PERSKÉ MÝTY



•NÁBOŽENSTVÍ JIŽNÍ A JIHOVÝCHODNÍ ASIE:
Ø z náboženského hlediska nejsložitější území světa:
Ø pravlast hinduismu, džinismu, buddhismu, konfuciánství, taoismu, šintoismu
Ø hostitel 2 později vzniklých náboženství: místně uzpůsobeného islámu a křesťanství
Ø svatí muži, vědmy, mniši, jogíni, věštci, čaroděje, kněží…
Ø šamanské prvky (černá magie, věštby, léčení za pomoci duchů)
Ø v hinduistické tradici nacházíme též prvky blízké šamanismu: útrpnou extázi „bhakti“ (probodávání
těl železnými hřeby, chůze po rozžhaveném uhlí apod.)
Ø
Ø

•ÁRJOVÉ:
Ø v sanskrtu „urození“
Ø termín zavedl Friedrich Schlegel
Øpůvodně pastevci, kteří ovládli koně a válečný vůz
Ø z mírumilovných lidí se stali válečníci
Ø cca 6.000 př.n.l. vynalezen bronz – velká část Euroasie se stala válečným územím, o něž zápasily
mnohé kmeny (viz např. Mahábhárata)
Ø vůdci árijských kmenů: dvojice válečník a „rši“ (věštec a pěvec hymnů), archetyp hrdinských
dvojčat
Ø ze stepí střední Asie procházeli kolem Kaspického moře a vytvořili 2 významná centra:
Ø 1. vlna osídlila Persii (dnešní Írán a okolí): zoroatrismus
Ø 2. vlna pokračovala na indický subkontinent: hinduismus

•PERSIE – GEOGRAFICKÉ VYMEZENÍ:
Ø území přesahující území dnešního Íránu
Ø dříve zvané Persie
Ø jižně od Kaspického moře
Ø severně od Perského zálivu
Ø východní hranicí řeka Indus (za ní začínala říše Indů)
Ø západní hranici tvořilo pobřeží Středozemního moře
Ø
Ø
Ø
Ø
Ø
Ø
•kolem roku 500 př.n.l.
Persie

•



•HISTORICKÉ MEZNÍKY:
Ø počátky perské kultury sahají patrně do sklonku pravěku
Ø snad až někam k roku 6.000 př.n.l.
Ø Árjové žili ve stepích střední Asie
Ø migrace indoevropských kmenů napříč Euroasií
Ø 2. tisíciletí př.n.l.
Ø kočovný indo-íránský kmen migruje ze střední Asie na jih
Ø národ Árjů se na planině JV od Kaspického moře rozdělil na 2 skupiny: 1. směr k horským oblastem
Íránu, 2. východně na indický subkontinent
Ø pohyb dokládají archeologické nálezy (nový typ keramiky, nové pohřební obřady), podobnost
védského náboženství se zoroastrismem (společná jména dévů – Indra, Vája)
Ø
Ø

•Indra
http://www.daftarche.com/images/imported/2012/12/7.jpg


Ø 549 př.n.l.: Kýros Veliký porazil Médy a vytvořil Perskou říši
Ø Peršané patrně pokrevně spojeni s kmenem Médů
Ø525 př.n.l.: porazili Egypt
Ø518 př.n.l. Dareios Veliký buduje hlavní město Persepolis
Ø„Džamšidův Trůn“ podle mytického perského krále, jemuž je připisováno zavedení oslav Nového roku
Ø 510 př.n.l.: invaze do JV Evropy a na J Ruska
Ø 500–449 př.n.l.: řecko-persaké války
Ø 334 př.n.l.: Alexandr Veliký proniká do Persie, 331 př.n.l. ji poráží, říše se zhroutí
Ø 7. stol. n.l. území dobyto Araby
ØZoroastrismus nahrazen islámem

Persepolis
http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/340.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/342.jpg
http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/347.jpg

http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/351.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/357.jpg



