ANTICKÉ DIVADLOANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1ŘECKÉ DIVADLO 1  Antická kulturaAntická kultura –– kolébka evropské kulturykolébka evropské kultury  Její dědictví je po celý středověk aJejí dědictví je po celý středověk a novověk předmětem recepce anovověk předmětem recepce a přehodnocovánípřehodnocování  Nevíme o jiné paralelní rozvinuté divadelníNevíme o jiné paralelní rozvinuté divadelní kultuřekultuře  Máme zachována divadla, teoretické spisyMáme zachována divadla, teoretické spisy i dramatické textyi dramatické texty  Naše představa o řeckém divadle naNaše představa o řeckém divadle na základě dochovaných textů může býtzákladě dochovaných textů může být zkreslená!zkreslená!  Navíc nejsou dnes vydávány v autentickéNavíc nejsou dnes vydávány v autentické podobě (členění textu mezi postavy,podobě (členění textu mezi postavy, seznam postav, scénické poznámky)seznam postav, scénické poznámky)  Máme zachováno celkem 45 her 4 autorůMáme zachováno celkem 45 her 4 autorů a mnoho zlomkůa mnoho zlomků  Aischylos, Sofoklés, Euripidés, Aristofanés,Aischylos, Sofoklés, Euripidés, Aristofanés, MenandrosMenandros Řecké divadloŘecké divadlo  Se vyvinuloSe vyvinulo  1) z dithyrambu,1) z dithyrambu, kultovní písněkultovní písně zpívané na počestzpívané na počest boha Dionýsaboha Dionýsa  2) z epického2) z epického vypravěčevypravěče homérského rázuhomérského rázu PeriodizacePeriodizace (několik nezáživných, ale nutných dat)(několik nezáživných, ale nutných dat)  536/533536/533 –– Thespidův příchodThespidův příchod do Athéndo Athén  472472 –– Aischylovi PeršanéAischylovi Peršané  388388 –– Aristofanův PlútosAristofanův Plútos  339339 –– počátek reprízování,počátek reprízování, přechod od divadlapřechod od divadla –– obřadu kobřadu k divadludivadlu -- zábavězábavě  315315 –– počátek najímánípočátek najímání profesionálních „producentů“profesionálních „producentů“  Hovoříme oHovoříme o Řeckém divadlu klasické dobyŘeckém divadlu klasické doby (doba autorů(doba autorů všech dochovaných hervšech dochovaných her –– jí se budemejí se budeme věnovat nadále)věnovat nadále) Řeckém divadle helénistické dobyŘeckém divadle helénistické doby (nemáme(nemáme zachovány textyzachovány texty –– doba expanze divadla zdoba expanze divadla z Řecka)Řecka) Řeckém divadle římské dobyŘeckém divadle římské doby (v zásadě(v zásadě doposud neznámé)doposud neznámé) Specifikum řeckého divadlaSpecifikum řeckého divadla  Výrazný společenský významVýrazný společenský význam  Divadlo je věcí celé obce (Divadlo je věcí celé obce (polispolis))  Obec se celá podílí na přípravě inscenaceObec se celá podílí na přípravě inscenace (chudším občaům(chudším občaům theorikontheorikon, příspěvek na, příspěvek na vstupné)vstupné)  Nástroj sebereflexe obceNástroj sebereflexe obce  Výrazný rituální, obřadný momentVýrazný rituální, obřadný moment  Hry se nereprízujíHry se nereprízují  Divadlo je sváteční událostDivadlo je sváteční událost  Syntetická (muzikálová) povaha řeckéhoSyntetická (muzikálová) povaha řeckého divadladivadla –– dnes obtížně rekonstruovatelnádnes obtížně rekonstruovatelná Organizace městských slavnostíOrganizace městských slavností  Tragédie zprvu na Venkovských DionýsiíchTragédie zprvu na Venkovských Dionýsiích a Lénajícha Lénajích  535535 –– Velké Dionýsie v Athénách (na konciVelké Dionýsie v Athénách (na konci března)března)  Soutěžní charakterSoutěžní charakter –– porota vybíránaporota vybírána losemlosem  Archont eponymArchont eponym  ChoregósChoregós  Slavnosti trvají 5 dníSlavnosti trvají 5 dní  1. den1. den –– soutěž dithyrambůsoutěž dithyrambů  2. den2. den –– soutěž komediísoutěž komedií  3.3. –– 5. den5. den –– soutěž dramatických trilogiísoutěž dramatických trilogií včetně satyrských dramatvčetně satyrských dramat Satyrské dramaSatyrské drama  Menší dramatický útvar uzavírajícíMenší dramatický útvar uzavírající tetralogii (zachovány pouze 2 (Kyklopstetralogii (zachovány pouze 2 (Kyklops a Slídiči)a Slídiči)  Nazván podle Satyrů, DionýsovýchNazván podle Satyrů, Dionýsových průvodcůprůvodců  Strukturou podobná tragédii, máloStrukturou podobná tragédii, málo postav, jednoduchý dějpostav, jednoduchý děj  Paroduje mytologická témata neboParoduje mytologická témata nebo známé tragédieznámé tragédie  Tematicky zřejmě