POLSKÉ DIVADLO
2. POLOVINY 20. STOL.
Pavel Trtílek – 29. března 2018
J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\Polské div.2.pol.20.st\grotowski0.jpg

•polské divadlo 50. až 70. let – vliv absurdní dramatiky
•významným předchozím vzepětím polského divadla byl romantismus
•polské divadlo: nové podněty, festivaly, inspirace západními tendencemi (zjev oproti
normalizačnímu ČSSR)
•ilegální tvůrci nebyli tak pronásledováni jako v ČSSR, emigranti neztráceli kontakt s vlastí
•umělecká i ediční  „svoboda“ (oproti režimu v ČSSR)
•Polsko pro nás bylo za normalizace nedostižným „vzorem“ v kultuře i v opozičních politických
snahách (Solidarita), jezdilo se tam „nadechnout se Západu“

•polské divadlo se neocitlo v takovém vakuu a nekleslo k takovému provincialismu jako u nás v 70. a
80. letech (estetika tzv. socialistického realismu)
•
§Polsko po 2. světové válce:
•součást socialistického bloku
•Evropa – rozdělena tzv. železnou oponou
•1956 – Poznaňské povstání (potlačeno)
•60. léta – uvolnění  poměrů (hospodářská stagnace)
•1968 – polská účast na vpádu vojsk Varšavské smlouvy do ČSSR
•v Polsku svobodnější kulturní projevy
•1980 – vznik Solidarity (nezávislé odbory)

STANISŁAW IGNACY WITKIEWICZ (1885–1939)
Stanisław_Ignacy_Witkiewicz.jpg J:\KANCELÁŘ\JAMU\PŘEDNÁŠKY\DSD\Fotky\Polské
div.2.pol.20.st\witkacy-autoportret.jpg

§Surrealistický malíř, prozaik, dramatik…
§Autor dvacítky her, např.:
•Vodní slípka  (1921)
•Na malém dvorku (1921)
•Blázen a jeptiška  (1923)
•Matka  (1924)
•Ševci  (1934, jeho poslední hra)
§Jeho hry uváděny až od 60. let.

Witkiewicz_s_otcem.jpg
§Witkiewicz s otcem


§Pokušení sv. Antonína (1922, Witkiewicz )
Plik:Witkacy Kuszenie sw A 2.jpg


WITOLD GOMBROWICZ
(1904–1969)
gombrowicz1.jpg

§Typické znaky tvorby: groteskní zkreslení světa, absurdní humor, nadsázka.
§Po emigraci žil v Argentině a ve Francii.
§Autor 3 her:
•Yvona, princezna burgundská (1938)
•Svatba (1953)
•Opereta (1966)

TADEUSZ RÓŻEWICZ
(1921–2014)
Tadeusz Rózewicz a Günter Grass.JPG

§Proslul  nejprve jako básník (desítky sbírek), hry začal psát až v 60. letech.
§Spolutvůrce „modelu“ polského  absurdního divadla.
§Autor 12 dramat:
•Kartotéka (1960) prvotina
•Odešel z domu (1964)
•Sousoší Laokoóna (1974)
•Bílé manželství (1975)
•Past (1982) hra inspirovaná životem Franze Kafky

SŁAWOMIR MROŻEK
(1932 – 2013)
Slawomir_Mrozek.jpg

mrozek-1.jpeg mrozek-6.jpg



§Autor více než 30 her – např.:
•Policajti (1958)
•Na širém moři (1961)
•Striptýz (1961)
•Tango (1964)
•Šťastná událost (1971)
•Emigranti (1974)
•Velvyslanec (1981)
•Láska na Krymu (1994)
§Sbírka povídek:
•Slon (1957)
§Paměti:
•Baltazar (2006)
§Vystudoval architekturu, poté se živil jako novinář a karikaturista.
§Dvojí emigrace: 1963 – 1996, 2008 – 2013 (v Nice)
Výsledek obrázku pro mrožek

JANUSZ GŁOWACKI
(*1938)
Výsledek obrázku pro JANUSZ G�OWACKI

§80. léta: emigrace do USA (z důvodu sympatií s hnutím Solidarita).
§Divadelní hry:
•Hra na Popelku (1979)
•Fortinbras se opil (1983, variace na Hamleta dopsaná v emigraci v USA)
•Hon na šváby (1990)
•Antigona v New Yorku (1993)

JERZY GROTOWSKI
(1933 – 1999)
grotowski06.jpg

• hlavní reformátor moderního polského divadla
• vystudoval režii a herectví (Krakov, Moskva)
• navázal na Artauda, Stanislavského…
• 2 tvůrčí fáze – přelomový rok 1970
• 1959: Divadlo 13 řad – v Opolí (Teatr 13 Rzędów)
•s Ludwikem Flaszenem převzali prostor i soubor
•nejproslulejší inscenace: Dziady (Adam Mickiewicz)
• od 2. sezony: tendence působit jako institut, kulturní středisko…
•pokusy o založení výzkumného „laboratorního“ divadla
• 1963 činnost souboru přerušena (politické tlaky)

