Americké drama 20. století lOTEC ZAKLADATEL lEugene O'Neill l lKLASICI lArthur Miller lTennessee Williams l lMEZIGENERACE lEdward Albee l lŽIJÍCÍ HVĚZDY (generace 60. let) lSam Shepard lDavid Mamet EUGENE O' NEILL l eugene_oneill lPrvní americký dramatik hodný toho jména lSpojení se souborem Provincetown Players lVýrazný vliv evropských autorů (Strindberg, symbolismus, expresionismus) lExperimentátor (Podivná mezihra) lPsychoanalýza l l Smutek sluší Elektře (1931) lPrvní vrchol amerického divadla (Nobelova cena!) lDůsledná adaptace Aischylovy Oresteie s posunem do dob války Severu a Jihu lOsudová předurčenost je zde nahrazena psychologickou determinací (Oidipův a Elektřin komplex) smutek sluší plakát z premiéry lNikdo nejedná svobodně, všichni už jen opakují chyby druhých (svých rodičů) a nakonec se mění v jejich kopie smutek sluší filmová verze Cesta dlouhým dnem do noci (1941, 1956) lSilně autobiografická lMěla být zveřejněna až 30 let po jeho smrti lPremiéra v režii Ingmara Bergmana dlouhým dnem režie bergman lPsychologická pitva jedné rodiny lPřesné dodržení třech jednot lHrdina souchotinář, bratr alkoholik, otec despota, matka narkomanka lPřese všechno hluboký autorův soucit cesta dlouhým dnem americká premiéra ARTHUR MILLER l Arthur-miller lKlasik sociálního realismu lVrchol ibsenovské inspirace v americkém dramatu lPo roce 1956 sestupný autorský vývoj lSubjektivní drama Po pádu – formální experiment arthur miller a elia kazan Všichni moji synové (1947) lKlasická sociálně kritická hra lSyn odhaluje vinu svého otce lDůsledný realismus lZločin pod maskou spokojené středostavovské rodiny Smrt obchodního cestujícího (1949) lJedna z posledních moderních tragédií lTragický příběh malého člověka, který uvěří sloganům o jednoduché cestě k úspěchu, tyto slogany zničí život i jeho rodině lPozůstatky expresionismu v realismu – rozbitá časová osa, vyhrocení situací, introspekce lNevíme, zda za Willyho úpadek může „společnost“ nebo Willy sám lBloudění člověka, který neprohlédne, naopak chce být ve příkladem druhým – opak Everymana lVelká iluze a malá pravda Death_of_a_Salesman_-_Penguin_Plays_cover Čarodějky ze Salemu (1953) lDůkladné historické drama – zároveň ale aktuální paralela s honem na čarodějnice mccarthismu lAnalýza rozdílných přístupů k vykonstruovanému obvinění Čarodějky ze Salemu film TENNESSEE WILLIAMS l Tennessee_Williams_1965 lDramatik křehké citovosti, vypjatých situací a nalomených charakterů lJeho hrdiny jsou převážně outsideři a ztroskotanci lVýrazné ženské postavy lVrchol jeho tvorby také 1945 – 1955 lNavazuje na O'Neilla, jakož i na symbolismus a expresionismus lRomantická fascinace smrtí a erotikou Tramvaj do stanice Touha (1949) lTragédie téměř antického rozměru – neúprosný konflikt lKřehká dáma Blanche DuBois versus neurvalý dělník Stanley Kowalski l Tramvaj do stanice film lBlanche je ve své neschopnosti žít v reálném světě typickou williamsovskou hrdinkou lSlavná broadwayská inscenace i film s Marlonem Brandem jako Stanleyem – revoluce v americkém herectví lElia Kazan tramvaj do stanice film 2 Kočka na rozpálené plechové střeše (1955) lNejrealističtější Williamsova hra lDokonalé dodržení tří jednot – hra „v jednom tahu“ lPoraženeckým outsidrem je tentokrát muž, poháněný aktivní ženou Kočka na střeše režie bergman lRakovina otce rodiny a boj o dědictv po něm obnažuje rodinné vztahy l2 odlišné verze konce – tlak Elii Kazana lV USA stále uváděna, oblíbená i amatéry kočka na střeše film EDWARD ALBEE l Edward_Albee 1961 l„Guru“ generace nastupující po Millerovi a Williamsovi lPo roce 1966 sestup z předchozí úrovně, v 90. letech překvapivý comeback (Tři velké ženy, Koza aneb Kde je Sylvie?) lVýrazná inspirace absurdním divadlem l Stalo se v ZOO (1959) lProstý dialog dvou mužů na lavičce lZuřivá snaha jednoho z nich probudit druhého z životní i myšlenkové pasivity Stalo se v zoo New York dnes Kdo se bojí Virginie Woolfové? (1962) lAlbeeho nejlepší a nejúspěšnější hra lNávaznost na O'Neilla – iluze jako životní princip, sadomasochismus rodinných vztahů lOdehrává se celá v průběhu jediné noci l„Zaučování“ mladší manželské dvojice starší lPověst hry, která se „téměř vždy povede“ lVeleúspěšná filmová adaptace s Richardem Burtonem a Liz Taylorovou Virginia Woolf originální plakát SAM SHEPARD l Sam shepard nechoď klepat na dveře lRocker a herec lV počátcích výrazně experimentální autor, rozbíječ formy lZběsilá psychedelická groteska Operace Chřestýš lV 70. letech „dramatik rozpadu americké rodiny“ (Prokletí hladovějící třídy) lVyrovnávání se s americkým venkovem a jeho westernovou mytologií lIronická groteska Bůh pekla – reakce na zahraniční politiku George Bushe l Pohřbené dítě (1978) lKombinace naturalismu a surrealismu l„Rozpad amerického snu“ v rodinném měřítku lČtyři synové – jeden loser, jeden postižený, jeden vysněný, jeden mrtvý lArchetypální obraz obnovy hynoucího rodu buriedchild2x.jpg Posedlí láskou (1983) lDvojice vášnivých milenců – bratr a sestra versus její milenec, vypravěčem je jejich otec lLáska zatížená hříchem lOdehrává se celá v motelu v Mojavské poušti, mimořádně dusná erotická atmosféra Posedlí láskou film Posedlí láskou film DAVID MAMET l david mamet lKlasický moralista lSpecifický jazyk – hovorový, roztříštěný, vyjadřuje nezakotvenost postav a jejich snahu ovládnout druhé l2 hlavní témata – vztahy mezi mužem a ženou „po sexuální revoluci“ (Sexuální perverze v Chicagu) a pokleslost „amerického snu“ lMamet: Americký mýtus je představa, že získáme něco za nic. l Americký bizon (1974) lHořká komedie o třech zlodějíčcích, plánujících loupež lDeformovanost ideologií „úspěchu za každou cenu“ lLidské vztahy ničené „obchodními principy“ l americký bizon činoherák Americký bizon dublin Glengarry Glen Ross – Konkurenti (1983) lDrama z prostředí realitní kanceláře lSoutěž o nejlepšího prodejce ve společnosti l„Diktát úspěchu“ nutí lidi ke zločinu Glengarry glen ross film Oleanna (1992) lReakce na radikální feminismus, politickou korektnost a sexual harassment lHra nazvaná podle utopického společenství z 19. století lZakomplexovaná studentka zničí kariéru arogantního pedagoga Oleanna režie pinter, hraje suchet