•Mytologie spojená s každoročními přírodními jevy: Ø každoroční záplavy na Nilu byly požehnáním i důvodem k obavám Ø úrodné nánosy z etiopských a súdánských výšin do nížinného Egypta byly pro Egypťany životně důležité (zavlažování, nánosy úrodného bahna vyživovalo pole) Ø řeka se mohla vylít z koryta příliš a zatopit obydlí Ø věřilo se, že pravidelné roční záplavy jsou řízeny božstvy – zvláště božským párem: Usir a Eset •Královský mýtus: Ø souvisel se zákonným nástupnictvím faraonů: Ø faraonův nárok na trůn posvěcen mytologickým precedentem Ø dogma kultu: faraon je pozemským vtělením nebeského Hóra Ø mýtus vypovídající o přenesení moci z Usira na Hóra: Ø Ø bohové Geb a Nut zplodili 4 potomky: ØUsir (řecky Osiris) ØEset (řecky Isis) ØSutech (řecky Set) ØNebthet (řecky Neftis) Ø ØUsir coby nejstarší, byl mytologickým pravládcem Egypta Ø bůh plodnosti a úrody Ø zelený obličej (byl vzkříšen, tudíž má schopnost obnovy, znovuzrození, každoroční vznik zeleně v povodí Nilu) ØEset jeho sestra i manželka ØSutech vládce nad neúrodnými pouštěmi a suchem Ø zpodobňován s hlavou mravenečníka, často se vztyčeným dvojocasem) Ø vytrhl se Nut násilně z lůna (jeho rysy násilí a chaos) Ø Nebthet jeho mladší sestra a žena ØSutech Usirovi jeho postavení závidí a odhodlá se pomstít Ø hostina, léčka, vražda Ø Usirovo tělo rozkouskoval a rozházel po celém Egyptě (dle jiných verzí poslal kusy po Nilu nebo je skryl do kmene stromu) Ø mytický strom Džed (patří k Usirovým insigniím) Ø Nebthet projevila svůj žal a pomohla naříkající Esetě nebožtíkovo tělo hledat Ø po nalezení všech jeho kusů je spojily a Eset v podobě krahujce vdechla máváním křídli Usirovi život Ø Usir se probouzí k životu na dobu nezbytnou ke ztopoření penisu a vyvrcholení – Eset získává Usirovo semeno a počne Hóra Ø Usir se odebírá vládnout do říše zesnulých •Sutech •Sutech Ø zázrak zmrtvýchvstání Usira umožňoval každému možnost posmrtného života Ø Abydos – centrum Usirova kultu Ø kultovní areál v Abydu (chrámy a pohřebiště) Ø série reliéfů, 2 z nich se dochovaly dodnes – téma: oplodnění Esety Usirovým semenem, Hór přihlíží J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Osiris1.jpg Ø bůh Re rozhodl, že se Usir stane bohem zesnulých v posmrtném světě Ø duše putují po smrti před Usirův trůn, kde jsou souzeny Ø bohyně spravedlnosti Maat váží jejich srdce (pštrosí pero: ráj nebo cesta do podsvětí zhltnutím nestvůry) Ø podsvětí Dét (noční pouť slunce), Usirovo záhrobí Amentet J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-záhrobí - poslední soud, vážení srdce.jpg Ø jen naprosto nevinná duše se dostane po soudu do Usirovy říše, kde může žít spolu s ostatními bohy – ostatní čeká znovuzrození a někdy předtím ještě i pekelná muka Ø do té doby byl patronem mrtvých Anup: Ø řecky Anubis Ø bůh zemřelých, pohřebišť, mumifikace, patron balzamovačů Ø po Usirově vzkříšení se stal Anup bohem balzamování (balzamoval i Usira) Ø Anupovi kněží: maska Anupa (šakala) při mumifikacích J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Anup-color.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Anup.balzamuje.jpg Ønarodí se Hór Ø souboj s otcovrahem Sutechem, Eset marně zasahuje kopím Ø Hór oslepen, opět prozře, Sutech ho sexuálně atakuje Ø po souboji v lodích na Nilu bohové uznají Hórovo vítězství Ø Ptah předává královské (faraonské) insignie Hórovi J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Hór bojuje se Sutechem v podobě hrocha.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\05-Hór přebírá od Ptaha královské insignie.JPG •Mýtus ve vztahu k realitě: Ø Eset každý rok mrtvého muže oplakávala – v čas výročí vraždy Usira Ø její slzy naplnily Nil a ten se vylil z břehů Ø signál blížících se záplav v polovina léta: objevení hvězdy Sirius (bohyně Eset) po její každoroční periodě neviditelnosti – to bylo navíc ohlašováno objevením souhvězdí Orionu coby mytické Usirovy říše zesnulých (Plejády: říše Sutecha) Ø politická hlediska Ø v dobách sjednocení Egypta symbolizovaly části Usirova těla roztroušené kultury, které bylo třeba sjednotit (narativní rys aitiologie coby mytický precedens) Ø faraón: pozemské vtělení Hóra Ø zesnulý faraon: ztotožněn s Usirem Ø posmrtná říše Ø Egypťané věřili, že se do ní po smrti dostanou jejich duše Ø tuto říši neřadili do podsvětí, ale do souhvězdí Orionu (pyramidy v Gíze na západním břehu Nilu kopírují postavení nejjasnějších hvězd Orionu) Ø Mléčná dráha: nebeský Nil Ø analogie s umíráním každého jedince (umírající Usir, smrt Sutech) a jeho znovuzrození Ø rituální kontext (rituál