TAPDAV / 18. 12. 2015 ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO TAPDAV / 18. 12. 2015 l 800px-Athens_Acropolis TAPDAV / 18. 12. 2015 lAntická kultura – kolébka evropské kultury lJejí dědictví je po celý středověk a novověk předmětem recepce a přehodnocování lNevíme o jiné paralelní rozvinuté divadelní kultuře lMáme zachována divadla, teoretické spisy i dramatické texty l TAPDAV / 18. 12. 2015 lNaše představa o řeckém divadle na základě dochovaných textů může být zkreslená! lNavíc nejsou dnes vydávány v autentické podobě (členění textu mezi postavy, seznam postav, scénické poznámky) lMáme zachováno celkem 45 her 4 autorů a mnoho zlomků lAischylos, Sofoklés, Euripidés, Aristofanés, Menandros l l TAPDAV / 18. 12. 2015 Řecké divadlo lSe vyvinulo l1) z dithyrambu, kultovní písně zpívané na počest boha Dionýsa l2) z epického vypravěče homérského rázu Dionysos_mask_Louvre_Myr347 TAPDAV / 18. 12. 2015 lVýrazný rituální, obřadný moment l lHry se nereprízují l lDivadlo je sváteční událost l lSyntetická (muzikálová) povaha řeckého divadla – dnes obtížně rekonstruovatelná TAPDAV / 18. 12. 2015 Organizace městských slavností lTragédie zprvu na Venkovských Dionýsiích a Lénajích l535 – Velké Dionýsie v Athénách (na konci března) lSoutěžní charakter – porota vybírána losem lArchont eponym lChoregós TAPDAV / 18. 12. 2015 lSlavnosti trvají 5 dní l1. den – soutěž dithyrambů l2. den – soutěž komedií l3. – 5. den – soutěž dramatických trilogií včetně satyrských dramat TragicComicMasksHadriansVillamosaic TAPDAV / 18. 12. 2015 Satyrské drama lMenší dramatický útvar uzavírající tetralogii (zachovány pouze 2 (Kyklops a Slídiči) lNazván podle Satyrů, Dionýsových průvodců lStrukturou podobná tragédii, málo postav, jednoduchý děj lParoduje mytologická témata nebo známé tragédie lTematicky zřejmě spojená s tragédiemi lUvolnění po tragickém zážitku Satyr Papposilenus_crotals_Louvre_CA942 TAPDAV / 18. 12. 2015 Divadelní architektura lVyvine se z kruhového rituálního prostoru lMonumentální divadla lVynikající akustika lDionýsovo divadlo v Athénách – kapacita 17 000 diváků lZde se hrála všechna dochovaná řecká dramata lObjeveno v letech 1765 -6, vykopávky trvají dodnes TAPDAV / 18. 12. 2015 l Athen_Dionysos-Theater-today TAPDAV / 18. 12. 2015 lSkéné – zadní budova, odchod z jeviště, technické zázemí, dům, před nímž se vše odehrává lProskénion – nižší sál před skéné lOrchéstra - - kruhový prostor mezi skéné a hledištěm (theatron), určený zřejmě zpěvu a tanci chóru, uprostřed ní oltář (thymelé) lLogeion – prostor na střeše proskénia, v helénské a římské době hlavní místo herecké hry TAPDAV / 18. 12. 2015 l 800px-GriechTheater2 TAPDAV / 18. 12. 2015 l 800px-Ancient_greek_theater_(en)_svg TAPDAV / 18. 12. 2015 l EpidaurusTheaterByNight TAPDAV / 18. 12. 2015 Kostýmy lMají v řeckém divadle velkou důležitost lSkládá se z oděvu, obuvi a masky lObuv – sandály s měkkou podešví lKothurn se používá a ž ve helénistické době TAPDAV / 18. 12. 2015 Kostýmy 2 lUdržuje kontinuitu postavy, znázorňuje její proměny i její vnitřní stav lSpolu s rekvizitami určuje sociální zázemí postav lTragédie a komedie má výrazně odlišné kostýmování lKomedie – falos, groteskní vycpávky, spektakulárnost l TAPDAV / 18. 12. 2015 Herectví lNa počátku herec jen vede dialog s chórem lDruhého herce zavádí Aischylos, třetího Sofoklés – pravidlo tří herců (málo dobrých) lProtagonistés – musí hrát ve hrách všech básníků lHerecký agón l TAPDAV / 18. 12. 2015 Chór lNejstarší složka antického dramatu lKolektivní postava zastupující občanský kolektiv l12 – 15 členů l TAPDAV / 18. 12. 2015 lStojí většinou mimo děj, ale vstupuje do dialogu s hrdinou l lRůzný vztah k hrdinovi l lJeho role je postupně omezována l lJeho přirozeným projevem je zpěv a tanec TAPDAV / 18. 12. 