Václav Cejpek / 8. 10. 2015 NĚMECKÉ DIVADLO V 18. STOLETÍ Klasicismus a osvícenství Sturm und Drang 1 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nOSVÍCENSTVÍ nFilozofie nEvropa nNěmecko n nMontesquieu, Rousseau, Holbach, Herder, Kant… n n n 2 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 CHARLES DE MONTESQUIEU 1689 – 1755 n Baron de Montesquieu 200px-Montesquieu_2 3 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 JEAN-JACQUES ROUSSEAU 1712 – 1778 n Jean-Jacques Rousseau, Pastell von Maurice Quentin de La Tour, 1753 Île des peupliers („Insel der Pappeln“) mit dem Grabmal Rousseaus 4 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 PAUL HOLBACH 1723 – 1789 n Baron d'Holbach, 1766 5 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 IMMANUEL KANT 1724 – 1804 nKritika čistého rozumu nKritika praktického rozumu nKritika soudnosti n Immanuel Kant 6 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Immanuel Kant n n n n nKritik der reinen Vernunft nKritika čistého rozumu 200px-KdrV-1781 7 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Immanuel Kant n n nDing an sich (věc sama o sobě) nčlověk vnímá věci jen subjektivně, svými smysly – zkreslení nnemůžeme poznat podstatu věcí n 8 Immanuel Kant nKategorický imperativ nJednej vždy jen podle takové zásady, u níž by sis mohl zároveň přát, aby se stala obecně platným zákonem. nJednej tak, abys lidství v sobě samém i v každé jiné osobě používal vždy jako účel, nikdy pouze jako prostředek. Václav Cejpek / 8. 10. 2015 9 Immanuel Kant n nDvě věci naplňují mysl vždy novým a rostoucím úžasem a úctou, čím častěji a více o nich člověk rozjímá: hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně. Václav Cejpek / 8. 10. 2015 10 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Kant n nCo mohu vědět? nteorie poznání (epistemiologie, gnoseologie) nCo mám činit? netika nV co mohu doufat? nfilozofie náboženství n 11 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Immanuel Kant – teorie poznání n Bild:Kant Erkenntnis.jpg 12 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 JOHANN CHRISTOPH GOTTSCHED 1700 – 1766 n Johann Christoph Gottsched 13 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nuniverzitní profesor v Lipsku, učenec nsnaha povznést vzdělanost nrozvoj německého jazyka (jazyk vzdělanců – latina, šlechta – francouzština) nvydávání časopisů nosvěta (negramotnost na konci 18 stol. cca 50% obyvatel) ndivadlo jako prostředek osvěty – pro všechny vrstvy, včetně negramotných lidových vrstev nspojení s profesionálními hereckými společnostmi → n n 14 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nspolečnost Johanna Neubera a Karoliny Neuberové (založena 1727) n nFRIEDERIKE CAROLINE NEUBEROVÁ (Neuberin) 1697 – 1760 n 15 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Friederike Caroline Neuber(ová) n Neuberin 16 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nspolupráce s Gottschedem – reforma divadla („dobře zřízené divadlo“) nodstranění Haupt- und Staatsaktionen z repertoáru nburlesky nimprovizace nHanswurst – vyhnání Hanswursta z jeviště (Lipsko 1737) n 17 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nsystém pravidelných zkoušek nvýroba kostýmů, letáků apod. ndohled nad soukromým životem herců – snaha zvýšit společenskou prestiž herců n n 18 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nreforma naráží na nezájem publika → nkompromisy, spory s Gottschedem nnávrat hanswurstiád nHamburg 1735: n203 představení n75 celovečerních her n93 aktovek nrozchod s Gottschedem n 19 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nvýsledek reformy: nna německém jevišti se prosadilo pravidelné drama (svazek Německé jeviště) nproměna inscenačních postupů 20 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nGottschedovy hry: nUmírající Cato nPařížská krvavá svatba Jindřicha Navarrského n 21 GOTHOLD EPHRAIM LESSING 1729 – 1781 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Gotthold Ephraim Lessing 22 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f6/Emilia_Galotti_01.jpg/170px-Emilia_Galott i_01.jpg Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nMladý učenec (uvedla společnost Neuberové) n nMiss Sara Sampsonová nmýtus o Médeie, ale přeneseno do současné Anglie nprvní německá měšťanská tragédie n 23 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nvelký úspěch u měšťanského publika nvýrazné prvky sentimentalismu nvzor: Diderot, anglické drama (překlady anglických autorů) nzavržení francouzského klasicismu ndiskreditace Gottscheda 24 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století n nMina z Barnhelmu („první německá komedie“) nEmilia Galotti nMoudrý Nathan njudaismus, islám, křesťanství nfilozofické básnické drama nblankvers n 25 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nteoretické spisy: n nLaokoon aneb o hranicích malířství a poezie nHamburská dramaturgie n 26 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nHamburské Národní divadlo (1767) n 27 Německé divadlo v 18. století nvyvrcholení snah měšťanských vrstev o zřízení stálého subvencovaného divadla nJohann Friedrich Löwen nplán zřídit neziskové divadlo podporované subvencemi nfinanční podpora 12 podnikatelů nplacený ředitel nakademie pro výchovu herců nLessing – stálý kritik a poradce („dramaturg“) n Václav Cejpek / 8. 