FRANK CASTORF Materiály Analýzy textů FRANK CASTORF / HEINER MÜLLER:ZEMENT •Heiner Müller: ZEMENT (CEMENT) –ANALÝZA DRAMATICKÉHO TEXTU S UKÁZKAMI •Model dramatického textu směřujícího k volné struktuře •„První stupeň“ postdramatické koncepce u Müllera •Pokračování: HAMLET STROJ, POVĚŘENÍ (PŘÍKAZ) –POVĚŘENÍ režíroval Castorf v r. 1984 v divadle v Anklamu –Struktura obrazů v Cementu (viz níže) –Komentáře (mezihry – intermezza) •Antická tematika – navazuje na Müllerův zájem o antiku – FRANK CASTORF / HEINER MÜLLER:ZEMENT –Adaptace antických témat •Philoktet (Filoktetes, podle Sofokla) •Sophokles/Ödipus, Tyrann (Sofokles/Král Oidipús) •Verkommenes Ufer Medeamaterial Landschaft mit Argonauten (Zpustlý břeh Materiál Médei Krajina s argonauty) •Prometheus (rozhlasová úprava, podle Aischyla, 1970) • • – – FRANK CASTORF / HEINER MÜLLER:ZEMENT •Heiner Müller ZEMENT podle Fjodora Gladkova • •STRUKTURA TEXTU – JEDNOTLIVÉ OBRAZY (zeleně = antické inspirace a odkazy) –Prolog –Odysseův návrat –Jablíčko, kam se kutálíš –Postel –Prométheovo osvobození –Aparát neboli Kristus tygr –Žena u stromu • – – – FRANK CASTORF / HEINER MÜLLER:ZEMENT –Rolníci –Hérakles 2 neboli Hydra –Komentář k Médei –Sedm proti Thébám –Já jsem hlad. Nechť se mnou počítá ten, kdo chce měnit svět –Okna k budoucnosti –Epilog – Osvobození mrtvých • FRANK CASTORF / HEINER MÜLLER: DIE SCHLACHT •Heiner Müller: DIE SCHLACHT (BITVA) –Vznik 1951 – 1974 –Světová premiéra 1975, Volksbühne Berlin, režie Manfred Karge a Matthias Langhoff –Castor – režie 1982, Theater Anklam –5 samostatných scén odehrávajících se v době fašismu: •Die Nacht der langen Messer (Noc dlouhých nožů) –Bratr A (komunista) versus bratr B (fašista) •Ich hatt einen Kameraden (Měl jsem kamaráda) –4 vojáci na frontě – kanibalismus; silně zdůrazněná nacistická ideologie •Kleinbürgerhochzeit (Maloměšťákova svatba) –Fanatický nacista zastřelí ženu a dceru – sám uteče, aby se zachránil FRANK CASTORF / HEINER MÜLLER: DIE SCHLACHT •Fleischer und Frau (Řezník a žena) –Minidrama, „hra ve hře“, 5 krátkých scén •Das Laken oder Die unbefleckte Empfängnis (Prostěradlo aneb Neposkvrněné početí) –1945 – protiletecký kryt v Berlíně –Esesáci zabijí vojáka, který vyvěsil bílou vlajku (prostěradlo) – – FRANK CASTORF / HEINER MÜLLER: DIE SCHLACHT •Müller: „Formálně je Bitva/Traktor zpracování vlastních 20 let starých textů, resp. pokus vytvořit syntetický fragment. (…) Nevěřím, že příběh, který má „hlavu a patu“ (zápletku v klasickém smyslu slova), se ještě může přiblížit skutečnosti." FRANK CASTORF / HEINER MÜLLER: DIE SCHLACHT •Metoda „syntetické fragmentarizace“ souvisí s „montáží atrakcí“, kterou ve dvacátých letech vytvořil ruský filmový režisér Sergej Ejznštejn a která byla v divadle využita režiséry Vsevolodem Mejercholdem a Erwinem Piscatorem. •„Die Schlacht“ - vědomá paralela k Brechtově hře Strach a bída Třetí říše –Premiéra 1938 Paříž • FRANK CASTORF / HEINER MÜLLER: DIE SCHLACHT •Silná fragmentarizace textů je patrná už z názvů: •Germania Tod in Berlin (Germania smrt v Berlíně) •Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Nacht Schrei (Život Gundlingův Bedřich pruský Lessingův spánek noc výkřik) •Verkommenes Ufer Medeamaterial „andschaft mit Argonauten (Zpustlý břeh materiál k Médei) •Wolokolamsker Chaussee I – V (Silnice na Volokolamsk) •