ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA KONCI DEVATENÁCTÉHO A NA POČÁTKU DVACÁTÉHO STOLETÍ Proměny evropského divadla: Wagner, Craig, Appia Václav Cejpek - 19. 12. 2013 „Sen, tento drahocenný svědek, nám skýtá více objasnění o nejpodstatnějších přáních naší osobnosti, než by byla schopna nám poskytnout ta nejpřesnější a nejjemnější analýza…“ Adolphe Appia, 1899 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 „Aby bylo divadlo zachráněno, musí být zničeno; všichni herci a herečky musí zemřít na mor… to oni divadlo ničí.“ Eleonora Duseová, 1900 Prolog reformy RICHARD WAGNER Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Richard Wagner 1813 - 1883 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Wagnerovy opery Bludný Holanďan – na repertoáru ND Brno Tannhäuser – na repertoáru ND Praha Lohengrin Tristan a Isolda Mistři pěvci norimberští Prsten Nibelungův (tetralogie) – Zlato Rýna – Valkýra – Siegfried – Soumrak bohů Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Wagner Opera a drama – esej o teorii opery, 1851 Wagner / Umělecké dílo budoucnosti „Gesamtkunstwerk“ - syntetické umělecké dílo romantismus – sebevědomí umělce dovoluje tvrzení, že člověk jako tvůrce je roven tvůrčí síle přírody řecká tragédie – pro Wagnera příklad Gesamtkunstwerku všechna umění mají společný cíl, jemuž jsou podřízena - divadelní syntetické umělecké dílo (operu) Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Bayreuth – festivalové divadlo Zelený kopec v Bayreuthu 1872 – 1876 stavba divadla – první premiéra Zlato Rýna úvěr 400 tis. marek (přes 3 miliony EUR) – Ludvík Bavorský Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Bayreuth / jeviště jevištní portál – výška 11, 8 m – šířka 13 m, maximálně 27 m hloubka 22 m + zadní jeviště 13 m (celkem 35 m) celková délka divadla 100 m výška (k provazišti) 26 m, výška (ke střeše) 36 m hloubka sjetého jeviště 13 m Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Bayreuth / Festivalové divadlo orchestr - pro diváka neviditelný – hluboké orchestřiště – ozvučná deska – kryje orchestr a směruje zvuk hudby na jeviště – orchestr = „mystická prohlubeň“ hlediště – rovnoměrně stoupající amfiteátr – téměř ideální pohled ze všech míst – podlaha a sloupy ze dřeva jsou potaženy sádrou – vynikající akustika (smíšený zvuk) – dnes 1974 sedadel Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Hlediště Festivalového divadla v Bayreuthu Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Hlediště Festivalového divadla v Bayreuthu Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Bayreuth / Festivalové divadlo wagnerovská opona – otvírá se diagonálně do stran a současně nahoru úplné zatemnění hlediště vynikající akustika hrají se zde jen Wagnerovy opery – letní festival – každý rok 25. 7. – 28. 8) Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Tannhäuser Zlato Rýna Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Ludwig II. Bavorský obdivující mecenáš Richarda Wagnera „šílený král“, „pohádkový král“ … Ludvík II. Zámek Neuschwanstein PŘELOM 19. A 20 STOLETÍ PRVNÍ DIVADELNÍ REFORMA Václav Cejpek - 19. 12. 2013 První divadelní reforma zpochybnění iluzivního divadla – proti realismu a naturalismu významný bod obratu a proměny představitelé: – Adolphe Appia – Edward Gordon Craig – Jacques Copeau – Vsevolod Emiljevič Mejerchold – Peter Behrens – Georg Fuchs – (…) Scénograf, režisér a teoretik divadla ADOLPH APPIA Václav Cejpek - 19. 12. 2013 ADOLPHE APPIA 1862 – 1928 – Inscenace wagnerovského dramatu – Hudba a inscenace – Dílo živého umění Hudba a inscenace – I. teorie inscenace – II. analýza Wagnerových děl Appia /Základní cíl představení umělecká jednota - tři protichůdné vizuální prvky – pohybující se trojrozměrný herec – vertikální scéna – horizontální podlaha jeviště zdroj nejednoty a rozporu: malovaná dekorace Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Appia / Jevištní prostředky, zásady – odmítá malované dekorace – doporučuje trojrozměrné objekty (rampy, schody, pódia…) – podpora pohybu herce – světlo – sjednocuje všechny prvky, proměňuje nálady, vyjadřuje emoce – světlo – vizuální protějšek hudby – celek inscenace musí řídit jedna osoba – režisér Appia / Scénické návrhy Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Appia / Inscenace 1923 inscenace Tristana a Isoldy (Milán) 1924 Prsten Niebelungů (dva díly, Basilej) Appia je především teoretik – jeho inscenační tvorba je spíše okrajová Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Appia / skici, návrhy Rytmický prostor - Vodopád Rytmický prostor - UličkaWagner – Zlato Rýna Rytmický prostor – Večerní oblouk Hudební skladatel a pedagog, zakladatel eurytmiky ÉMILE JAQCUES DALCROZE Václav Cejpek - 19. 12. 