•přímé keltské mýty se dochovaly jen v domovských tradicích Irska a Walesu –vzhledem k neexistenci písma známe většinu dalších keltských mýtů jen fragmentárně (záznamy od antických autorů a později od křesťanských misionářů) •Skotsko: Wesmorland [Země Mórů, tj. potomků Moravanů] –Holishedova kronika Anglie, Skotska a Irska ze 16. stol.: – „Obyvatelé této země jsou potomci Keltů vytlačených z území, kde dnes leží Morava.“ –nakladatelství Zvláštní vydání vydalo v roce 1995 soubor keltských mýtů a pověstí Mabinogi, jedna z pověstí pochází právě z Wesmorlandu a je podobná naší pověsti o Bruncvíkovi KELTSKÉ MÝTY –Bruncvík: podle staročeských pověstí (mýtů) český kníže (jeho otec Žibřid vydobyl pro České království znak orlice), Bruncvík se rozhodl získat pro zemi důstojnější erbovní znamení – se svou vojenskou družinou se vydal na hrdinská dobrodružství (bojoval s exotickými zvířaty i mytickými stvůrami), zabil i draka, čímž zachránil život lvovi: za tuto statečnost získal symbol lva do českého erbu (česká modifikace příběhů o arabském námořníku Sindibádovi a řeckém Odysseovi) –symbol lva však doložen až za Přemysla Otakara II., asi ho získal už Přemysl Otakar I. od císaře Oty Brunšvického (odtud snad Bruncvík?) https://c1.staticflickr.com/7/6072/6025524666_9cd8904f54_z.jpg •KELTSKÁ MYTOLOGIE – LITERATURA K TÉMATU •Clarus, Ingeborg: Keltské mýty : Člověk a jeho svět (Praha, 2001) •Green, Miranda Jane: Keltské mýty (Praha, 1998) [místy hůře srozumitelné] •Hulpach, Vladimír: Ossianův návrat (Praha, 1985) [převyprávění spíš pro dětské čtenáře] •MacKillop, James: Keltské bájesloví (Praha, 2009) •Mátl, Vladimír: Krajinou druidů aneb Keltové na území Čech (Praha, 2009) •Sec, Ivan: Keltské mýty a legendy (Havířov, 2004) [převyprávění vybraných mýtů] •Vilikovský, Jan (přel.): Mabinogi (Brno, 1944 a 1995) [velšské mýty] • •KELTOVÉ •patriarchální společnost, v jejich mýtech nacházíme zbytky matriarchálního uspořádání •keltské mýty jsou jasně rozlišitelné na 2 skupiny: –pevninské (Galii a Španělsko osidlovali od 7. stol. př.n.l.) –ostrovní (Británii a Irsko osidlovali až od 5. stol. př.n.l.) –z jejich centrální oblasti (střední Evropa) přímé mýty neznáme (vliv na pozdější lidovou slovesnost?) •ve střední a západní Evropě po sobě zanechali mnoho kultovních míst, odkryto mnoho archeologických lokalit (mísili se s původním evropským obyvatelstvem) •obřady provozovali v otevřené přírodě (v hájích a u pramenů, svatyně nestavěli) •významnou skupinu keltské společnosti tvořili kněží zvaní druidové, kultovní pěvci a věštkyně •Původ Keltů: •indoevropské etnikum •jejich prvotním evropským centrem se stalo území kolem horního toku Rýna a Dunaje (J Německa, S Rakouska) •nikdy se politicky nesjednotili •jejich náboženství mělo přírodní charakter s prvky magie (podobně jako u starých Slovanů) •rozvoj keltské kultury vrcholil 600 př.n.l. – 400 n.l. (laténská kultura) •největší expanze: 5.–3. stol. př.n.l., kdy z důvodu přelidnění směřovali ze středu Evropy a Švýcarska na západ Evropy – brzy dosáhli největší rozlohy svého území: od Irska po Španělsko na západě, sever Balkánu (S Itálie, Slovinsko) až po Slovensko a Maďarsko na východě (jedna skupina dokonce přeplavila Bospor a usídlila se v Malé Asii) keltská expanze: stav ve 3. stol. př.n.l. J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\00c-Kelti-mapa.