uvod-dada Pavel Trtílek, 12. 12. 2013 Ø 1. světová válka (futuristé ji vnímali jako východisko z banální doby…) Ø tělesně schopní herci odvedeni do armády Ø divadlo spělo k populární zábavě (bulvár) Ø dadaismus i surrealismus – vnímána jen jako okrajová hnutí (intelektuálů, podivínů apod.) Jarry_velo.jpg Ø zakladatel patafyziky (řád velkého panděra): „umělecké hnutí bojující proti hlouposti satirou, ironií, výsměchem“ — —Požadavky na proměnu divadla: Ø herecký výraz má spočívat v pohybu těla Ø výraz těla namísto „realistického“ výrazu tváře Ø herecké gesto = projev momentální emoce Ø herec má být jako loutka (výraz postavy) Ø upřednostňoval masky vyjadřující trvalý charakter postavy (nikoli emoce jako radost či smutek) Ø uniformní pozadí beze změn, žádná opona Ø rekvizity jen ty nezbytné (okenní rám, nápisy) —Drama: Ø Král Ubu aneb Poláci (1895; prem. 10. 12. 1896 v Théâtre de l‘Œuvre; tiskem 1922) Ø psáno jako loutková hra Ø parodie konvenčního divadla Ø Ubu spoutaný Ø Ubu na homoli Ø Ubu paroháčem —Próza: v Mesalina v Nadsamec v Skutky a názory doktora Faustrolla, patafyzika Ubu-plakat —plakát světové —premiéry Krále Ubu —(Théâtre de l‘Œuvre) Ubu-Jarryho —Jarryho dřevoryt —zpodobňující jeho —vlastní představu —Otce Ubu Apollinaire Apollinaire2 Ø mluvčí kubismu (snaha o obrodu poezie) Ø 1912 založil časopis: Soirées de Paris Ø tribuna fr. Modernismu ØTvorba: Ø Prsy Tiresiovy (1903, prem. 1917) Ø programové dílo divadelní avantgardy Ø podtitul: „surrealistické drama“ (antirealismus), snaha odlišit se od symbolismu Ø předmluva (manifest – předzvěst artaudovské proměny divadla) Ø Barva času Ø jeho 2. drama Ø O novém umění Ø teoretický spis s ukázkami soudobé umělecké tvorby Apollinaire - kravata a hodinky (kaligram) —Kravata a hodinky —(kaligram) Dada_rozvíří_vše Ø negace, popření minulosti, rozbíjení tradičních hodnot Ø revolta proti dosavadním tendencím v umění (antiumění) Ø odpor k válce, skepse ke světu, jenž „zešílel“: Ø snaha nahradit logiku a rozum nesouladem, chaosem, bláznovstvím Ø „útok hravostí“ Cabaret_voltaire-dnes Ø 6. 2. 1916 – zformovala se zde umělecká skupina DADA Ø první setkání zde proběhlo již 5. 2. 1916 Ø princip kabaretu Ø zakladatelské zásluhy: Hugo Ball Ø u zrodu stáli: Hugo Ball a Emmy Hennings, Hans Arp, Tristan Tzara, Marcel Janco… Ø existence podniku: pouhých 6 měsíců Janco-Cabaret —Marcel Janco: —Cabaret Voltaire (1916) cv2008.jpg —Cabaret Voltaire 2008 File:Cabaret Voltaire Veranstaltung.JPG v první duchovní vůdce hnutí dada v 1914: projekt expresionistické divadelní scény (s Kandinskym) v 1915: emigrace (spolu s Emmy Hennings) v Karavana (1. dada báseň) — Ball —Hugo Ball —(Kabaret Voltaire, 1916) Ball-1916.jpg dada-rev —Ballova báseň —Karavana z 1. čísla —revue DADA (1917) dada-rev —revue DADA —1. číslo —(červenec 1917, —Curych) —titulní strana — dada-rev —revue DADA —1. číslo —(červenec 1917) —výtvarné dílo Výšivka —(Hans Arp) revue DADA 1. číslo (červenec 1917) ukázka textu dada-rev dada-rev —revue DADA —poslední 7. číslo —(březen 1920, Paříž) —titulní strana — —Všech 7 čísel časopisu DADA (editor Tristan —Tzara) z let 1917 – 1921 si lze prohlédnout —v elektronické podobě na: — —http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dada/index.htm Ø pohrdali: vším, co bylo před nimi Ø naturalismus, expresionismus, futurismus… Ø odmítnutí nápodoby skutečnosti (napodobení = lež) – prosazovali abstraktní umění (Hans Arp) Ø hudba: „rámus“ Ø výtvarné umění – montáž, koláž, náhoda Ø gesta negace, vzpoury Ø jeviště – prostor pro „happening“ (sebeprezentace) Ø 1917 – proměna Ballovy koncepce – hnutí se ujímá Tristan Tzara: Ø„Myšlenka se tvoří v ústech. Neexistují žádné zákony, vše je nám dovoleno, každý prostředek je nám vhod.