FRANCOUZSKÉ DIVADLO 2. POLOVINY 20. STOLETÍ Pavel Trtílek – 12. 4. 2018 http://www.musicalavenue.fr/files/image/critiques/spectacle/A/1789%20-%20Amants%20de%20la%20Bastill e%20(Les)/1789-03.jpg úvodní fotka: inscenace pařížského muzikálu 1789 – Les Amants de la Bastille (z roku 2012 s prvky nového cirkusu) •Vývoj poválečného francouzského divadla: •40. léta: existenciální dramatika •50. léta: absurdní divadlo •60. léta: nezávislé divadelní společnosti –avantgardní skupiny, kolektivní tvorba – přelomový rok 1968 •70. léta: divadlo všedního dne / divadlo každodennosti (théâtre de quotidien) –noví dramatici: Jean-Claude Grunberg, Michel Vinaver… •80. léta: autoři v tandemu s výraznou režijní osobností –Margaret Duras, Valér Novarina, Bernard-Marie Coltès (režisér Patrice Chéreau) aj. •90. léta: nástup nových autorů •2. světová válka: –1940 kapitulace Francie, rozdělení na 2 zóny – 1) okupovaná Francie včetně Paříže (sever) – 2) Vichystická Francie, tzv. „État Français“ (jih) –6. 6. 1944: vylodění spojeneckých vojsk v Normandii •Francouzské divadlo po 2. světové válce: •2. světová válka –do 1940 vysoká návštěvnost divadel –po kapitulaci Francie (1940) nouze o publikum •po válce reorganizace státních divadel –Comédie-Française: odchod hereckých hvězd (film, TV) • od 1946: soutěž nových pařížských divadelních souborů –vyhlašována nejlepší inscenace a režie •od 1947: podpora inscenací her začínajících autorů: stipendium „dramatická prvotina“ –snaha podpořit autory v dramatické tvorbě •francouzské divadlo = dosud především Paříž •snahy o decentralizaci divadla –cíl: rozšířit význam divadla mimo Paříž –podnět: režiséři Jacques Coupeau a Charles Dullin –od 1947 vznik tzv. dramatických středisek (Centres dramatiques) –1. z nich: Centre dramatique de l'Est (nynější Théâtre National de Strasbourg) –pak další: Saint-Étienne, Rennes, Toulouse, Aix-en-Provence, Lille, Dijon… –koncem 60. let už bylo ve Francii 15 dramatických středisek –výjezdy souborů mimo svůj region (hostování) a svoz diváků z venkova v každém regionu… –repertoár: převládá uvádění ověřených dramat (francouzská klasika, Shakespeare apod.) TNS.jpg •Théâtre National de Strasbourg CSE.jpeg •Comédie de Saint-Étienne •Divadelní festivaly: •1947: založen festival v Avignonu –zakladatel: Jean Vilar (1912–1972, Dullinův žák) –každoročně v červenci (letos 72. ročník: 6. – 24. 7. 2018) –v současnosti: cca 50 oficiálních představení a 500 off –uváděné inscenace vznikají často přímo pro tento festival: např. premiéra Ostermeierova Hamleta v roce 2008 (poté na repertoáru v Schaubühne Berlin) –stránky festivalu: http://www.festival-avignon.com/ –stránky off-programu: http://www.avignonleoff.com/Page.aspx?id=2&lang=fr –vstupné v rozmezí 14–40 € (2012) •1948: založen festival v Aix-en-Provence •60. léta: každoročně přes 50 festivalů (Nancy aj.) • •Avignon – dvůr Papežského paláce •(cour du Palais des papes) http://culture.audencia.com/wp-content/uploads/2015/01/festival-d-avignon.jpg http://www.discoverfrance.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/festival-avignon-1.jpg http://event-carnival.com/files/image/photo1/931/FR014_1.jpg •Avignon – festivalové plakáty Výsledek obrázku pro avignon affiche • • SouvisejÃcà obrázek http://festinga.com/imgs/slides/festival-avignon/900/festival-avignon-900-9.jpg http://www.weareveryougo.com/Photos/Avignon%20(2).png Výsledek obrázku pro avignon affiche •hudební festival v Aix-en-Provence http://blogs.wfmt.com/offmic/files/2015/07/LF-PJmf6cL9pfi1v-Ddh3cePZ7fy4qGMqg0U5jtgups.jpg •Výsledky snah