přechodu) inscenování tohoto mýtu coby dramatu – pašijová hra z Abydu Ø části pro veřejnost (vražda, oplakávání zesnulého, hledání částí jeho těla, souboj Hóra se Sutechem) Ø tajné části pro zasvěcené (scelení a balzamování Usirova těla) •Plán (mapa) zásvětí: Ø staroegyptská Kniha dvou cest: Ø dochována v rakvích ze Střední říše (onblast el-Berša) Ø nejstarší mapy nebes Ø průvodce zesnulého po onom světě Ø výjevy: Thovtovo sídlo, Usirovo sídlo a pole obětin (možnost uctívání Usira i po smrti), důraz na cestu slunečního boha s jeho vyznavači od východu k západu a černou zemí vnitřkem nebes zpět), popis mnoha démonů jménem (zesnulý je musel znát, aby mohl projít branami, které stráží), hlavní protivník zesnulých démon Apop (gigantický had hrozící spolknutím slunce – souvislost se zatměním) Ø Ø •Solární mýty starověkého Egypta: Øčlenění universa do 3 světů: Ø podsvětí, pozemský svět, nebesa Ø slunce umírá každý večer při západu, bojuje a vítězí nad podsvětními silami zla (během 12 nočních hodin) a je znovuzrozeno při každém novém východu slunce Ø Usir: představuje nekonečnou existenci všehomíra Ø Re: cyklické obnovování Ø Ø •3 fáze slunečního boha: ØCheprer: ranní fáze sluneční cesty oblohou Ø zpodobňován jako brouk skarabus (v přírodě posunující kuličku z trusu) ØRe: polední aspekt slunce Ø celková podoba slunečního boha ØAtum: odpolední slunce Ø klesající ke vstupu do podsvětí Ø Cheprer •Cesta slunečního boha podsvětím: Ø popis egyptského podsvětí se dochoval nejhojněji v nekropoli Údolí králů Ø pohřby už ve 2. tisíciletí př.n.l. Ø množství obrazů, reliéfů i nápisů, které vykradači hrobů nechávali být (byly pro ně bezcenné) Ø Reova cesta podsvětím není jednoduchá – musí odolat mnoha nástrahám a nebezpečím Ø 3 zdroje mýtu (papyry, rakve, sarkofágy): Ø Kniha o tom, co je v podsvětí (detailní popis toho, co se odehrává během každé z 12 hodin pouti podsvětím) Ø Kniha bran (Re putuje 6 podsvětními jeskyněmi, do nichž přináší jas) Ø Kniha jeskyní (Reův souboj s gigantickým hadem, střežícím vstup do podsvětí) Ø Ø ØNáboženská reforma Amenhotepa IV. (vládl 1353–1335 př.n.l.): Ø bohem slunce určen Aton Ø pokus o monoteizaci egyptského náboženství Ø po smrti „faraona kacíře“ jeho syn Tutanchamon obnovil starý teogonický řád Ø stéla v karnackém chrámu líčí „reakci bohů“ na reformu: Ø „Chámy bohů a bohyň stály v ruinách. Jejich svatyně byly opuštěné a zarostlé. Jejich svatostánky jako by už neexistovaly a chrámová nádvoří se užívala jako cesty. Bohové se k této zemi obrátili zády. Modlil-li se kdo k některému bohu o radu, bůh vždy mlčel – a totéž i bohyně. Srdce je bolela v hrudích a rozsévali zkázu, kam oko dohlédlo.“ •Mýtus o pohromě: Ø důsledek narušení vztahu mezi lidmi a bohy Ø lidé nabyli sebevědomí a stavěli se bohům na roveň (viz jiné kultury a mýty o potopě) Ø kněží v chrámech zajišťovali oběťmi přízeň bohů – blahobyt a rovnováhu Ø Mýtus o pohromě: zaznamenán nejpodrobněji v souboru magických zaklínadel Kniha Božské krávy: Ø lidé osnovali proti Reovi spiknutí Ø Re poznal, že se proti němu spikli – svolal do svého paláce tajnou radu bohů Ø osloví prvnotní hmotnu Nun (vesmír), ostatní bohové svorně souhlasí Ø Nun: lidstvo pobije sluneční Oko Reovo, které se stává jeho dcerou – bohyní Hathor •Hathor Ølidé si však důsledky svých činů uvědomili a prchli před hněvem boha Re do pouště Ø Hathor je následuje a ničivou sílou vraždí v podobě zuřivé lvice lačnící po krvi Ø lidstvo je téměř vyhlazeno Ø Hathor se před Reem dme pýchou nad masakrem, prahne po další krvi Ø Re se však slituje nad zbytkem lidstva, upustí od pomsty Ø krvelačnost Hathor se však zcela vymkla kontrole – bohové mají na záchranu lidí čas do rána, než se H. probudí Ø Re přikáže veleknězi rozmělnit červený okr na kaši a smísit ji s žitným pivem – 7.000 džbánů je naplněno tekutinou v barvě lidské krve Ø poušť je tím zaplněna do výše 3 dlaní Ø Ø Hathor ráno „krev“ spatří a zaraduje se, zhluboka se napije – pivo ji tak omámí, že nenajde zbytek lidstva, které přečkalo její vraždění Ø Slunce (Re) pak vystoupilo na nebesa na hřbetu Božské krávy jménem Mehetveret (tj. Velká potopa), jež vytváří nebeskou klenbu a splývá s bohyní Nut (!) Ø Re, znavený a zklamaný lidstvem, opouští Egypt a jmenuje boha moudrosti Džehutiho svým nástupcem, aby po něm převzal vládu nad lidstvem Ø D. naučí lidstvo znalosti hieroglyfů, v nichž je obsažena veškerá moudrost Ø nastává éra vlády lidských faraonů •Džehuti •dokument o Africe: Zatajená minulost Ø z cyklu Ztracené civilizace (Lost Civilizations) Ø dokumentární 10dílný seriál z roku 1995