—ANTIREALISMUS I. —POČÁTKY FRANCOUZSKÉ DIVADELNÍ REFORMY — — — — — — — —symbolismus, futurismus, kubismus •Pavel Trtílek, 11. února 2018 http://www.belvedere.at/website/var/assets/images/slider/ausstellungen/rueckblick/klimt-hoffmann/to orop_allegorische-darstellung_730x440.jpg Jan Toorop: Alegorický výjev (holandský symbolistní, impresionistický a secesní malíř, který žil dlouho v Indonésii) —ANTIREALISMUS —Modernistické umělecké styly programově se vymezující proti realismu: •symbolismus •impresionismus •expresionismus •futurismus •kubismus •dadaismus •surrealismus —Francouzská divadelní reforma částečně započala už naturalismem. —Doba: •1870 – 1871: Prusko-francouzská válka •1882: 1. elektrifikované divadlo v Evropě – Mahenovo divadlo v Brně •revoluce v divadelním svícení •do té doby svíčky a olejové lampy •pro divadlo postavena parní elektrárna ve Vlhké ulici •1883: 1. auto; Tak pravil Zarathustra (F. Nietzsche) •1885: Freud v Paříži •rozvoj nových věd: psychologie, sociologie, pozitivismus... •1889: dostavěna Eiffelovka •1890: Paříž – 2.500.000 obyv. •vznik: 1886 ve Francii •návaznost na romantismus a dekadenci •odmítá popisnost realismu a naturalismu •snaha zobrazit nezobrazitelné pomocí symbolů •tajemství, nálady, emoce, pocity, sny... •symbol má být jen náznakem •ústřední literární druh: poezie •pravda rozumu nahrazována pravdou duše •nástrojem poznání se stává intuice (6. smysl) •znovu oživen mýtus romantického génia •duchovno: mystické tajemství poodkryté uměním •fyziologického člověka naturalismu nahrazuje člověk coby duchovní bytost •oproti analytickým naturalistům symbolisté syntetizují (kosmické zákony jsou všudypřítomné) •už je nezajímá doba a prostředí, ale lidské nitro, podvědomí a kosmické zákony ovlivňující všechno kolem nás i nás samotné •rozvoj symbolismu v malířství •někteří teoretici a literáti (např. Anatole Bajou) tvrdili, že divadlo je mrtvé a je třeba s ním skoncovat... • • • https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/73/5c/51/735c510ea567c6f4dc487f43b03e9546.jpg Carlos Schwabe – švýcarský symbolistní malíř (1866-1926) CARLOS SCHWAB: La Barque de la Mort: http://vignette4.wikia.nocookie.net/fabelwesen/images/9/94/Carlos_Schwabe_-_remords_(detail).jpg/re vision/latest?cb=20121015231916&path-prefix=de • C:\Users\Pavel\Desktop\Baudelaire.jpg • https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e5/98/8b/e5988bf09114ca93eb7b5ddd04e94c96.jpg Hugo_Simberg-ZraněnýAnděl.jpg Hugo Simberg: finský symbolistní malíř, původně přívrženec realismu (1873-1917) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/Giovanni_Segantini_003.jpg/1280px-Giovann i_Segantini_003.jpg Giovanni Segantini: rakousko-italský symbolistní malíř [nar. v dnes italské části Tyrolska], proslul alpskými krajinami (1858-1899) Giovanni_Segantini-Smrt.jpg Jan Toorop - O grave, where is thy victory? Jan Toorop [Jan To:rop]: nizozemský symbolistní, secesní a impresionistický malíř, též pointilistické období (1858-1928) —1. fáze symbolistní obrody divadla: •formování symbolismu – manifesty, poezie, debaty... •sílí duch dekadence („bohémský pesimismus“) •po 1880 Paříž: uměleckým centrem se stává Latinská čtvrť •vznik malých divadel a kabaretů: Chat Noir, Le Mirliton, Moulin Rouge atd. •čtení, recitace, šansony, skeče, mystifikace, umělecké průvody ulicemi (průvod Krále Montmartru) apod. •dnes poslední z dříve typických kaváren: Café Quebec (Saint-German-des-Prés) LeMirliton.jpg LeChatNoir.jpg •měl blízko k prokletým básníkům •psal kritiky do Nezávislé revue (v divadle trpěl, dával přednost čtení dramat) •Faunovo pozdní odpoledne (balet: Claude Debussy) •Úchylky (sbírka básní) mallarmé mallarmé_(E —Eduard Manet: Mallarmé —2. fáze symbolistní obrody divadla: •90.léta – k symbolistům se připojují další autoři: André Gide, Paul Valéry, Paul Claudel aj. •dosud se symbolismus rozvíjel