•PŮVODNÍ NÁBOŽENSTVÍ:
Ø zoroastrismus (někdy též mazdaismus)
Ø prorokem byl Zaratuštra
Ø žil patrně někdy v rozmezí 10.–7. stol. př.n.l.
Ø autor posvátných zpěvů, které jsou nejstarší dochovanou součástí posvátné knihy zoroastrismu:
Avesta
Ø do té doby byli uctíváni převážně bohové negativní, aby neškodili
Ø Zaratuštra: náboženská reforma dualitní povahy:
Ø Ahura Mazda a pomocní bohové
Ø Ahriman (Angra Mainju) a pomocní démoni

•
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\02-Ahura_Mazda_02.jpg
Ahura Mazda

•
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\02-Ahura_Mazda.jpg


Ø duše a smrt
Ø duše přečká tělesnou smrt
Ø její další úděl závisí na tom, zda se klonila k dobru či zlu
Ø jen spravedliví smí vstoupit přes most soudu do domu hymnů, obývaném Ahura Mazdou i ostatními
spravedlivými (provázen krásnou dívkou tvořenou z jeho dobrých myšlenek)
Ø utrpení či blaženost jsou úměrné skutkům vykonaným během života
Ø není jasné, zda má duše zemřelého v tomto stavu setrvávat věčně, nebo zda se má znovuzrodit
(vzhledem k povaze příbuzného hinduismu je pravděpodobné, že učení koloběhu duší bude shodné)

•Avesta:
Ø posvátné spisy zoroastrismu
Ø příbuznost s indickými posvátnými zpěvy Rgvédy (modlitební hymny zapsané během 15.–5. stol.
př.n.l.)
Ø původní Avesta zapsána v době 1.400–1.200 př.n.l.
Ø kněží se jí učili zpaměti – ústní tradice
Ø později zapsána zlatým písmem na volskou kůži (posvátný záznam zničil Alexandr Veliký)
Ø poté ještě několikrát sepsána a znovu zničena
Ø do současnosti se nedochovala kompletní, dnešní verze zapsána ve 13. a 14. stol. (jde pouze o
zlomek originálu)
Ø její část – hymnické zpěvy Jašty – obsahuje mýty předzaratuštrovského původu (z indo-íránských
dob): popis stvoření světa, hrdinné skutky bohů, králů a válečníků proti pozemským i nadpozemským
bytostem

•PANTEON PERSKÉHO NÁBOŽENSTVÍ:
Ø indo-íránci ve střední Asii měli hlavního boha
Ø v předhistorické době (tedy ještě před rokem cca 3.300–3.100 př.n.l.) ho nazývali DYAUS
(sansrtsky „div“ = zářit, „dyu“ = nebe; čili něco jako „zářící nebesa“)
Ø Dyaus Pitar („Otec Nebes“)
Ø dobrotivý bůh spravedlivé povahy, pán dobra, strážce mravního pořádku, soudce práva i bezpráví,
věrnosti i věrolomnosti
Ø u Řeků zůstal vládcem bohů (nazývaný Zeus, bez Dia – viz Dyaus, latiský Jupiter), germánské
národy ho nazývaly Tiu či Ziu (pranáboženství Indoevropanů bylo společné)
Ø
Ø

ØAhura Mazda
Ø tj. Pán moudrosti – je hlavním bohem
Ø stvořitel hvězd, slunce, planet, světla i tmy, zvířat i lidí, rostlin i všeho psychického a
fyzického konání
Ø jeho symbolem je oheň (osvětluje temnotu)
Ø Ahriman
Ø tj. Špatné smýšlení
Ø arcidémon, představitel všeho zla a utrpení
Ø ničí svět dobra a pravdy, škodí všem živým bytostem
Ø sídlí v temnotách na severu (domov zlých duchů)
Ø bere na sebe různé podoby (had, ještěrka, mladík)
Ø láká všechny do své říše tmy, lží a klamu, v čemž ho podporují další démoni
Ø na konci věků bude poražen (podle Avesty)
Ø
Ø

