uvod-dada Pavel Trtílek, 3. prosince 2015 Ø1. světová válka: futuristé ji vnímali jako nutné východisko z banální doby… Øherci odvedeni do armády Ødivadlo spělo k populární zábavě (bulvár) Ødadaismus i surrealismus – jen okrajová hnutí Jarry_velo.jpg Øzakladatel patafyziky (řád velkého panděra): „umělecké hnutí bojující proti hlouposti satirou, ironií, výsměchem“ Ø —Jarryho požadavky na proměnu divadla: Øherecký výraz má spočívat v pohybu těla Øvýraz těla namísto „realistického“ výrazu tváře Øgesto = projev emoce (herec jako loutka) Øupřednostňoval masky: vyjadřují trvalý charakter postavy, nikoli emoce Øuniformní pozadí Ørekvizity jen ty nezbytné (okenní rám, nápisy) Øbez opony —Drama: ØKrál Ubu aneb Poláci (1895; prem. 10. 12. 1896 v Théâtre de l‘Œuvre; tiskem 1922) — - napsáno jako loutková hra — - parodie konvenčního divadla ØUbu spoutaný ØUbu na homoli ØUbu paroháčem —Próza: ØMesalina ØNadsamec ØSkutky a názory doktora Faustrolla, patafyzika F —Firmin Gémier —(první představitel —Otce Ubu) —Claude Terasse (autor hudby) Claude_Terrasse.jpg Ubu-plakat —plakát světové —premiéry Krále Ubu —(Théâtre de l‘Œuvre) Ubu-Jarryho —Jarryho dřevoryt —zpodobňující jeho —představu Otce Ubu Østránky kolegia patafyziky (francouzsky): —http://www.college-de-pataphysique.org/ Ø Østránky o historii kolegia patafyziky (francouzsky): —http://www.fatrazie.com/Grandes_dates_CP.html Apollinaire Ømluvčí kubismu (snaha o obrodu poezie) Ø1912 založil časopis: Soirées de Paris (tribuna fr. modernismu) v —Tvorba: ØPrsy Tiresiovy (1903, prem. 1917) — - programové dílo divadelní avantgardy — - podtitul: „surrealistické drama“ (antirealismus) — - předmluva (manifest – předzvěst Artaudovy proměny divadla) ØBarva času (jeho 2. drama) ØO novém umění (teoretický spis s ukázkami soudobé umělecké tvorby) Apollinaire - kravata a hodinky (kaligram) —Kravata a hodinky —(kaligram) Dada_rozvíří_vše Ønegace, popření minulosti, rozbíjení tradičních hodnot Ørevolta proti dosavadním tendencím v umění (anti-umění) Øodpor k válce, skepse ke světu, jenž „zešílel“ Øsnaha nahradit logiku a rozum nesouladem, chaosem, bláznovstvím Ø„útok hravostí“ http://www.fdelaitre.org/wp2/wp-content/uploads/2010/12/Cabaret_Voltaire.jpg Ø6. 2. 1916 – zformovala se zde umělecká skupina DADA Øprvní setkání zde proběhlo už 5. 2. 1916 Øprincip kabaretu Øu zrodu stáli: Hugo Ball, Emmy Hennings, Hans Arp, Tristan Tzara, Francis Picabia, Marcel Janco, Georges Janco… Øprovozování dada-kabaretů: 6 měsíců Janco-Cabaret —Marcel Janco: —Cabaret Voltaire (1916) cv2008.jpg —Cabaret Voltaire 2008 Øprvní duchovní vůdce hnutí dada Ø1914: projekt expresionistické divadelní scény (s Kandinskym) Ø1915: emigrace (spolu s Emmy Hennings) ØKaravana (1. dada báseň) Ø Ball —Hugo Ball —(Kabaret Voltaire, 1916) Ball-1916.jpg dada-rev —Ballova báseň —Karavana z 1. čísla —revue DADA (1917) dada-rev —revue DADA: 1. číslo —(červenec 1917, Curych) —titulní strana dada-rev —revue DADA: 1. číslo —(červenec 1917) —výtvarné dílo Výšivka —(Hans Arp) revue DADA: 1. číslo (červenec 1917) ukázka textu dada-rev dada-rev —revue DADA: —poslední 7. číslo —(březen 1920, Paříž) —titulní strana — —Všech 7 čísel časopisu DADA (editor Tristan —Tzara) z let 1917 – 1921 si lze prohlédnout —v elektronické podobě na: — —http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dada/index.htm Øpohrdali vším, co bylo dřív (naturalismus, expresionismus, futurismus...) Øodmítnutí nápodoby skutečnosti Øgesta negace, vzpoury, skandály Øhudba: „rámus“ Øvýtvarné umění: montáž, koláž, náhoda Øjeviště: prostor pro „happening“ (sebeprezentace), improvizace Ø1917 – vůdčí osobností se stal Tzara: Ø„Neexistují žádné zákony, vše je nám dovoleno, každý prostředek je nám vhod.“ Ø„Praví dadaisté jsou proti dada.