EGYPTSKÉ MÝTY Ø hieroglyfy Ø vznik kolem 3.000 př.n.l. Ø hieratické (kněží) Ø démotické (zjednodušené, 6. stol.) Ø nepoužívali při psaní samohlásky Øpapyrusové svitky •Prameny: Ø absence jednotné kanonizované svaté knihy Ø postrádáme standardní teologický text Ø mýty starověkého Egypta zaznamenány několika způsoby Ø často se dochovalo u různých mýtů více verzí •Zdroje mýtů: Ø názvy pod kterými soubory textů egyptologové vydali knižně Ø1) Texty pyramid Ø nástěnné nápisy, reliéfy a malby (zdi pyramid, hrobek, chrámů) Ø nejstarší z 2.350 př.n.l. Ø účel: zabezpečit vládci posmrtný život Ø soubor zaříkávadel, úvah a mýtů Ø Ø2) Texty rakví Ø vnitřky sarkofágů Ø rituální nápisy vztahující se k zádušním záležitostem (přechod duše do světa zemřelých) Ø obsahovaly i mapy záhrobní říše Øurčené i obyvatelům nižší společenské úrovně Ø ústřední postavy: Anup (bůh balzamování a mrtvých, se šakalí hlavou) a Usir (vládce záhrobí) Ø 3) Kniha mrtvých Ø zápisy na papyrech (zachované často jen torzovitě) Ø mnoho verzí Ø jsou nejmladší Ø 4) Obelisky a svatyně ve skalních výklencích •hrobka Amenhotepa III. J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\01-hrobka-amenhotep3.jpg •Kniha mrtvých J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\01-Kniha mrtvých - hieroglyfy.jpg •Bohové a jejich role v mýtech: Ø aktéry v mýtech jsou zpravidla bohové Ø popisováni jako bytosti značně lidské: hovoří, myslí, jedí, mají city, jednají pozitivně i negativně (vedou bitvy, jezdí na člunech, slaví své narozeniny, mají smysl pro humor i pro pomstu, svádějí se, opíjejí…) Ø snad vznikli na základě personifikace určitých lidských vlastností a druhů jednání ? Ø po utvoření podoby božstva, vznikl k němu příběh – tedy mýtus (vysvětlení jeho původu, významu…) Ø potřeba se v množství bohů vyznat – členěni hierarchicky, rodinné vazby (tak jako v lidské společnosti) Ø mnozí měli i své tajné jméno (zasvěcenci), znalost jména znamenala moc nad dotyčným (ovlivňování božských sil) Ø viz mýtus o uštknutí boha Rea démonickým hadem Ø bohové stejně jako smrtelníci stvořeni (prapůvodní božskou silou) Ø lidé a zvířata stvořeni těmito božstvy Ø narozeniny bohů slaveny hromadně (během 5 dnů stojících mimo 12 měsíců) Ø potrava bohů: oběti od lidí (proto při každé zkáze vždy někdo uchráněn) Ø bohové – nesmrtelní, ale ne tak úplně… možnost znovuzrození, nikoli definitivní smrti (např. Usir, Re) Ø hlavní bohové měli střediska svých kultů (chrámy, kněží): např. Théby, Memfis, Abydos… Ø základní témata egyptské mytologie: Ø stvoření, vznik, zánik, kosmické jevy, světové katastrofy… •Mýtus o stvoření světa: Ø každé významné náboženské centrum: vlastní verze stvoření (dle uctívaného božstva) Ø byl znám nejen kněžím a písařům, ale i běžnému obyvatelstvu (podobně jako další astrální a kultovní mýty) Ø zmínky o něm i od řeckého dějepisce Hérodota (verze z Heliopole, okraj dnešní Káhiry) Ø prapůvodním bohem Stvořitelem byl Ptah Østředisko jeho kultu Memfis Ø stal se pro svou kreativitu patronem tvůrčích umělců Ø „Na počátku byl Ptah. Vesmír byl temný, tichý a nehybný.“ (Texty rakví) •Memphis: Ptahův chrám (dnes ruiny) •Memphis: Ptahův chrám Ømemfidský mýtus o 1. fázi Stvoření (Šabakův kámen): Ø Ptah dal život ostatním bohům prostřednictvím svého srdce (myšlenka) a jazyka (řeč) Ø Ptah je obsažen ve všem, co existuje Ø před vznikem vesmíru existoval v temnotách bezbřehý oceán nehybných vod – prabytost Nun (po stvoření oddělovala vesmír od záhrobní říše) Ø Egypťané se obávali, že Nun prorazí oblohu a zatopí zemi (což by v podobě hadů přežili jen 2 bohové – sluneční Atum a podsvětní Usir) Ø ozval se Atumův výkřik – tvořivý výbuch energie Ø později byla Ptahova role zastíněna Atumem – šlo však o dva aspekty téhož boha: Ptaha-Atuma Ø Atum (uctíván v Heliopoli) byl demiurgem, Stvořitelem světa, jenž povstal z Nun: dítě na pahorku a zářící lotos Ø Atum pak zrodil ostatní božstva: Ø „Uchopil svůj falus v sevření a vypudil z něj semeno, aby zrodil dvojčata – boha vzduchu Šova a bohyni vláhy Tefnutu.“ (promluva č. 527 z Textů pyramid ) Ø byl patrně spojením ženského i mužského principu, proto mohl rodit sám Ø Š+T vyplivl ze svých úst – již dvojici (zvlášť mužský a ženský princip) Ø stvoření Devatera prvotních bohů popisuje také tzv. Bremner-Rhindův papyrus Ø dvojice Geb a Nut: duální pojetí země a oblohy (původně leželi na sobě, ale na Atumův příkaz je odděluje Šov) Ø Nut coby nebeský oceán, po němž se plaví bárky, měla 2 oči: slunce a měsíc, které se po ní plaví •Geb a Nut •Geb, Nut, podpírající Šov Ønebeská Nut byla též personifikací rakve i dělohy, v níž bude zemřelý znovuzrozen Ø jiná verze vysvětluje i tmu a noční svit hvězd Ø další verze: sluneční disk s křídly či nesený skarabem Ø nejčastěji antropomorfní Re s tzv. doprovodem plamene pluje po nebeském baldachýnu v bárce ØGeb a Nut spolu mají 4 potomky, kteří tvoří hlavní aktéry usirovského okruhu mýtů Ø spojení mezi staršími kosmickými božstvy a politickým světem, jemuž vládne faraon Ø Usir vládce zlaté éry, Eset jeho žena (jitřenka), Hór jejich syn (faraon, mladé slunce) Ø Hórově zplození i narození však předcházela smrt jeho otce •Re J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\02.1-Cheprer.JPG J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Světové mýty\fotky\Egypt\02.2-Re-lod.jpg •Ptah a Re •(bárka s diskem) •dokument o Africe: Zatajená minulost Ø z cyklu Ztracené civilizace (Lost Civilizations) Ø dokumentární 10dílný seriál z roku 1995