2015 Aristotelova Poetika (cca 355) lTeoretické pojednání o podstatě umění a tragédii lZřejmě měla i druhý díl, věnovaný komedii lMimořádný vliv na evropskou kulturu 450px-Aristoteles_Louvre TAPDAV / 18. 12. 2015 Aristotelova Poetika 2 lKolísá mezi teorií, historií a „normativní poetikou“ lMimésis lKatarze l Plato_Aristotle by Raphael TAPDAV / 18. 12. 2015 Tragédie lJejí původ nejasný (kozlí zpěv) – určitě spjata s kultem Dionýsa l„Zobrazení vážného a uceleného děje“ lČerpá z mýtu, zejména thébského a témat trójské války Melpoméné TAPDAV / 18. 12. 2015 Aischylos lNejstarší z tragiků (otec řecké tragédie) lVelmi vážený lZavedl druhého herce, od Sofokla převzal i třetího (mlčícího) lVětšina jeho her má kolektivního hrdinu l l Aischylos_Büste TAPDAV / 18. 12. 2015 Oresteia lNejúplněji dochovaná tetralogie lTragédie se smírným koncem lOd individuálního osudu k problému obce lHrdinou je celý Átreův rod TAPDAV / 18. 12. 2015 Sofoklés lProstřední z tragiků – čistá a uměřená výstavba děje lNapsal cca 130 tragédií, dochovalo se jich 7 + 1 satyrská hra lPoprvé na Dionýsiích – vítěz nad Aischylem Řecký herec v Sofoklově ztracené hře Andromédé TAPDAV / 18. 12. 2015 Sofoklés 2 lTvořil do pozdního věku lPřestal dbát na ucelenost trilogií lJeho hrdinové čelí i beznadějné situaci do důsledků, berou zodpovědnost za své činy, nepřistupují na kompromisy – autor jako by zkoušel, co všechno vydrží l l TAPDAV / 18. 12. 2015 Oidipus král lPovažován za technologický vzor antické tragédie lPropracovaná, „detektivní“ zápletka lMistrné užití anagnorize i peripetie lMetafora lidského osudu: teprve slepý se stává vidoucím TAPDAV / 18. 12. 2015 l Antigona vyvádí Oidipa z théb TAPDAV / 18. 12. 2015 Antigona lNa Oidipa dějově navazuje lSpor dvojího pojetí práva – občanského a náboženského lKonflikt mezi dvojicí ústředních postav – Antigona a Kreón lMnoho moderních adaptací Antigona TAPDAV / 18. 12. 2015 Euripidés l„Nejpsychologičtější“ z tragiků lDílo plné protikladů – autor patriotických i protiathénských her lJeho hrdinům nevládne už osud, ale vášeň či posedlost Euripides_Statue TAPDAV / 18. 12. 2015 Médeia lPřísná, sevřená tragédie – vždy jen 2 herci lMsta čarodějky Médeie na muži, který ji opouští lDrastická scéna vraždění dětí (za scénou, ale názorně) l„Monument iracionální vášně“ lPři svém uvedení propadla Medeia_kills child_Louvre_ TAPDAV / 18. 12. 2015 KOMEDIE Otrok na váze v Louvru TAPDAV / 18. 12. 2015 Stará attická komedie lJejí charakter odhadujeme hlavně podle Aristofana – mytologické komedie se nezachovaly lPřevážně společenskokritická a satirická lParabase lAgón lUvolněná až chaotická struktura s řaou rituálních pozůstatků TAPDAV / 18. 12. 2015 Aristofanés lNejznámější řecký komediograf lZáklad jeho her – zcela adresná kritika konkrétních politiků i celého athénského lidu (Jezdci) lParoduje i Euripída a Sókrata lJeho hry jsou vulgární i poetické, přímočaré i rafinované zároveň l TAPDAV / 18. 12. 2015 Lysistrata lNejznámější a nejadaptovanější Aristofanova hra lAthénské a spartské ženy se rozhodnou ukončit válku odpíráním pohlavního styku svým mužům – což se jim podaří 200px-Lysistrata TAPDAV / 18. 12. 2015 Nová attická komedie lNevěnuje se už společenské kritice lPracuje s ustálenými situacemi i postavami (nalezení dítěte, vykoupení hetéry, nástrahy při sblížení milenců, boj o dědictví aj.) l5 jednání, oddělených zpěvem a tancem chóru lNa rozdíl od staré attické komedie má vyváženou a prokomponovanou podobu TAPDAV / 18. 12. 2015 Menandros lHlavní představitel nové attické komedie lVysoce uznáván Římany, z jeho díla těží Plautus i Terentius lZnáme jej skrze římské vzory lDochovalo se cca 8 procent jeho díla a jediný kompletní text Dyskolos (Škarohlíd) TAPDAV / 18. 12. 2015 Menandros 2 lVšední prostředí, běžné situace, civilní jazyk lUvolňuje typovost a hlouběji ji prokresluje – méně komičnosti lMladík usiluje o děvče „vězněné“ starcem