PERSKÉ MÝTY •NÁBOŽENSTVÍ JIŽNÍ A JIHOVÝCHODNÍ ASIE: Ø z náboženského hlediska nejsložitější území světa: Ø pravlast hinduismu, džinismu, buddhismu, konfuciánství, taoismu, šintoismu Ø hostitel 2 později vzniklých náboženství: místně uzpůsobeného islámu a křesťanství Ø svatí muži, vědmy, mniši, jogíni, věštci, čaroděje, kněží… Ø šamanské prvky (černá magie, věštby, léčení za pomoci duchů) Ø v hinduistické tradici nacházíme též prvky blízké šamanismu: útrpnou extázi „bhakti“ (probodávání těl železnými hřeby, chůze po rozžhaveném uhlí apod.) Ø Ø •ÁRJOVÉ: Ø v sanskrtu „urození“ Ø termín zavedl Friedrich Schlegel Øpůvodně pastevci, kteří ovládli koně a válečný vůz Ø z mírumilovných lidí se stali válečníci Ø cca 6.000 př.n.l. vynalezen bronz – velká část Euroasie se stala válečným územím, o něž zápasily mnohé kmeny (viz např. Mahábhárata) Ø vůdci árijských kmenů: dvojice válečník a „rši“ (věštec a pěvec hymnů), archetyp hrdinských dvojčat Ø ze stepí střední Asie procházeli kolem Kaspického moře a vytvořili 2 významná centra: Ø 1. vlna osídlila Persii (dnešní Írán a okolí): zoroatrismus Ø 2. vlna pokračovala na indický subkontinent: hinduismus •PERSIE – GEOGRAFICKÉ VYMEZENÍ: Ø území přesahující území dnešního Íránu Ø dříve zvané Persie Ø jižně od Kaspického moře Ø severně od Perského zálivu Ø východní hranicí řeka Indus (za ní začínala říše Indů) Ø západní hranici tvořilo pobřeží Středozemního moře Ø Ø Ø Ø Ø Ø •kolem roku 500 př.n.l. Persie • •HISTORICKÉ MEZNÍKY: Ø počátky perské kultury sahají patrně do sklonku pravěku Ø snad až někam k roku 6.000 př.n.l. Ø Árjové žili ve stepích střední Asie Ø migrace indoevropských kmenů napříč Euroasií Ø 2. tisíciletí př.n.l. Ø kočovný indo-íránský kmen migruje ze střední Asie na jih Ø národ Árjů se na planině JV od Kaspického moře rozdělil na 2 skupiny: 1. směr k horským oblastem Íránu, 2. východně na indický subkontinent Ø pohyb dokládají archeologické nálezy (nový typ keramiky, nové pohřební obřady), podobnost védského náboženství se zoroastrismem (společná jména dévů – Indra, Vája) Ø Ø •Indra http://www.daftarche.com/images/imported/2012/12/7.jpg Ø 549 př.n.l.: Kýros Veliký porazil Médy a vytvořil Perskou říši Ø Peršané patrně pokrevně spojeni s kmenem Médů Ø525 př.n.l.: porazili Egypt Ø518 př.n.l. Dareios Veliký buduje hlavní město Persepolis Ø„Džamšidův Trůn“ podle mytického perského krále, jemuž je připisováno zavedení oslav Nového roku Ø 510 př.n.l.: invaze do JV Evropy a na J Ruska Ø 500–449 př.n.l.: řecko-persaké války Ø 334 př.n.l.: Alexandr Veliký proniká do Persie, 331 př.n.l. ji poráží, říše se zhroutí Ø 7. stol. n.l. území dobyto Araby ØZoroastrismus nahrazen islámem Persepolis http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/340.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/342.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/347.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/351.jpg http://www.cestyapamatky.cz/img/foto/f/357.jpg •PŮVODNÍ NÁBOŽENSTVÍ: Ø zoroastrismus (někdy též mazdaismus) Ø prorokem byl Zaratuštra Ø žil patrně někdy v rozmezí 10.–7. stol. př.n.l. Ø autor posvátných zpěvů, které jsou nejstarší dochovanou součástí posvátné knihy zoroastrismu: Avesta Ø do té doby byli uctíváni převážně bohové negativní, aby neškodili Ø Zaratuštra: náboženská reforma dualitní povahy: Ø Ahura Mazda a pomocní bohové Ø Ahriman (Angra Mainju) a pomocní démoni • J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\02-Ahura_Mazda_02.jpg Ahura Mazda • J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\02-Ahura_Mazda.jpg Ø duše a smrt Ø duše přečká tělesnou smrt Ø její další úděl závisí na tom, zda se klonila k dobru či zlu Ø jen spravedliví smí vstoupit přes most soudu do domu hymnů, obývaném Ahura Mazdou i ostatními spravedlivými (provázen krásnou dívkou tvořenou z jeho dobrých myšlenek) Ø utrpení či blaženost jsou úměrné skutkům vykonaným během života Ø není jasné, zda má duše zemřelého v tomto stavu setrvávat věčně, nebo zda se má znovuzrodit (vzhledem k povaze příbuzného hinduismu je pravděpodobné, že učení koloběhu duší bude shodné) •Avesta: Ø posvátné spisy zoroastrismu Ø příbuznost s indickými posvátnými zpěvy Rgvédy (modlitební hymny zapsané během 15.