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\00d-keltska_expanze.JPG keltské osídlení: stav do 5. stol. př.n.l. (světle zelená) a od 5. stol. př.n.l. (tmavě zelená) Výsledek obrázku pro Smertatius •v Porýní a střední Evropě se podle některých historiků objevují nejstarší rody, jež lze vnímat jako keltské, už mezi lety 1000–600 př.n.l. (kolem roku 600 př.n.l. už lze doložit existenci keltských kulturních center) •počátky Keltů lze archeologicky doložit z dob kolem roku 2000 př.n.l., kdy putovali údolím řeky Indu (dnešní Pákistán) •pátráme-li po původu Keltů, tápeme... jak a kdy se jejich kultura vyvinula do podoby, v jaké ji známe z dob po jejich příchodu do Evropy? –během stěhování z Asie do Evropy? –už v Asii? –až po příchodu do Evropy? •jediné, co měli Keltové po příchodu do Evropy společné, byla řeč dokazující jejich indoevropský původ •jaké další odkazy společné kultury po sobě zanechali? •v lokalitách Irska, Skotska, Walesu i Bretaně lze dodnes najít hmotné zbytky předkeltské kultury: megalitická kultura (dědictví mladší doby kamenné) cca 4000–2500 př.n.l. •menhiry, dolmeny, chodbové hroby a kamenné kruhy bývají přičítány tzv. megalitické kultuře •s touto tradicí i starými kultovními místy přišli Keltové do přímého styku a leckdy je propojili s vlastní kulturou •když Británii ve 4. stol. n.l. dobyli Anglové a Sasové, tamní keltské kmeny se stáhly do dnešní Bretaně •Keltové u nás: •historicky první písemné doložení obyvatelé našeho území –ze jména jejich kmene Boiů vychází i latinský název Čech •na základě zpráv antických autorů soudíme, že na území Čech a Moravy sídlily kmeny Boiů (Čechy) a Volků-Tektoságů (Morava), nelze to však doložit jednoznačně •největší rozmach keltské kultury u nás (tzv. laténská kultura) probíhal mezi 6.–1. stol. př.n.l.: –jako 1. u nás začali Keltové razit mince (přes 500 druhů mincí), znali dluh, daň i clo –kolem roku 50 př.n.l. naše území většinou opouštějí, tou dobou se na oppidech i nížinných sídlištích začínají objevovat doklady germánské kultury (včetně germánských nápisů) –po Keltech naše území osidlují germánské kmeny (přišly ze severu) –Keltové žili v oppidech – – – –model oppida Hradiště u Českých Lhotic –(snad největší oppidum v Evropě) http://www.czech-press.cz/afp/editor/slozky/tipy1.jpg rekonstrukce oppida: Steinbach am Donnersberg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\01-Steinbach_am_Donnersberg-rekonstrukce_oppida.jpg •potomci Keltů jsou etnicky zastoupeni specifickými geny v současné evropské populaci nejen na územích, kde se dosud používají keltské jazyky (britské ostrovy, Irsko, Bretaň), ale také území ČR a Rakouska –Ústav genetiky pražské motolské nemocnice uskutečnil na počátku 21. stol. výzkum o složení genů populace v Česku: •u obyvatel Česka je zhruba stejnoměrné procento keltských i slovanských genů •tak vysoké procento keltských genů se vyskytuje jen v Bretani, Walesu a Irsku – studie to vysvětluje: • „V Čechách, na Moravě a v severním Rakousku nebyli Keltové zcela vytlačeni Germánskými a později Slovanskými kmeny. Naopak si zde díky vysokému stupni rozvoje zachovali etnickou identitu až do 2.– 4. stol. n.l. V Bretani se keltské osídlení zachovalo až do 6. stol. n.l.