Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 ŘÍMSKÉ DIVADLO Vrchol a zánik antického divadla Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo - literatura nLiteratura nStehlíková, Eva. ANTICKÉ DIVADLO. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2005. n nStehlíková, Eva. ŘÍMSKÉ DIVADLO. Praha : Koniasch Latin Press, 1993. > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo nŘím založen cca kolem r. 750 př. Kr. (Romulus a Remus) nrepublika ncísařství nrozhodující evropská velmoc nobliba řeckých divadelních představení (vojáci) nnapř. města Tarent a Syrakusy – místa pro poznání rozvinuté řecké (helénské) kultury nřímské divadlo – řecké vzory a řecký vliv (napodobenina) n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo nŘÍMSKÉ SLAVNOSTI spojené s hrami: nLudi Romani – k poctě boha Jupitera 4. – 19. září nLudi plebeji (Lidové hry, rovněž k poctě Jupitera) listopad nLudi Megalenses (k poctě Velké Matky – maloasijská Kybele) nLudi Cereris (k poctě Ceres – bohyně úrody a plodnosti) 12. – 19. dubna nLudi privati (soukromé hry – triumfy, pohřby, zasvěcení…) > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo nSOUČÁSTI A ORGANIZACE SLAVNOSTNÍCH HER n nludi scaenici (scénické hry) nzávody vozatajů ngladiátorské zápasy ndostihy – štvanice zvířat aj. > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo nVznik římského divadla r. 240 př. Kr. n nLivius Andronicus cca 284 př. Kr. – cca 204 př. Kr. nŘek – po bitvě u Tarenta prodán do otroctví do Říma; posléze propuštěnec – domácí učitel npřeložil do latiny Odysseu („Odusia“) npřeklad (autorství? adaptace?) jedné řecké tragédie a jedné řecké komedie pro Ludi Romani (Římské hry) r. 240 př. Kr. image > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo netruské vlivy: nmimetické tance, písně, dialogické, mimické, gestické prvky… nEtruskové – národ sídlící na západě Itálie (8 . – 4. stol. př. Kr.) > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo ndominus gregis (doslova „pán skupiny“) intendant a ředitel divadelní skupiny nnese finanční odpovědnost n„režisér“ ndivadelní skupina nněkolik herců nhudebníci npomocníci ntechnika n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo nherci nženské role hrají muži nherci – většinou propuštěnci, otroci, cizinci (Řekové), výjimečně svobodní římští občané > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo – divadelní prostor ndivadelní prostor nnejprve: dřevěná divadla nbyla stržena po každém představení npozději kamenná divadla: nPompejovo divadlo (55 př. Kr.) nMarcellovo divadlo (13 př. Kr.) nBalbovo divadlo (13 př. Kr.) > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Martovo pole v Římě Datei:Campus Martius.jpg > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Pompejovo divadlo (model) Das Theater des Pompeius in Rom > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Pompejovo divadlo nzahájení – slavnostní hry n600 lvů, 410 panterů, 18 slonů, 1 nosorožec… ncca 10 tis. diváků (možná i více) nsoučástí stavby – chrám Venuše Vítězné na horním okraji hlediště proti scaene > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Pompejovo divadlo exteriortheatreofpompey > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Pompejovo divadlo Pompdraw 175px-Rome_overlay_graphic > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo – divadelní prostor nstavba na rovině – konstrukce (nikoliv ve svahu) nvýška kolem 33 m (Marcellovo divadlo) ncavea (hlediště) norchestra (půlkruhová) n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo – divadelní prostor nscaena (frons scanae) nvysoká mohutná budova nfrontální fasáda – bohatě zdobená nproscaenium (pulpitum) nmělké jeviště ndlouhé 30 – 60 m nopona nnovinka římského divadla noddělovala hlediště a jeviště nopona se na počátku spouštěla dolů nmenší opony k zahalení částí jeviště n Pompdraw > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Srovnání řeckého a římského typu divadla theatron theatmodlab > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo npředstavení, herci… nhrálo se bez masek, později s maskami nkostýmy – podle současné řecké módy (v helénském duchu) nkothurny (podrážka až 20 cm) nonkos (obloukovitý nástavec na vlasy nad čelem) > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo ndiváci nvolný vstup, divadlo pro každého nobčané, otroci, chudí, bohatí, ženy, muži děti… ntouha bavit se, nikoliv vnímat umění nkonkurence jiných podívaných nproletarizace Říma → tendence k nenáročným, zábavným žánrům n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Crepidata/ Lucius Aeneus Seneca nMedea nPhaedra nHercules nAgamemno nOedipus nPhoenissae (Foiničanky) nThyestes n(…) > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Crepidata/ Lucius Aeneus Seneca nvliv Senecových tragédií