Teatr 13 Rzędów (Opole)
dnes Teatr Maska
JG-13-rzedow.JPG JG-13-rzedow-Opole.jpg

http://fotopolska.eu/foto/54/54135.jpg



http://panoramaopolska.pl/artykuly/70.jpg



Ludwik_Flaszen-2007.jpg
§Grotowského dramaturg Ludwik Flaszen (foto 2007)
https://culturehub.co/thumbnails/000000/0510_600w_600h.Jpeg

•1965: Teatr Laboratorium – ve Wroclawi
•vývoj názvů: Teatr Laboratorium 13 Rzędów, Instytut Badań Metody Aktorskiej, Teatr Laboratorium,
Instytut Aktora – Teatr Laboratorium, Instytut-Laboratorium
•divadlo jako výzkumné pracoviště
•základem byl vztah herec-divák
•existence souboru až do 1984
•kniha statí Towards a Poor Theatre
•1968
•autor: J. G.
•spoluautoři: Flaszen, Barba, Schechner, Brook

§Teatr Laboratorium: vchod (ul. Rynek-Ratusz, Wrocław)
JG-TLvchod.jpg





laboratorium-logoTL.jpg
§Teatr Laboratorium (logo)


§Specifika souboru:
•zrušení pracovních specializací
•všichni dělali vše
•neomezená pracovní doba
•divadlo musí být pro tvůrce vším, 24 hod. denně
•nešlo o mezilidské vztahy, ale o společný zájem o divadlo
•„chudé divadlo“: jen herec a divák, snaha vyloučit vše nadbytečné (včetně technických výdobytků)
•jiné priority než počet premiér, repríz, diváků…
•herecká výchova v souboru
•divadlo jako světský rituál (diváci jsou jeho svědky)
•analogie náboženského zážitku – zkoumání archaických možností divadla a jeho rituální povahy

laboratorium-treninkherce.jpg
§Teatr Laboratorium
§(z hereckého tréninku: inspirace jógou)

•Inscenace v Opole (Opolí):
•Akropolis (1962, mytologický námět vs. vyhlazovací tábory (podle hry S. I. Wyspiańskieho a básní
T. Borowskeho)
•Tragická historie doktora Fausta (1963, předloha Christopher Marlowe, režie Eugenio Barba –
zakladatel Odin Theatre)
•Inscenace ve Wroclavi (Vratislavi):
•Vytrvalý princ  (1965, Calderon a Slowacki)
•Evangelia (1967 – viz Z. Hořínek: Divadlo č. 6, 1967)
•Apocalypsis cum Figuris (1968)
•od roku 1966 soubor cestuje po zahraničí (Evropa, Asie, Austrálie, Amerika)
•mezinárodní proslulost souboru i JG

JG-Akropolis.jpg
§Akropolis
§(foto z 1963)

http://culture.pl/sites/default/files/images/imported/teatr%20foto%20sylwia/inne%20zdjecia/ALFABET_
GROTOWSKIEGO/grotowski_akropolis_fot_materialy_muzeum_slaskiego.jpg


§plakát
http://culture.pl/sites/default/files/images/imported/_sara/picture%205_7109756.png


JG-Vytrvalýprinc1965.jpg
§Vytrvalý princ (1. premiéra uskutečněná už ve Wroclawi)


JG-TL-Vytrvalyprinc-plakat.jpg
§Vytrvalý princ
§(plakát)

laboratorium-skica.jpg
§skica inscenačního prostoru


JG-Vytrvalýprinc-nakras.jpg.GIF
§Vytrvalý princ (skica scény, autor Jerzy Gurawski)


JG-ewangelie.jpg
§Evangelia
§(plakát)
§jen 6 repríz

JG-ApocalypsisCumFiguris-1968.jpg
§Apocalypsis cum Figuris (tj. Apokalypsa s obrazy)


Apocalypsis cum Figuris
http://www.eustache-kossakowski.com/grotowski/images/21.jpg
http://www.eustache-kossakowski.com/grotowski/images/17.jpg

Apocalypsis cum Figuris
https://flaviabadioli.files.wordpress.com/2014/01/apocalypsis.jpg
http://www.eustache-kossakowski.com/grotowski/images/11.jpg

Apocalypsis cum Figuris
JG-ApocalypsisCumFiguris-1979b.jpg JG-ApocalypsisCumFiguris-b.jpg


Dürer-4apokalypticti_jezdci.jpg
§Albrecht Dürer:
§Čtyři apokalyptičtí jezdci (1498)