“ Ø„Praví dadaisté jsou proti dada.“ Ø dadaismus – ryze abstraktní umění Ø Tzarovy dada manifesty 1918 – 1920 Ø např. Manifest o lásce slabé a lásce hořké – popis dadaistické metody Ø pod hlavičkou revue DADA proběhlo 6 programových večerů „dada soirée“ Ø spontaneita, improvizace, provokace, skandály… Ø šlo o kabaretní výstupy blížící se happeningu Ø spontánní publikum, spoluúčast v —DADAISMUS V PAŘÍŽI Ø po válce se hnutí šíří Evropou Ø Německo, Francie, u nás poetismus Ø 10. 3. 1919 – Francis Picabia – návrat do Paříže (Myšlenky bez jazyka, in časopis „391“) Ø 17. 1. 1920 – Tristan Tzara – příjezd do Paříže (časopis Littérature, bulletin Dada) Ø 23. 1. 1920 – 1. pařížský dada večer Ø 15. 2. 1920 – „návštěva Chaplina“ v Salónu nezávislých (dada mystifikace) Ø čteno 7 dada manifestů Ø 7. 2. 1920 – dada večer v Puteaux (neúspěch) Ø 19. 2. 1920 – dada večer v Saint-Antoine (neúspěch) Ø 27. 3. 1920 – dada večer v divadle Odéon: Ø aplikace dada na hudbu a divadlo Ø Tanec kudrnaté cikorky (Ribemont-Dessaignes) Ø První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (Tzara) Ø hnutí se štěpí na 2 skupiny – Tzara versus Breton Ø komornější dada večery (café Certa) Ø 26. 5. 1920 – Dada festival (provokace luxusem): Ø Pupek se špatnou pověstí (Ribemont-Dessaignes) Ø Vazelínová symfonie (Tzara) Ø 1922 – příprava tzv. Pařížského kongresu (Breton) —Francis Picabia: —Kakodylické oko —(1921 , Centre Pompidou) Picabia-kakodylicke_oko.jpg Ø 1923 – poslední dada večer – Večer vousatého srdce: Ø Vousaté srdce (Tzara) Ø po velké rvačce končí éra dada Ø menší dada akce v kabaretech: nejvíce proslul kabaret Vůl na střeše (od 1921) – tzv. „dadaistický kabaret“ Ø většina dadaistů se přesunula pod hlavičku nově vznikajícího surrealismu (Breton) Vůl —kabaret Vůl na střeše (1921) Vůl —kabaret Vůl na střeše (1921) —kabaret Vůl na střeše (1921) Duchamp2 Duchamp Duchamp-Mona_Lisa —Marcel Duchamp: —Mona Lisa Duchamp, Marcel - Fontána —Marcel Duchamp: —Fontána —(podepsáno —pseudonymem —R. Mutt) Arp Arp-skulptura —Hans Arp (skulptura) Arp-portrait-tzara —Hans Arp: —portrét —Tristana Tzary Tzara Ø Admirál hledá byt k pronajmutí (dialog fr.-angl.-něm.) Ø Rozhovor kočího se skřivanem (dialog fr.-něm.) Ø První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (sbírka básní) Ø Plynové srdce (hra) Ø Ø 1946 – 2 přednášky v Praze: — 1) Dialektika poezie — 2) Surrealismus a doba poválečná —Arp, Tzara, Richter —(Kabaret Voltaire, 1916) http://burusi.files.wordpress.com/2010/10/arp-tzara-richter-zurich-1918.jpg tristantzara-Paris.jpg —Tzara v Paříži Tzara-25_basni(titulni —Tristan Tzara: —Dvacet pět básní —(titulní list) Breton1 Breton Ø 1921: návštěva Freuda ve Vídni Ø 1924: Manifest surrealismu („čistý psychický automatismus“) Ø revue La Révolution surréaliste (1924 – 1929) ribemont-dessaignes1.jpg Ø Němý kanár Ø Čínský císař Ø Peruánský kat Ø Faust Picabia2 Picabia Picabia-autoportret-1923 —Francis Picabia: —Autoportrét (1923) Picabia-plakát —Francis Picabia: —plakát —DALŠÍ VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ DADA: — —Yvan Goll —Eric Satie —Richard Hülsenbeck (Huelsenbeck) —Philippe Soupault —atd… — —webové stránky věnované dadaismu: —http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dadaists/index.html