Dějiny managementu

David Lobpreis (podle WEIHRICH, H., KOONTZ, H., 1993. Management)

Teorie a praxe
Ekonomika VS Ekonomie „Džungle“ teorie a praxe managementu Pozitivní a Normativní věty Technologické, informační (a jiná) paradigmata
● ● ●

Thomas Samuel Kuhn (paradigma) Karl Raimund Popper (předběžné vědení) Michael Focault (epistémé)

Vývoj manažerských škol
0. „Předklasický“ management 1. Klasický management 1.1 Vědecký management
●

1.2 Byrokratický management 1.3 Administrativní management 2. Behavioristický management (škola mezilidských vztahů) 3. Moderní management (matematická, systémová, operační analýza) 5. Empirický management (pragmatická škola)

●

●

Regionální kořeny
USA EVROPA JAPONSKO

přírodní bohatství, přistěhovalectví, dobré legislativní podmínky pro podnikání, prudký industriální rozvoj, liberalismus, rozvoj bez válek

prehistorické kořeny, římská říše, řecká kultura, katolicismus, kalvinismus, anglikanismus, 1. a 2. světová válka, fašismus, socialismus, sociální orientace

šintoismus (uctívání předků), buddhismus, kunfucianismus (úcta k nadřízeným a rodičům a povinnost vůči druhým), revoluce meidži (industriální revoluce přelom 19/20 st., zánik výhod a fyzická porážka samurajů), národní tradice, sociální orientace

Věda a umění
management je specializovaná vědní disciplína, (nemá vlastní teorii a metody), využívající metody jiných věd (pozorování, dotazování, experiment, matematické a kybernetické modelování) Umělecké dílo - výsledek specifické lidské činnosti, související s kulturou, je osobitým vyjádřením osobnosti autora a jeho pohledu na svět prostřednictvím

Dokud nebyl „management“
Organizace velkých celků (armády, církve, stát) (Niccolò Machiavelli, Sun-c’)

Algoritmus, řešení problému jako duševní práce – kybernetika, matematika (Charles Babbage, Ada Lovelace)

Do začátku 20. stol. (velké stavby – železnice) (Henry V. Poor a Daniel C. McCallum)
●

organizační struktury „definice“ managementu

●

Vědecký management
Frederick W. Taylor 1856-1912
●

zvyšování produktivity pomocí vyšší efektivity řídící pracovníci mají být odborně kvalifikováni k řízení dělníků, ti mají plnit jejich úkoly motivace pracovníků (úkolová mzda) - 1 úkol = odměna (nebo penále za nesplnění) normování práce, časové studie, pásová výroba výběr pracovníků= pracovní pozice X profilu kandidáta protesty odborů

●

●

●

●

●

Taylorovy principy
1) Nahradit empirii vědou (organizovat znalosti) 2) Místo nesouladu dosahovat harmonie 3) Místo individualismu dosahovat spolupráce 4) Místo omezování výstupů pracovat pro jejich racionalizaci 5) Rozvoj všech pracujícíh pro dosažení maximálního potenciálu

Vědecký management
●

Henry L. Gant 1861 - 1919 Spolupracoval s Taylorem v Midway Steel Company (1887) Inženýr, poradce konzultant Grafické metody PERT (Program Evaluation ad Review Technique)

●

●

●

●

Gantův diagram

Byrokratický management
Max Weber 1864 – 1920
● ● ●

Byrokracie = ideální řízení = racionalizace protestantská etika (X Marxismus) organizace fungující na základě pevných norem a jasných pravidel přesné pravomoci, povinnosti, popisy činností

●

Správní-administrativní management
Henri Fayol 1841-1925 Podnik = Finance+Bezpečnost+Účetnictví+Obchod, Technika+Management = plánování, organizování, přikazování, koordinace a kontrola
● ● ● ●

důraz na celistvost a harmonii řízení snaha o ucelený pohled na řízení a úlohu manažera spravedlivé odměňování Formulace 13 manažerských principů (pravomoc a odpovědnost, jednota přikazování, dělba práce, disciplína, podřízenost individuálních zájmů zájmům společným, iniciativa, pocit solidarity aj.)

Behaviorismus
Vilfredo Parreto (1848-1923)
● ● ● ● ●

otec sociálně – systémového přístupu Parretovo pravidlo 80:20 teorie rozhodování – Parettovo optimum Indiferenční křivka teorie elity – udržovat systém v chodu

Behaviorismus
Hugo Münsterberg (1863 - 1916)
● ● ● ●

otec průmyslové psychologie „Psychologie a efektivita v průmyslu“ vliv únavy a monotónií práce na výkonnost psychologie v reklamě

Behaviorismus
Elton Mayo (1880 – 1949)
● ● ● ●

posun od vědeckého řízení k lidským zdrojům sleduje se motivace lidí, jejích iniciativa, zdůraznění psychologie a sociologie „černá skříňka“

Sociální systémy
Chester Barnard (1886-1961)
●

„Úlohou manažerů je udržovat systém společného úsilí“ Systém = soustava částí je víc než prostý součet snaha najít univerzálně platné postupy Prezident Bell Telephone Company (27-48) „The Functions of Executive“ (1938)

●

●

●

●

Empirická / pragmatická škola
Peter F. Drucker (1909-2005)
●

hledají úspěch, jeho příčiny, zobecňují je a snaží se ho zopakovat ...i do neziskových organizací (BSC) řízení podle cílů (MBO) „nemůžu řídit, co nemůžu změřit“ „Management je spíše umění, než věda“

● ● ● ●

Empirická / pragmatická škola
Philip Kotler (1931)
● ●

Marketing management posun od ekonomických ukazatelů k zájmu o zákazníka posun ceny ke komunikaci (aplikace v „neziskové“ sféře)

●

Empirická / pragmatická škola
Henry Mintzberg (1939)
●

10 manažerských rolí - interpersonální - rozhodovací role - informační role

●

Organigraf

Empirická / pragmatická škola
Šest základních částí organizace:
● ● ● ● ● ●

ideologie strategický vrchol technostruktura střední úroveň podpůrné síly operační jádro

Empirická / pragmatická škola
McKinsey´s 7-S - strategie (strategy) - struktura (structure) - spolupracovníci (staffs) - systémy řízení (systems) - sdílené hodnoty (shared values) - styl manažerské práce (style) - schopnosti (skills)

Empirická / pragmatická škola
Robert H. Waterman (1931)
● ●

„Hledání dokonalosti“ Snižování režijních nákladů

Japonská inspirace
kaizen - neustálé zlepšování, postupně se implementují dílčí zlepšení v rámci celého systému, týmový přístup ke zlepšování JIT - just-in-time - průběžné dodávky bez zbytečného skladování ringi - návrh a doporučení - vedení dá návrh, ke kterému se postupně všichni vyjádří kanban - systém lístků, které putují výrobou a na které se zapisují požadavky na materiál a zpracování - systém „interních zákazníků“ TQM - total quality management, zahrnuje různé techniky postupného zlepšování ve všech oblastech fungování podniku kroužky jakosti - diskuze lidí různého postavení – motivace pracovníů, aby podávali neustále zlepšovací návrhy pokajoke - snaha vytvořit systém, který upozorní na chybu hned, jak vznikne, a upozorní na ni pracovníka

Management - učebnice
●

WEIHRICH, H., KOONTZ, H., 1993 Management. VODÁČEK, L.,VODÁČKOVÁ,O., 1999 Management, teorie a praxe v informační společnosti

●

●

BLAŽEK, L. 1999 Úvod do teorie řízení podniku