“ •tato hypotéza genetického výzkumu odpovídá také nebývale vysoké frekvenci genetické mutace G551D v České republice, Rakousku, Velké Británii, Irsku a v Bretani •Odkaz keltských slavností (obřadů): •z dob Keltů se u nás zachovala např. víra ve zlaté prasátko o vánocích (původně oslavy zimního slunovratu), tato tradice existovala i u Slovanů, podle jejichž mýtů se na zimní slunovrat slunce znovuzrodilo (ze starého slunce vzešlo mladé – viz též mezoamerické mýty) –použití jmelí jako posvátné rostliny souviselo s posmrtným životem, podsvětím a znovuzrozením slunce, bylo zárukou pokračování života po smrti •etymologie slova vánoce: název odvozen ze starogermánského wahnachten (viz dnešní weihen: světit), což pochází ze staroindického slova vinákti (tj. „světit noci“) •teprve s nástupem křesťanství se slavnost zimního slunovratu proměnila v oslavu narození Ježíše Krista •Keltové (podobně jako Slované) chápali zimní slunovrat jako vítězství boha Slunce nad zimou a temnotou –zapalovali ve svých obydlích „nový oheň“ (podobně jako další archaická etnika), dodnes se v anglosaských zemích pálí vánoční poleno (i na Balkáně, kde jde o pozůstatek slovanské tradice) na zimní slunovrat začíná nový solární rok (trajektorie slunce po obloze stoupá vzhůru ze své nejnižší nebeské polohy) •ačkoli zimní slunovrat bývá slaven 21. / 22. prosince, magie vesmírných procesů se na zemi projevuje nejsilněji s 2denním zpožděním, a tak zasahuje nejintenzívněji 24. 12. a působí dalších 10–12 dnů (kdy se na zemi zesiluje kosmická i zemská radiace – snad i proto se používá jmelí, které ji odstiňuje a chrání proti ní lidi, zvířata i stromy), tedy zhruba do Tří králů (v těchto dnech držívali Keltové úplný půst) •Keltové neporáželi vánoční stromky –stromy pro ně byly posvátnými bytostmi –koncem prosince věšeli dary na živé stromy v lese (jen na jehličnaté, protože listnaté upadají do zimního spánku) •Keltština dnes: •během posledních staletí počet uživatelů keltských jazyků rapidně klesá •v polovině 90. let 20. stol. byla situace následovná: –bretonština 250.000 –velština 100.000 –skotská gaelština 60.000 –irská gaelština 30.000 –celkem hovoří keltskými jazyky cca 440.000 mluvčích • •nejodolnější se z těchto živých keltských jazyků jeví být velština (její dnešní podoba se vyvinula v 6.–8.stol.), odolává tlakům angličtiny coby dominantního jazyka Velké Británie (ve Walesu žije téměř 500.000 obyv., velštinou mluví jen pětina tamních obyvatel) •z dalších keltských jazyků: manxština coby mateřská řeč je zatím posledním vymizelým jazykem v Evropě (roku 1974 zemřel poslední uživatel, pro něhož byla rodnou řečí) • • rozšíření keltských jazyků (současnost) J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\00d-keltske_jazyky-Britanie_soucasnost.png •Druidové: •keltští kněží –„dru“ znamená „silný“, „intenzivní“ a „wid“ je „poznání“, „vědění“, takže označení znamenalo „ti, kteří dosáhli mimořádného poznání“ –např. Římané o nich kvůli jejich vědění hovořili s velkou úctou •znalci mytologie, práva, věštění •hierarchicky členěni do 7 stupňů, z nichž nejvýše stál tzv. ollam (nejvyšší druid), který musel znát zpaměti nejméně 350 mýtů •druidové konali své povinnosti patrně podle své hodnosti –např. „otec modlitby“ svolával věřící k oběti, zatímco úřad „obětujícího kněze“ zpravidla zastávala žena, jež bývala věštkyní (věštkyně pronášely své výroky ve verších, takže šlo o jakési „rituální básnířky“, viz antická orákula) •oběti se konaly během každoročních velkých svátků (navíc též podle aktuálních kmenových potřeb jako třeba válka) –konán byl mj. též důležitý rituál řezání větviček jmelí z posvátného dubu – podle mýtů druid vylezl na strom a větvičky ustřihl zlatými nůžkami nebo odsekl zlatým srpem (symbol světla a života) •druidové se každoročně scházeli v Galii (dnešní Francie a část Belgie a S Itálie) v současném kraji Orléans