—ANTIREALISMUS I. —POČÁTKY FRANCOUZSKÉ DIVADELNÍ REFORMY Pavel Trtílek (3.prosince 2015) http://www.belvedere.at/website/var/assets/images/slider/ausstellungen/rueckblick/klimt-hoffmann/to orop_allegorische-darstellung_730x440.jpg —ANTIREALISMUS — —Modernistické umělecké styly, programově v opozici vůči realismu: Øsymbolismus Øimpresionismus Øexpresionismus Øfuturismus Økubismus Ødadaismus Øsurrealismus —Francouzská divadelní reforma částečně započala už naturalismem. —Doba: —1870 – 1871: Prusko-francouzská válka —1882: 1. elektrifikované divadlo v Evropě (Mahenovo divadlo v Brně – Société électrique Edison) —1883: 1. auto; Tak pravil Zarathustra (Nietzsche) —1885: Freud v Paříži (rozvoj nových věd: psychologie, sociologie, pozitivismus) —1889: dostavěna Eiffelovka —1890: Paříž – 2.500.000 obyv. —Divadlo ve Francii koncem 19. stol.: Øtradice – klasicistní odkaz (N. Boileau) ØFrancie přestává být divadelním centrem ØIbsen, Hauptmann, Dostojevskij, Tolstoj… Øproměna pařížského diváka Øsvoboda, tisk, politika, naturalismus, kavárny Øbulvární divadla stále v oblibě Ø1870: zrušena cenzura Ø1874: cenzura znovu zavedena… Ø1905: …a zrušena definitivně Øvznik: 1886 ve Francii Øurčitá návaznost na romantismus a dekadenci Øodmítá popisnost realistů a naturalistů Øsnaha zobrazit nezobrazitelné pomocí symbolů (tajemství, nálady, emoce, city, sny...) Øústřední literární druh: poezie Øpravda rozumu nahrazena pravdou duše Ønástrojem poznání se stává intuice (6. smysl) Øduchovno (mystické tajemství poodkryté uměním) Øfyziologického člověka naturalismu nahrazuje člověk coby duchovní bytost Øoproti analytickým naturalistům symbolisté syntetizují (kosmické zákony jsou všudypřítomné) https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/73/5c/51/735c510ea567c6f4dc487f43b03e9546.jpg CARLOS SCHWAB: La Barque de la Mort: http://vignette4.wikia.nocookie.net/fabelwesen/images/9/94/Carlos_Schwabe_-_remords_(detail).jpg/re vision/latest?cb=20121015231916&path-prefix=de C:\Users\Pavel\Desktop\Baudelaire.jpg https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e5/98/8b/e5988bf09114ca93eb7b5ddd04e94c96.jpg Hugo_Simberg-ZraněnýAnděl.jpg Giovanni_Segantini-Smrt.jpg Jan Toorop - O grave, where is thy victory? —1. fáze symbolistní obrody divadla: Ømanifesty, poezie, debaty (formování symbolismu) Øduch dekadence Øpo 1880 Paříž: Latinská čtvrť se stává uměleckým centrem Øvznik malých divadel a kabaretů zejména v Latinské čtvrti: Chat Noir, Le Mirliton, Moulin Rouge atd. Øčtení, recitace, šansony, skeče, mystifikace, umělecké průvody ulicemi atd. LeMirliton.jpg LeChatNoir.jpg ØSymbolistické hnutí (manifest symbolismu, Le Figaro, 1886): Ø„Symbolismus je nepřítel pouček, deklamace, falešných citů, objektivní popisnosti.“ Ø„Symbolistická poetika chce odít myšlenku do citového roucha.“ ØKantilény (sbírka básní) moréas Ø„Nezávislá revue“ (recenzent, v divadle však „trpěl“, dával přednost čtení dramat) ØFaunovo pozdní odpoledne (balet: Claude Debussy) ØÚchylky (sbírka básní) mallarmé mallarmé_(E —Eduard Manet: Mallarmé —2. fáze symbolistní obrody divadla: Ø90.léta – k symbolistům se připojil André Gide, Paul Valéry či Paul Claudel Ødosud se symbolismus rozvíjel v poezii a malířství – nyní zájem i o divadlo: Ødegradace zažitých prvků konvenčního dramatu (koncert lepší než opera, četba dramatu lepší než činohra) Ønedůvěra v existenci jeviště a herce (má příliš hmotné tělo, „vetřelec v imaginaci básníka“) Øsnahy nahradit herce: recitátor, tanečník, mim, loutka (zrušit mimetické napodobení života symbolistickými