Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
ŘÍMSKÉ  DIVADLO
Vrchol  a zánik
antického  divadla

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo - literatura
nLiteratura
nStehlíková, Eva.
ANTICKÉ  DIVADLO.
Praha : Nakladatelství Karolinum, 2005.
n
nStehlíková, Eva.
ŘÍMSKÉ DIVADLO.
Praha : Koniasch Latin Press, 1993.

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
nŘím založen cca kolem r. 750 př. Kr. (Romulus a Remus)
nrepublika
ncísařství
nrozhodující evropská velmoc
nobliba řeckých divadelních představení (vojáci)
nnapř. města Tarent a Syrakusy – místa pro poznání rozvinuté řecké (helénské) kultury
nřímské divadlo – řecké vzory a řecký vliv (napodobenina)
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
nŘÍMSKÉ  SLAVNOSTI spojené s hrami:
nLudi Romani – k poctě boha Jupitera
4. – 19. září
nLudi plebeji (Lidové hry, rovněž k poctě Jupitera) listopad
nLudi Megalenses (k poctě Velké Matky – maloasijská Kybele)
nLudi Cereris (k poctě Ceres – bohyně úrody a plodnosti) 12. – 19. dubna
nLudi privati (soukromé hry – triumfy, pohřby, zasvěcení…)

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
nSOUČÁSTI  A  ORGANIZACE SLAVNOSTNÍCH  HER
n
nludi scaenici (scénické hry)
nzávody vozatajů
ngladiátorské zápasy
ndostihy – štvanice zvířat aj.

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
nVznik římského divadla
r. 240 př. Kr.
n
nLivius Andronicus
cca 284 př. Kr. – cca 204 př. Kr.
nŘek – po bitvě u Tarenta prodán  do otroctví do Říma; posléze propuštěnec – domácí učitel
npřeložil do latiny Odysseu („Odusia“)
npřeklad (autorství? adaptace?) jedné řecké tragédie a jedné řecké komedie pro Ludi Romani (Římské
hry)  r. 240 př. Kr.
image

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
netruské vlivy:
nmimetické tance, písně, dialogické, mimické, gestické prvky…
nEtruskové – národ sídlící na západě Itálie  (8 . – 4. stol. př. Kr.)

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
ndominus gregis (doslova „pán skupiny“)
intendant a ředitel divadelní skupiny
nnese finanční odpovědnost
n„režisér“
ndivadelní skupina
nněkolik herců
nhudebníci
npomocníci
ntechnika
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
nherci
nženské role hrají muži
nherci – většinou propuštěnci, otroci, cizinci (Řekové), výjimečně svobodní římští občané

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo – divadelní prostor
ndivadelní prostor
nnejprve: dřevěná divadla
nbyla stržena po každém představení
npozději kamenná divadla:
nPompejovo divadlo (55 př. Kr.)
nMarcellovo divadlo (13 př. Kr.)
nBalbovo divadlo (13 př. Kr.)

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Martovo pole v Římě
Datei:Campus Martius.jpg

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Pompejovo divadlo (model)
Das Theater des Pompeius in Rom

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Pompejovo divadlo
nzahájení – slavnostní hry
n600 lvů, 410 panterů, 18 slonů, 1 nosorožec…
ncca 10 tis. diváků (možná i více)
nsoučástí stavby – chrám Venuše Vítězné na horním okraji hlediště proti scaene

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Pompejovo divadlo
exteriortheatreofpompey

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Pompejovo divadlo
Pompdraw 175px-Rome_overlay_graphic

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo – divadelní prostor
nstavba na rovině – konstrukce (nikoliv ve svahu)
nvýška kolem 33 m (Marcellovo divadlo)
ncavea (hlediště)
norchestra (půlkruhová)
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo – divadelní prostor
nscaena (frons scanae)
nvysoká mohutná budova
nfrontální fasáda – bohatě zdobená
nproscaenium (pulpitum)
nmělké jeviště
ndlouhé 30 – 60 m
nopona
nnovinka římského divadla
noddělovala hlediště a jeviště
nopona se na počátku spouštěla dolů
nmenší opony k zahalení částí jeviště
n
Pompdraw

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Srovnání řeckého a římského typu divadla
theatron
theatmodlab

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
npředstavení, herci…
nhrálo se bez masek, později s maskami
nkostýmy – podle současné řecké módy
(v helénském duchu)
nkothurny (podrážka až 20 cm)
nonkos (obloukovitý nástavec na vlasy nad čelem)

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
ndiváci
nvolný vstup, divadlo pro každého
nobčané, otroci, chudí, bohatí, ženy, muži děti…
ntouha bavit se, nikoliv vnímat umění
nkonkurence jiných podívaných
nproletarizace Říma → tendence
k nenáročným, zábavným žánrům
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Crepidata/ Lucius  Aeneus  Seneca
nMedea
nPhaedra
nHercules
nAgamemno
nOedipus
nPhoenissae (Foiničanky)
nThyestes
n(…)

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Crepidata/ Lucius  Aeneus  Seneca
nvliv Senecových tragédií na vývoj evropské tragédie v renesanci (latinsky psaná dramata – Itálie)
nvliv řeckých tragédií mnohem později (jazyková bariéra – neznalost staré řečtiny)