–5. stol. př.n.l.) Ø původní Avesta zapsána v době 1.400–1.200 př.n.l. Ø kněží se jí učili zpaměti – ústní tradice Ø později zapsána zlatým písmem na volskou kůži (posvátný záznam zničil Alexandr Veliký) Ø poté ještě několikrát sepsána a znovu zničena Ø do současnosti se nedochovala kompletní, dnešní verze zapsána ve 13. a 14. stol. (jde pouze o zlomek originálu) Ø její část – hymnické zpěvy Jašty – obsahuje mýty předzaratuštrovského původu (z indo-íránských dob): popis stvoření světa, hrdinné skutky bohů, králů a válečníků proti pozemským i nadpozemským bytostem •PANTEON PERSKÉHO NÁBOŽENSTVÍ: Ø indo-íránci ve střední Asii měli hlavního boha Ø v předhistorické době (tedy ještě před rokem cca 3.300–3.100 př.n.l.) ho nazývali DYAUS (sansrtsky „div“ = zářit, „dyu“ = nebe; čili něco jako „zářící nebesa“) Ø Dyaus Pitar („Otec Nebes“) Ø dobrotivý bůh spravedlivé povahy, pán dobra, strážce mravního pořádku, soudce práva i bezpráví, věrnosti i věrolomnosti Ø u Řeků zůstal vládcem bohů (nazývaný Zeus, bez Dia – viz Dyaus, latiský Jupiter), germánské národy ho nazývaly Tiu či Ziu (pranáboženství Indoevropanů bylo společné) Ø Ø ØAhura Mazda Ø tj. Pán moudrosti – je hlavním bohem Ø stvořitel hvězd, slunce, planet, světla i tmy, zvířat i lidí, rostlin i všeho psychického a fyzického konání Ø jeho symbolem je oheň (osvětluje temnotu) Ø Ahriman Ø tj. Špatné smýšlení Ø arcidémon, představitel všeho zla a utrpení Ø ničí svět dobra a pravdy, škodí všem živým bytostem Ø sídlí v temnotách na severu (domov zlých duchů) Ø bere na sebe různé podoby (had, ještěrka, mladík) Ø láká všechny do své říše tmy, lží a klamu, v čemž ho podporují další démoni Ø na konci věků bude poražen (podle Avesty) Ø Ø •Ahura Mazda soupeří s Ahrimanem J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\03-AhuraMazda-Ahriman.jpg •Ahriman J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\04-Ahriman-02.jpg ØAredví Súrá Anáhitá Ø bohyně pozemského vodstva, pramen vesmírného moře Ø její povoz táhnou 4 hřebci: vítr, déšť, mrak, plískanice Ø zdroj všeho života (zdokonaluje semeno mužů a rodidla všech žen, očisťuje mléko v prsou matek) Ø krásná a neposkvrněná dívka „vznešeně oděná do zlatě vyšívaného pláště, v ruce drží svazek posvěcených ratolestí, má čtyřhranné zlaté náušnice a zlatý náhrdelník, ve vlasech zlatý osmidílný diadém posázený stovkou hvězd a korunu zdobenou stuhami“ Ø uctívali ji zejména hrdinové a válečníci, kteří se k ní modlili a nosili jí oběti •Aredví Súrá Anáhitá J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\05-Aredvi_Sura_Anahita.jpg •Verethragna Ø bůh válečníků Ø agresivní a vítězící síla v zápase se zlem Ø bral na sebe desatero různých podob: silného větru, býka se žlutýma ušima a zlatými rohy, bílého koně s čabrakou ze zlata, velblouda v říji, kance, 15letého mladíka, rychlého ptáka (vrány?), divokého berana, kozla se špičatými rohy, válečníka třímajícího meč se zlatou rukojetí Ø péro z Verethragny převtěleného do podoby ptáka ptáků mělo sloužit jako ochranný amulet proti prokletí Ø v Jaštách je vylíčen následovně: „Stvořen Ahurou, staví se k obraně v podobě kance ostrých dolních špičáků, kance, který zabíjí jedinou ranou, k němuž rozzuřenému se nelze přiblížit, má kropenatou tvář, je zdatný, s kovovýma nohama, s kovovým ohonem a s kovovými čelistmi.