•ŘÍMSKÉ MÝTY •Původ Římanů: •kočovní pastevci, kteří na počátku 1. tisíciletí přišli na Apeninský poloostrov –usadili se v Latiu, kde začali vytvářet malé městské kultury –dlouho byli závislí na Etruscích, jimž odváděli daně –od nich převzali značnou část mytologie i mnohé rituály –v 6. stol. př.n.l. založili své centrální město Řím, což považovali za božský počin –božskými patrony (ochránci) Říma byli bůh Jupiter a bohyně Juno a Minerva – • •313 – vydán edikt Milánský: křesťanství se stává státním náboženstvím •395 – císař Theodosius (347–395) vydává zákaz uctívání pohanských kultů • •Římské mýty a řecká inspirace: •mnohá řecká božstva převzali později Římané –nešlo o doslovné přejetí řeckého panteonu, významná řecká božstva byla často ztotožněna se starobylými latinskými a apeninskými božstvy – s bohy starých Etrusků podle jejich podobností –říše Etruria s mnoha městy vzkvétala mezi 10–1. stol. př.n.l. a rozkládala se na Z Apeninského poloostrova a následně expandovala dál do J a S Itálie –např. etruskou bohyni Ceres ztotožnili s řeckou Démétér, matku Prosperiny (řecké Persefony), podobně etruského Vulkána ztotožnili s řeckým Héfaistem •římské mýty však oproti řeckým vědoměji odrážely historii a náboženství, většina římských mýtů byla prezentována starověkými písaři jako rané dějiny římského lidu, tedy nikoli jako fiktivní vyprávění • •Zdroje římských mýtů: •autoři představující naše hlavní zdroje o římské mytologii jsou: Titus Livius, Vergilius a Dionýsos z Halikarnasu –tvořili za vlády 1. císaře Augusta, jenž slíbil dát městu a jeho lidu nový začátek (a k tomu se mytologie skvěle hodí) –zachovali ve svých zápiscích o raném Římě prvky etruské mytologie, původní etruské motivy však přetvořili, aby konvenovaly s řeckými, které Římané buďto přejali, nebo aplikovali na původní etruská božstva •hlavní římští bohové byli víceméně adekvátní s jejich řeckými protějšky (byť ne zcela totožní): –Jupiter (Zeus), Neptun (Poseidón), Mars (Áres), Venuše (Afrodíta), Pluto (Hádés), Vulkán (Héfaistos)… –Germáni či Keltové vnímali v Římských bozích protějšky svých bohů, takže se mohli k římským bohům klidně modlit v římských chrámech –ale např. bohyně Minerva se od řecké Athény liší a má blíže etruské Menrvě, podobně i římská Juno (řecká Héra) či Diana (řecká Artemis) •římský rodokmen vede díky mytologii až k řeckým a trojským hrdinům, proto nebylo pro Římany potíží z řecké mytologie cokoli přejímat –ba naopak (viz Vergiliův epos Aeneas) •ale Římané přejali i některé neřecké bohy –např. kult perského Mithry či egyptské Eset, zvané v Římě podle Řeků Isis •antický Řím měl své oficiální státní bohy, navíc však i lokální bohy z teritorií, která zabral –do toho se navíc v době císařství začal klást důraz i na zbožštění císaře… –i obyčejný smrtelník se navíc mohl dostat na úroveň bohů díky mysterijním kultům, známých už z Řecka (ty se navíc od 2. stol. n. l. začaly šířit spolu s rozmachem Římského impéria dál do Evropy) –adept takového kultu musel projít několikerým zasvěcením, které ho vedlo k přiblížení se bohům –nešlo původem jen o řecká či římská mysteria – najdeme mezi nimi i mithraisty (staroperský Mithra zde byl nesmírně populární a ve 2. a 3. stol. dokonce zastiňoval křesťanství) či původně egyptská mysteria související s egyptskou Eset (přemohla smrt, mystikové měli projít bránou smrti, aby byli zasvěceni do věčného života) –některé cizí kulty však odmítali – např. křesťanům vytýkali uzavřenost a izolovanost jejich společenstev (až ediktem milánským došlo roku 313 k oficiálnímu uznání křesťanství, což mělo zásadní vliv na pozdější dějiny) •Oslavy nového roku: •archaické kultury slavily nový rok s příchodem jara, u starých Římanů došlo k posunu: –Janus – bůh dveřních oblouků a městských bran –měl dvojitý obličej, v ruce klíče a hůl dveřníka –na Foru mu byla zasvěcena velká brána –na jeho počest se vždy v lednu pořádala slavnost a tento měsíc byl po něm i pojmenován –byl bohem každého počátku (tedy i nového – roku, jenž byl vždy počítán od jeho – kultovní slavnosti) http://davy.potdevin.free.fr/Site/pics/gods/janus-big.gif