FRANCOUZSKÝ KLASICISMUS (francouzské divadlo v době baroka) Pavel Trtílek (12. 9. 2014) Ø název odkazuje ke klasickému umění (umění antického Řecka a Říma) Ø vrchol klasicismu: 1660 – 1680 Ø klasicismu předcházelo, resp. s ním koexistovalo baroko (podle některých je klasicismus jen odnoží baroka, ale např. v architektuře mu chybí barokní napětí a dynamika) Ø „antiteze“ baroka (bez emocí, uměřené) Ø „renesance toužící po dokonalosti“ • chrám sv. Mikuláše (Praha) chrám sv chrám sv.Mikuláše.03 chrám sv •Val-de-Grâce (Paříž) Val-de-Grace (kostel v Paříži) •Invalidovna (Paříž) Invalidovna (exteriér) Invalidovna (kopule) •Héfaistův chrám •(Athény) • • • •La Madeleine •(Paříž) Héfaistův chrám (Athény, nejzachovalejší stavba) madeleine 04 •Pantheon (Řím) • • • • •Panthéon (Paříž) Pantheon-(Paris) Pantheon (Roma) Pantheon - Paris - front.jpg Louvre.jpg •Louvre •Teatr Wielki (Varšava) arch Versailles versailles_02 versailles_01 versailles_03 versailles_04 versailles_05_(oranzerie) versailles_14_(rybnik) versailles_09 versailles_06 versailles_07 versailles-letecky_snimek versailles-letecky_snimek •Literární salony: Ø „Modrý salon“ markýzy de Rambouillet (1618 – 1660) Ø do 1650 – aristokratické salony Ø poté střediskem kultury: královský dvůr Ø Ø preciozita (snaha vytříbit mravy, jazyk, literaturu) Catherien de Rambouillet.jpg •Mme. de Rambouillet Moliere-salon.jpg •Molière předčítá na jednom ze salonů salon.jpg •jeden z hojně navštěvovaných salonů salon dam.jpg •salon dam („preciózek“) •Ludvík XIV. (1638 – 1715) • Ø ujal se vlády ve 20 letech (korunován 1643, vládl však až od 1658), vládl 57 let (králem však byl 72 let) Ø„L‘était c‘est moi.“ („Stát jsem já.“) Ø milovník umění (hudba, divadlo, balet – „král Slunce“) Ø 1682 – královský dvůr se stěhuje do Versailles (zadlužení Francie) • Ludvik_XIV •Ludvík XIV. •coby dítě Ludvik_XIV •Dělení žánrů klasicistní literatury: • Ø vysoký: • eposy, ódy, hymny, tragédie Ø nízký: • komedie, bajka, satira • •Klasicistní literatura opouští renesanční slovní košatost a barvitost – účelem bylo přesně formulovat myšlenky. Øverš klasicismus: alexandrín • •Co dobře míněno, snadno se říci dá •a slovo hledané tě ihned napadá. • •Ce que l'on conçoit bien s'énonce clairement •et les mots pour le dire arrivent aisément. • •(Nicolas Boileau – Umění básnické, 1674) Nicolas Boileau (1636 – 1711) Ø hlavní teoretik fr. klasicismu, reformátor divadla • •- Umění básnické (1674): normativní poetika, inspirace antikou (Aristoteles) Boileau (portret) • Kodifikace zákona tří jednot: • •Ale my, kterým um pravidla stále pěje, •chceme, ať důvtipně snují se všechny děje •a ať jen na jednom místě a v jednom dni •jeden čin divadlo napětím naplní. •Herecké společnosti: Ø z let 1590 – 1710 známe názvy cca 400 souborů Ø 2–3leté smlouvy; herců 8 – 12 Ø v Paříži však situace dlouho tristní (potřeba mít povolení krále) Ø 1629 dostává povolení 1. skupina – Královská herecká společnost (nebo též Herci královi) Ø 1643 – dostává povolení 2. společnost, čímž vzniká konkurence •Kde se v Paříži hrálo: Ø Královský palác „Palais-Royal“ (1637 – dodnes) Ø Burgundský palác (1548 – 1783), kapacita 1600 diváků Ø míčovny (jeus de paum) • - cca 27x9 m • - odhad jejich počtu 250 – 1800 Ø Théâtre du Marais (1634 – 1673) šlo o 2. stálé pařížské divadlo Palais Royal Palais Royal Burgundský palác – interiér Hôtel_de_Bourgogne.jpg jeu_de_paume.jpg JeuDePaume2.jpg jeu_de_paume3.jpg míčovna.jpg míčovna - Galerie_nationale_du_Jeu_de_Paume.jpg ØComédie-Française vznikla 1680 sloučením souborů 3 největších pařížských divadel: Ø1) Skvělé divadlo (L’Illustre Théâtre) Molièrova divadelní skupina Ø2) Maraiské divadlo (Théâtre du Marais) hráli dosud v míčovně přestavěné na stálé divadlo Ø3) Královská herecká společnost (dosud šlo o jediný divadelní soubor v Burgundském paláci) Ødo 1799 sídlila Comédie Française v Palais-Royal – pak postavena vlastní budova: Comédie française Comédie française 01 Comédie française 02 Comédie française 03 •Comedie-Italienne: Øitalští herci Øvliv italského renesančního divadla a komedie dell‘arte Itakští herci - Jean-Antoine_Watteau.JPG italští herci (malba: Jean-Antoine Watteau) •Herectví: Ø převážně muži – ale i ženy (1607 doloženo) Ø herectví – stigma neřestného a nectného povolání • •Diváci: Ø divocí Ø cca 1000 jich v hledišti stálo Ø občerstvení •Dvorský balet: Ø 1651 – 1669 v mnoha baletech vystupoval Ludvík XIV. Ø comédie-ballet (komický balet: činohra s tanečními vsuvkami) Ø alegorické příběhy, libreto mluvené Ø stylizace dobových tanců Ø Balet noci (Le Ballet de la Nuit, 1653) Ludvík tančil postavu Slunce (král Slunce) PIERRE CORNEILLE (1606 – 1684) Corneille ØCid (tragédie): Rodrigo a Xiména [Chiména] Ø spor o Cida: nedodržena jednota času (řešila to Francouzská akademie zal. 1635) Ø Lhář (komedie) Dílo: JEAN RACINE (1639 – 1699) •Dílo: Ø Britannicus Ø Faidra Racine Racine (úvodní list spisů) MOLIÈRE (1622 – 1673) Øvlastní jméno: Jean Baptiste Poquelin Øzaložil Skvělé divadlo „L‘illustre théâtre“ (1643) • •Dílo: Ø Škola žen Ø Kritika školy žen Ø Tartuffe (Svatoušek) Moliere podobizna z 1. vydání sebraných spisů Ø Don Juan Ø Láska lékařem Ø Misantrop Ø Amfitryon Ø Lakomec Ø Pán z Prasečkova Ø Měšťák šlechticem ØŠibalství Scapinova Ø Učené ženy Ø Zdravý nemocný •aj. Moliere_(podobizna_ze_sebr 1. vydání jeho sebraných spisů (1663) Moliere_-_1 •LITERATURA: • •Boileau, Nicolas – Umění básnické (in: O umění básnickém a dramatickém, Praha, 1997) •Brett, Vladimír – Molière (Praha, 1967) •Kubín, Václav (uspořádal) – Ars poetica – Z úvah o básnickém umění od starověku po dnešek (Praha, 1976) •Mikeš, Vladimír – Divadlo francouzského baroka (Praha, 2001) •Šimek, Otokar – Dějiny francouzské literatury v obrysech – 3. díl: Klasický věk (1949)