ANTICKÉ DIVADLOANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 2ŘECKÉ DIVADLO 2 AischylosAischylos  Nejstarší z tragiků (otecNejstarší z tragiků (otec řecké tragédie)řecké tragédie)  Velmi váženýVelmi vážený  Zavedl druhého herce, odZavedl druhého herce, od Sofokla převzal i třetíhoSofokla převzal i třetího (mlčícího)(mlčícího)  Většina jeho her máVětšina jeho her má kolektivního hrdinukolektivního hrdinu  Klade důraz na osud obceKlade důraz na osud obce  Postavy monumentální, nepřílišPostavy monumentální, nepříliš charakterizovanécharakterizované  ProsebniceProsebnice -- jen formální dělení textu mezijen formální dělení textu mezi chór a hercechór a herce  Většinou jednoduchá struktura dějeVětšinou jednoduchá struktura děje –– navazující události (navazující události (PrométheusPrométheus)  Zato mnoho scénických efektů  Bez peripetie a anagnorizeBez peripetie a anagnorize  Utrpení postav vede k uměřené moudrostiUtrpení postav vede k uměřené moudrosti OresteiaOresteia  Nejúplněji dochovaná tetralogieNejúplněji dochovaná tetralogie  Tragédie se smírným koncemTragédie se smírným koncem  Od individuálního osudu k problému obceOd individuálního osudu k problému obce  Hrdinou je celý Átreův rodHrdinou je celý Átreův rod AgamemnónAgamemnón  Příjezd Agamemnóna z TrójaPříjezd Agamemnóna z Trója  Přiváží zajatou KassandruPřiváží zajatou Kassandru  Je zavražděnJe zavražděn  Klytaiméstra má milence a mstí se zaKlytaiméstra má milence a mstí se za dceru Ifigeniidceru Ifigenii Oběť na hroběOběť na hrobě  Orestův návratOrestův návrat  Setkání se sestrouSetkání se sestrou  Rozhodnutí k vražděRozhodnutí k vraždě  Anagnorize, ale jen částečnáAnagnorize, ale jen částečná  Aktivní úloha chóru!Aktivní úloha chóru!  Pronásledování LíticemiPronásledování Líticemi Eumenidy (Usmířené Lítice)Eumenidy (Usmířené Lítice)  Změna žánru z tragédie v soudníZměna žánru z tragédie v soudní melodrama či diskusní dramamelodrama či diskusní drama  Diskuse o matkovražděDiskuse o matkovraždě  Athéna zakládá areopag a podílí se naAthéna zakládá areopag a podílí se na Orestově osvobozeníOrestově osvobození  Právo otce nadřazeno právu matky,Právo otce nadřazeno právu matky, odpuštění trestuodpuštění trestu SofoklésSofoklés  Prostřední z tragikůProstřední z tragiků –– čistá a uměřená výstavbačistá a uměřená výstavba dějeděje  Napsal cca 130 tragédií,Napsal cca 130 tragédií, dochovalo se jich 7 + 1dochovalo se jich 7 + 1 satyrská hrasatyrská hra  Poprvé na DionýsiíchPoprvé na Dionýsiích –– vítěz nad Aischylemvítěz nad Aischylem Sofoklés 2Sofoklés 2  Tvořil do pozdního věkuTvořil do pozdního věku  Přestal dbát na ucelenost trilogiíPřestal dbát na ucelenost trilogií  Jeho hrdinové čelí i beznadějné situaci doJeho hrdinové čelí i beznadějné situaci do důsledků, berou zodpovědnost za své činy,důsledků, berou zodpovědnost za své činy, nepřistupují na kompromisynepřistupují na kompromisy –– autor jakoautor jako by zkoušel, co všechno vydržíby zkoušel, co všechno vydrží Oidipus králOidipus král  Považován za technologický vzor antickéPovažován za technologický vzor antické tragédietragédie  Propracovaná, „detektivní“ zápletkaPropracovaná, „detektivní“ zápletka  Mistrné užití anagnorize i peripetieMistrné užití anagnorize i peripetie  Metafora lidského osudu: teprve slepý seMetafora lidského osudu: teprve slepý se stává vidoucímstává vidoucím AntigonaAntigona  Na Oidipa dějově navazujeNa Oidipa dějově navazuje  Spor dvojího pojetí právaSpor dvojího pojetí práva –– občanského a náboženskéhoobčanského a náboženského  Konflikt mezi dvojicí ústředníchKonflikt mezi dvojicí ústředních postavpostav –– Antigona a KreónAntigona a Kreón  Mnoho moderních adaptacíMnoho moderních adaptací EuripidésEuripidés  „Nejpsychologičtější“ z tragiků„Nejpsychologičtější“ z tragiků  Dílo plné protikladůDílo plné protikladů –– autorautor patriotických i protiathénskýchpatriotických i protiathénských herher  Jeho hrdinům nevládne užJeho hrdinům nevládne už osud, ale