Německé divadlo v 18. století Politická situace lOpoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní nutnost obnovy lRoztříštěnost země lMizivá podpora divadla v němčině Šlechtické dvory lVzhlíží k Francii a Itálii – kopie francouzských dvorů lStaví se divadla, ale operní a pro italské soubory lHamburk a Lipsko – stálé ansámbly lČinohra v jejich stínu Angličtí herci lKočují od dvora ke dvoru od roku 1586 lDoporučující listy lRobert Browne lJohn Spencer lVětší prestiž než Němci lZnačně zjednodušené verze alžbětinských her – důraz na neverbálno Stockfish und Pickelhering lKlauni, potřební ke komunikaci s německým publikem (nespoléhají se na jazyk) lPostupně přibývá němčiny lOd 1625 i němečtí herci lGeorge Jolly – poslední významný principál lKolem 1660 Angličané mizí z kontinentu Herecké družiny lCarl Andreas Paulsen – první známá družina lJohannes Velten – snaží se o náročnější repertoár lNutné kočování a velký repertoár – 80 – 90 titulů lTypická struktura večera – hauptakce a komická dohra, případné improvizace a písně Hauptakce lHaupt- und Staatsaktion lNejtypičtější žánr 18. století lNapínavé drama s komickými vložkami lMytologické či historické náměty lČasto jen slepenec efektních prvků lPompéznost Kostým hrdiny Hanswurst lNavazuje na Harlekýna i Pickelheringa lMazaný sluha, venkovan – skepticky komentuje své pány lLidová, plebejská moudrost lV hauptakcích ironizuje tragédii Stranitzky Hanswurst Joseph Anton Stranitzky lTvůrce vídeňského Hanswursta – kodifikoval tuto postavu lDivadlo u Korutanské brány l„Přetáhl“ publikum Italům lPohotový politický glosátor Kartnertortheater Nezájem o německé drama lProblém všech principálů lŠlechta – francouzské divadlo a italská opera lNechce patronovat německé soubory Johann Christoph Gottsched lVýjimka své doby – intelektuál, spolupracující s profesionály lSnaha o rozvoj němčiny jako literárního jazyka lFrancouzské vzory lUmírající Kato l Gottsched Caroline Neuberová lNejprogreivnější principálka své doby l1717 útěk z domova lOd 1727 vlastní herecká společnost (částečné sídlo v Lipsku) l1740 cesta do Ruska (mezitím vypuzena z divadla) Neuberová Reformy Gottscheda a Neuberové l1727 – 1739 (pak rozchod ve zlém) lSnaha zvýšit úroveň drmaturgie i inscenování lKonec hauptakcí a improvizací lPečlivé zkoušení lPřesto nutné kompromisy (počet titulů) lUmožnili pozdější rozvoj Neuberová Médea známka Upálení Hanswursta l1737 symbolické gesto Gottscheda a Neuberové lUž za rok se však vrací pod jiným jménem lVetře se i do Lessinga lPublikum si jej nedá vzít Významné společnosti lJohann Friedrich Schönemann lHeinrich Koch lKonrád Ackermann - jeho soubor tvořil základ Národního divadla lKonrád Ekhof – působil u Schönemanna i Ackermanna Ekhofova akademie lPrvní významný německý divadelní teoretik, vynikající herec l1753 – zakládá ve Schwerinu hereckou akademii lSnaha o setkávání herců, výměnu zkušeností a diskusi o hereckých stylech lTroskotá na nedostatku disciplíny lPak ředitel divadla v Gothe Ekhof_Theater Gotha Hamburské Národní divadlo lPrvní pokus o nekomerční, dotované divadlo – placeno podnikateli lJohann Friedrich Löwen lSnaha přilákat nejlepší herce i autory lOpět nutné repertoárové kompromisy lPouze 1767 – 1769 lLessing dramaturgem a kritikem Gotthold Ephraim Lessing 1 lPřeklady Diderota, jinak však podpora anglického dramatu (polemika s Gottschedem) lPrvní evropský dramaturg – Hamburská dramaturgie lUmělec i teoretik Lessing Gotthold Ephraim Lessing 2 lPrvní významný německý dramatik lMiss Sára Sampsonová – triumf měšťanské truchlohry lMoudrý Nathan l Měšťanská truchlohra lAnglické vzory – Kupec londýnský lAdoruje tu vrstvu, která jej podporuje lVýraz mravního sebevědomí měšťanstva lDůraz na ctnost a morálku lČistá dívka, svůdce, milenka Emilia Galotti lNejúspěšnější německá tragédie své doby lStřet měšťanského a dvorského prostředí lMěšťané – čistší, morálnější lVztah otce a dcery lDívka raději zemře, než by ohrozila svou čest l Galotti l Galotti rozpis Mína z Barnhelmu lPrvní německá národní komedie lBezstarostnost, ale v pozadí trauma sedmileté války lDvěma milujícím se lidem (Mína a major Tellheim) brání hrdost a sociální rozdíly ve sblížení Mína z barnhlemu Friedrich Ludwig Schröder lPrincipál nejvlivnější společnosti konce 18. století (Hamburk) lVelká přísnost –první opravdu funkční soubor v dnešním smyslu lHraje Shakespeara a autory Sturm und Drang lPřekládá, upravuje lVynikající herec romantického stylu August Wilhelm Iffland lHerec v Mannheimu, pak ředitel berlínského divadle. lSpolu se Schröderem nejlepší německý herec 18. století lTaké plodný autor – psal si hry na tělo – jímavý sentimentalismus - Lovci lSchopnost zlidštit postavu lVýrazné gesto, slabý hlas Iffland August Friedrich von Kotzebue lNejpopulárnější a nejhranější německý autor – možnáí i světový lPíše měšťanská drmata, historické hry i frašky lUmí přizpůsobit nové tendence obecnému vkusu lVíce než 200 her lVliv na Tyla Soucit! Soucit! Soucit! lTruchlohry vzbuzují silné emoce lSentimantalismus l Potřeba společného dojetí lSoucit se považuje za znak duchovní vyspělosti Proměna herectví lPostupný odklon od rétoriky k fyzickému konání lDůsledné vyjadřování emocí průběžným jednáním lZnaková povaha gest lTeorie o mimice a fyzognomii lSnaha o racionalizaci herecké tvorby Německé divadlo konce 18. století lIntenzivní stavba stálých divadelních budov (i Burgtheater) lKoncem století na 40 stálých scén lVlastní činoherní divadlo mezi šlechtou přichází do módy lPosun scény a kostýmů k realismu a historické věrnosti lPosun představení dále do večera l Shakespeare lVelká inspirace pro dramatikySturm und Drangu lObdivují jeho „nepravidelnost“ a multižánrovost lBěžné publikum má však s Shakespearem problém lI u Schrödera a Goetha drastické úpravy Sturm und Drang 1 lBouře a vzdor – název hry F. M. Klingera lSkupina mladých dramatiků – hlavní vlna v letech 1767 – 1776 lVzpoura proti osvícenskému racionalismu Friedrich_Maximilian_von_Klinger Sturm und Drang 2 lGoethe – Götz z Berlichingenu lSvobodný šlechtic, nezávislý ve svém jednání lIdeál Sturm und Drangu – jedinec osvobozující se svými činy lChybí společný politický a estetický program Jacob Reinhold Lenz lDnes nejživější Sturm und Drang dramatik lČerná komedie Domácí učitel neboli Vychovatel lVychovatel v panské rodině svede majorovu dceru – ze stravu se raději vykastruje lLessing dorovnával měšťany na úroveň šlechty, Lenz snižuje na stejnou úroveň