“ Ø Ø Mithra Ø nejznámější z panteonu perských bohů Ø jeho kult (mithraismus) se dostal až na území římské říše Ø byl dohlížitelem činů, dohod a smluv lidí, bůh spravedlnosti Ø kontroloval vesmírný řád – střídání dnů a nocí, ročních období, byl spojován se sluncem i ohněm, v Íránu byl přímo bohem slunce (či jeho aspektem) Ø Jašty ho popisují následovně: „Přichází přes pohoří před nesmrtelným, rychlé koně majícím sluncem. On jako první vystupuje nad zlatem ozdobené krásné výšiny a odtamtud pozoruje shovívavým okem své věrné Árje.“ Ø řídil vůz tažený bělouši, se stříbrným oštěpem, oděn ve zlatém kyrysu, vyzbrojen sekerami, palcáty, dýkami a šípy se zlatými hroty, se žezlem nebo kyjem (zbraně proti Ahrimanovi, démonům i nečestným lidem) Ø jeho svátkem byl den podzimní rovnodennosti http://mithras.webs.com/Mithra.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\07-Mithra-zabiji-byka.jpg Ø Váju Ø bůh větru Ø zobrazován jako bojovník: ostrý oštěp a zlaté zbraně, s nimiž pronásledoval Ahrimana, aby ochránil dobré dílo Ahura Mazdy Ø nepoháněl však vítr, to dělal: Ø Tištrja Ø bůh deště, par, mraků Ø ztotožňován s hvězdou Sirius Ø jeho protivnicí byla čarodějka Neúroda (Dužjáirja) a ještě strašlivější démon Sucho (Apaoša) Ø bral na sebe podobu bělouše se zlatýma ušima a zlatou čabrakou na hlavě, bojoval s černým hřebcem označeným pečetí hrůzy (není-li posílen oběťmi, prohrává) Ø na jeho počest pořádána každoroční slavnost Tíragán Ø Átar Ø tj. Oheň Ø syn Ahura Mazdy Ø každý dům měl speciální ohniště určené k obětování darů Átarovi (maso), přičemž obětníci drželi ve druhé ruce posvěcené ratolesti a odříkávali modlitbu: „Ó, Átare, synu Ahura Mazdy! Jsi hoden oběti a vzývání. Kéž bys přijal oběť a vzývání z příbytků lidí.“ Ø Átar někdy bojoval po boku boha Mithry Ø dodnes uctíván v ohňových chrámech (hoří v nich věčný oheň – nepostradatelný prvek při boji se silami temna a zla) Ø oheň je též symbolem zoroastrismu, byl vypodoňován i na íránských mincích http://coinquest.com/cgi-data/cq_ro/response_380/iran_250_rials_1993.jpg http://www.fravahr.org/IMG/jpg/Ardashir_I_coin.jpg •Stvoření světa: Ø nejprve stvořena obloha Ø dutá skořápka z křišťálu obklopující zemi Ø pak stvořena voda, teprve po ní vytvořena souš Ø země byla táhlou rovinou bez jediného vrcholku Ø pak z toho plochého povrchu rostly po mnoho let hory Ø Íránci (stejně jako Indové a dnes i my) věřili, že svět je rozdělen na 7 světadílů – stalo se tak poté, co bůh deště Tištrja způsobil, že na zemi dopadl první déšť: „V den, kdy Tištrja způsobil déšť, vzedmulo se moře a svět – zpola zaplaven vodou – byl rozdělen na 7 dílů.“ Ø pak stvořeny rostliny, zvířata a teprve po nich lidé Ø po stvoření těchto 6 základních entit byl stvořen jako sedmý oheň Ø hora Alborz považována za posvátnou Ø u jižního pobřeží Kaspického moře Ø soudilo se, že hvězdy, slunce i měsíc obíhají kolem jejího vrcholku Ø mytické jezero Vourukaša bylo posvátným shromaždištěm vod Ø uprostřed něj rostla matka všech stromů – původce všeho rostlinstva: tzv. Orlí strom Ø strom všech semen, který přinášel nesmrtelnost, byla-li nějaká jeho část pozřena, a v jeho koruně bylo hnízdo posvátného ptáka Saény •Alborz J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\08-Alborz2.jpg •Teherán z Alborzu J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\08-Alborz-Teheran.JPG •Saena J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\09-Saena.JPG •Saena J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Persie-Írán\09-Saena-posvatny.ptak.jpg •Stvoření rostlin a zvířat: Ø 1. živočichem byl jedinorozený býk Ø bílý a zářivý jako měsíc Ø Ahriman ho zabil Ø semeno býka předáno měsíci, dokonale vyčištěno – pak z něj povstalo v místech, kde skanulo na zemi, mnoho druhů