o decentralizaci: •Paříž nadále zůstává divadelním centrem... –i přes množství fungujících dramatických středisek •končí tvůrčí éra členů Kartelu: –Pitoëff (†1939), Dullin (†1949), Jouvet (†1951), Baty (†1952) •1954 – velká událost pařížského divadelního dění: –Berliner Ensemble zde hostuje s Matkou Kuráží –nekritický obdiv k brechtovskému divadlu (A. Adamov se v důsledku toho odklonil od poetiky absurdního divadla) •50. léta: mnozí „avantgardní“ režiséři spjati s absurdní dramatikou (Barrault, Blin, Serrau aj.) Jean-Louis Barrault (1910–1994) •vliv: Dullin, Artaud •1940–1946: člen Comédie-Française (herec i režisér) •1946: Compagnie Renaud-Barrault –Ionesco, Kafka, Racine, Shakespeare, Claudel, Beaumarchaise, Pinget... •1959–1968: ředitel divadla Odéon •1968: Rabelais –inscenace ve sportovní hale •1967: obnovil festival Théatre des Nations –od r. 1975 putovní festival J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\Francie 2.pol.20.st\Jean-LouisBarrault.MadeleineRenaud.jpg Roger Blin (1907–1984) RogerBlin.jpg •Artaudův žák (režisér jeho hry Cenci, 1935) •režisér mnoha absurdních dramat (S. Beckett, J. Genet) •spoluzakladatel Théâtre de Babylone –Čekání na Godota (prem. 1953) Jean-Marie Serreau (1915–1973) •režisér, žák Dullinův •spoluzakladatel Théâtre de Babylone •spolupráce s mnoha divadly j-m-serreau.jpg Jean Anouilh (1910–1987) jean_anouilh.jpg •Antigona (1944) •Médea (1946) •Skřivánek (1953) •Becket aneb Čest boží (1959) –Thomas Becket: anglický arcibiskup a kancléř krále Jindřicha II. ve 12. stol. Aimé Césaire (1913–2008) AimeCesaire2.jpg •původem z Martiniku •tematika neokolonialismu: –Tragédie krále Kryštofa (1963) –Sezona v Kongu (1966) –Bouře (1969) •dvorní režisér jeho her: Jean-Marie Serreau •60. léta: •příchod amerických avantgardních skupin do Evropy –Living Theatre aj. –odklon od absurdní dramatiky •docenění Artauda –výrazný vliv na 60. léta (neliterární divadlo), jeho texty hodně čteny a opakovaně vydávány •neliterární divadlo (tzv. nezávislé soubory) –kolektivní tvorba, autorské divadlo •vznik nezávislých divadelních společností –rozmach zejm. po 1968, politická angažovanost •květen 1968 – studentské a dělnické nepokoje mai68c.jpg mai68b.jpg mai68j.jpg mai68g.jpg mai68k.jpg mai68i.jpg mai68l.jpg •Důsledky nepokojů 1968: •mladá divadelní generace x starší divadelní generaci •mnohá divadla se stala debatními fóry −např. Odéon obsazen studenty a mladými divadelníky (Barrault za to byl gaulistickou vládou sesazen z ředitelského postu) •1969: Charles de Gaulle pod nátlakem odstupuje •reorganizace divadelního systému: –vznik tzv. národních divadel (z některých regionálních) •mnohá divadla přestala uvádět vlastní inscenace –praxe tzv. „garážování“ (zvaly se hostující soubory) •mnozí režiséři spjati s protesty r. 1968: –Jean-Louis Barrault, Roger Planchon... Roger Planchon (1931–2009) •ředitel Théâtre de la Cité (Villeurbanne, průmyslové předměstí Lyonu) •dělnické publikum •filmové techniky (projekce, titulky, točna) •vliv Brechta a Artauda •spíš klasické texty •1968 – významná osobnost •také dramatik (např. hra Černé prase) RogerPlanchon1.jpg •NEZÁVISLÉ DIVADELNÍ SPOLEČNOSTI: •rozmach po r. 1968 •návrat ke kořenům lidového divadla –komedie dell‘arte, cirkus, vaudeville, pouťové výstupy… •divadlo mimo institucionalizovanou sféru –„ne-publikum“ (non-public) •finanční obtíže •netradiční hrací prostory –ulice, parky, prázdné továrny, opuštěné kostely (Artaudův požadavek) • kolektivní tvorba, improvizace, život v komuně •80. léta: existence 500 menších a 100 velkých