STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE Pavel Trtílek: 9. října 2014 Časová periodizace ve vztahu k vývoji divadla:  Pravěk (do 4. tisíciletí př.n.l.) divadlo v dnešní podobě neexistovalo, performanční („předváděcí“) projevy však ano (obřady, hudba, tanec, vyprávění, stínové divadlo…) absence písemných pramenů (jeskyní malby) archeologické prameny hmotné povahy (doba kamenná)  Starověk (4. tisíciletí – 476 n.l.) vznik civilizací s vlastní historií performanční útvary divadelního charakteru v rámci obřadů a náboženských oslav (např. Egypt, Mezopotámie, střední a Jižní Amerika) písemné prameny včetně prvních dramat zrod divadla – Indie, Čína, antika  Středověk (476 – 1492 / 1517) divadlo běžně provozováno (náboženské i světské) dramata psána většinou ve verších  Novověk (od 1492 / 1517) dramata ve verších i v próze výzkum divadla: rozvoj divadelní vědy i divadelní antropologie použití moderních technologií v divadle atd. Vznik městských civilizací: • tzv. oblast úrodného půlměsíce • cca 3.300 př.n.l.: největší civilizační centra (znalost písma, náboženská střediska s kamennými monumenty): Mezopotámie (dnešní Irák) a politicky stabilnější Egypt • počátky „divadla“ v podobě slavností a obřadů, předvádění mytologických příběhů v rámci náboženských kultů (např. bohyně Ištar, bůh Usir…) Mezopotámie: • povodí řek Eufrat a Tigris („Meziříčí“) • 3.000 př.n.l. Sumerové • po nich Akkadové, Asyřané, Chetité, Babyloňané… • znalost písma: klínové písmo (slabičné) začali používat Sumerové (převzali ho Akkadové, Babyloňané, Asyřané…) • lingvista Bedřich Hrozný rozluštil klínové písmo • mytická potopa (bájný Utanapištim, obdoba Noema) • babylonská věž: opravdu existovala (už kolem 2.000 př.n.l.), šlo o Mardukkův zikkurat (obřady) • na obrázku Babylon kolem roku 600 př.n.l. Mytologie: Pieter Brueghel st. – Babylonská věž zikkurat v irácké poušti zikkurat – nákres původní podoby • na vrcholcích zikkuratů byly svatyně zasvěcené konkrétním bohům (Šamašovi, Ištaře, Mardukovi…) • konaly se v nich neveřejné části obřadů – veřejné části se konaly v prostranství kolem zikkuratů • v Mardukově chrámu v Babylonu byl každoročně konán posvátný sňatek – jakési kultovní drama, při kterém král (viz např. Epos o Gilgamešovi) představoval boha plodnosti a hlavní kněžka bohyni lásky a plodnosti Ištar (vše odpovídalo skutečné svatbě: od milostných písní až po svatební noc páru), účelem bylo zajistit plodnost a úrodu Eposy: • nejstarší dochované písemné památky světa (psaná literatura tedy nezačíná v antice ani ve starověké Indii, ale v Mezopotámii) • některé byly při slavnostech inscenovány, jejich primární funkce však nebyla divadelní, ale náboženská (také společenská a politická) • Epos o Gilgamešovi (nejobsáhlejší z dochovaných mezopotamských eposů, zapsán už cca 2.500 př.n.l.) • nejstarší verze psaná sumersky (několik kratších epických skladeb opěvujících hrdinské skutky krále Gilgameše a jeho druha Enkidua) • nejrozsáhlejší akkadská verze má 12 tabulek textu, známá je také chetitská verze Epos o Gilgamešovi (tabulka s pasáží o potopě) Další eposy: Epos o stvoření: • posvátný text veřejně recitován (zpíván?) kněžími v Babylonu během 4. dne oslav