•Ahura Mazda soupeří s Ahrimanem
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\03-AhuraMazda-Ahriman.jpg


•Ahriman
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\04-Ahriman-02.jpg


ØAredví Súrá Anáhitá
Ø bohyně pozemského vodstva, pramen vesmírného moře
Ø  její povoz táhnou 4 hřebci: vítr, déšť, mrak, plískanice
Ø zdroj všeho života (zdokonaluje semeno mužů a rodidla všech žen, očisťuje mléko v prsou matek)
Ø krásná a neposkvrněná dívka „vznešeně oděná do zlatě vyšívaného pláště, v ruce drží svazek
posvěcených ratolestí, má čtyřhranné zlaté náušnice a zlatý náhrdelník, ve vlasech zlatý osmidílný
diadém posázený stovkou hvězd a korunu zdobenou stuhami“
Ø uctívali ji zejména hrdinové a válečníci, kteří se k ní modlili a nosili jí oběti

•Aredví Súrá Anáhitá
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\05-Aredvi_Sura_Anahita.jpg


•Verethragna
Ø bůh válečníků
Ø agresivní a vítězící síla v zápase se zlem
Ø bral na sebe desatero různých podob: silného větru, býka se žlutýma ušima a zlatými rohy, bílého
koně s čabrakou ze zlata, velblouda v říji, kance, 15letého mladíka, rychlého ptáka (vrány?),
divokého berana, kozla se špičatými rohy, válečníka třímajícího meč se zlatou rukojetí
Ø péro z Verethragny převtěleného do podoby ptáka ptáků mělo sloužit jako ochranný amulet proti
prokletí
Ø v Jaštách je vylíčen následovně: „Stvořen Ahurou, staví se k obraně v podobě kance ostrých
dolních špičáků, kance, který zabíjí jedinou ranou, k němuž rozzuřenému se nelze přiblížit, má
kropenatou tvář, je zdatný, s kovovýma nohama, s kovovým ohonem a s kovovými čelistmi.“
Ø

Ø Mithra
Ø nejznámější z panteonu perských bohů
Ø jeho kult (mithraismus) se dostal až na území římské říše
Ø byl dohlížitelem činů, dohod a smluv lidí, bůh spravedlnosti
Ø kontroloval vesmírný řád – střídání dnů a nocí, ročních období, byl spojován se sluncem i ohněm,
v Íránu byl přímo bohem slunce (či jeho aspektem)
Ø Jašty ho popisují následovně: „Přichází přes pohoří před nesmrtelným, rychlé koně majícím
sluncem. On jako první vystupuje nad zlatem ozdobené krásné výšiny a odtamtud pozoruje shovívavým
okem své věrné Árje.“
Ø řídil vůz tažený bělouši, se stříbrným oštěpem, oděn ve zlatém kyrysu, vyzbrojen sekerami,
palcáty, dýkami a šípy se zlatými hroty, se žezlem nebo kyjem (zbraně proti Ahrimanovi, démonům i
nečestným lidem)
Ø jeho svátkem byl den podzimní rovnodennosti

http://mithras.webs.com/Mithra.jpg



J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\07-Mithra-zabiji-byka.jpg



Ø Váju
Ø bůh větru
Ø zobrazován jako bojovník: ostrý oštěp a zlaté zbraně, s nimiž pronásledoval Ahrimana, aby
ochránil dobré dílo Ahura Mazdy
Ø nepoháněl však vítr, to dělal:
Ø Tištrja
Ø bůh deště, par, mraků
Ø ztotožňován s hvězdou Sirius
Ø jeho protivnicí byla čarodějka Neúroda (Dužjáirja) a ještě strašlivější démon Sucho (Apaoša)
Ø bral na sebe podobu bělouše se zlatýma ušima a zlatou čabrakou na hlavě, bojoval s černým hřebcem
označeným pečetí hrůzy (není-li posílen oběťmi, prohrává)
Ø na jeho počest pořádána každoroční slavnost Tíragán

