OSVÍCENSKÝ KLASICISMUS Francie Osvícenský klasicismus - Francie FRANCIE – 18. STOLETÍ 1789 Velká francouzská buržoazní revoluce Pierre Robespierre Georges Jacques Danton Jean-Paul Marat poprava krále a královny Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus - Francie 1680 – vznik Comédie Française nejstarší státní divadlo, založeno dekretem Ludvíka XIV. spojení tří hereckých souborů (mj. Molièrova následnická skupina) Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus - Francie 18. století navazuje se na Corneille, Racina, Molièra divadlo je velmi populární – Lyon, Marseille, Besançon, Bordeaux, Rouen… Paříž 1774 → 10 divadelních scén 1791 → 51 divadelních scén Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Crébillon PROSPER JOLYOT CRÉBILLON 1674 – 1762 složitá zápletka složité vztahy mezi postavami poznávací scény snaha vyvolat děs sklon k melodramatičnosti Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicimus – Francie Crébillon Élektra Aigisthos má dceru a syna, kteří se zamilují do Oresta a Élektry) Atreus a Thyestés Thyestés dostane nápoj z krve svých synů) Radamista a Zenobie hrdinku milují tři muži Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus - Francie tendence k melodramatu složitý děj, kruté osudy potrestání zlých osob vítězství kladných hrdinů Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Voltaire velmi úspěšné tragédie (spletité vztahy postav, náhlé a nečekané zvraty…) korunován na jevišti, 1778 (→ děkování, klanění herců jako konvence) Václav Cejpek / 3. 10. 2013 VOLTAIRE FRANÇOIS-MARIE AROUET 1694 – 1778 Osvícenský klasicismus – Francie Voltaire pokus o liberalizaci francouzské klasicistní tragédie – vliv anglického pobytu (1726 – 1729) rozšířil okruh námětů, uvedl na jeviště větší míru násilí, zvýšil výpravnost → zrušil sezení diváků na jevišti (1759) Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Voltaire Oidipus Zaira křižácké války otrokyně Zaira, dcera někdejšího křesťanského krále miluje ji sultán Orosman schůzky s bratrem Nerestanem – sultán je dá oba ze žárlivosti zavraždit (netuší, že jsou sourozenci) Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Lesage ALAIN-RENÉ LESAGE 1668 – 1747 upravuje hry Lope de Vegy, Calderóna… více než 100 komedií nejznámější je pikareskní román Gil Blas překlady: Kulhawý Šotek ve Španělsku, 1850 // Gil Blas, 1907 / Příběhy Gila Blase ze Santillany, 1952 // slovensky: Krivý čert, 1970 Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Lesage Turcaret satirická komedie (komedie mravů) o praktikách finančníků té doby → důsledek: musel opustit prostředí oficiálních divadel Jarmareční divadlo 10 svazků veseloher, frašek… Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Marivaux PIERRE CARLET DE CHAMBLAIN DE MARIVAUX 1688 – 1763 přes 30 komedií tendence k sentimentalismu (zdůraznění citovosti) tvůrce tzv. poetické komedie příběhy lásky, jemná hra citů Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Marivaux duchaplný dialog smysl pro divadelní situace a obměny vtipný prozaický dialog (marivauadge) omezení dramatického děje, soustředění na subtilní zobrazení překážek v lásce psychologické mistrovství lásce brání vnitřní konflikty postav, nikoli vnější okolnosti Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Marivaux Hra lásky a náhody dvojí výměna rolí sluha – pán Spor kdo je původcem nevěry? muž či žena? Églé, Adine – Azor, Mesrin Ostrov otroků Ifikrates a Harlekýn, Eufrosina a Kléantis říše rovnosti páni se stávají otroky, otroci pány většina her uvedena v Comédie Italienne Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie oblíbený žánr – plačtivá komedie (comédie larmoyante) hrdinové vzbuzují svým strastiplným osudem sympatie a soucit Pierre-Claude Nivelle de La Chaussée Módní předsudek Voltaire Marnotratný syn Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie plačtivá komedie ctnostní protagonisté nižšího původu (měšťané) porušení stavovské klauzule (podobně je tomu v tzv. měšťanské tragédii) jsou vystaveni osudovým nesnázím vzbuzují sympatie a soucit diváků jsou nakonec osvobozeni od potíží – ukáže se nějaká neznámá skutečnost, díky níž všechny potíže pominou průběh děje se podobá tragédii, jeho rozuzlení komedii Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Diderot DENIS DIDEROT 1713 – 1784 spoluvydavatel Encyklopedie (1751 – 1772), 28 svazků Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Encyklopedie ENYCKLOPEDIE aneb RACIONÁLNÍ SLOVNÍK VĚD, UMĚNÍ A ŘEMESEL (Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers) 1751 – 1772 vydavatelé: Denis Diderot Jean le Rond d´Alembert 1717 - 1783 kolektiv tvůrců (encyklopedisté; mj. Voltaire) shrnutí dosavadního lidského vědění Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Encyklopedie podat „celkový obraz úsilí lidského ducha u všech národů a ve všech dobách“ ideová příprava francouzské buržoazní revoluce 28 svazků Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Diderot Diderotova představa o divadle divadlo – didaktické poslání v duchu