Náboženská kontemplace a lidová zábava 2. část Pašijové hry (mystéria) a morality STŘEDOVĚKÉ DIVADLOSTŘEDOVĚKÉ DIVADLOSTŘEDOVĚKÉ DIVADLOSTŘEDOVĚKÉ DIVADLO MystériumMystériumMystériumMystérium –––– pořádánípořádánípořádánípořádání Václav Cejpek - 20. 11.20142 celkové řízení her – církev organizace, realizace náboženský spolek nebo světské bratrstvo + městská rada → výbor her cechy - řemeslníci MystériumMystériumMystériumMystérium ---- scénascénascénascéna Mansionová scéna Mansiony „domečky“ vedle sebe na dlouhém pódiu nebo rozmístěny na ploše náměstí či jiného hracího prostoru Václav Cejpek - 20. 11.20143 MystériumMystériumMystériumMystérium ---- scénascénascénascéna Václav Cejpek - 20. 11.20144 Pageants pojízdné vozy, na nichž bylo umístěno jeviště Objížděly jednotlivá stanoviště, kde hrály vždy jednu scénu z mystery play → NEBO byly rozmístěny v kruhu na náměstí a diváci je obcházeli v Amsterdamu – místo vozů lodě plující po kanále MystériumMystériumMystériumMystérium –––– herciherciherciherci Václav Cejpek - 20. 11.20145 původně: duchovní, muži výjimečně: ženy (kláštery) při rozšíření témat: duchovní hrají např. i světské postavy, čerty atp. – nevhodné národní jazyk – nevyžaduje se znalost latiny důsledek: do mystérií pronikají jako herci měšťané a profesionální herci MystériumMystériumMystériumMystérium –––– herciherciherciherci Václav Cejpek - 20. 11.20146 obsazování rolí – žádosti a konkurzy herectví na vlastní náklady obsazení se považuje za čest hlavní, vedlejší a němé role rozhodující pro obsazení: postavení žadatele a schopnosti hrají muži – ženy jen výjimečně dcery a ženy měšťanů – „zviditelňování“ mystérium o svaté Kateřině v Metz (Francie) – hlavní role 18letá dívka – zamiloval se do ní šlechtic – svatba (!) MystériumMystériumMystériumMystérium –––– herciherciherciherci Václav Cejpek - 20. 11.20147 podoba herectví (od 14. – 15. stol.) texty se už nezpívají, recituje se → rétorické herectví strnulá stylizovaná gesta… 15. stol. – více pozornosti duševním stavům postav (jakoby trocha „psychologie“) typové předpoklady pro postavu postavy čertů – herci-profesionálové (jokulátoři…) postavy svatých žen (Panna Maria apod.) - duchovní Velké mystérium o Spasiteli (Lyon)Velké mystérium o Spasiteli (Lyon)Velké mystérium o Spasiteli (Lyon)Velké mystérium o Spasiteli (Lyon) Václav Cejpek - 20. 11.20148 MystériumMystériumMystériumMystérium –––– herci, inscenaceherci, inscenaceherci, inscenaceherci, inscenace Václav Cejpek - 20. 11.20149 role psány na dlouhých pruzích papíru zkoušky po malých částech větší celky zkoušky v kostýmech na začátku představení – průvod všech herců usazení v mansionech režisér – především organizátor Herold a režisér hry (Curych, 1539)Herold a režisér hry (Curych, 1539)Herold a režisér hry (Curych, 1539)Herold a režisér hry (Curych, 1539) Václav Cejpek - 20. 11.201410 MystériumMystériumMystériumMystérium ---- kostýmykostýmykostýmykostýmy Václav Cejpek - 20. 11.201411 současné, nikoliv historické vojáci – současné vojenské oblečení Židé hodnostáři: církevní roucha katolické církve běžná roucha středověkých Židů Bůh – oblečen jako císař nebo papež andělé – církevní roucha s křídly MystériumMystériumMystériumMystérium Bourges (1536) – cyklus her trval 45 dnů Valenciennes (1547) – cyklus se hrál 25 dnů Lucern - 2 dvanáctihodinová představení Václav Cejpek - 20. 