ROZPOČETNICTVÍ SOUSTAVA VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ Rozpočtové právní normy •Zákon 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů •Tento zákon upravuje: -Střednědobý výhled rozpočtu a státního závěrečného účtu -Příjmy a výdaje SR -Státní finanční aktiva a pasiva -Finanční hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací -Podmínky zřizování státních fondů -Způsob řízení likvidity státní pokladny a státního dluhu -Hospodaření s prostředky Národního fondu ● Další zákonné normy ●Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidleh územních samosprávných celků ●Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní ● ●Zřízení státních fondů: ●- Státní fond kultury České republiky - z. č. 239/1992 Sb. ●- Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie – z. č. 241/1992 Sb. ● Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů ● ●Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích ● ●Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, které ve vztahu k rozpočtu upravují hospodaření krajů a obcí Základní pojmy Rozpočtová soustava •Souvisí s netržními funkcemi státu: -Legislativní (veřejný rozpočet je právní normou) -Alokační (finanční prostředky jsou umisťovány do jednotlivých odvětví a regionů) -Redistribuční (nástroj přerozdělování) -Regulační (ovlivňování ekonomických subjektů) -Stabilizační (rozpočtové výdaje jsou využívány k ovlivnění cyklického vývoje ekonomiky) ● ● Struktura rozpočtové soustavy vs. funkce státu z hlediska míry zajišťování veřejných statků ● -Minimální (zajištění nedělitelných veřejných statků, tj. obrana, legislativa, bezpečnost a péče o chudé) -Střední (výše zmíněné a zdravotnictví, vzdělání, ochrana životního prostředí, sociální zabezpečení, antimonopolní politika) -Maximální (centrálně řízené ekonomiky) Vývoj fiskální doktríny •Uplatnění zásad a jejich rozsah podléhaly v minulosti různým vlivům ekonomických škol: ●2 základní hlediska rozpočtové soustavy: 1)Finanční hledisko 2)Institucionální hledisko •Peněžní fondy ve veřejné rozpočtové soustavě jsou vytvářeny, rozdělovány a používány na základě 3 principů: -Princip nenávratnosti -Princip nedobrovolnosti -Princip neekvivalence Veřejná rozpočtová soustava •Soustava veřejných rozpočtů a vztahů mezi nimi •Rozhodující postavení má SR •Členění soustavy veřejných rozpočtů: -Nadnárodní rozpočty (OSN, EU, NATO) -Státní rozpočet (někde federální) -Ostatní ústřední rozpočty (spolkových zemí) -Rozpočty územní samosprávy (města, obce) -Rozpočty veřejnoprávních NO a veřejných podniků Veřejný rozpočet •Nástrojem příslušné vládní úrovně sloužící k financování veřejných statků. ● •Objem prostředků závisí na velikosti veřejného sektoru a typu ekonomiky. ● Funkce veřejných rozpočtů •Alokační ● •Stabilizační ● •Redistribuční ● •Veřejný rozpočet je současně: -Peněžní fond -Bilance -Finanční plán -Nástroj řízení a veřejné politiky ●