evokacemi) Øloutka – inspirace pozdějších reformátorů Ønapř. Craig a jeho princip „nadloutky“ Øsnaha omezit dějovou linii dramatu Øpoetizace dramatického textu Øvolný verš Ømá blízko k hudbě Øsymbolistní jeviště = prostor pro slovo, gesto, atmosféru, tajemství... v Øčerven 1890: — Théâtre Mixte (nevyhraněné zaměření) Ølistopad 1890: soubor přejmenován na Théâtre d‘Art (symbolistní zaměření) Ø10 inscenací (např. Píseň písní) a básnická pásma Øpo 3 sezonách herci přešli do Théâtre de l’Œuvre Paul_Fort.jpg Ø herec a režisér Ø říjen 1893 – Théâtre de l’Œuvre (do 1929) Ø snaha potlačovat hereckou složku Ø 1897 – symbolistní poetika opuštěna (asijské experimenty) Ø objeveni noví autoři (Maurice Maeterlinck, Romain Rolland) Lugné-Poë —„Vždy umírá něco z Hamleta, když začne jeho postavu předvádět živý herec.“ ØSlepci ØSedm princezen ØAriana a Modrovous ØModrý pták —- psal i loutkové hry (loutka jako symbol člověka, jenž ztratil identitu) maeterlinck Ømoderna (avantgardní estetika počátku 20. stol.) proměnila dosavadní umělecké normy Ømodernistické pokusy o obrodu divadla Øfuturismus se nejdřív začal projevovat v oblasti malířství Øbásnictví přestalo být vnímáno jako nápodoba skutečnosti – hledány nové způsoby vyjádření Øasociativní sdružování slovních významů, opakování slabik či hlásek… Øpozději na něj navázal konstruktivismus a částečně i funkcionalismus —1. futuristický manifest: — Manifest futurismu (F. Marinetti, in Le Figaro, 1909) Øzavržení minulosti, upnutí se k budoucnosti – nejen v umění, i v každodennosti Øtempo pokroku a rozvoje se mělo odrážet v umění („estetika rychlosti“) Øválka vnímána jako očista světa („energetická exploze“) Ø1. světová válka – „cesta k pokrokové budoucnosti“ Ørozklad syntaktických struktur Ørozklad syntaxe, slovní anarchie… Øslova zbavená významu Øsnaha vyjádřit shon, ruch a rozvoj velkoměst (civilizace) — marinetti_figaro.jpeg ØKrál Žrout (1905) ØElektrické loutky (1908) Øtyto hry uvedeny v divadelní laboratoři „Art et action“ (Paříž) ØKniha syntetických futuristických divadel (1915, teoretický spis) marinetti Marinetti_LesMotsEnLiberteFuturistes_1919.jpg marinetti-futuristickabasen.jpg —MARINETTIHO FUTURISTICKÉ MANIFESTY: ØManifest futurismu (1909, viz výše) ØManifest futuristických dramatiků (1911) Øvláda stroje na jevišti („deus ex machina“), krása stroje a jeho hravost (mechanické balety, strojové tance) ØVarieté (1913) Øzrod elektrifikovaného varieté (bez konvencí a svazujících tradic), filmové projekce, akce s diváky... ØFuturistické divadlo syntézy (1915) ØSyntetické divadlo futurismu (1919) ØDivadlo překvapení (1922) ØTotální divadlo pro davy (1933) Øfuturistická divadla v Římě: ØBarevné divadlo, Divadlo jedenácti (zal. 1924: L. Pirandello) futurismus - Balla —Giacomo Balla futurismus - Boccioni —Umberto Boccioni Ø proměna scénografie Ø manifest Guillauma Apollinaira Futuristická antitradice (1914): požadavek o obrodu poezie Øna základě inspirace díly kubistických malířů Ø Pablo Picasso Øvýprava k baletu Merkur (1924) a Přehlídka (1917) Ø Georges Braque Øbalet Zmatek (1924) Ø depersonalizace tanečníků Øtrhavé, mechanické pohyby Ø kubofuturismus (syntéza obou směrů) —Pablo Picasso: kostýmy k baletu Přehlídka (libreto Jean Cocteau) Picasso-kostým3.jpg Picasso-kostým1.jpg Picasso-kostým2.jpg —LITERATURA: — —Deák, František – Symbolistické divadlo. (Bratislava, 1996) —Hyvnar, Jan – Francouzská divadelní moderna. (Praha, 1996) —Pötner, Paul – Experimentální divadlo. (Praha, 1965) — Tille, Václav – Maurice Maeterlinck (Praha, 1910)