10. 2015 28 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století npotíže s repertoárem nnezájem publika nnávrat k pokleslému repertoáru n1769 zánik Hamburského Národního divadla nHamburská dramaturgie (Lessing) n„národní“ divadlo jako divadlo „občanské“ 29 Německé divadlo v 18. století nLessing: n n„Kde není národ, nemůže být ani národní divadlo.“ Václav Cejpek / 8. 10. 2015 30 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nAUGUST WILHELM IFFLAND 1759 – 1814 herec, dramatik, intendant ndivadlo v Mannheimu (1779) nFranz Moor (Loupežníci) n37 her (např. Zločin ze ctižádosti, Lovci…) nprostý život, jímavé situace, falešné romantizování… nvelký divácký úspěch n 31 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 August Wilhelm Iffland August Wilhelm Iffland Iffland als Fegesack und Franz Labes als Pfeil in Molières „Der Geizige“, I. Akt, 3. Auftritt, Lithographie von Friedrich Weise nach einer Berliner Aufführung um 1810 32 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nAUGUST FRIEDRICH VON KOTZEBUE 1761 – 1819 dramatik n August_von_Kotzebue 33 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nautor triviální dramatické literatury nod r. 1787 do smrti nejpopulárnější světový dramatik n200 her nměšťanská dramata nhistorické hry nfrašky nveršované hry n 34 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Německé divadlo v 18. století nKotzebue v Burgtheatru ve Vídni – čtvrtina repertoáru (1787 – 1867) n36 her přeloženo do angličtiny nsenzační náměty, strhující podívaná, sentiment… npřipravil nástup žánru melodrama (19. stol.) n 35 Václav Cejpek / 8. 10. 2015 Zavraždění Kotzebuea v Mannheimu n August von Kotzebues Ermordung (Zeitgenössischer kolorierter Kupferstich) 36 Německé divadlo v 18. století nNěkteré hry A. Kotzebua nZmatek nad zmatek nCikánka a její děti nŽebračka a její syn nČtveráctví panoše nNevinní viníci aneb Žena v prodeji nTřeštílek n… n Václav Cejpek / 8. 10. 2015 37 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang n n n nSTRUM UND DRANG Hnutí bouře a vzdoru n1769 – 1785/86 JOHANN GOTTFRIED HERDER 1744 – 1803 nkritizuje aroganci osvícenství vůči prostým lidem nvyzývá, aby byly jako umění uznány lidové písně a lidová poezie n Václav Cejpek / 8. 10. 2015 39 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang n nJohann Gottfried Herder: n„Pro rozumné rozhodnutí je určující hlas srdce.“ n n(ratio x emotio) Václav Cejpek / 8. 10. 2015 40 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang nSturm und Drang nnázev podle komedie F. M. Klingera „Sturm und Drang“ (Bouře a vzdor) nv Evropě ojedinělé izolované hnutí, nemá žádnou paralelu ni v Německu působí jen na malý okruh sympatizantů n Václav Cejpek / 8. 10. 2015 41 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang nradikální vzpoura proti klasicismu a proti racionalismu nhnutí mladých autorů, kteří odmítají autority a tradice nvztah k osvícenství: SuD postuláty osvícenství přejímá, rozvíjí a kritizuje nzostřuje se sociální kritika nmísto básníka píšícího podle pravidel – tvořivý génius Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang numění není jen napodobování přírody, ale nové tvoření (akt stvořitele) ngeniální umělec není vázán žádnými pravidly – odmítnutí pravidla tří jednot (místa, času, děje) i normativního členění žánrů (tragédie vs. komedie) nčasté proměny dějišť – na úkor přehlednosti a srozumitelnosti Václav Cejpek / 8. 10. 2015 43 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang nodmítání francouzského klasicismu – zde je vzorem Shakespeare nantické fatum (neovlivnitelný osud) je nahrazeno společensky determinovaným osudem individua nzrušení pravidelné stavby dramatu nšokující náměty nsložité děje n Václav Cejpek / 8. 10. 2015 44 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang n nexpresivní jazyk nvýkřiky, nedokončené věty nsilné výrazy – řeč obyčejných lidí, výrazy mladých nvypjaté city nnejednotnost postojů a postupů nhry byly málo uváděny – působily především jako četba n Václav Cejpek / 8. 10. 2015 45 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang n n nSuD je předzvěst romantismu – preromantismus n Václav Cejpek / 8. 10. 2015 46 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang nFRIEDRICH NAXMILIAN KLINGER (1752 – 1831) nSturm und Drang (Bouře a vzdor, 1776) Václav Cejpek / 8. 10. 2015 47 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang F. M. Klinger nkamarád Goetheho njeho vzorem je Shakespeare nopírá se o filozofické názory J. J. Rousseaua npo r. 1785 se pokouší spojit ideály svého mládí s pravidly francouzského klasicismu n Václav Cejpek / 8. 10. 2015 48 Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang n nJOHANN WOLFGANG GOETHE 1749 – 1832 nGoetz z Berlichingenu se železnou pěstí (1773) nUtrpení mladého Werthera (1774, román) nStella (1775) n n Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang n nFRIEDRICH SCHILLER 1759 – 1805 nLoupežníci (1781) nSpiknutí Fieska v Janově (1783) nÚklady a láska (1874) nDon Carlos (1787) Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang n nJACOB MICHAEL REINHOLD LENZ 1751 – 1792 nVychovatel (1774) nVojáci (1776) Německé divadlo v 18. století / Sturm und Drang n nHEINRICH LEOPOLD WAGNER 1747 – 1779 nVražedkyně dítěte (1776)