anebo ve svatyni na místě dnešního Chartres, radili se o důležitých a sporných záležitostech (hlavní slovo měl nejvyšší druid) •vzdělávání budoucích druidů probíhalo v několika stupních –součástí výuky byly mytické a právní tradice, které museli znát také pozdější vojevůdci a knížata •pro kněžský úřad byla nutná delší výuka a navíc zasvěcení –z čeho tato další výuka sestávala, tušíme jen z náznaků římských autorů (druidové nesměli nic zapisovat, protože jejich poslání bylo posvátné – druidské učení se skutečně podařilo utajit, co o něm dnes víme, jsou většinou spekulace...) •o iniciaci druidů nevíme skoro nic •učili se astronomii, zeměpis, přírodopis, léčitelství a nauku o bozích (teologie) •dovedli počítat čas – rok dělili na 13 lunárních měsíců po 28 dnech (364 dnů), k nimž byl připočítáván vždy 1 den navíc (zbývající čtvrtden asi nebrali v potaz) –ke schopnostem druidů patřilo též předvídání a určování příznivých i nepříznivých dnů •k dosažení znalostí museli studovat do 20 let, pak měli vyšší společenské postavení než král a na veřejných shromážděních nesměl nikdo promluvit dříve než druid •někteří adepti na druidy byli od narození během prvních roků vychováváni v naprosté temnotě (např. v jeskyních) –podobně jako jihoameričtí mamové kmene Kogi (viz dnes stále populárnější dunkelterapie – u nás konaná např. v lázních v Čeladné) romantická představa druidů (19. stol.) – druidská představa tří světů J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\01-druidove_kresba_19.stol.PNG J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\01-druidska_predstava_sveta.jpg současní „druidové“ (Stonehenge: oslava slunovratu) J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\01-druidove_soucasnost-Stonehenge-slunovrat.jpg •Historické prameny: •nejstarší zmínka o Keltech z antických pramenů pochází z doby kolem roku 500 př.n.l., kdy Keltové obývali především část Evropy severně od Alp –např. i Caesar ve svých Zápiscích o válce galské popisuje keltské „barbarské“ společnosti a jejich bohy (ovšem nikoli jmény keltských bohů, nýbrž jejich porovnáním s adekvátními bohy římskými) •v antických pramenech byli Keltové popisováni jako lidé na tu dobu vysocí (muži přes 170cm, ženy 160cm), světlé pleti a plavovlasí (aby světlost i hrubost vlasů podpořili, prý si je máčeli ve vápenné vodě), hrubého hlasu i chování, prchliví, hovořící úsporně a často v hádkách, sebe zveličující a druhé snižující, posedlí válkou a někdy až dětinsky naivní (dobový stereotyp) •Hledání keltských mýtů: •Keltové nepoužívali písmo, proto své náboženské a duchovní představy nezaznamenávali (byly posvátné) •máme o nich zprávy ze 3 kategorií, jež se však úplně neshodují: •1) zprávy antických komentátorů: •spisy řeckých a římských dobových komentátorů, popisujících tradici, kulty a rituály svých severních barbarských sousedů –jde o svědectví s hodnotou soudobosti, mnohdy však zkresleno nesnahou porozumět či předpojatostí autorů –o božstvech je informací pomálu a vyskytují-li se (jako v případě Caesarových zápisků), bývají matoucí kvůli neadekvátnímu srovnávání keltských bohů s římskými (na keltský panteon byla přenesena struktura řeckořímského panteonu) •z těchto pramenů jsou nejvýznamnější spisy autorů: Poseidónios (řecký stoický filosof 2.