spojená s tragédiemiTematicky zřejmě spojená s tragédiemi  Uvolnění po tragickém zážitkuUvolnění po tragickém zážitku Divadelní architekturaDivadelní architektura  Vyvine se z kruhového rituálního prostoruVyvine se z kruhového rituálního prostoru  Monumentální divadlaMonumentální divadla  Vynikající akustikaVynikající akustika  Dionýsovo divadlo v AthénáchDionýsovo divadlo v Athénách –– kapacitakapacita 17 000 diváků17 000 diváků  Zde se hrála všechna dochovaná řeckáZde se hrála všechna dochovaná řecká dramatadramata  Objeveno v letech 1765Objeveno v letech 1765 --6, vykopávky6, vykopávky trvají dodnestrvají dodnes  SkénéSkéné –– zadní budova, odchod z jeviště,zadní budova, odchod z jeviště, technické zázemí, dům, před nímž se všetechnické zázemí, dům, před nímž se vše odehráváodehrává  ProskénionProskénion –– nižší sál před skénénižší sál před skéné  OrchéstraOrchéstra -- -- kruhový prostor mezi skénékruhový prostor mezi skéné a hledištěm (theatron), určený zřejměa hledištěm (theatron), určený zřejmě zpěvu a tanci chóru, uprostřed ní oltářzpěvu a tanci chóru, uprostřed ní oltář ((thymeléthymelé))  LogeionLogeion –– prostor na střeše proskénia, vprostor na střeše proskénia, v helénské a římské době hlavní místohelénské a římské době hlavní místo herecké hryherecké hry KostýmyKostýmy  Mají v řeckém divadle velkou důležitostMají v řeckém divadle velkou důležitost  Skládá se z oděvu, obuvi a maskySkládá se z oděvu, obuvi a masky  ObuvObuv –– sandály s měkkou podešvísandály s měkkou podešví  Kothurn se používá a ž ve helénistickéKothurn se používá a ž ve helénistické dobědobě Kostýmy 2Kostýmy 2  Udržuje kontinuitu postavy, znázorňuje jejíUdržuje kontinuitu postavy, znázorňuje její proměny i její vnitřní stavproměny i její vnitřní stav  Spolu s rekvizitami určuje sociální zázemíSpolu s rekvizitami určuje sociální zázemí postavpostav  Tragédie a komedie má výrazně odlišnéTragédie a komedie má výrazně odlišné kostýmováníkostýmování  KomedieKomedie –– falos, groteskní vycpávky,falos, groteskní vycpávky, spektakulárnostspektakulárnost HerectvíHerectví  Na počátku herec jen vede dialog sNa počátku herec jen vede dialog s chóremchórem  Druhého herce zavádí Aischylos, třetíhoDruhého herce zavádí Aischylos, třetího SofoklésSofoklés –– pravidlo tří herců (málopravidlo tří herců (málo dobrých)dobrých)  ProtagonistésProtagonistés –– musí hrát ve hrách všechmusí hrát ve hrách všech básníkůbásníků  Herecký agónHerecký agón Herectví 2Herectví 2  Předpokladem a zdrojem obdivu zvučnýPředpokladem a zdrojem obdivu zvučný hlas (rétorická struktura herhlas (rétorická struktura her –– soud)soud)  I fyzické akceI fyzické akce  Navzdory masce emocionalitaNavzdory masce emocionalita  Obdiv k prožitkuObdiv k prožitku –– příběh s urnoupříběh s urnou ChórChór Nejstarší složka antickéhoNejstarší složka antického dramatudramatu Kolektivní postava zastupujícíKolektivní postava zastupující občanský kolektivobčanský kolektiv 1212 –– 15 členů15 členů  Stojí většinou mimo děj, ale vstupujeStojí většinou mimo děj, ale vstupuje do dialogu s hrdinoudo dialogu s hrdinou  Různý vztah k hrdinoviRůzný vztah k hrdinovi  Jeho role je postupně omezovánaJeho role je postupně omezována  Jeho přirozeným projevem je zpěv aJeho přirozeným projevem je zpěv a tanectanec  AulosAulos –– hlavní doprovodný nástrojhlavní doprovodný nástroj AristotelovaAristotelova PoetikaPoetika (cca 355)(cca 355)  TeoretickéTeoretické pojednání opojednání o podstatě umění apodstatě umění a tragédiitragédii  Zřejmě měla i druhýZřejmě měla i druhý díl, věnovanýdíl, věnovaný komediikomedii  Mimořádný vliv naMimořádný vliv na evropskou kulturuevropskou kulturu AristotelovaAristotelova PoetikaPoetika 22  Kolísá mezi teorií,Kolísá mezi teorií, historií a „normativníhistorií a „normativní poetikou“poetikou“  MimésisMimésis  KatarzeKatarze TragédieTragédie  Její původ nejasnýJejí původ nejasný (kozlí zpěv)(kozlí zpěv) –– určitěurčitě spjata s kultemspjata s kultem DionýsaDionýsa  „Zobrazení vážného„Zobrazení vážného a uceleného děje“a uceleného děje“  Čerpá z mýtu,Čerpá z mýtu, zejména thébskéhozejména thébského a témat trójské válkya témat trójské války Struktura tragédieStruktura tragédie  ParodosParodos  EpeisodionEpeisodion  StasimonStasimon  ExodosExodos  StichomýthieStichomýthie