Ø Átar
Ø tj. Oheň
Ø syn Ahura Mazdy
Ø každý dům měl speciální ohniště určené k obětování darů Átarovi (maso), přičemž obětníci drželi
ve druhé ruce posvěcené ratolesti a odříkávali modlitbu: „Ó, Átare, synu Ahura Mazdy! Jsi hoden
oběti a vzývání. Kéž bys přijal oběť a vzývání z příbytků lidí.“
Ø Átar někdy bojoval po boku boha Mithry
Ø dodnes uctíván v ohňových chrámech (hoří v nich věčný oheň – nepostradatelný prvek při boji se
silami temna a zla)
Ø oheň je též symbolem zoroastrismu, byl vypodoňován i na íránských mincích

http://coinquest.com/cgi-data/cq_ro/response_380/iran_250_rials_1993.jpg
http://www.fravahr.org/IMG/jpg/Ardashir_I_coin.jpg


•Stvoření světa:
Ø nejprve stvořena obloha
Ø dutá skořápka z křišťálu obklopující zemi
Ø pak stvořena voda, teprve po ní vytvořena souš
Ø země byla táhlou rovinou bez jediného vrcholku
Ø pak z toho plochého povrchu rostly po mnoho let hory
Ø Íránci (stejně jako Indové a dnes i my) věřili, že svět je rozdělen na 7 světadílů – stalo se tak
poté, co bůh deště Tištrja způsobil, že na zemi dopadl první déšť: „V den, kdy Tištrja způsobil
déšť, vzedmulo se moře a svět – zpola zaplaven vodou – byl rozdělen na 7 dílů.“
Ø pak stvořeny rostliny, zvířata a teprve po nich lidé
Ø po stvoření těchto 6 základních entit byl stvořen jako sedmý oheň

Ø hora Alborz považována za posvátnou
Ø u jižního pobřeží Kaspického moře
Ø soudilo se, že hvězdy, slunce i měsíc obíhají kolem jejího vrcholku
Ø mytické jezero Vourukaša bylo posvátným shromaždištěm vod
Ø uprostřed něj rostla matka všech stromů – původce všeho rostlinstva: tzv. Orlí strom
Ø strom všech semen, který přinášel nesmrtelnost, byla-li nějaká jeho část pozřena, a v jeho koruně
bylo hnízdo posvátného ptáka Saény

•Alborz
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\08-Alborz2.jpg


•Teherán z Alborzu
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\08-Alborz-Teheran.JPG


•Saena
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\09-Saena.JPG


•Saena
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\09-Saena-posvatny.ptak.jpg


•Stvoření rostlin a zvířat:
Ø 1. živočichem byl jedinorozený býk
Ø bílý a zářivý jako měsíc
Ø Ahriman ho zabil
Ø semeno býka předáno měsíci, dokonale vyčištěno – pak z něj povstalo v místech, kde skanulo na
zemi, mnoho druhů zvířat a rostlin
•Stvoření lidí:
Ø1. člověkem byl Gaja Maretan
Ø tj. Smrtelný život
Østvořen z hlíny – jeho objemná postava byla stejně široká jako vysoká a jasná jako slunce
Ø i on zabit Ahrimanem

Øsemeno Gja Maretana vyčištěno sluncem – po 40 letech z něj vzešel keř rebarbory, ten po 15 letech
dorostl do podoby 2 rostlin-lidí (spojených ve společnou postavu) Mašja a Mašjának – prvního
smrtelného lidského páru: muže a ženy
Ø když dospěli z rostlinné podoby v lidi a vstoupil do nich dech (tj. duše), pravil jim Ahura
Mazda: „Práce a úvahy konejte s dokonalým myšlením, myslete dobré myšlenky, mluvte dobré řeči,
konejte dobré skutky, neuctívejte zloduchy.“
Ø Ahriman je však svedl, aby se obrátili k němu coby ke stvořiteli – a oni uznali, že Ahriman
stvořil vodu, zemi, rostliny i zvířata, čímž spáchali prvotní hřích, jejich svět se místo mírem a
harmonií naplnil zkázou a zlem
Ø teprve po 50 letech byli schopni zplodit potomky – dvojčata, která však sami pohtlili
Ø po dalším dlouhém bezdětném období se jim narodila další dvojčata, ze kterých pochází lidská rasa
(Árjové)