–1. stol. př.n.l., jehož spisy se sice ztratily, nicméně z nich těžilo množství pozdějších komentátorů), Caesar (1. stol. př.n.l.), Strabón (1. stol. př.n.l./1. stol. n.l.), Diodóros Sicilský (60–30 př.n.l.), Lucanus (1. stol. n.l.) a Cassius Dio (2./3. stol. n.l.) –nacházíme u nich množství zpráv popisujících neobvyklé rituály související s druidismem, věštěním, lidskými oběťmi, vztah Keltů ke smrti a k zásvětí (představa, že život posmrtný je obdobný jako na zemi) –postrádáme však přehledné zobrazení keltského panteonu – •2) Prameny v keltských jazycích (Irsko a Wales): •nejvýznamnější prameny náležící ke keltské mytologické tradici obsahují nejstarší mýty zapsané v irštině a velštině, i zde však nacházíme výrazné nedostatky: –jedná se o pozdní zpracování keltské mytologie, sepsané již v křesťanském prostředí, obvykle křesťanskými mnichy z klášterů –mnozí z nich patřili ke starým keltským šlechtickým rodům nebo ke stavu pěvců bardů a keltských kněží druidů, tudíž znali důvěrně keltské duchovní tradice, jež se předávaly pouze ústně a jež pocházejí z dob, kdy se druidské vědomosti nesměly zaznamenávat –o důvodu zákazu se můžeme dohadovat, druidové znali řecké písmo a krom toho používali později i jednoduché znaky zvané ogam (důvodem mohla být ochrana náboženských tajemství, která se měla zpřístupnit jen těm, kteří pro to byli vyvoleni a připraveni) •jde o oblast Irska a Walesu, jež byly v období keltského pohanství jen západní periferií keltského světa – jsou však důležitým zdrojem i pro představu mýtů kontinentálních keltských kmenů: keltská kultura měla i přes množství specifických rysů jednotný ráz, ač jednotlivé kmeny žily nezávisle na ostatních (s jistou mírou variability) ogam: irské hláskové písmo v podobě zářezů rytých do hran kamenných kvádrů nebo dřeva, používalo se pro zápis irštiny před příchodem křesťanství J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\02a.ogam-pismo_vertikalni.png J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\02c.ogam-ukazka2.jpg http://www.irishmegaliths.org.uk/ogKillaloe.jpg •tyto záznamy jsou uchovávány ve velké sbírce univerzity Trinity College v Dublinu (ne všechny byly dosud přeloženy do moderních jazyků): •Oblast Irska: •irská ústní tradice se začala uchovávat v písemné podobě už během 6. stol., většina dochovaných rukopisů se datuje do 12. stol. a později •němečtí akademici v 19. stol. roztřídili irokeltské mýty do 4 cyklů, z čehož se stala norma (byť zpochybnitelná, protože jednotlivé mýty se prolínají): •1) tzv. Mytologický cyklus –důraz na narativní kořeny keltského náboženství (keltské mýty o stvoření ani kosmologie se nedochovaly), v části Kniha o dobývání Irska je nastíněn panteon – několikrát je vzýván nejvyšší Bůh a plejáda dalších božstev, množství kouzel a magických proměn –sepsán ve 12. stol. podle starších textů z 6. a 7. stol. •2) tzv. Uladský cyklus –nejvýznamnější cyklus (někdy zvaný Ulaidský) –obsahuje Uloupení býka, což je spor 2 nejsevernějších z 5 starobylých krajů: Uladu (obývaného nadlidskými hrdiny a druidy) a Connachtu (pod vládou královny-bohyně Medb), přičemž hlavním hrdinou je Cúchulain – jádrem sporu je uloupení nadpřirozeného býka, kolem čehož byl utvořen rozsáhlý soubor mýtů –pochází z 8. stol. a jde o mimořádně autentické texty svědčící o snaze autorů (šlo o písaře klášterů, opatrovníky starých tradic) uchovat původní mýtus v psané podobě i s rituálními okolnostmi •3) tzv. Fionnský cyklus –obsahuje málo mytologicky hodnotného materiálu, popisuje především boje, hlavně hrdiny Fionna a jeho družiny –pochází ze 12. stol. a jde o cyklus nejobsáhlejší •4) tzv. Královský cyklus / Cyklus králů –obsahuje příběhy, které nelze