uvod-brany —ANTIREALISMUS II. Pavel Trtílek (12. 12. 2013) Ø vznik 1886 ve Francii Ø jistá návaznost na romantismus Ø odmítavá reakce na popisnost realismu a naturalismu Ø snaha zobrazit nezobrazitelné – pomocí symbolů (poodkrýt tajemství) Ø ústřední literární druh: poezie Ø syntéza (já člověka, pravda duše, intuice, osud) Ø duchovno (mystické tajemství odkryté uměním) Ø skryté avšak všudypřítomné kosmické zákony, nevědomá vůle (Schopenhauer) — Giovanni_Segantini-Smrt.jpg Hugo_Simberg-ZraněnýAnděl.jpg —1. fáze symbolistní obnovy divadla: * Ø manifesty, poezie, debaty (formování symbolismu) Ø duch dekadence Ø po 1880 Paříž: Latinská čtvrť uměleckým centrem Ø vznik malých divadel a kabaretů zejména v Latinské čtvrti (např. Chat Noir, Le Mirliton, Moulin Rouge atd.) Ø čtení, recitace, šansony, skeče, mystifikace, umělecké průvody ulicemi atd. LeMirliton.jpg LeChatNoir.jpg Ø Symbolistické hnutí (manifest symbolismu, Le Figaro, 1886): — „Symbolismus je nepřítel pouček, deklamace, falešných citů, objektivní popisnosti.“ v Ø Kantilény (sbírka básní) moréas Ø „Nezávislá revue“ (recenzent, v divadle však „trpěl“) Ø Faunovo pozdní odpoledne (balet: Claude Debussy) Ø Úchylky (sbírka básní) mallarmé mallarmé_(E —Eduard Manet: Mallarmé Ø založil časopis „Dekadentní literatura a umění“ (1886) Ø manifest dekadentů: Dekadentní škola — (1887) baju —2. fáze symbolistní obnovy divadla: — Ø 90.léta – k symbolistům se připojil André Gide, Paul Valéry či Paul Claudel Ø dosud se symbolismus rozvíjel v poezii a malířství – nyní zájem i o divadlo: Ø degradace zažitých prvků konvenčního dramatu (koncert lepší než opera, kniha než činohra) Ø nedůvěra v existenci jeviště a herce (příliš realistické tělo) Ø herec: vetřelec v imaginaci básníka Ø snahy nahradit herce: recitátor, tanečník, mim, loutka (zrušit mimetické napodobení života symbolistickými evokacemi) Ø Ø inspirace pozdějších reformátorů Ø Craig a jeho „nadloutka“ Ø snaha omezit dějovou linii dramatu Ø poetizace dramatického textu Ø volný verš (blízkost hudbě) Ø symbolistní jeviště = prostor pro slovo, gesto, atmosféru, tajemství v Ø „Královna dekadentů“, „Mademoiselle Baudelaire“ Ø 1890 založen symbolistně-dekadentní časopis „Francouzská rtuť“ Ø proslula vedením tzv. Salon Mardis („Úterky“) Ø Hlas krve (naturalisticky laděná jednoaktovka) Rachilde_(Marguerite_Eymery).jpg Ø červen 1890: Ø Théâtre Mixte (rozmanité zaměření) Ø listopad 1890: Ø Théâtre d‘Art (symbolistní zaměření) Ø 10 inscenací (např. Píseň písní) a několik básnických pásem Ø 3 sezony, herci přešli do: — Paul_Fort.jpg Ø herec a režisér Ø říjen 1893 – Théâtre de l’Œuvre (do 1929) Ø snaha potlačit hereckou složku Ø 1897 – symbolistní poetika opuštěna (asijské experimenty) Ø objeveni noví autoři (Maurice Maeterlinck, Romain Rolland) Lugné-Poë —„Vždy umírá něco z Hamleta, když začne jeho postavu předvádět živý herec.“ —Loutkové hry (loutka – symbol člověka, jenž ztratil identitu): Ø Slepci Ø Sedm princezen Ø Ariana a Modrovous Ø Modrý pták Ø Inteligence květin (botanická studie) maeterlinck —Diplomat, dramatik. Ø Zvěstování Panně Marii Ø Saténový střevíček claudel Ø avantgardní estetika počátku 20. stol. Ø pokusy o obrodu divadla Ø původně jen v oblasti malířství Ø básnictví přestalo být vnímáno jako nápodoba skutečnosti – hledány nové způsoby vyjádření Ø asociativní sdružování slovních významů, opakování slabik či hlásek… Ø později na něj navázal konstruktivismus (částečně i funkcionalismus) v — —1. futuristický manifest: — Manifest futurismu (Marinetti, in Le Figaro, 1909) Ø zavržení minulosti, upnutí se k budoucnosti – nejen v umění Ø tempo pokroku a rozvoje se mělo odrážet v umění („estetika rychlosti“) Ø válka vnímána jako očista světa („energetická exploze“) Ø 1. světová válka – „cesta k pokrokové budoucnosti“ Ø rozklad syntaktických struktur Ø rozklad syntaxe, slovní anarchie… Ø slova zbavená významu Ø snaha vyjádřit shon, ruch a rozvoj velkoměst (civilizace) — marinetti_figaro.jpeg Ø Král Žrout (1905) Ø Elektrické loutky (1908) Ø hry uvedeny v divadelní laboratoři „Art et action“ (Paříž) Ø Kniha syntetických futuristických divadel (1915, teoretický spis) marinetti Marinetti_LesMotsEnLiberteFuturistes_1919.jpg marinetti-futuristickabasen.jpg marinetti-1915.jpg —MARINETTIHO FUTURISTICKÉ MANIFESTY: Ø Manifest futurismu (1909, viz výše) Ø vláda stroje na jevišti („deus ex machina“), krása stroje a jeho hravost (mechanické balety, strojové tance) Ø Manifest futuristických dramatiků (1911) Ø Varieté (1913) Ø zrod varieté s elektřinou (bez konvencí a svazujících tradic), filmové projekce, komické efekty, fóry s diváky Ø Futuristické divadlo syntézy (1915) Ø Syntetické divadlo futurismu (1919) Ø Divadlo překvapení (1922) Ø Totální divadlo pro davy (1933) ØFuturistická divadla: Ø Barevné divadlo (Řím), Divadlo jedenácti (Řím: Pirandello) futurismus - Balla —Giacomo Balla futurismus - Boccioni —Umberto Boccioni Ø proměna scénografie Ø manifest Guillauma Apollinaira Futuristická antitradice (1914): požadavek o obrodu poezie (na základě inspirace díly kubistických malířů) Ø Pablo Picasso: výprava k baletu Merkur (1924) a Přehlídka (1917) Ø Georges Braque: balet Zmatek (1924) Ø depersonalizace tanečníků (trhavé, mechanické pohyby) Ø kubofuturismus (syntéza obou směrů) —Pablo Picasso: kostýmy k baletu Přehlídka (libreto Jean Cocteau) Picasso-kostým3.jpg Picasso-kostým1.jpg Picasso-kostým2.jpg