v poezii a malířství, nyní sílí zájem o divadlo: •degradace zažitých prvků konvenčního dramatu (proti klasicismu, bulváru i naturalismu) •koncert je lepší než opera, četba dramatu je lepší než činohra... •...nedůvěra v existenci jeviště a herce (člověk na jevišti je příliš naturalistický: „vetřelec v imaginaci básníka“) •snahy nahradit herce: recitátor, tanečník, mim, loutka (snahy zrušit mimetické napodobení života symbolistickými evokacemi) •loutka – inspirace pozdějších reformátorů •viz např. Edward Gordon Craig a jeho princip „nadloutky“ •snaha omezit dějovou linii dramatu •poetizace dramatického textu •volný verš •blízkost k hudbě •symbolistní jeviště •prostor pro slovo, gesto, atmosféru, tajemství —„Vždy umírá něco z Hamleta, když —začne jeho postavu předvádět živý —herec.“ •autor 16 her: •Modrý pták •Slepci •Ariana a Modrovous (loutková hra) •Vetřelkyně •Sedm princezen (loutková hra) —Loutku vnímal jako symbol člověka, jenž ztratil identitu. maeterlinck •moderna (avantgardní estetika počátku 20. stol.) proměnila dosavadní umělecké normy, snahy o obrodu divadla •futurismus se začal projevovat nejprve v oblasti malířství •literatura přestala být vnímána jako nápodoba skutečnosti •snaha najít nové způsoby vyjádření •asociativní sdružování slovních významů, opakování slabik a hlásek atd. •na futurismus později navázal konstruktivismus a částečně i funkcionalismus —1. futuristický manifest: —Manifest futurismu (F. Marinetti, in Le Figaro, 1909) •zavržení minulosti, upnutí se k budoucnosti – nejen v umění, i v každodennosti •tempo pokroku a rozvoje se mělo odrážet v umění („estetika rychlosti“) •válka vnímána jako očista světa („energetická exploze“), 1. světová válka – „cesta k pokrokové budoucnosti“ •rozklad syntaktických struktur (slovní anarchie), slova zbavená významu (snaha vyjádřit shon, ruch a rozvoj velkoměst, opojení moderní civilizací) •futuristické divadelní soubory v Římě: •Barevné divadlo •Divadlo jedenácti (zal. 1924: L. Pirandello) •Divadlo futuristické pantomimy •Král Žrout (1905) •Elektrické loutky (1908) •obě tyto hry uvedeny v divadelní laboratoři „Art et action“ (Paříž) •princip rozdvojení postav •Kniha syntetických futuristických divadel •1915 (teoretický spis) marinetti Marinetti_LesMotsEnLiberteFuturistes_1919.jpg marinetti-futuristickabasen.jpg —MARINETTIHO FUTURISTICKÉ MANIFESTY: •Manifest futurismu (1909, viz výše) •Manifest futuristických dramatiků (1911) •vláda stroje na jevišti (princip „deus ex machina“ určující náhody a osud lidí), krása stroje a jeho hravost (mechanické balety, strojové tance) •Varieté (1913) •zrod elektrifikovaného varieté (bez divadelních konvencí a svazujících tradic), filmové projekce, cirkusové atrakce (akrobati, klauni, ekvilibristé, mimové), řeč světla a zvuku, žertovné akce s diváky •Futuristické divadlo syntézy (1915) •Syntetické divadlo futurismu (1919) •atd. futurismus - Balla —Giacomo Balla futurismus - Boccioni —Umberto Boccioni • proměna scénografie • manifest Guillauma Apollinaira Futuristická antitradice (1914) •požadavek na obrodu poezie •na základě inspirace díly kubistických malířů • Pablo Picasso •výprava k baletu Merkur (1924) a Přehlídka (1917) • Georges Braque •balet Zmatek (1924) • depersonalizace tanečníků •trhavé, mechanické pohyby • kubofuturismus (syntéza obou směrů) —Pablo Picasso: kostýmy k baletu Přehlídka (libreto Jean Cocteau) Picasso-kostým3.jpg Picasso-kostým1.jpg Picasso-kostým2.jpg Bernhardt Bernhardt Bernhardt Bernhardt Bernhardt —LITERATURA — •Deák, František – Symbolistické divadlo. (Bratislava, 1996) •Hyvnar, Jan – Francouzská divadelní moderna. (Praha, 1996) •Christov, Petr – Symbolismus a divadlo: cestou neúspěchů ke slávě (in M. Maeterlinsk – Krátké hry o smrti; Mníšek pod Brdy, 2014) •Pötner, Paul – Experimentální divadlo. (Praha, 1965) • Tille, Václav – Maurice Maeterlinck (Praha, 1910)