zařadit do předchozích 3 cyklů, nemají ústředního hrdinu (pověsti o místních cestách a jménech, příběhy obyčejných osob, výpravy do zásvětí jako např. Branova plavba aj.) •Oblast Walesu: •raná velšská tradice obsahuje zlomky původně bohaté mytologie •oproti irské je však doložena jen spoře, vykazuje výrazné doklady pozdějšího přetváření mytologického materiálu v nepohanském kontextu, jde vesměs o pověsti –proto u většiny velšských záznamů nelze vést přímé vazby mezi dochovanými mýty a původními náboženskými představami Keltů –většina z těchto pověstí byla zapsána v 10.–14. stol. •patří sem např. mytologické příběhy o Artušovi •objevuje se zde i keltské zásvětí zvané Annwfn, nad nímž vládne Arawn –bylo velmi podobné irské představě o zásvětí coby obdoby pozemského života •Mabinogi (přel. Jan Vilikovský) je sbírka 8 velšských mýtů – [k dispozici jsou 2 česká vydání: 1944 Brno; 1995 Brno] •Oblast Skotska: •mýty původních Keltů původně nezapsány •ve Skotsku byly zapsány příběhy lidové slovesnosti až koncem 19. stol. několika sběratelskými nadšenci –příběhy už nezapisovali vzdělaní duchovní (jako dřív v Irsku a Walesu), kteří byli privilegovanou vrstvou, ale obyčejní lidé – proměnil se s tím i sociologický rozměr, nezasahovali do příběhů vyprávěných negramotnými lidmi –činnost bez profesionální akademické úrovně –proměna původních příběhů generacemi vypravěčů –viz Walter J. Ong: Ústní tradice a gramotnost (Orality and Literacy), kde vyslovuje domněnku, že zápisem se mění nejen způsob, ale i předmět našeho myšlení •podobně tomu bylo i ve francouzské Bretani – tedy další oblasti s keltskou jazykovou tradicí •kontinentální evropská slovesnost byla zaznamenána o generaci dřív než ve Skotsku, díky bratrům Grimmům •3) Archeologické nálezy: •hlavní kategorií archeologického svědectví o hmotné kultuře keltského náboženství přináší: –pozůstatky svatyní a posvátných míst –pozůstatky hlubokých jam a šachet sloužících ke komunikaci se silami podsvětí –pozůstatky pohřebních zvyklostí a obřadů –epigrafie (nauka o čtení starých nápisů) –ikonografie (vyobrazení na skulpturách, figurkách a mincích) •kotel z Gundestrupu •keltský kotel zobrazující četná keltská božstva •patrně nejvzácnější dochovaná hmotná památka keltské kultury: –dnes vystaven v Kodaňském národním muzeu (vstup do Nationalmusea je zdarma) –nalezen v močálech severního Jutska, zrestaurován do původní podoby (váha 8,885 kg, pozlacené stříbro) –k nálezu došlo 1891 v Raevemos (nedaleko Borremosu), kde močál vydal též 3 lidská těla z doby ledové vedle opevněné vesnice z 1. stol. n.l. (tenkrát musela být velmi odlehlá), snad se tam uchýlila nějaká skupina druidských kněží –způsob, jakým byl tento drahocenný rituální předmět rozložen na součásti a uložen do země pod malou terénní vlnou (z níž je rozhled daleko po močálech), nesvědčí o spěšném útěku nebo nouzovém úkrytu, nýbrž o obřadním aktu –kotli dodává na výjimečnosti fakt, že jsou na něm (uvnitř, zevně i na poklici) četná vyobrazení bohů, bohyň, mytických zvířat, mytologických výjevů a obřad iniciace –původ a datování vytvoření kotle jsou sporné: tipy původní lokality se různí od podunajských Keltů až po S či SV Galii, doba cca 3.–1. stol. př.n.l. –ani pokusy o interpretaci neberou konce – jsou zde podle všeho zobrazeni na 12 deskách a víku nejvýznamnější keltští bohové Galie: –Taranis (vynáší hrdinu na kole osudu k vrcholu jeho slávy či snad do jiného života či podsvětí), Teutates, Esus/Cernunn (s parožím, obklopen lesní a mytickou zvěří), královská mateřská bohyně Rigani (s trochou fantazie lze podle výjevů sestavit jakýsi „božský mýtus“) • J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel3.