•PŘEDKELTSKÉ MÝTY •dochovalo se jich jen několik málo v Irsku •období končícího matriarchátu předkeltské Evropy •tyto mýty pojednávají o moci ženství •dochované jsou v dnešní podobě zlomky na pomezí mýtů a pověstí či pohádek • •Macha s rudými copy: •dávná královna Uladu jménem Macha [maka/maga] s rudými copy je jednou z četných žen-válečnic v keltské a protokeltské mytologii –jméno Macha v etymologickém významu: Bojovnice (indoevropský kořen „magh“ = „bojovat“) –v irokeltské mytologii narážíme na 3 Machy (patrně tatáž bohyně) –Macha coby čarodějka: viz animovaný film pro děti Píseň moře inspirovaný keltskými mýty http://www.csfd.cz/film/384100-pisen-more/ •vypráví se, že byli jednou 3 králové z Uladu, kteří se dohodli, že se budou střídat ve vládě – každý měl panovat 7 let, pak uvolnit místo dalšímu: –1. král se jmenoval Rudý oheň a hned během své 1. vlády se utopil ve vodopádu a zanechal po sobě jedinou dceru: zrzavou a bojovnou Machu –ta oběma zbývajícím králům oznámila, že teď patří vláda jí... –hned se s nimi pustila do boje a zvítězila, takže na vládu zbývajících dvou králů se nedostalo –2. král, který měl po ní nastoupit na trůn, se jmenoval Zbytečný a zemřel (buď přirozenou smrtí, nebo mu Macha pomohla), takže zbyl 3. král, jménem Stříbrný oheň, kterého Macha pojala za manžela –proti neoblíbené vládkyni však povstalo 5 synů zesnulého krále jménem Zbytečný – Macha je porazila a poslala do vyhnanství –synové Zbytečného se potloukali v hustých lesích Connachtu. Jmenovali se: Prostoduchý, Tlustý, Neotesaný, Zpupný a Hlupák, který naletěl –těchto 5 bratrů jednou večer sedělo v lese u ohně, opékali kančí maso a radili se, jak se vládkyně zbavit, když z houští vystoupila stará malomocná žebračka a prosila je o něco k jídlu a o možnost ohřát se u jejich ohně –bratři byli nedůvěřiví, ale když se zmínila, že pochází z Uladu, probudila v nich zvědavost: –začali se vyptávat, jak se tam teď žije pod vládou Machy – a žebračka začala mladíky svádět... –Zpupný se jí začal nestydatě dvořit, načež se s ním stařena vydala do lesní temnoty –vrátila se sama a ostatním tvrdila, že se k nim jejich bratr bojí vrátit, protože se miloval s malomocnou –nabídla však, že jednoho z nich zavede na místo, kde Zpupného nechala –šel s ní Tlustý, ale ani ten se nevrátil –stařena u ohně tvrdila, že ji s kletbami poslal pryč, prý že si bratra najde v lese sám –Neotesaný ji přinutil, aby mu ukázala místo, kde jsou oba bratři – a zbylým dvěma bratrům řekl, že v případě potíží zavolá o pomoc –z nočního lesa se brzy ozvalo volání o pomoc, a tak 4. bratr Prostoduchý vyrazil na pomoc –poslední bratr jménem Hlupák, který naletěl u ohně osaměl –malomocná se mu brzy ukázala a namluvila mu, že ji pro něj poslali jeho bratři… –a při rozednění sedělo 5 bratrů v kruhu připoutáno ke stromům, uprostřed stála stařena a vysmívala se jim za to, jak je přemohla –pak si v potoce smyla nalepené strupy malomocenství a postavila se před ně coby krásná mladá víla – byla to Macha –nabídla jim milost a mlčenlivost o jejich hanebném zajetí, pokud jí odpřisáhnou věrnost –bratři to odmítli, prý ať je raději sežere divá zvěř, než aby se jí podrobili –Macha je připoutala jednoho k druhému a hnala před sebou do Uladu, kde je nechala ostříhat dohola a jakožto otroci jí museli vybudovat královský hrad, jehož obvod sama vytyčila svou sponou •vítězství Machy nad mužskými protivníky v mýtu ztělesňuje převládající matriarchální princip •3 mytičtí králové: –Rudý oheň mužský princip ohně, slunce, světla –Stříbrný oheň ženský lunární princip, noc, temnota, podsvětí –Zbytečný doplňuje magickou trojici •vládce Rudý oheň (1. zesnulý z trojice králů) –otec Machy (proto má Macha rudé copy) –utopil se ve vodopádu – vodní živel přemohl živel ohně (viz souboj hromového ptáka a vodního démona v severoamerické mytologii) •dříve u Keltů bývalo zvykem, že obvod knížecích sídel určovaly ženy, zatímco jména dávali druidi –geografická pozn.: – Connacht [ir. konəgt]; Ulad (irsky; angl. Ulster [alstə], dnešní Belfast) –jde o 2 historické provincie ležící na S irského ostrova: Connacht je na SZ, Ulster na SV (jeho