2013 docent na ženevské konzervatoři EMILE JACQUES DALCROZE 1865 – 1950 Dalcroze Ženeva taneční gymnastika Hellerau u Drážďan – Dalcrozova škola Eurytmika – fyzické vyjadřování hudby, rytmus určuje gesta a pohyb na jevišti – zvládnutí rytmu sjednotí všechny prostorové a časové prvky v jeden celek Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 HELLERAU (Drážďany) Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Spolupráce Appia - Dalcroze divadelní využití eurytmiky – systém, který vede k fyzickému vyjadřování hudby rytmus v textu určuje gesta a pohyb na jevišti zvládnutí rytmu sjednotí prostorové a časové prvky v harmonický celek společné inscenace v Hellerau Appia navrhl pro Dalcrozovu školu první divadlo moderní doby – jeviště nemá portál, je zcela otevřené a je propojeno s hledištěm Dalcroze / Eurytmika Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Herec, scénograf, režisér, divadelní teoretik EDWARD GORDON CRAIG Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Situace v Anglii Londýn (konec 19. stol.) – prudký rozvoj města – zakládání velkého počtu (komerčních) divadel – módní naturalismus, vytvoření dokonalé scénické iluze – Henry Irving 1838 – 1905 herec a režisér divadla Lyceum Theatre Václav Cejpek - 19. 12. 2013 EDWARD GORDON CRAIG 1872 – 1966 Craig – syn herečky Ellen Terryové a architekta Edwarda Godwina – vliv matky – kniha Ellen Terry and her Secret Self – 1889 hrál poprvé malou roli v Lyceum Theatre – 8 let v Lyceum Theatre, vliv Henry Irvinga Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Ellen Terryová a Edward Gordon Craig v představení Mrtvé srdce Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Craig – role Hamleta – návrhy scény a figurin – 1898 ukončil práci v divadle – pochybnosti – studium Nietzscheho, Wagnera… – 1899 Purcel Operatic Society – společnost pro uvádění starších operních děl – 1900 Dido a Aeneas – revoluce ve zobrazení poetického dramatu – inscenace v přírodě Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Craig v roli Hamleta Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Spolupráce Craig-Duncanová Isadora Duncanová 1878 – 1927 •americká tanečnice •turné po Evropě •konfrontace s jejím tanečním uměním = koncepce divadla budoucnosti Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Craig – Divadelní umění (The Art of the Theatre, 1905) – psána formou platónského dialogu – spolupráce s Otto Brahmem v Berlíně (1904) – Herec a nadloutka (1907-1908, v časopise Maska) Craig / Nadloutka obecně: Craig odsuzuje realismus jako pouhou nápodobu skutečnosti, bez uměleckého výrazu umění může vzniknout jen tehdy, jsou-li všechny tvůrčí prostředky podřízeny umělcově vůli loutka není zmítána emocemi a egoismem – může hrát lépe než živý herec Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Craig / Nadloutka herec nezaručuje vládu nad svými tvůrčími prostředky, ani nezávislost na určitých vzorech v důsledku toho musí být vyhnán z jeviště a nahrazen „nadloutkou“ Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Craig / Nadloutka Co je nadloutka? – Craigova koncepce se vyvíjela a proměňovala – nadloutku chápe jako dokonalý mehanismus nahrazující herce – nadloutku jindy považuje za dokonale připraveného herce, který se nechá vést pokyny (koncepcí) režiséra – … Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Hamlet v MCHATu (1912) – návrh scény a kostýmů, koncepce se Stanislavským založení školy ve Florencii (1913) – Arena Goldoni – divadelní laboratoř – výzkum divadla + divadelní praxe 1914 setkání s Appiou – výměna názorů Craig Craig – Hamlet / MCHAT Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Hamlet (MCHAT Moskva) / Scéna u dvora (vlevo) / Olga Knipperová a Vasilij Kačalov (vpravo) Václav Cejpek - 19. 12. 2013 divadlo je samostatné umění – spojuje jednání, slova, linie, barvy a rytmus do jednoho celku celek inscenace je jednotný a čistý jako obraz nebo socha ne pouze realizace textu scénografie – divadlo je vizuální umění (divák chce hru vidět, nikoliv slyšet) monumentalita Principy Craigova učení o divadle: Principy Craigova učení o divadle: pravé úhly a rovnoběžky mobilní dekorace – paravány (screens); mají se pohybovat analogicky s pohybem herců nehierarchizuje prvky inscenace, odmítá dominantnost jednoho prostředku odsuzuje herecké hvězdy nadloutka (Übermarionette) – nemá vlastní já – je schopna vyhovět všem požadavkům Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Craig – Schody (scénické možnosti) Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Craig Pohybové studie Screens Václav Cejpek - 19. 12. 2013 Appia a Craig – srovnání divadelní umělec je – A: interpretem díla skladatele-dramatika – C: plnohodnotný a svéprávný tvůrce hierarchie prvků v inscenaci – A: hierarchizuje divadelní prvky – C: odmítá hierarchizaci inscenačních prvků scéna – A:sukcesivní scéna (různá dějiště pro každé místo ve hře) – C: scéna má vyjádřit ducha celého díla, změny odráží kineticky