•REALISMUS • •v dějinách umění se pravidelně objevují tendence k „realistickému“ zobrazování –antika (anekdota „Kdo je lepší malíř?“) –Carlo Goldoni a odvrat od stylizované commedie dell‘arte –anglické divadlo 18. stol. (historické kostýmy) –Georg Büchner (Vojcek) •hlavní zásada realismu – umění má pravdivě zobrazovat reálný svět 1 • Saschsen-Meiningen – vévodství • Meiningen – hlavní město • 2 190px-Deutschland_Lage_von_Th%C3%BCringen File:Meiningen Großes Palais 2012.jpg •MEININGENŠTÍ: DIVADLO MEININGENSKÝCH •1831: postaveno dvorské divadlo (Das Meininger Hoftheater) –neoklasicistní styl –600 míst k sezení –160 míst k stání –činohra a opera • 3 Meiningen_Theater+ •meinigenský vévoda: GEORG II. VON SACHSEN-MEININGEN 1826 – 1914 • • 4 Georg_II__Sachsen-Meiningen „Divadelní vévoda“ 5.11.2015 / Václav Cejpek 5 Georg2 •vlastnosti a dispozice Georga II. umožňující reformu: –umělecké nadání (výtvarný talent, malba, absolutní sluch…) –vzdělání –činorodý politik a kreativní umělec –láska k divadlu –osvícené názory politické a společenské –politické a finanční prostředky – – 6 •reálná fakta: –1866 nástup na trůn –1870 převzal vedení dvorského divadla –budování stálého činoherního souboru –budování „vzorového“ divadla • • 7 •přínos a impulsy Georga II. k reformě: –vycházel z malířského dojmu a pocitu –prosazoval důsledně malířský historismus na scéně: vlastní návrhy historicky věrných kostýmů, scénografie a rekvizit –uvádění děl v originální textové podobě (bez úprav a krácení textu) – – 8 •charakteristické prvky reformy (Meiningenské principy) –pokud možno absolutní historická věrnost ve všech složkách inscenace –autenticita textu –detailní návrh kostýmů a dekorace –nahrazování malovaných kulis skutečnými předměty –kvalitní herecký soubor (proti divadlu hvězd) –herec: hlavní role / vedlejší role / statista –režie davu (detailně režírované masové scény: dosud nevídané, obrovský účinek na diváky) – 9 •LUDWIG CHRONEGK 1837 – 1891 –charakterní komik –režisér souboru Meiningenských –intendant – • 10 Ludwig-Chronegk •ELLEN FRANZ 1839 – 1923 –herečka, 3. vévodova manželka –dramaturgyně souboru –návrh repertoáru (Shakespeare, Schiller, Kleist, Grillparzer, Ibsen, romantikové…) –jevištní řeč – • – • • 11 Franz • • •1874 první hostování v Berlíně: obrovský úspěch, zjevení… –(Shakespeare: Julius Caesar) 12 •1874 – první hostování v Berlíně –obrovský úspěch (Shakespearův Julius Caesar) •1874 – 1890 řada turné po Evropě –38 měst v 9 zemích (Rusko, Švédsko, Rakousko, Dánsko, Belgie, Anglie, Nizozemí) –Vídeň: 1875, Praha: 1878 –41 her (především Schiller a Shakespeare) –2.600 představení –až 20 vagónů dekorací, kostýmů a rekvizit –poslední představení: Oděsa (Shakespeare: Cokoli chcete) –po r. 1890 působení jen v Meiningenu 13 Požár divadla v r. 1908 14 Meiningen_Theater_Brand_1908+ Současná podoba divadla (po požáru znovu postaveno, otevřeno 1909) 15 Meiningen_staatstheater 16 interiér Současnost divadla v Meiningenu 5.11.2015 / Václav Cejpek 17 Engl_Garten-Meiningen6Faust •DRAMATICI EVROPSKÉHO REALISMU •Vrcholní představitelé 18 •HENRIK IBSEN 1828 – 1906 • Henrik_Ibsen 19 •doznívání romantismu –Brand –Peer Gynt •realisticko-naturalistické tendence –Opory společnosti –Domov loutek (Nora) –Přízraky (Strašidla) •realisticko-symbolistické období: –Divoká kachna –Když z mrtvých procitáme –Stavitel Solness – • 20 •NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL 1809 – 1852 • 21 •především prozaik (pomezí romantismu a realismu) •satirické komedie: –Revizor –Ženitba –Hráči •A. P. ČECHOV 1860 – 1904 • 23 Anton Pavlovič Čechov, ruský spisovatel a dramatik •celovečerní hry –Racek –Strýček Váňa –Tři sestry –Višňový sad •jednoaktovky –Svatba –Medvěd –Námluvy –O škodlivosti tabáku 24