osvícenských teorií výchova člověka k zodpovědnému občanskému jednání občan má být nositelem budoucí „přirozené“ (měšťanské) společnosti Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Diderot poprvé v dramatickém textu tzv. „třetí stav“ – měšťané proti klasicismu: nejen tragédie a komedie, ale také „střední žánr“ požadavky přirozená řeč v próze (místo veršovaného dialogu a patetické deklamace) jednoduchý příběh ze života (místo překomplikované nepřehledné zápletky) žánr: vážná komedie (měšťanské drama, domácí a měšťanská komedie) Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Diderot Otec rodiny Nemanželský syn Je dobrý? Je špatný? román Jakub fatalista dramatizace Milan Kundera: Jakub a jeho pán dialog Rameauův synovec Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Diderot Paradox o herci (Herecký paradox) teoretická příručka o herectví prozaický dialog konvence čtvrté stěny (nebere ohled na publikum) herec hraje „rozumem“, aby vzbuzoval city v publiku („Hercovy slzy kanou z mozku…“) detailní pohyb a gesto tendence k realismu Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie // Rousseau JEAN JACQUES ROUSSEAU 1712 – 1778 filozof, spisovatel dualista (rovnocennost materiální a duchovní substance) senzualista (zdrojem poznání jsou lidské počitky) kritika feudálních vztahů Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie // Rousseau obhájce rovnosti lidí příčina společenské a politické nerovnosti – soukromý majetek O původu nerovnosti mezi lidmi O společenské smlouvě neboli o zásadách státního práva Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Rousseau snaha o obnovení přirozeného (přírodního) stavu je obnovením rovnosti všech svoboda = poslušnost vůči zákonu, který jsme stanovili proti rozumu – cit, příroda (kritika kultury a strohé racionality) prvky lidového demokratismu román Nová Heloisa Emil čili o výchově Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Beaumarchais BEAUMARCHAIS Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais 1732 – 1799 syn hodináře, sám hodinář (vynalezl zlepšení mechanismu kapesních hodinek) finančník, spekulant, podnikatel… podporoval finančně boj o americkou nezávislost Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Beaumarchais pokračovatel Molièrův (od něho se naučil vytvářet typy) těžil z techniky rozvíjení zápletky (Marivaux) další vzory: Diderot, jarmareční divadlo (Lesage)… ostrá kritika společenských poměrů Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie Beaumarchais Lazebník sevillský (1775) Bláznivý den aneb Figarova svatba (1778, uvedeno 1784) reflexe současných problémů ve Francii kritika feudální zvůle opera: Wolfgang Amadeus Mozart současná adaptace: Peter Turrini: Nejbláznivější den Druhý Tartuffe aneb Provinilá matka Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie divadla v Paříži COMÉDIE FRANÇAISE Francouzská komedie Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie divadla v Paříži ITALSKÁ KOMEDIE – Comédie Italienne, Théâtre Italien (1723) Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie divadla v Paříži commedia dell´arte parodie jako v jarmarečním divadle (Lesage) hráli italsky i francouzsky od 60. let pro ně píše Carlo Goldoni Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie divadla v Paříži několik pololegálních jarmarečních divadel hrají na tržištích akrobati, baviči, tanečníci, cvičená zvířata, zrůdy… commedia dell´arte, komická opera, kuplety (nesměli užívat dialog), „nepravidelné“ hry… po r. 1760 stěhování na Boulevard du Temple – proměna v celoroční divadla (termín „bulvární divadla“ – zábavný repertoár) Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie divadla v Paříži Opera Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie herectví hlavní rys vývoje herectví v 18. stol. ve Francii → tendence k realismu Adrienne Lecouvreurová (Le Couvreur, 1692 – 1730) odepřen křesťanský pohřeb hra Adriena Lecouvreurová – Eugène Scribe Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie herectví Mlle Dumesnilová (Marie-Françoise Marchandová, 1713 – 1803) Klytaimnéstra, Médeia… Diderot: nevyrovnaná, závislá na inspiraci, velké rozkolísání mezi velkolepostí a průměrností Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie herectví Mlle Claironová (Claire-JosèpheHippolyte Léris de la Tude, 1723 – 1803) Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie herectví začala v Comédie Italienne, provincie, Opera Comédie Française Diderot: je si vědomá každého detailu nejprve deklamační styl, poté konverzačnější tón v důsledku toho – proměna kostýmního stylu (obléká se realističtěji, historicky věrnější kostým) Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie herectví Henri-Loius Lekain 1729 – 1778 největší tragický herec té doby partner Claironové – tendence k realismu Václav Cejpek / 3. 10. 2013 Osvícenský klasicismus – Francie herectví herectví silně ovlivněno tradicí sytém oborů a rolí (jejich předávání) pozorování a napodobování pozvolná tendence k realismu Václav Cejpek / 3. 10. 2013