nezávislých souborů (mnohé fungovaly bez dotací) THÉÂTRE DU SOLEIL Ariane Mnouchkine (*1939) Arianne Mnoushkine3.jpg Výsledek obrázku pro Ariane Mnouchkine •http://www.theatre-du-soleil.fr/ •soubor založen r. 1964 –od 1968 soubor funguje jako komuna –všichni berou stejný plat (1973–1975 mnozí členové na podpoře v nezaměstnanosti) –snaha učinit diváka dočasnou součástí komuny •multikulturní soubor –herci z 21 zemí –mnohdy zázemí pro uprchlíky hledající azyl •inspirace –asijské divadelní systémy •A. M. – 60. léta cesta do Asie –komedie dell‘arte •Giorgio Strehler (Sluha dvou pánů) •60. léta: inscenace podle pevných textů –1965: Měšťáci •jejich 1. inscenace (podle M. Gorkého, úprava A. Adamov) –1967: Kuchyně •úspěch během 1968 (uváděno v továrnách dělníkům) •70. léta: kolektivní tvorba, improvizace během zkoušení na stanovené téma –první pokus: Klauni (1969) –věhlasná inscenace: diptych o revoluci •1789 (1970), celkem 280.000 diváků •1793 (1972), celkem 102.000 diváků 1789-plakat.jpg http://www.regietheatrale.com/index/index/thematiques/chollet/cartoucherie.jpg 1789b.jpg 1789.jpg http://www.theatre-du-soleil.fr/thsol/IMG/jpg/Milan_2_Danka_Semenowicz.jpg 1789 Cartoucherie.jpg Cartoucherie2.jpg •soubor působil v opuštěné továrně na munici: kartušerie (východopařížské předměstí Vincennes) − další inscenace: Zlatý věk (1975), 140.000 diváků • • Zlatý věk Zlatývěk1.jpg Zlatý věk J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\Francie 2.pol.20.st\Theatre du Soleil\Zlatývěk2Pantalon.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\Francie 2.pol.20.st\Theatre du Soleil\Zlatývěk3.jpg Zlatý věk Zlatývěk4.jpg •ústup od kolektivní tvorby •film Molière (1978) •80. léta: návrat k pevným textům – cyklus inscenací Shakespeara v „asijském duchu“ –Richard II. –Jindřich IV. –Večer tříkrálový moliere-film.jpg http://thomas.ff.free.fr/cv/images/images_pages_secondaires/cddvd/DVD-Moliere.jpg Jindrich_IV.-01.jpg •Jindřich IV. •Jindřich IV. Jindrich_IV.-02.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\Francie 2.pol.20.st\Theatre du Soleil\Jindrich_IV.-03.jpg •Jindřich IV. Jindrich_IV.-05.jpg •Jindřich IV. J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\Francie 2.pol.20.st\Theatre du Soleil\Jindrich_IV.-07.jpg •Jindřich IV. Jindrich_IV.-08.jpg •Jindřich IV. Jindrich_IV.-09.jpg •Jindřich IV. Jindrich_IV.-10.jpg •Jindřich IV. Jindrich_IV.-11.jpg •Jindřich IV. Jindrich_IV.-12.jpg •Richard II. richard_II.-1.jpg •Richard II. richard_II.-2.jpg •Richard II. richard_II.-3.jpg Hélène Cixous (*1937) HeleneCixous1.jpg •spolupráce od 1985 •obsáhlé inscenace (v délce až 8 hodin) •Indiada, aneb Indie jejich snů (1987; o získání nezávislosti Indie a dělení na Indii a Pákistán) •A znenadání jsou tu noci bdění… (1997; téma okupace Tibetu Čínou) Indiada-01.jpg •Indiada •Indiada Indiada-02.jpg •Indiada Indiada-03.jpg •Indiada Indiada-04.jpg •A znenadání jsou tu noci bdění… •A znenadání jsou tu noci bdění… •A znenadání jsou tu noci bdění… agamemnon-4.jpg •90. léta: reakce na válku v Jugoslávii •antické texty •cyklus Átreovci (1992): –Ifigenie v Aulidě (Euripidés) –Oresteia (Aischylos) –inspirace indickou divadelní formou kathakali •2009: TV dokument Ariane Mnouchkine: Historie Théâtre du Soleil ifigenie-05.jpg ifigenie-01.jpg •Ifigenie v Aulidě •Ifigenie v Aulidě ifigenie-02.jpg •Ifigenie v Aulidě ifigenie-03.jpg agamemnon-1.jpg •Agamemnon (Oresteia) •Agamemnon (Oresteia) agamemnon-3.jpg •Usmířené lítice (Oresteia) usmirenelitice-01.jpg karavanseraj-Lyon.jpg •karavanseráj – Lyon (2005) •karavanseráj – New York (2005) karavanseraj-NewYork2.jpg •karavanseráj – Melbourne (2005) karavanseraj-Melbourne2005.jpg •karavanseráj – Řím (2005) karavanseraj-Rome.jpg •karavanseráj – New York (2005) karavanseraj-NewYork1.jpg •30. dubna 2014: premiéra Macbetha http://www.theatre-du-soleil.fr/thsol/local/cache-vignettes/L567xH850/macbeth-site-2-de3f5.jpg Peter Brook (*1925) peter_brook1.jpg •1970: zal. International Centre for Theatre Research (Centre International de Recherche Théâtrale – tedy CIRT) •první 3 roky: cesta po Blízkém východě a Africe •Théâtre des Bouffes du Nord (umělecký šéf do 2008) •proslulá dramatizace eposu Mahábhárata –autor dramatizace: Jean-Claude Carrière (14 let příprav) –premiéra: 1984, filmová verze (5,5 hod.) •Šťastné dny (Beckett) –1995 •Hamlet (WS) –2000: anglická, poté i francouzská verze •Kouzelná flétna (Mozart) –2010 (2011 Brno) Jean-Claude Carrière (*1931) j-c-carriere2.jpg Mahábhárata (filmová verze) peter_brook-mah.1.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\Francie 2.pol.20.st\peter_brook-mah.5.jpg Mahábhárata peter_brook-mah.2.jpg Mahábhárata peter_brook-mah.3.jpg •NOVÝ CIRKUS (Nouveau cirque): •nový žánr pohybového divadla ovlivněný cirkusovými prvky (bez zvířat) i uměleckými projevy jiných kultur (africké, americké, japonské nó, indické kathakali aj.) •tradice slova (text, deklamace) nahrazena podívanou •fenomén s dnes již specifickým publikem •Espace Chapiteaux (Paříž) v parku de la Villette, určeném pro cirkusová šapita (která zde „hostují“) •významné soubory: –Cirque du Soleil, Cirque Baroque, Que-Cir-Que, Cirque Ici •u nás: –La Putyka –Cirk-UFF mezinárodní festival nového cirkusu (Trutnov) •Espace chapiteaux (Paříž, park de la Villette) Výsledek obrázku pro Espace chapiteaux Michel Vinaver (*1926) vinaver2.jpg •původně topmanažer • texty často bez interpunkce a scénických poznámek, někdy chybí i jména postav... •Přes palubu (1969) •Na lopatkách (1980) •Všednost (1983) Jean-Claude Grumberg (*1939) •zpočátku vliv absurdního dramatu •téma: skrytý rasismus francouzských středních vrstev •Dreyfus (1971) •Krejčovský salon (1979) •Svobodná zóna (1989) Copi (1939–1987) •argentinský původ (vl. jm. Raul Damonte Botana) •také autor komixů •divadelní vliv S. Becketta •Eva Perón (1969) •Homosexuál aneb Potíže vyjádřit se (1971) •Nečekaná návštěva (1988) • http://md1.libe.com/photo/623077-01.jpg?modified_at=1393253311&width=750 Bernard-Marie Koltès (1948–1989) koltes4.jpg •„dvorní dramatik“ režiséra Patrice Chéreau (*1944) •V lesích před příchodem noci (1977) •Boj černocha se psy (1981) •Západní přístaviště (1985) •V samotě bavlníkových polí (1987) •Návrat do pouště (1988) •Roberto Zucco (1988) Philippe Minyana (*1946) •původně herec •experimentální texty •Vulkán •Maličká v hlubokém lese •Dům mrtvých •Stručná dramata •Inventury Yasmina Reza (*1959) yasmina-reza.jpg •Obraz/Kumšt (1994) •Muž přístupný náhodám (1995) •Španělská hra (2004) •Bůh masakru (2006) • •* v současnosti ve Francii tvoří cca 400 dramatiků (viz intenzivní státní finanční podpora) •LITERATURA: •Bradby, David: Le Théâtre français contemporain (1940–1980). (Lille, 1990) •Jobertová, Daniela: Když mluvit znamená jednat: francouzská dramatická a divadelní tvorba konce 20. století. (Praha, 2009) •Jobertová, Daniela: Skandální entrée (au répertoire): Bernard-Marie Koltès a Comédie-Française. (Praha, 2009) •Šimková, Soňa: Súčasné francúzske divadlo. (Bratislava, 1985) •Vinaver, Michel – Současné francouzské divadlo. (text přednášky přednesené 6. 4. 1990 na FF UK v Praze – in: SaD 3/90) • •