velká část tvoří dnešní Severní Irsko, součást Velké Británie) •Finn: •narativní součást pozdějších jihoirských mýtů, jež se staly součástí keltské mytologie –mytickým příběhům o Finnovi se nebudeme podrobněji věnovat •Finn se dostal do jeskyně čarodějnic dávného světa, což byly šeredné dcery krále elfů •Finn jim v tomto starém příběhu, jenž byl předlohou pozdějším verzím, podlehl – a s ním se dostala do moci čarodějnic i celá Fianna, v poslední chvíli se objevil zachránce, takže všichni muži nakonec nebyli čarodějnicemi pobiti –geografická pozn.: – Fianna: malé nezávislé mytologické území, nacházející se asi opravdu někde v Irsku, s mnoha významnými bojovníky •Rhiannon: •velmi torzovitý příběh pojednávající o povaze ženské moci v předkeltském prostředí –mýtus je důležitý především vzhledem k prostupnosti pozemského světa a světa nadpřirozeného (říše elfů a zásvětí) •co o mýtu víme: –Rhiannon byla kněžna říše elfů v jižním Walesu (v Dyvedu) –jako jezdkyně na bělouši vábila svého budoucího muže Pwylla do své elfí říše, aby jí tam pomohl proti nenáviděnému sousedovi –po svatbě již jako královna Dyvedu přivedla na svět syna Pryderiho, který se později stal jedním ze 7 bojovníků zvaných 7 druhů Branových, kteří se po válce s Irskem vrátili do Walesu –po Branově smrti se stal jejich vůdcem Manawyddan –Pryderi s ním sezdal svou matku Rhiannon, čímž Manawyddan převzal vládu nad zemí – počátek patriarchátu •vláda nad zemí se zde původně vázala na spojení s prastarou, přesto však věčně mladou ženou, která zde byla odedávna a bude zde navěky –snad bohyně plodnosti –pochází z „jiného světa“ (nadpřirozeného), jenž je neustále paralelně přítomen a je v Irsku připisován božskému národu, jenž obýval svět před nynějším lidstvem, ale poté jeho obyvatelé přesídlili do pahorků víl a smrtelníci ztratili schopnost je vidět a kontaktovat –z tohoto „jiného světa“ pochází také irská Matka Země, která v předkeltských mýtech vystupuje v mnoha podobách a s níž se musí spojit každý král, aby mohl požehnaně vládnout (tj. legitimně), viz podobné mýty jiných kultur (např. Gilgameš a bohyně Ištar, podle některých výkladů i kněžna Libuše coby bohyně a lidský kníže Přemysl aj.) –kdo by se její moci vzepřel, k tomu by se pak chovala nepřátelsky – kdo se s ní ovšem spojí, tomu přináší požehnání •Macha a sedlák: –zámožnému uladskému sedlákovi Crunniukovi zemřela manželka –tu do světnice tiše vstoupila půvabná žena a rozdělala oheň, jako by tu byla odjakživa doma –sedlák ji užasle sledoval a zeptal se: „Kdo jsi?“ –„Neptej se mě na jméno, Crunniuku,“ řekla. „Kdybych ti ho řekla, musela bych tvůj dům zase opustit. Já ti však chci pomoct v nouzi.“ –my ovšem víme, že to byla Macha... –Crunniuc s ní tedy žil a nechal, ať je všechno po jejím – a dobytku, polím i hospodářství se dařilo jako nikdy dřív –nastal čas velkého výročního shromáždění v Uladu –žena byla v pokročilém stupni těhotenství a nechtěla tam s ním jít, navíc mu kladla na srdce, aby o ní nemluvil –když však v Uladu při velkých dostizích zvítězilo královo spřežení a všichni je obdivovali, začal se sedlák vychloubat, že jeho žena umí běžet rychleji než královi koně –to bylo vnímáno jako urážka –král dal proto Crunniuka uvěznit a hrozil mu popravou, pokud jeho žena nedokáže to, co předtím tvrdil –násilím přivedli Machu do paláce, ona však prosila, aby se závodem počkali, dokud neporodí – jenže marně (král ji navíc nutil, aby prozradila své jméno) –navzdory svému stavu v závodu s královými koňmi zvítězila –pak se však zhroutila a přivedla na svět dvojčata – chlapečka a děvčátko –uladské muže pro jejich bezohlednost proklela: vždy když svou sílu budou potřebovat nejvíc, tak 9 dní proleží neschopni boje slabí a bezbranní jako žena během šestinedělí... –tato kletba měla uladské muže stíhat po 9 generací –slavnostní louka Uladu se od té doby jmenuje Machina dvojčata (Emain Macha [emen macha] z irského emain, tj. „dvojčata“) –potom Macha zmizela… •Matka Země je zde personifikovaná právě Machou: –blaho lidí závisí na úctě k ní a na svazku s ní –motiv objevující se i v některých mýtech a pověstech ostrovních Keltů