uvod-dada
Pavel Trtílek, 12. 12. 2013


Ø 1. světová válka (futuristé ji vnímali jako východisko z banální doby…)
Ø tělesně schopní herci odvedeni do armády
Ø divadlo spělo k populární zábavě (bulvár)
Ø dadaismus i surrealismus – vnímána jen jako okrajová hnutí (intelektuálů, podivínů apod.)

Jarry_velo.jpg



Ø zakladatel patafyziky (řád velkého panděra): „umělecké hnutí bojující proti hlouposti satirou,
ironií, výsměchem“
—
—Požadavky na proměnu divadla:
Ø herecký  výraz má spočívat v pohybu těla
Ø výraz těla namísto „realistického“ výrazu tváře
Ø herecké gesto = projev momentální emoce
Ø herec má být jako loutka (výraz postavy)
Ø upřednostňoval masky vyjadřující trvalý charakter postavy (nikoli emoce jako radost či smutek)
Ø uniformní pozadí beze změn, žádná opona
Ø rekvizity jen ty nezbytné (okenní rám, nápisy)

—Drama:
Ø Král Ubu aneb Poláci (1895; prem. 10. 12. 1896 v Théâtre de l‘Œuvre; tiskem 1922)
Ø psáno jako loutková hra
Ø parodie konvenčního divadla
Ø Ubu spoutaný
Ø Ubu na homoli
Ø Ubu paroháčem
—Próza:
v Mesalina
v Nadsamec
v Skutky a názory doktora Faustrolla, patafyzika

Ubu-plakat
—plakát světové
—premiéry Krále Ubu
—(Théâtre de l‘Œuvre)

Ubu-Jarryho
—Jarryho dřevoryt
—zpodobňující jeho
—vlastní představu
—Otce Ubu

Apollinaire Apollinaire2



Ø mluvčí kubismu (snaha o obrodu poezie)
Ø 1912 založil časopis: Soirées de Paris
Ø tribuna fr. Modernismu
ØTvorba:
Ø Prsy Tiresiovy (1903, prem. 1917)
Ø programové dílo divadelní avantgardy
Ø podtitul: „surrealistické drama“ (antirealismus), snaha odlišit se od symbolismu
Ø předmluva (manifest – předzvěst artaudovské proměny divadla)
Ø Barva času
Ø jeho 2. drama
Ø O novém umění
Ø teoretický spis s ukázkami soudobé umělecké tvorby

Apollinaire - kravata a hodinky (kaligram)
—Kravata a hodinky
—(kaligram)

Dada_rozvíří_vše
Ø negace, popření minulosti, rozbíjení tradičních hodnot
Ø revolta proti dosavadním tendencím v umění (antiumění)
Ø odpor k válce, skepse ke světu, jenž „zešílel“:
Ø snaha nahradit logiku a rozum nesouladem, chaosem, bláznovstvím
Ø „útok hravostí“

Cabaret_voltaire-dnes






Ø 6. 2. 1916 – zformovala se zde umělecká skupina DADA
Ø první setkání zde proběhlo již 5. 2. 1916
Ø princip kabaretu
Ø zakladatelské zásluhy: Hugo Ball
Ø u zrodu stáli: Hugo Ball a Emmy Hennings, Hans Arp, Tristan Tzara, Marcel Janco…
Ø existence podniku: pouhých 6 měsíců

Janco-Cabaret
—Marcel Janco:
—Cabaret Voltaire (1916)

cv2008.jpg
—Cabaret Voltaire 2008


File:Cabaret Voltaire Veranstaltung.JPG



v první duchovní vůdce hnutí dada
v 1914: projekt expresionistické divadelní scény (s Kandinskym)
v 1915: emigrace (spolu s Emmy Hennings)
v Karavana (1. dada báseň)
—
Ball

—Hugo Ball
—(Kabaret Voltaire, 1916)
Ball-1916.jpg

dada-rev
—Ballova báseň
—Karavana z 1. čísla
—revue DADA (1917)

dada-rev
—revue DADA
—1. číslo
—(červenec 1917,
—Curych)
—titulní strana
—

dada-rev
—revue DADA
—1. číslo
—(červenec 1917)
—výtvarné dílo Výšivka
—(Hans Arp)

revue DADA
1. číslo
(červenec 1917)
ukázka textu
dada-rev

dada-rev
—revue DADA
—poslední 7. číslo
—(březen 1920, Paříž)
—titulní strana
—

—Všech 7 čísel časopisu DADA (editor Tristan
—Tzara) z let 1917 – 1921 si lze prohlédnout
—v elektronické podobě na:
—
—http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dada/index.htm