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Palliata / Plautus - 1
nTitus  Maccius  Plautus
cca 251 – 184 př. Kr.
npodle řeckých vzorů – nová attická komedie (Menandros)
n21 dochovaných komedií
nbujnost
nživý lidový jazyk – obhroublost, bohatá obraznost
nsituační humor
nzpěvní a hudební vložky
n
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Palliata / Palutus - 2
nAmfitryon
nKomedie o hrnci (Aulularia)
nKomedie o strašidle (Mostellaria)
nChlubivý vojín (Miles gloriosus; Shakespeare – Falstaff)
nBlíženci (Menaechmi; Shakespeare – Komedie omylů)
nPseudolus, Lišák Pseudolus
n(…)
n
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Palliata / Terentius - 1
nPublius  Terentius  Afer
cca 190 – 159 př. Kr.
notrok – propuštěn
nuhlazenější náměty i jazyk (latina aristokratických a vzdělaných kruhů)
nkomedie nemají tak jednoznačné typy – individualizace postav
nvšední život lepších kruhů
nmluvené drama – bez zpěvních vložek
nprology – uvádí své zdroje, komentuje…
n6 komedií zachováno
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Palliata / Terentius - 2
nDívka z Andru
nKleštěnec
nFormio
nBratři
nTchýně
nSebetrýznitel
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
MIMUS / 1 (řecky „mimos“)
nmimus = „napodobující“
ndélka 30 – 60 minut
nlidový, drsně komický žánr
nobscénnost, erotické scény, hrubé výrazy
nimprovizace
nakrobatické vsuvky, zpěv, tanec
novládl římské jeviště po ústupu tragédie a komedie (od 1. st. př. Kr.)
nvliv na středověké komediální žánry a na commedii dell´arte
n
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
MIMUS / 2
nnáměty ze všedního života spodních vrstev
nmilostné zápletky
nsvatby
nmanželská nevěra
nnarážky na aktuální politickou situaci
ntravestie mýtů
(travestie = posměšná satirická varianta)
nženské role hrály ženy
nrutinované typové herectví, improvizace
nhraje se bez masky
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
PANTOMIMUS / 1
npantomimus = „vše napodobující“
nod r. 22 př. Kr.
ntaneční quasidramatická forma
nodloučení pohybové napodobovací složky a textu
njediný herec v různých kostýmech a maskách hraje všechny role
nchór nebo sólový recitátor mluví / zpívá, orchestr hraje
ntanec – gesta – mimika
nco se uvádí: především vrcholné scény tragédií
nvypjaté emoce, krvavé scény, dramatičnost…

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
PANTOMIMUS / 2
nhlavní hledisko – zájem publika, atraktivita, literární kvality jdou stranou
nvysoké nároky na představitele –
nfyzická kondice (sic – diety!) a trénovanost
nrozhled v mytologii
nschopnost pohotové improvizace
nherec-pantomimus byl hlavním hybatelem a tvůrcem žánru pantomimus
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
FLYÁCKÁ  FRAŠKA / 1
njihoitalsko-řecká lidová fraška
nimprovizace
ntravestie mýtů, parodie tragických látek
nherci:
nošklivé masky
nvycpané postavy
nfallos
220px-NAMA_Masque_esclave

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
FLYÁCKÁ  FRAŠKA / 2
220px-Actor_basket_Louvre_K244
n flyácké vázy – malby
výjevy z divadelních představení

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
ATELLANA, ATELLÁNSKÁ FRAŠKA / 1
nAtella, město v Kampánii
nkrátká improvizovaná hra
netruský a řecký vliv (flyácká fraška)
ndrsná komika, přehnaná gesta
njazyková hrubost (venkovský dialekt),
npevný rejstřík typů:
nMaccus (žravý nenasytný hlupák)
nBucco (buclatý holohlavý šašek)
nPappus (prostoduchý, lakomý a chlípný stařec)
nDossenus, Manducus  (nenasytný hrbatý chytrák)

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
ATELLANA, ATELLÁNSKÁ FRAŠKA / 2
ntémata:
nkaždodenní situace
nerotika
nrodinné události (svatba, úmrtí, spory o dědictví apod.)
nkontrast venkov – město (venkované jako hloupí prosťáčci atd.)
ntravestie mýtů
nvrchol v letech 100 – 80 př. Kr., pak ústup (vítězí mimus, pantomimus)

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
núpadek římského divadla
npokleslé divadelní formy (mimus, pantomimus)
nsamoúčelné exhibice
n
n

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
nkřesťanství
npůvodně malá sekta
nKonstantin – edikt milánský r. 313
nr. 393 oficiální státní náboženství, útlum divadelní činnosti
nsv. Jan Zlatoústý, sv. Cyprián, Tertulianus – ostré výpady proti divadlu
n
nněkolikrát opakovaný zákaz divadla v Římské říši

>

Václav Cejpek / TAPDAV / 18. 12. 2015
Římské  divadlo
nrozpad římského impéria
nr. 395 rozdělení na západořímskou a východořímskou říši (po smrti císaře Theodosia I.)
nr. 476 zánik západořímské říše (barbaři – Visigóti aj.)
ntrvá východořímské impérium pod názvem Byzantská říše – rozsáhlé divadelní aktivity
n

>