TEORIE DRAMATU Zimní semestr 2015-2015 INFORMOVANOST POSTAVY A DIVÁKA ¢Informační náskok diváka ¢Informační zpoždění diváka INFORMOVANOST POSTAVY A DIVÁKA ¢Shodná informovanost (kongruence) —Postavy a diváci mají stejné informace —Je pro drama málo typická – používá se zřídka, většinou jen pro části textu —Texty s uzavřeným koncem – ke konci dramatu se informační rozdíly vyrovnávají, je vytvořena struktura shodné informovanosti —Shodnái nformovanost v celém textu – Čekání na Godota — INFORMOVANOST POSTAVY A DIVÁKA ¢Dramatická ironie —Pozor na rozdíl: dramatická ironie XXX ironie v dramatu ¢Ironie v dramatu – postavy používají ironii —Dramatická ironie = prolínání vnitřního a vnějšího komunikačního systému ¢Jazykové vyjádření postavy nebo její jednání získá jiný význam na základě větší informovanosti diváka ¢Dramatická ironie se realizuje v rozporu mezi významem zamýšleným postavou a jeho výkladem u publika ¢Příklad: Macbeth STRUKTURA PERSPEKTIV V DRAMATICKÝCH TEXTECH ¢Perspektiva postavy versus autorem zamýšlená perspektiva —Struktura perspektiv představuje souhrn vztahů informovanosti postav a diváků —Perspektiva postavy ¢Každá replika postavy odpovídá její perspektivě, postava může vyslovit jen to, co odpovídá její situaci a dispozici ¢Zároveň platí, že perspektiva postavy se vytváří skrze jejich repliky ¢Jednotlivé perspektivy postav jsou rovnocenné, mají stejný stupeň závaznosti STRUKTURA PERSPEKTIV V DRAMATICKÝCH TEXTECH —Autorem zamýšlená perspektiva vnímání ¢To, o co usiluje autore, aby bylo sděleno divákovi ¢Autorská perspektiva se nekryje s perspektivou postavy nebo postav – viz citát ®®® ¢Čechov: „Když před vás postaví kávu, nebudete se pokoušet najít v tom pivo. Když vám já předložím profesorovy myšlenky, pak dobře poslouchejte a nehledejte v tom myšlenky Čechova.“ STRUKTURA PERSPEKTIV V DRAMATICKÝCH TEXTECH ¢Rovnocenná perspektiva versus nadřazená perspektiva —Nadřazená perspektiva postav = perspektiva některé postavy je důležitá, je formálně zdůrazněna atd. atp. —Bývá k tomu vytvořen zprostředkující komunikační systém, např. ¢Monolog postavy ad spectatores ¢Chór antické tragédie ¢Sebecharakterizace alegorických postav (středověk) ¢Epické divadlo (Brecht) ¢ ¢ STRUKTURA PERSPEKTIV V DRAMATICKÝCH TEXTECH ¢Techniky řízení perspektiv —Způsob, kterým autor zprostředkuje divákovi zamýšlenou perspektivu vnímání — ¢1. mimojazyková perspektivita předávání informací —Herec – jeho fyziognomie, hlas, gesta, mimika, práce s rekvizitou, scéna, hudba… —Mluvící jména – naznačují perspektivu postavy (paní Sličná, pan Chytráček… etc.) —Celkové chování postavy —Průběh děje ¢Šťastné zakončení osudu postavy znamená zpětně potvrzení její perspektivy — STRUKTURA PERSPEKTIV V DRAMATICKÝCH TEXTECH ¢Výběr perspektiv —Hlavní text = soubor perspektiv řady postav – způsob strukturace (formování) tohoto souboru je další technikou při autorském řízení perspektiv —Rozsah a rozptyl nabídky perspektiv postav ¢Hledisko kvantity replik ¢Bohatá strukturovanost perspektiv postav u Shakespeara (např. Večer tříkrálový atd.) ¢Závažnost jednotlivých perspektiv – větší je u postav hlavních ¢Závažnost perspektiv = fokus (prostředek naznačení úhlu pohledu) ¢Naléhavost sdělení perspektivy postavy ¢Poetická kvalita perspektivy STRUKTURA PERSPEKTIV V DRAMATICKÝCH TEXTECH ¢Kombinace perspektiv postav —Symetrické uskupení různých perspektiv postav kolem jedné centrální perspektivy postavy, která vyjadřuje zamýšlenou perspektivu vnímání —Kontrast správně a chybně orientované perspektivy postav – divák musí volit —Kontrast dvou chybně orientovaných perspektiv postav - protikladné extrémy – divák je veden k poznání „zlaté střední cesty“ — STRUKTURA PERSPEKTIV V DRAMATICKÝCH TEXTECH ¢Typy struktury perspektiv —Autorsko-perspektivní struktura ¢Autor vyslovuje svoje názory přímo ústy postav (drama na tezi) ¢Alegorické hry ve středověku ¢Ideologicky orientovaná dramatika (socialistický realismus atd.) —Uzavřená struktura perspektiv ¢Viz absolutní drama ¢Autorem zamýšlená perspektiva musí být odkryta divákem – tato perspektiva je v celku dramatu obsažena —Otevřená struktura perspektiv ¢Autorem zamýšlkená perspektiva není jasně definována, je nazřena z různých pozic, aktivita se přesouvá na diváka (Brecht) — STRUKTURA PERSPEKTIV V DRAMATICKÝCH TEXTECH EPICKÉ KOMUNIKAČNÍ STRUKTURY“ ¢Epizace dramatu —Zrušení účelovosti – samostatnost částí, nikoli směřování k jednomu cíli-účelu —Zrušení koncentrace – rezignace na koncentrované zobrazení, přednost má široké pojetí, mnohost prvků, situací… —Zrušení absolutnosti – zavedené zprostředkujícího komunikačního systému (typické pro narativní texty) EPICKÉ KOMUNIKAČNÍ STRUKTURY“ ¢Techniky epické komunikace —Autorská epizace ¢Autorský vedlejší text ¢Projekce, transparenty, scénické titulky… ¢Montáž —Epizace postavami mimo hru ¢Autorské rology a epilogy (Terentius) ¢Chór ¢Postava režiséra, opovědníka, vedoucího… —Epizace interními postavami hry ¢Prolog mluvený postavou ze hry, podobně epilog ¢Chór ¢Song (u Brechta) – moderní ekvivalent chóru ¢Šalamounův song -. Třígrošová opera xxx Matka Kuráž