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel2.jpg neznámá bohyně J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel5-naznama_bohyne.jpg neznámý bůh J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel5-naznamy_buh.jpg neznámý bůh J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel-detail.jpg „pán draků“ J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel6-pan_draku.jpg jednorožci (při ochočování či rituálním zabíjení?) J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel7-jednorozci-ochocovani_ci_zabijeni.jpg iniciace? tažení do boje? (vlevo) mytické bytosti (vpravo) J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel-iniciace_vlevo.jpg víko s býkem J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel-viko1.jpg víko J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel-viko2.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\Evropské mýty\03. Keltové\03-gundestrupsky_kotel-viko3.jpg •Fenomén kotle u archaických kultur: •kotel obyčejně sloužil (podobně i roh hojnosti) jako symbol hojnosti a pohostinství vládce či celého kmene, rodu apod. •odmyslíme-li si jeho běžné použití, byl na základě archeologických průzkumů i písemných svědectví posvátnou, rituální nádobou Keltů, kterou mytologie povyšuje z předmětu domácí potřeby na předmět posvátný •v mytologii ostrovních Keltů jej vlastnili nejvyšší bohové (mužského i ženského pohlaví) –např. Dagdův kotel přenesený do Irska, od nějž nikdo neodcházel hladový a každý dostal takový pokrm, jaký byl pro něj vhodný a jaký mu chutnal, pokud pod kotlem hořel oheň –tento rys převzal později křesťanský svatý grál (zdá se, že vznikl na základě fenoménu kotle v souvislosti s christianizací Evropy) •jiné kotle z keltských mýtů napomáhají spojením ohně a vody (z mytologického hlediska zásadní živly) vracet či obnovovat smrtelníkům životní procesy (uzdravit, posílit), čímž plní podobnou úlohu jako léčivé prameny či živá voda u starých Slovanů –viz také iniciace šamanů a vaření jejich těla v kotli za účelem přeměny běžného člověka v šamana (během jeho iniciačního pobytu v duchovním světě) •v reálném keltském světě sloužil kotel jako obětní, pohřební nebo votivní nádoba –dar to byl významný (ať už živým nebo mrtvým jako pohřební dar) –kotle coby dar bohům byly nořeny pod vodní hladinu i s dary uvnitř (např. v duchcovském horkém prameni u Lahoště na Teplicku byl objeven velký bronzový kotel obsahující 2.000 votivních předmětů, hlavně náramky a spony – podobných nálezů je evidováno mnoho od Skotska po Slovensko) –když byla roku 1911 snížena o několik metrů hladina horského jezera Llyn Fawr v hrabství Glamorgan ve Walesu kvůli konstrukčním pracím na vodní nádrži, objevil se poklad složený z 24 předmětů z 6./5. stol př.n.l., včetně dvou krásných bronzových kotlů (dnes v National Museum, Cardiff), toto tiché horské zákoutí s jezerem bývalo pokládáno za příbytek jezerní panny, jež podle líčení místních obyvatel sedávala občas na břehu a česala si vlasy –též např. v druidské svatyni Llyn Cerrig Mach na Mo'nu se nalezly podobné nádoby •kotel coby rituální předmět známe i z jiných mytologií – hojně se vyskytoval u arktických kmenů, u původních obyvatel Ameriky aj. –viz např. Mýtus o spiknutí čarodějů Pueblanů v Novém Mexiku, dále u afrických kmenů aj.