilu jsou l řízeny božskou dvojicí: -Usir (Osiris) -Eset (Isis) Výsledek obrázku pro nil Královský mýtus: lposvěcoval faraonův nárok na trůn mytologickým precedentem: faraon je vtělením boha Hóra •bohové Geb (bůh Země) a Nut (bohyně Oblohy) zplodili 4 děti: l- Usir (bůh plodnosti a úrody, první mytický vládce Egypta)‏ -- Eset (Usirova manželka) -- Suteh (bůh pouští a sucha)‏ -- Nebthet (Sutehova manželka)‏ l Nut klenoucí se nad Gebem (mezi nimi bůh vzduchu Šov, vně je vícekrát zobrazen bůh Re na slunečním voze) geb-nut.jpg Suteh Usir na mumifikačním loži (chrám v Abydu) Eset vpravo v antropomorfní podobě a též nad jeho falem jako krahujec (jejich nenarozený syn Hór stojí vlevo) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e3/Abydos_Tempelrelief_Sethos_I._36.JPG/800px -Abydos_Tempelrelief_Sethos_I._36.JPG u mumifikačního Usirova lože stojí Eset a Hór, Usir zvedá jednu ruku k hlavě a druhou si svírá falus, aby ho vydráždil k orgasmu (chrám v Abydu) http://wps.ablongman.com/wps/media/objects/13623/13950598/images10/Fig10.7.jpg Eset zachraňující Usira záhrobní scéna: poslední soud – vážení srdce, mrtvý předstupuje před Usira a Eset (za asistence Anupa) J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\EGYPT\nové\záhrobí - poslední soud, vážení srdce.jpg lpatron zesnulých bůh Anup (řecky Anubis), kněží jeho kultu nosili šakalí masky (při mumifikacích i v procesích) •Eset každoročně Usira oplakávala - záplavy na Nilu v čas výročí jeho vraždy •hvězda Sirius (Eset) a souhvězdí Orion (říše mrtvých) •královský mýtus měl vliv na nástupnictví faraonů •víra v posmrtnou říši a věčný život - Mléčná dráha coby nebeský Nil (řeka mrtvých) vedoucí duše po smrti do záhrobí - pyramidy v Gíze na západním břehu kopírují hlavní hvězdy Orionu • plodivé božské síly (vegetační božstva) v jiných kulturách: -Ištar (Mezopotámie), Persefona a Démétér, Dionýsos (Řecko), Nián (Čína)... • Mýtus ve vztahu k realitě: Usirova mysteria (Usirův kult): lprovozování pašijové hry z Abydu (tj. hry o utrpení) -nedostatek informací... -uváděno patrně vždy počátkem jara -téma: smrt a zmrtvýchvstání Usira, souboj Hóra se Sutehem, korunovace Hóra -doba konání: cca 2.500 – 550 př.n.l. (každoročně) -Hór ztělesňován patrně faraonem -pouť do Abydu: symbolické vyjádření cesty duší do Usirovy říše zesnulých l2 části: -pro veřejnost (např. boj mezi přívrženci Usira a Suteha) -pro zasvěcené (např. Usirovo vzkříšení)‏ lPrůběh mysterií patrně rozčleněn do 4 celků: -1) sváteční období začalo znovunalezením a balzamováním roztroušených částí Usirova těla, které je následně rituálně spojeno (politická funkce mýtu – sjednocení 42 egyptských krajů v politický a kulturní celek) -2) inscenování Usirova zmrtvýchvstání rituálním oživením jeho složeného těla (věčný život) -3) souboj Hóra se Sutehem -4) nastoupení Usirova syna Hóra na trůn lPrameny: -Ichernofretova stéla -Šabakův kámen l Ichernofret: -organizátor každoročních slavností v 19. stol. př.n.l. -líčí průběh „pašijí“ (za vlády Senusreta III.): lnejvýznamnější události z Usirova života byly spektakulárně předváděny (bitvy, průvody, zádušní obřady) lhlavní role ztělesnili kněží ldavové scény obyčejný lid lrůzné části cyklu se konaly asi na různých místech, ústředním místem byl Abydos lcelek trval 5 dnů a některé přidružené aktivity až několik týdnů (viz některá středověká mysteria v Evropě) - -šlo skutečné o velkolepou divadelní podívanou? -nebo jen o rituální úkon s divadelními prvky? chrám v Abydu Abydos: Usirova socha Svědectví o existenci divadla: lprvní „režijní kniha“ (období Střední říše) -na papyru z Ramessea (součást jednoho z opisů Knihy mrtvých) popis mysteria o 46 dějstvích -rukověť ceremoniáře pověřeného organizací mysterií -rituální královské drama (provozováno v Hórově chrámu v Edfu) -každoročně o svátku vítězství Hóra (Hór zabíjí Suteha) lEset a sedm štírů (období Nové říše) -fragment dramatického textu (objeven 1942) -veršované drama napsané na stěnách chrámu v Edfu -bohové pojati jako běžní lidé, vystupuje tam i chór hrobka se sarkofágem zpěvačky Nehmes-Bastet (stáří cca 3 000 let, Údolí králů, objeveno roku 2012) J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\EGYPT\nové\2012-sarkofág staroegyptské zpěvačky Nehmes-Bastet.jpg kryt sarkofágu s podobiznou zpěvačky Nehmes-Bastet (působila v chrámovém komplexu v Karnaku) J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\EGYPT\nové\2012-sarkofág zpěvačky z Údolí králů.png loutnistky (snad hudební součást obřadů)‏ Patrný vliv egyptského divadla na antické Řecko: lstyky mezi civilizacemi východního Středomoří lřecký historik Hérodotos zaznamenal 2 egyptské performance -„Usir je egyptskou obdobou Dionýsa“ lEgypťané nepokročili dál než k rituálním performancím -každoroční opakování stejných obřadů lŘekové však uváděli každoročně nové hry -staré texty zpravidla znovu neuváděli Literatura: § Assmann, Jan – Smrt jako fenomén kulturní teorie (Praha, 2003) § Boněk, Jan – 40 let v Egyptě: o nových objevech v egyptologii, o životě a záhadách osudu (Praha, 2006) § Hart, George – Egyptské mýty (Praha, 1995 – 5. vydání)‏ § Heller, Jan – Starověká náboženství: Náboženské systémy starého Egypta, Mezopotámie a Kenaanu (skriptum Komenského fakulty: Praha, 1978 a 1988)‏ § Kozák, Jaromír – Aniho papyrus: nejkrásnější egyptská kniha mrtvých (Praha, 2006) § Lexa, František – Náboženská literatura staroegyptská II. – Nářek Esetin a Nebthetin (Praha, 1997)‏ §Žába, Zbyěk – Divadlo ve starověkém Egyptě (in: Nový orient, č. 9-10, ročník VI, 1951)