“ Ødadaismus – abstraktní umění ØTzarovy dada manifesty 1918 – 1920 (např. Manifest o lásce slabé a lásce hořké – popis dadaistické metody) Øpod hlavičkou revue DADA proběhlo 6 programových večerů „dada soirée“ Øšlo o kabaretní výstupy blížící se happeningu Øspontánní publikum, spoluúčast —DADAISMUS V PAŘÍŽI — Ø10. 3. 1919 – Francis Picabia – návrat do Paříže, popularizace dada ØMyšlenky bez jazyka, in nově založený časopis „391“ Ø17. 1. 1920 – Tristan Tzara – příjezd do Paříže (časopis Littérature, bulletin Dada) Øpověstný Tzara byl pro Paříž trochu zklamáním Ø23. 1. 1920 – 1. pařížský dada večer Ø15. 2. 1920 – „návštěva Chaplina“ v Salónu nezávislých: 38 aktérů četlo 7 dada manifestů (dada mystifikace) Ø7. 2. 1920 – dada večer v Puteaux (neúspěch) —Tzara v Paříži H:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\DADA, SURREALISMUS\tristantzara-Paris.jpg Ø19. 2. 1920 – dada večer v Saint-Antoine (neúspěch) Ø27. 3. 1920 – dada večer v divadle Odéon: — - aplikace dada na hudbu a divadlo — - Tanec kudrnaté cikorky (Ribemont-Dessaignes) — - První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (Tzara) Øhnutí se štěpí na 2 skupiny – Tzara versus Breton Økomornější dada večery (café Certa) Ø26. 5. 1920 – Dada festival (provokace luxusem): — - Pupek se špatnou pověstí (Ribemont-Dessaignes) — - Vazelínová symfonie (Tzara) Øpařížské dada období dosahuje vrcholu... Ø1922 – příprava tzv. Pařížského kongresu (Breton) —Francis Picabia: —Kakodylické oko —(1921 , Centre Pompidou) Picabia-kakodylicke_oko.jpg Ø1923 – poslední dada večer – Večer vousatého srdce: — - Vousaté srdce (Tzara) — - po velké rvačce končí éra dada Ømenší dada akce v kabaretech: nejvíce proslul kabaret Vůl na střeše (od 1921) – tzv. „dadaistický kabaret“ Øvětšina dadaistů se připojila k nově vznikajícímu surrealismu (Breton) https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/bb/e4/30/bbe430db88737036af8e47850dab4f5c.jpg Vůl —kabaret Vůl na střeše (1921) Vůl —kabaret Vůl na střeše (1921) —kabaret Vůl na střeše (1921) Duchamp2 Duchamp Duchamp-Mona_Lisa —Marcel Duchamp: —Mona Lisa Duchamp, Marcel - Fontána —Marcel Duchamp: —Fontána —(podepsáno —pseudonymem —R. Mutt) Arp Arp-skulptura —Hans Arp (skulptura) Arp-portrait-tzara —Hans Arp: —portrét —Tristana Tzary https://burusi.files.wordpress.com/2010/10/tzara002.jpg ØAdmirál hledá byt k pronajmutí (dialog fr.-angl.-něm.) ØRozhovor kočího se skřivanem (dialog fr.-něm.) ØPrvní nebeské dobrodružství pana Antipyrina (sbírka básní) ØPlynové srdce (hra) Ø Ø1946 – 2 přednášky v Praze: — 1) Dialektika poezie — 2) Surrealismus a doba poválečná —Marcel Janco: portrét Tristana Tzary http://1.bp.blogspot.com/-E8YyZH9FWP0/TejXhKemkVI/AAAAAAAANgE/ubgT0ZU2N4c/s1600/Bildschirmfoto%2B20 11-06-03%2Bum%2B14.43.29.png Tzara, Arp, Richter —Arp, Tzara, Richter —(Kabaret Voltaire, 1916) tristantzara-Paris.jpg —Tzara v Paříži Tzara-25_basni(titulni —Tristan Tzara: —Dvacet pět básní —(titulní list) Janco_Marcel,1954 Janco-Bílá_v_bílé —Marcel Janco: —Bílá v bílé Janco-Kompozice_dada —Marcel Janco: Kompozice dada Janco-Café_concert —Marcel Janco: —Café – koncert Breton1 Breton Ø 1921: návštěva Freuda ve Vídni Ø 1924: Manifest surrealismu („čistý psychický automatismus“) Ø revue La Révolution surréaliste (1924 – 1929) Aragon ribemont-dessaignes1.jpg Tvorba: ØNěmý kanár Ø Čínský císař Ø Peruánský kat Ø Faust Hennings Picabia2 Picabia Picabia-Hera —Francis Picabia: —Héra Picabia-plakát —Francis Picabia: —plakát Eluard —Nejkratší dada-hra: Veřejná odpovědnost: — —Opona se zvedne. —1. muž: Pošta je na druhé straně ulice. —2. muž: A co je mi po tom? —Opona klesne. — —DALŠÍ VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ DADA: ØYvan Goll ØEric Satie ØRichard Hülsenbeck (Huelsenbeck) ØPhilippe Soupault — atd… — —webové stránky věnované dadaismu: —http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dadaists/index.html