Nového roku (příchod jara), performativní podoba slavnosti • pojednává o kosmologických událostech (sakrální povaha, přesto nepostrádá dramatično) Sestup bohyně Ištar do podsvětí: • epos vycházející z rituálů plodnosti, torza eposu dochována ve více variantách • původně sumerská bohyně Ištar (též Inanna, Innin): bohyně lásky, plodnosti, pohlavního života, ale taky války, zmaru a ničení (tvůrčí i ničitelské aspekty) • z Asýrie máme doloženo, že mytologické pasáže ze života bohyně Ištar (její sestup do podsvětí, odkud vysvobodila svého milence Dumuziho, jejich svatba) byly inscenovány v rámci jejího náboženského kultu • procesí vedoucí sochu bohyně městem s mnoha zastaveními: odehrávány příběhy z jejího života (viz též např. antický Dionýsos či egyptský Usir) • její kult na sebe vázal zástupy chrámových prostitutek a prostitutů (rozšířen i mimo oblast Mezopotámie) sňatek Ištary a Dummuziho Ištar (vyobrazení na keramice, Louvre) Ištařina brána s procesní cestou (model) rekonstrukce Ištařiny brány (Pergamské muzeum v Berlíně) • ukázka přímé řeči v eposu: „Slyš, vrátný, otevři mi bránu! Otevři bránu, ať mohu vejít! Jestli bránu neotevřeš a vstoupit mě nenecháš, vypáčím dveře, přerazím závoru, rozbiji ostění, vyvrátím křídla a vyvedu mrtvé, ti pohltí živé a mrtvých víc bude než živých!“ Vrátný otevřel ústa svá a pravil vznešené Ištaře řka: „Postůj, paní má, dveře nevyvracej! Počkej uvnitř! Půjdu tvé jméno ohlásit královně Ereškigale.“ (ze sumersko-akkadských originálů přel. Lubor Matouš) • ukázka dialogu v eposu: Když ji provázel první branou, korunu velkou z hlavy jí sňal. „Proč, vrátný, sňal jsi mi z hlavy korunu velkou?“ „Vejdi, má paní, tak znějí zákony vládkyně podsvětí.“ Když druhou ji provázel branou, z uší jí sundal náušnice. „Proč, vrátný, vzal jsi mi z uší náušnice?“ „Vejdi, má paní, tak znějí zákony vládkyně podsvětí.“ (ze sumersko-akkadských originálů přel. Lubor Matouš) (jiné verze viz Jiří Prosecký: Slova do hlíny vepsaná) • u 3. brány jí odňal náhrdelník, u 4. sponu z hrudi, u 5. pás z porodních kamenů, u 6. náramky a nákotníky, u 7. je svlečena ze zdobeného roucha – před vládkyni podsvětí Ereškigal předstoupí nahá Svědectví o existenci herectví v Mezopotámii: Nippurská verze eposu o Ištaře (nazvaná Sestup Inanny do podsvětí) obsahuje část, kdy se bůh Enki dověděl, že je Innana (Ištar) držená v podsvětí bez atributů božství, nemocná a přibitá na hřeb, stvořil 2 bytosti: herce a kněze. Herec jí přinesl do podsvětí chléb života, kněz živou vodu. (Herce patrně bylo potřeba, aby díky svému umění pronikl bránami do podsvětí.) Literatura: • Balabán, Milan – Gilgameš: mytické drama o hledání věčného života (Praha, 2002) • Epos o Gilgamešovi (přel. Lubor Matouš, k dispozici několik různých vydání) • McCallová, Henrietta – Mezopotámské mýty (Praha, 2006) • Mýty staré Mezopotámie (Praha, 1977; přel. Prosecký, Hruška, Součková, Matouš) • Prosecký, Hruška, Součková, Břeňová – Encyklopedie mytologie starověkého Předního východu (Praha, 1999) • Prosecký, Jiří – Slova do hlíny vepsaná: mýty a legendy Babylonu (Praha, 2010) • Zamarovský, Vojtěch – Na počátku byl Sumer (Praha, 1966) • Zamarovský, Vojtěch – Gilgameš (Praha, 1976; převyprávěno)