•Mytičtí panovníci:
Ø Řada mytických íránských vládců počíná rodem Paradátovců:
Ø 1. král byl Haošjangha (v Avestě zmiňován v souvislosti žádosti k bohyni vod Aredví Súrá Anáhitá
o pomoc proti démonům a zlým mocnostem)
Ø nejvýznamnějším vládcem perské mytologie však byl dobrý král Jima (vládl 300 let), pak byl svět
přeplněn lidmi, zvířaty a ptáky, a tak ho Jima zvětšil o třetinu pomocí kouzelného zlatého žezla a
biče (po dalších 300 letech jej znovu rozšířil a totéž i po následujících 300 letech)
Ø pomyslel, že se oddá lži a nepravdě – vtom ho opustila královská insignie zlatého žezla v podobě
ptáka, v něhož se proměnila, Jima se ukryl a zůstával před lidmi ve skrytu

Ø pak se Jima objevuje až v souvislosti se zrozením proroka Zaratuštry coby vládce ráje
Ø v jedné části Avesty jeho role připomíná mezopotámský příběh o potopě: jeho narození je spjato
s mnoha legendami a předchozí zmínka o jeho zhřešení zde chybí – v této verzi vládne 1.000 let, než
bohové oznámí, že nastává zlá doba, čas zimy a mrazu, a proto má zajistit 1 muže a 1 ženu, zástupce
nejlepších zvířat a rostlin, Jima  byl učiněn nesmrtelným

•Démoni a zlé mocnosti:
Ø kromě Ahrimana existovalo mnoho zlých bytostí a démonů, proti nimž se mohli postavit kouzelníci
Ø démoni byli nazývání daévové (původ slova v indo-íránském slově daiva, tj. bůh, viz indické déva
či latinské deus)
Ø existovaly i zlé bytosti ženského rodu zvané pairiká (mohly na sebe brát podobu krysy, mouchy,
padající hvězdy nebo krásné dívky, chtěly-li svést muže)
Ø nejvýznamnějším protivníkem zlých duchů a démonů byl právě bůh Mithra

•Bájní tvorové:
Ø s démony, kteří na sebe často brali hmotnou podobu hadů, draků i lidí, se utkali mnozí hrdinové
Ø démony stvořil Ahriman, aby kazili a ničili hmotný, viditelný svět
Ø nejmocnější z nich byla obluda se 3 hlavami Aždaha, která se živila lidmi
Ø obrovský bájný pták Saéna sedí na vrcholku stromu všech semen (máváním křídel rozptyluje semena
stromu, která jsou následně větrem a deštěm roznášena po celém světě – v jejich roznášení pomáhá
pták Čamru), Saéna svá mláďata kojí, byť je pták
Ø strom všech semen hlídá bájná ryba Kara (plave v jezeře Vourukaša a odhání všechna škodlivá a
nebezpečná zvířata)

Ø obzvlášť nebezpečná je žába, která se pokouší ohryzat posvátnému stromu kořeny
Ø další tvor, jenž má za úkol posvátný strom hlídat, je spravedlivý jednorožec (někdy uváděný jako
osel s 1 rohem), jenž má bílé tělo, 3 nohy, 6 očí a 9 tlam a na hlavě zlatý roh – stojí uprostřed
jezera a ničí zlá stvoření ve vodě
ØDalší posvátní ptáci:
Ø pták Karšiptar, který rychle létá, rozšířil slova proroka Zaratuštry
Ø sova Ašózušta si brouká svatá slova, čímž odhání zlé démony