ROZPOČETNICTVÍ
SOUSTAVA VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ


Rozpočtové právní normy
•Zákon 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
•Tento zákon upravuje:
-Střednědobý výhled rozpočtu a státního závěrečného účtu
-Příjmy a výdaje SR
-Státní finanční aktiva a pasiva
-Finanční hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací
-Podmínky zřizování státních fondů
-Způsob řízení likvidity státní pokladny a státního dluhu
-Hospodaření s prostředky Národního fondu
●

Další zákonné normy
●Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidleh územních samosprávných celků
●Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní
●
●Zřízení státních fondů:
●- Státní fond kultury České republiky - z. č. 239/1992 Sb.
●- Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie – z. č. 241/1992 Sb.

● Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů
●
●Zákon č. 129/2000 Sb.,  o krajích
●
●Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, které ve vztahu k rozpočtu upravují hospodaření krajů a obcí

Základní pojmy






Rozpočtová soustava
•Souvisí s netržními funkcemi státu:
-Legislativní (veřejný rozpočet je právní normou)
-Alokační (finanční prostředky jsou umisťovány do jednotlivých odvětví a regionů)
-Redistribuční (nástroj přerozdělování)
-Regulační (ovlivňování ekonomických subjektů)
-Stabilizační (rozpočtové výdaje jsou využívány k ovlivnění cyklického vývoje ekonomiky)
●
●

Struktura rozpočtové soustavy vs. funkce státu z hlediska míry zajišťování veřejných statků
●
-Minimální (zajištění nedělitelných veřejných statků, tj. obrana, legislativa, bezpečnost a péče o
chudé)
-Střední (výše zmíněné a zdravotnictví, vzdělání, ochrana životního prostředí, sociální
zabezpečení, antimonopolní politika)
-Maximální (centrálně řízené ekonomiky)

Vývoj fiskální doktríny
•Uplatnění zásad a jejich rozsah podléhaly v minulosti různým vlivům ekonomických škol:
●2 základní hlediska rozpočtové soustavy:
1)Finanční hledisko
2)Institucionální hledisko

•Peněžní fondy ve veřejné rozpočtové soustavě jsou vytvářeny, rozdělovány a používány na základě 3
principů:
-Princip nenávratnosti
-Princip nedobrovolnosti
-Princip neekvivalence

Veřejná rozpočtová soustava
•Soustava veřejných rozpočtů a vztahů mezi nimi
•Rozhodující postavení má SR
•Členění soustavy veřejných rozpočtů:
-Nadnárodní rozpočty (OSN, EU, NATO)
-Státní rozpočet (někde federální)
-Ostatní ústřední rozpočty (spolkových zemí)
-Rozpočty územní samosprávy (města, obce)
-Rozpočty veřejnoprávních NO a veřejných podniků

Veřejný rozpočet
•Nástrojem příslušné vládní úrovně sloužící k financování veřejných statků.
●
•Objem prostředků závisí na velikosti veřejného sektoru a typu ekonomiky.
●

Funkce veřejných rozpočtů
•Alokační
●
•Stabilizační
●
•Redistribuční
●

•Veřejný rozpočet je současně:
-Peněžní fond
-Bilance
-Finanční plán
-Nástroj řízení a veřejné politiky
●