Ø pohrdali: vším, co bylo před nimi
Ø naturalismus, expresionismus, futurismus…
Ø odmítnutí nápodoby skutečnosti (napodobení = lež) – prosazovali abstraktní umění (Hans Arp)
Ø hudba: „rámus“
Ø výtvarné umění – montáž, koláž, náhoda
Ø gesta negace, vzpoury
Ø jeviště – prostor pro „happening“ (sebeprezentace)
Ø 1917 – proměna Ballovy koncepce – hnutí se ujímá Tristan Tzara:
Ø„Myšlenka se tvoří v ústech. Neexistují žádné zákony, vše je nám dovoleno, každý prostředek je nám
vhod.“
Ø„Praví dadaisté jsou proti dada.“

Ø dadaismus – ryze abstraktní umění
Ø Tzarovy dada manifesty 1918 – 1920
Ø např. Manifest o lásce slabé a lásce hořké – popis dadaistické metody
Ø pod hlavičkou revue DADA proběhlo 6 programových večerů „dada soirée“
Ø spontaneita, improvizace, provokace, skandály…
Ø šlo o kabaretní výstupy blížící se happeningu
Ø spontánní publikum, spoluúčast
v

—DADAISMUS V PAŘÍŽI
Ø po válce se hnutí šíří Evropou
Ø Německo, Francie, u nás poetismus
Ø 10. 3. 1919 – Francis Picabia – návrat do Paříže (Myšlenky bez jazyka, in časopis „391“)
Ø 17. 1. 1920 – Tristan Tzara – příjezd do Paříže (časopis Littérature, bulletin Dada)
Ø 23. 1. 1920 – 1. pařížský dada večer
Ø 15. 2. 1920 – „návštěva Chaplina“ v Salónu nezávislých (dada mystifikace)
Ø čteno 7 dada manifestů
Ø 7. 2. 1920 – dada večer v Puteaux (neúspěch)

Ø 19. 2. 1920 – dada večer v Saint-Antoine (neúspěch)
Ø 27. 3. 1920 – dada večer v divadle Odéon:
Ø aplikace dada na hudbu a divadlo
Ø Tanec kudrnaté cikorky (Ribemont-Dessaignes)
Ø První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (Tzara)
Ø hnutí se štěpí na 2 skupiny – Tzara versus Breton
Ø komornější dada večery (café Certa)
Ø 26. 5. 1920 – Dada festival (provokace luxusem):
Ø Pupek se špatnou pověstí (Ribemont-Dessaignes)
Ø Vazelínová symfonie (Tzara)
Ø 1922 – příprava tzv. Pařížského kongresu (Breton)

—Francis Picabia:
—Kakodylické oko
—(1921 , Centre Pompidou)
Picabia-kakodylicke_oko.jpg

Ø 1923 – poslední dada večer – Večer vousatého srdce:
Ø Vousaté srdce (Tzara)
Ø po velké rvačce končí éra dada
Ø menší dada akce v kabaretech: nejvíce proslul kabaret Vůl na střeše (od 1921) – tzv. „dadaistický
kabaret“
Ø většina dadaistů se přesunula pod hlavičku nově vznikajícího surrealismu (Breton)

Vůl
—kabaret Vůl na střeše (1921)


Vůl
—kabaret Vůl na střeše (1921)


—kabaret Vůl na střeše (1921)



Duchamp2 Duchamp



Duchamp-Mona_Lisa
—Marcel Duchamp:
—Mona Lisa

Duchamp, Marcel - Fontána
—Marcel Duchamp:
—Fontána
—(podepsáno
—pseudonymem
—R. Mutt)

Arp



Arp-skulptura
—Hans Arp (skulptura)


Arp-portrait-tzara
—Hans Arp:
—portrét
—Tristana Tzary

Tzara



Ø Admirál hledá byt k pronajmutí (dialog fr.-angl.-něm.)
Ø Rozhovor kočího se skřivanem (dialog fr.-něm.)
Ø První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (sbírka básní)
Ø Plynové srdce (hra)
Ø
Ø 1946 – 2 přednášky v Praze:
— 1) Dialektika poezie
— 2) Surrealismus a doba poválečná

—Arp, Tzara, Richter
—(Kabaret Voltaire, 1916)
http://burusi.files.wordpress.com/2010/10/arp-tzara-richter-zurich-1918.jpg

tristantzara-Paris.jpg
—Tzara v Paříži


Tzara-25_basni(titulni
—Tristan Tzara:
—Dvacet pět básní
—(titulní list)

Breton1 Breton



Ø 1921: návštěva Freuda ve Vídni
Ø 1924: Manifest surrealismu („čistý psychický automatismus“)
Ø revue La Révolution surréaliste (1924 – 1929)

ribemont-dessaignes1.jpg



Ø Němý kanár
Ø Čínský císař
Ø Peruánský kat
Ø Faust

Picabia2 Picabia



Picabia-autoportret-1923
—Francis Picabia:
—Autoportrét (1923)

Picabia-plakát
—Francis Picabia:
—plakát

—DALŠÍ VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ DADA:
—
—Yvan Goll
—Eric Satie
—Richard Hülsenbeck (Huelsenbeck)
—Philippe Soupault
—atd…
—
—webové stránky věnované dadaismu:
—http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dadaists/index.html