na vývoj evropské tragédie v renesanci (latinsky psaná dramata – Itálie) nvliv řeckých tragédií mnohem později (jazyková bariéra – neznalost staré řečtiny) > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Palliata / Plautus - 1 nTitus Maccius Plautus cca 251 – 184 př. Kr. npodle řeckých vzorů – nová attická komedie (Menandros) n21 dochovaných komedií nbujnost nživý lidový jazyk – obhroublost, bohatá obraznost nsituační humor nzpěvní a hudební vložky n n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Palliata / Palutus - 2 nAmfitryon nKomedie o hrnci (Aulularia) nKomedie o strašidle (Mostellaria) nChlubivý vojín (Miles gloriosus; Shakespeare – Falstaff) nBlíženci (Menaechmi; Shakespeare – Komedie omylů) nPseudolus, Lišák Pseudolus n(…) n n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Palliata / Terentius - 1 nPublius Terentius Afer cca 190 – 159 př. Kr. notrok – propuštěn nuhlazenější náměty i jazyk (latina aristokratických a vzdělaných kruhů) nkomedie nemají tak jednoznačné typy – individualizace postav nvšední život lepších kruhů nmluvené drama – bez zpěvních vložek nprology – uvádí své zdroje, komentuje… n6 komedií zachováno n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Palliata / Terentius - 2 nDívka z Andru nKleštěnec nFormio nBratři nTchýně nSebetrýznitel n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 MIMUS / 1 (řecky „mimos“) nmimus = „napodobující“ ndélka 30 – 60 minut nlidový, drsně komický žánr nobscénnost, erotické scény, hrubé výrazy nimprovizace nakrobatické vsuvky, zpěv, tanec novládl římské jeviště po ústupu tragédie a komedie (od 1. st. př. Kr.) nvliv na středověké komediální žánry a na commedii dell´arte n n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 MIMUS / 2 nnáměty ze všedního života spodních vrstev nmilostné zápletky nsvatby nmanželská nevěra nnarážky na aktuální politickou situaci ntravestie mýtů (travestie = posměšná satirická varianta) nženské role hrály ženy nrutinované typové herectví, improvizace nhraje se bez masky n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 PANTOMIMUS / 1 npantomimus = „vše napodobující“ nod r. 22 př. Kr. ntaneční quasidramatická forma nodloučení pohybové napodobovací složky a textu njediný herec v různých kostýmech a maskách hraje všechny role nchór nebo sólový recitátor mluví / zpívá, orchestr hraje ntanec – gesta – mimika nco se uvádí: především vrcholné scény tragédií nvypjaté emoce, krvavé scény, dramatičnost… > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 PANTOMIMUS / 2 nhlavní hledisko – zájem publika, atraktivita, literární kvality jdou stranou nvysoké nároky na představitele – nfyzická kondice (sic – diety!) a trénovanost nrozhled v mytologii nschopnost pohotové improvizace nherec-pantomimus byl hlavním hybatelem a tvůrcem žánru pantomimus n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 FLYÁCKÁ FRAŠKA / 1 njihoitalsko-řecká lidová fraška nimprovizace ntravestie mýtů, parodie tragických látek nherci: nošklivé masky nvycpané postavy nfallos 220px-NAMA_Masque_esclave > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 FLYÁCKÁ FRAŠKA / 2 220px-Actor_basket_Louvre_K244 n flyácké vázy – malby výjevy z divadelních představení > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 ATELLANA, ATELLÁNSKÁ FRAŠKA / 1 nAtella, město v Kampánii nkrátká improvizovaná hra netruský a řecký vliv (flyácká fraška) ndrsná komika, přehnaná gesta njazyková hrubost (venkovský dialekt), npevný rejstřík typů: nMaccus (žravý nenasytný hlupák) nBucco (buclatý holohlavý šašek) nPappus (prostoduchý, lakomý a chlípný stařec) nDossenus, Manducus (nenasytný hrbatý chytrák) > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 ATELLANA, ATELLÁNSKÁ FRAŠKA / 2 ntémata: nkaždodenní situace nerotika nrodinné události (svatba, úmrtí, spory o dědictví apod.) nkontrast venkov – město (venkované jako hloupí prosťáčci atd.) ntravestie mýtů nvrchol v letech 100 – 80 př. Kr., pak ústup (vítězí mimus, pantomimus) > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo núpadek římského divadla npokleslé divadelní formy (mimus, pantomimus) nsamoúčelné exhibice n n > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo nkřesťanství npůvodně malá sekta nKonstantin – edikt milánský r. 313 nr. 393 oficiální státní náboženství, útlum divadelní činnosti nsv. Jan Zlatoústý, sv. Cyprián, Tertulianus – ostré výpady proti divadlu n nněkolikrát opakovaný zákaz divadla v Římské říši > Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015 Římské divadlo nrozpad římského impéria nr. 395 rozdělení na západořímskou a východořímskou říši (po smrti císaře Theodosia I.) nr. 476 zánik západořímské říše (barbaři – Visigóti aj.) ntrvá východořímské impérium pod názvem Byzantská říše – rozsáhlé divadelní aktivity n >