zvířat a rostlin •Stvoření lidí: Ø1. člověkem byl Gaja Maretan Ø tj. Smrtelný život Østvořen z hlíny – jeho objemná postava byla stejně široká jako vysoká a jasná jako slunce Ø i on zabit Ahrimanem Øsemeno Gja Maretana vyčištěno sluncem – po 40 letech z něj vzešel keř rebarbory, ten po 15 letech dorostl do podoby 2 rostlin-lidí (spojených ve společnou postavu) Mašja a Mašjának – prvního smrtelného lidského páru: muže a ženy Ø když dospěli z rostlinné podoby v lidi a vstoupil do nich dech (tj. duše), pravil jim Ahura Mazda: „Práce a úvahy konejte s dokonalým myšlením, myslete dobré myšlenky, mluvte dobré řeči, konejte dobré skutky, neuctívejte zloduchy.“ Ø Ahriman je však svedl, aby se obrátili k němu coby ke stvořiteli – a oni uznali, že Ahriman stvořil vodu, zemi, rostliny i zvířata, čímž spáchali prvotní hřích, jejich svět se místo mírem a harmonií naplnil zkázou a zlem Ø teprve po 50 letech byli schopni zplodit potomky – dvojčata, která však sami pohtlili Ø po dalším dlouhém bezdětném období se jim narodila další dvojčata, ze kterých pochází lidská rasa (Árjové) •Mytičtí panovníci: Ø Řada mytických íránských vládců počíná rodem Paradátovců: Ø 1. král byl Haošjangha (v Avestě zmiňován v souvislosti žádosti k bohyni vod Aredví Súrá Anáhitá o pomoc proti démonům a zlým mocnostem) Ø nejvýznamnějším vládcem perské mytologie však byl dobrý král Jima (vládl 300 let), pak byl svět přeplněn lidmi, zvířaty a ptáky, a tak ho Jima zvětšil o třetinu pomocí kouzelného zlatého žezla a biče (po dalších 300 letech jej znovu rozšířil a totéž i po následujících 300 letech) Ø pomyslel, že se oddá lži a nepravdě – vtom ho opustila královská insignie zlatého žezla v podobě ptáka, v něhož se proměnila, Jima se ukryl a zůstával před lidmi ve skrytu Ø pak se Jima objevuje až v souvislosti se zrozením proroka Zaratuštry coby vládce ráje Ø v jedné části Avesty jeho role připomíná mezopotámský příběh o potopě: jeho narození je spjato s mnoha legendami a předchozí zmínka o jeho zhřešení zde chybí – v této verzi vládne 1.000 let, než bohové oznámí, že nastává zlá doba, čas zimy a mrazu, a proto má zajistit 1 muže a 1 ženu, zástupce nejlepších zvířat a rostlin, Jima byl učiněn nesmrtelným •Démoni a zlé mocnosti: Ø kromě Ahrimana existovalo mnoho zlých bytostí a démonů, proti nimž se mohli postavit kouzelníci Ø démoni byli nazývání daévové (původ slova v indo-íránském slově daiva, tj. bůh, viz indické déva či latinské deus) Ø existovaly i zlé bytosti ženského rodu zvané pairiká (mohly na sebe brát podobu krysy, mouchy, padající hvězdy nebo krásné dívky, chtěly-li svést muže) Ø nejvýznamnějším protivníkem zlých duchů a démonů byl právě bůh Mithra •Bájní tvorové: Ø s démony, kteří na sebe často brali hmotnou podobu hadů, draků i lidí, se utkali mnozí hrdinové Ø démony stvořil Ahriman, aby kazili a ničili hmotný, viditelný svět Ø nejmocnější z nich byla obluda se 3 hlavami Aždaha, která se živila lidmi Ø obrovský bájný pták Saéna sedí na vrcholku stromu všech semen (máváním křídel rozptyluje semena stromu, která jsou následně větrem a deštěm roznášena po celém světě – v jejich roznášení pomáhá pták Čamru), Saéna svá mláďata kojí, byť je pták Ø strom všech semen hlídá bájná ryba Kara (plave v jezeře Vourukaša a odhání všechna škodlivá a nebezpečná zvířata) Ø obzvlášť nebezpečná je žába, která se pokouší ohryzat posvátnému stromu kořeny Ø další tvor, jenž má za úkol posvátný strom hlídat, je spravedlivý jednorožec (někdy uváděný jako osel s 1 rohem), jenž má bílé tělo, 3 nohy, 6 očí a 9 tlam a na hlavě zlatý roh – stojí uprostřed jezera a ničí zlá stvoření ve vodě ØDalší posvátní ptáci: Ø pták Karšiptar, který rychle létá, rozšířil slova proroka Zaratuštry Ø sova Ašózušta si brouká svatá slova, čímž odhání zlé démony