Dějiny managementu David Lobpreis (podle WEIHRICH, H., KOONTZ, H., 1993. Management) Teorie a praxe Ekonomika VS Ekonomie „Džungle“ teorie a praxe managementu Pozitivní a Normativní věty Technologické, informační (a jiná) paradigmata ● ● ● Thomas Samuel Kuhn (paradigma) Karl Raimund Popper (předběžné vědení) Michael Focault (epistémé) Vývoj manažerských škol 0. „Předklasický“ management 1. Klasický management 1.1 Vědecký management ● 1.2 Byrokratický management 1.3 Administrativní management 2. Behavioristický management (škola mezilidských vztahů) 3. Moderní management (matematická, systémová, operační analýza) 5. Empirický management (pragmatická škola) ● ● Regionální kořeny USA EVROPA JAPONSKO přírodní bohatství, přistěhovalectví, dobré legislativní podmínky pro podnikání, prudký industriální rozvoj, liberalismus, rozvoj bez válek prehistorické kořeny, římská říše, řecká kultura, katolicismus, kalvinismus, anglikanismus, 1. a 2. světová válka, fašismus, socialismus, sociální orientace šintoismus (uctívání předků), buddhismus, kunfucianismus (úcta k nadřízeným a rodičům a povinnost vůči druhým), revoluce meidži (industriální revoluce přelom 19/20 st., zánik výhod a fyzická porážka samurajů), národní tradice, sociální orientace Věda a umění management je specializovaná vědní disciplína, (nemá vlastní teorii a metody), využívající metody jiných věd (pozorování, dotazování, experiment, matematické a kybernetické modelování) Umělecké dílo - výsledek specifické lidské činnosti, související s kulturou, je osobitým vyjádřením osobnosti autora a jeho pohledu na svět prostřednictvím Dokud nebyl „management“ Organizace velkých celků (armády, církve, stát) (Niccolò Machiavelli, Sun-c’) Algoritmus, řešení problému jako duševní práce – kybernetika, matematika (Charles Babbage, Ada Lovelace) Do začátku 20. stol. (velké stavby – železnice) (Henry V. Poor a Daniel C. McCallum) ● organizační struktury „definice“ managementu ● Vědecký management Frederick W. Taylor 1856-1912 ● zvyšování produktivity pomocí vyšší efektivity řídící pracovníci mají být odborně kvalifikováni k řízení dělníků, ti mají plnit jejich úkoly motivace pracovníků (úkolová mzda) - 1 úkol = odměna (nebo penále za nesplnění) normování práce, časové studie, pásová výroba výběr pracovníků= pracovní pozice X profilu kandidáta protesty odborů ● ● ● ● ● Taylorovy principy 1) Nahradit empirii vědou (organizovat znalosti) 2) Místo nesouladu dosahovat harmonie 3) Místo individualismu dosahovat spolupráce 4) Místo omezování výstupů pracovat pro jejich racionalizaci 5) Rozvoj všech pracujícíh pro dosažení maximálního potenciálu Vědecký management ● Henry L. Gant 1861 - 1919 Spolupracoval s Taylorem v Midway Steel Company (1887) Inženýr, poradce konzultant Grafické metody PERT (Program Evaluation ad Review Technique) ● ● ● ● Gantův diagram Byrokratický management Max Weber 1864 – 1920 ● ● ● Byrokracie = ideální řízení = racionalizace protestantská etika (X Marxismus) organizace fungující na základě pevných norem a jasných pravidel přesné pravomoci, povinnosti, popisy činností ● Správní-administrativní management Henri Fayol 1841-1925 Podnik = Finance+Bezpečnost+Účetnictví+Obchod, Technika+Management = plánování, organizování, přikazování, koordinace a kontrola ● ● ● ● důraz na celistvost a harmonii řízení snaha o ucelený pohled na řízení a úlohu manažera spravedlivé odměňování Formulace 13 manažerských principů (pravomoc a odpovědnost, jednota přikazování, dělba práce, disciplína, podřízenost individuálních zájmů zájmům společným, iniciativa, pocit solidarity aj.) Behaviorismus Vilfredo Parreto (1848-1923) ● ● ● ● ● otec sociálně – systémového přístupu Parretovo pravidlo 80:20 teorie rozhodování – Parettovo optimum Indiferenční křivka teorie elity – udržovat systém v chodu Behaviorismus Hugo Münsterberg (1863 - 1916) ● ● ● ● otec průmyslové psychologie „Psychologie a efektivita v průmyslu“ vliv únavy a monotónií práce na výkonnost psychologie v reklamě Behaviorismus Elton Mayo (1880 – 1949) ● ● ● ● posun od vědeckého řízení k lidským zdrojům sleduje se motivace lidí, jejích iniciativa, zdůraznění psychologie a sociologie „černá skříňka“ Sociální systémy Chester Barnard (1886-1961) ● „Úlohou manažerů je udržovat systém společného úsilí“ Systém = soustava částí je víc než prostý součet snaha najít univerzálně platné postupy Prezident Bell Telephone Company (27-48) „The Functions of Executive“ (1938) ● ● ● ● Empirická / pragmatická škola Peter F. Drucker (1909-2005) ● hledají úspěch, jeho příčiny, zobecňují je a snaží se ho zopakovat ...i do neziskových organizací (BSC) řízení podle cílů (MBO) „nemůžu řídit, co nemůžu změřit“ „Management je spíše umění, než věda“ ● ● ● ● Empirická / pragmatická škola Philip Kotler (1931) ● ● Marketing management posun od ekonomických ukazatelů k zájmu o zákazníka posun ceny ke komunikaci (aplikace v „neziskové“ sféře) ● Empirická / pragmatická škola Henry Mintzberg (1939) ● 10 manažerských rolí - interpersonální - rozhodovací role - informační role ● Organigraf Empirická / pragmatická škola Šest základních částí organizace: ● ● ● ● ● ● ideologie strategický vrchol technostruktura střední úroveň podpůrné síly operační jádro Empirická / pragmatická škola McKinsey´s 7-S - strategie (strategy) - struktura (structure) - spolupracovníci (staffs) - systémy řízení (systems) - sdílené hodnoty (shared values) - styl manažerské práce (style) - schopnosti (skills) Empirická / pragmatická škola Robert H. Waterman (1931) ● ● „Hledání dokonalosti“ Snižování režijních nákladů Japonská inspirace kaizen - neustálé zlepšování, postupně se implementují dílčí zlepšení v rámci celého systému, týmový přístup ke zlepšování JIT - just-in-time - průběžné dodávky bez zbytečného skladování ringi - návrh a doporučení - vedení dá návrh, ke kterému se postupně všichni vyjádří kanban - systém lístků, které putují výrobou a na které se zapisují požadavky na materiál a zpracování - systém „interních zákazníků“ TQM - total quality management, zahrnuje různé techniky postupného zlepšování ve všech oblastech fungování podniku kroužky jakosti - diskuze lidí různého postavení – motivace pracovníů, aby podávali neustále zlepšovací návrhy pokajoke - snaha vytvořit systém, který upozorní na chybu hned, jak vznikne, a upozorní na ni pracovníka Management - učebnice ● WEIHRICH, H., KOONTZ, H., 1993 Management. VODÁČEK, L.,VODÁČKOVÁ,O., 1999 Management, teorie a praxe v informační společnosti ● ● BLAŽEK, L. 1999 Úvod do teorie řízení podniku