11.201412 Mystérium / AutořiMystérium / AutořiMystérium / AutořiMystérium / Autoři Arnoul Gréban Simon Gréban 15 stol. Bratři – autoři několika mystérií Vítězné mystérium o skutcích apoštolských (Simon Gréban) Pařížské pašijové hry (Arnoul Gréban) Václav Cejpek - 20. 11.201413 Další žánry církevního divadlaDalší žánry církevního divadlaDalší žánry církevního divadlaDalší žánry církevního divadla Václav Cejpek - 20. 11.201414 moralita alegorie MoralitaMoralitaMoralitaMoralita Václav Cejpek - 20. 11.201415 alegorická hra alegorické postavy pozdní středověk (14.-15. stol.) přechod mezi náboženským a světským divadlem (rozlišení na základě tematiky) didaktický charakter ukazuje nepravost, neřest – a zhoubné následky a trest boj mezi personifikovanými abstraktními postavami milost a spravedlnost versus závist a chtivost MoralitaMoralitaMoralitaMoralita Václav Cejpek - 20. 11.201416 hrají se jednotlivě (nikoli v cyklech jako mystéria) hrají je většinou profesionálové 3 tematické okruhy ars moriendi (paralela ve výtvarném umění: tanec smrti) spor ctností spor mezi ctnostmi a neřestmi o duši člověka 1378 – Pater noster Play (v Yorku, zmínky) cca 1471 Mankind (Lidstvo; nejoblíbenější) Tanec smrtiTanec smrtiTanec smrtiTanec smrti Václav Cejpek - 20. 11.201417 Tanec smrtiTanec smrtiTanec smrtiTanec smrti Václav Cejpek - 20. 11.201418 Tanec smrtiTanec smrtiTanec smrtiTanec smrti (Tanec kostlivců) Václav Cejpek - 20. 11.201419 EverymanEverymanEverymanEveryman Václav Cejpek - 20. 11.201420 15. stol. „Kdožkolivěk“ – Kdokoliv (z nás) Postavy Everyman Hlasatel (Opovědník – Průvodce) Bůh Smrt Dobré skutky Vědění Krása Moc Anděl aj. EverymanEverymanEverymanEveryman Václav Cejpek - 20. 11.201421 pravděpodobně původně holandská hra Elckerlijc žánr: ars moriendi – tanec smrti zpracování ve 20. stol. Hugo von Hofmannsthal: Jedermann Salcburk Salcburský festival (Max Reinhardt) Jedermann / Salzburg (katedrála)Jedermann / Salzburg (katedrála)Jedermann / Salzburg (katedrála)Jedermann / Salzburg (katedrála) Václav Cejpek - 20. 11.201422 Nicolas de la Chesney: Odsouzení hostinyNicolas de la Chesney: Odsouzení hostinyNicolas de la Chesney: Odsouzení hostinyNicolas de la Chesney: Odsouzení hostiny Václav Cejpek - 20. 11.201423 cca 1507 žánr: spor ctností a neřestí hodující společnost Náruživosti Lakomství Na zdraví (…) Žloutenka Ledvinový kámen Podagra (…) Střízlivost Pilulka Klystýr Dieta (…) Odsouzení hostinyOdsouzení hostinyOdsouzení hostinyOdsouzení hostiny Václav Cejpek - 20. 11.201424 soudní proces s Večeří a Hostinou Večeře omilostněna Hostina odsouzena AlegorieAlegorieAlegorieAlegorie Václav Cejpek - 20. 11.201425 odnož morality termín se užívá spíš později v barokním divadle Konec náboženského divadlaKonec náboženského divadlaKonec náboženského divadlaKonec náboženského divadla Václav Cejpek - 20. 11.201426 1547 konec uvádění mystérií v Itálii 1548 zákaz pašijových her v Paříži 1558 zákaz náboženských her v Anglii (Alžběta I.) do konce 16. stol. se přestanou náboženské hry v Evropě uvádět výjimka: Španělsko