vášeň či posedlostosud, ale vášeň či posedlost Euripidés 2Euripidés 2  Různé typy her, ucelené i rozvolněné,Různé typy her, ucelené i rozvolněné, tragédie, hry intrikovétragédie, hry intrikové  Volil rád méně známé mýty i méně známéVolil rád méně známé mýty i méně známé situacesituace  Úspěšnější posmrtněÚspěšnější posmrtně  Častým trečem útoku komediografůČastým trečem útoku komediografů –– Aristofanés!Aristofanés! MédeiaMédeia  Přísná, sevřená tragédiePřísná, sevřená tragédie –– vždyvždy jen 2 hercijen 2 herci  Msta čarodějky Médeie na muži,Msta čarodějky Médeie na muži, který ji opouštíkterý ji opouští  Drastická scéna vraždění dětí (zaDrastická scéna vraždění dětí (za scénou, ale názorně)scénou, ale názorně)  „Monument iracionální vášně“„Monument iracionální vášně“  Při svém uvedení propadlaPři svém uvedení propadla TrójankyTrójanky  Odehrává se po pádu TrójeOdehrává se po pádu Tróje  Několik volně spojených epizod,Několik volně spojených epizod, popisujících ponížení trójských žen a jejichpopisujících ponížení trójských žen a jejich rozdělování do otroctvírozdělování do otroctví  Spíše lyrický rázSpíše lyrický ráz  AndromachéAndromaché –– stane se otrokyní a jejístane se otrokyní a její zabito dítě, naopak Helene je osvobozenazabito dítě, naopak Helene je osvobozena  Útok proti athénské dobyvačnostiÚtok proti athénské dobyvačnosti KOMEDIEKOMEDIE Stará attická komedieStará attická komedie  Její charakter odhadujeme hlavně podleJejí charakter odhadujeme hlavně podle AristofanaAristofana –– mytologické komedie semytologické komedie se nezachovalynezachovaly  Převážně společenskokritická a satirickáPřevážně společenskokritická a satirická  ParabaseParabase  AgónAgón  Uvolněná až chaotická struktura s řaouUvolněná až chaotická struktura s řaou rituálních pozůstatkůrituálních pozůstatků AristofanésAristofanés  Nejznámější řecký komediografNejznámější řecký komediograf  Základ jeho herZáklad jeho her –– zcela adresná kritikazcela adresná kritika konkrétních politiků i celého athénskéhokonkrétních politiků i celého athénského lidu (lidu (JezdciJezdci))  Paroduje i Euripída a SókrataParoduje i Euripída a Sókrata  Jeho hry jsou vulgární i poetické,Jeho hry jsou vulgární i poetické, přímočaré i rafinované zároveňpřímočaré i rafinované zároveň LysistrataLysistrata  Nejznámější aNejznámější a nejadaptovanějšínejadaptovanější Aristofanova hraAristofanova hra  Athénské a spartské ženyAthénské a spartské ženy se rozhodnou ukončit válkuse rozhodnou ukončit válku odpíráním pohlavního stykuodpíráním pohlavního styku svým mužůmsvým mužům –– což se jimcož se jim podařípodaří Nová attická komedieNová attická komedie  Nevěnuje se už společenské kriticeNevěnuje se už společenské kritice  Pracuje s ustálenými situacemi i postavamiPracuje s ustálenými situacemi i postavami (nalezení dítěte, vykoupení hetéry,(nalezení dítěte, vykoupení hetéry, nástrahy při sblížení milenců, boj onástrahy při sblížení milenců, boj o dědictví aj.)dědictví aj.)  5 jednání, oddělených zpěvem a tancem5 jednání, oddělených zpěvem a tancem chóruchóru  Na rozdíl od staré attické komedie máNa rozdíl od staré attické komedie má vyváženou a prokomponovanou podobuvyváženou a prokomponovanou podobu MenandrosMenandros  Hlavní představitel nové attické komedieHlavní představitel nové attické komedie  Vysoce uznáván Římany, z jeho díla těžíVysoce uznáván Římany, z jeho díla těží Plautus i TerentiusPlautus i Terentius  Známe jej skrze římské vzoryZnáme jej skrze římské vzory  Dochovalo se cca 8 procent jeho díla aDochovalo se cca 8 procent jeho díla a jediný kompletní text Dyskolos (jediný kompletní text Dyskolos (ŠkarohlídŠkarohlíd)) Menandros 2Menandros 2  Všední prostředí, běžné situace, civilníVšední prostředí, běžné situace, civilní jazykjazyk  Uvolňuje typovost a hlouběji ji prokreslujeUvolňuje typovost a hlouběji ji prokresluje –– méně komičnostiméně komičnosti  Mladík usiluje o děvče „vězněné“ starcemMladík usiluje o děvče „vězněné“ starcem