§Proměna vnímáni divadla (2. tvůrčí etapa):
•1970 – JG se vzdává role režiséra-demiurga
•cesta po Indii: duchovní a myšlenková proměna
•soubor dosáhl hereckého mistrovství, zeď mezi herci a diváky však zůstala…
•snaha eliminovat „ideu divadla“ – ale jak?
•setkání, komunita, svátek… (už ne laboratoř!)
•každý má zůstat sám sebou (workshopy)
•zájem o „konflikt“ mezi událostmi běžného života a svátkem, slavností
•utváří tzv. paradivadlo (všichni jsou účastníci)
•rituál jako zdroj divadla i života
•cestuje po lokalitách starých kultur

•od tzv. 1973 provozuje JG tzv. Special Project
•provedení Apocalypsis cum Figuris
•následně 10 vybraných zájemců: 10denní workshop
•proměna role herce a diváka
•70. léta: Festiwal  Teatru Otwartego (Festival otevřeného divadla)
•divadlo = cesta ke svobodě, nikoli k zábavě
•1975 účastní se festivalu: Peter Brook, Eugenio Barba, Jean-Louis Barrault, Ariane Mnouchkin, Odin
Teatret…
•snaha objevit kořeny divadla
•24 hod. v lese: hledání kořenů divadla (mýty, archetypy)
•JG po roce 1975: učitel-performer (USA, Itálie, Japonsko, Indie, Mexiko…) skupinové experimenty
•1982: v Polsku stanné právo (Solidarita)

grotowski00.jpg socha_Grotowski_wOpolu.jpg



•1985: založeno Centrum Grotowského (italská Pontedera, dodnes)
•1987: založena katedra v Collège de France (obor divadelní antropologie)
•Následovníci JG:
•JG: „učitel moderních divadelních učitelů“
•Eugenio Barba (1961 Polsko – 1. stážista JG)
•po stáži u JT (3 roky) založil Odin Teatret
•ISTA (Mezinárodní škola divadelní antropologie)
•Włodzimierz Staniewski
•soubor pryč od diváků, statek na polském venkově
•Rena Mirecka
•workshopy

§Další významní polští režiséři:
§
•TADEUSZ KANTOR (1915–1990)
úPůvodně malíř a scénograf.
ú1956: založil v Krakově Teatr Cricot 2
ú(Witkiewiczovy hry, zájem o absurdní
údivadlo apod. – viz fotky z inscenací)
úOd 70. let proslul i mimo Polsko,
úvýběr z jeho inscenací:
•Mrtvá třída (1975)
•Wielopole, Wielopole (1980)
•Nikdy se sem už nevrátím (1988)
ú režijní autobiografie
http://culture.pl/sites/default/files/images/imported/teatr%20foto%20sylwia/_przedstawienia/Wielopo
le_Wielopole_Kantor/wielopole_wielopole_kantor_2_fot_adam_hayder_forum.jpg
http://www.teatralia.com.pl/archiwum/foto/2010/listopad_2010/151110_kjdp.jpg Výsledek obrázku pro
tadeusz kantor cricot

•JÓZEF SZAJNA (1922–2008)
úRežisér a scénograf.
•Dziady, Revizor aj. (jako režisér hodně pohostinně cestoval)
•
•ANDRZEJ WAJDA (1926–2016)
úFilmový a divadelní režisér.
•Běsi (1971) dramatizace Dostojevského románu spolu s J.-C. Carrierem a A. Hollanowou, uvedeno v
krakovském Starém divadle (1987: vlastní filmová adaptace části románové předlohy)
•Hamlet (1982)
•Dybuk a Hamlet IV. (1989)

•KRYSTIAN LUPA (*1943)
•Immanuel Kant (1996)
•Mýcení (2014, dramatizace románu T. Bernharda)
•Proces (2017, dramatizace románu F. Kafky)
•
•
•
•
•
•
•
úProces (F. Kafka)
Výsledek obrázku pro krystian lupa proces Výsledek obrázku pro lupa proces Výsledek obrázku
pro krystian lupa

§Významní polští teatrologové:
•
•KAZIMIERZ BRAUN (*1936)
úRežisér a teatrolog.
•Druhá divadelní reforma  (1979)
•Divadelní prostor  (1982, scénografie)
•Hollywood aneb Svatý les (monodrama)
•JAN KOTT (1914–2001)
•Shakespearovské črty  (1961)
http://www.kacur.cz/data/USR_001_OBRAZKY/25303.JPG

§Z dalších proslulých polských souborů 60.–80. let:
•Teatr Ósmego dńa (1964, Poznań – italská anabáze)
•Teatr Misterium (počátek 70. let, Wroclaw, inspirováno TL)
•Teatr Prowizorium (1976, současné polské hry)
•Teatr 77
•Scena Plastyczna

§Literatura:
§Braun, Kazimierz: Druhá divadelní reforma. (Praha, 1993)
§Grotowski, Jerzy: Divadlo a rituál: texty 1965–1969. (Bratislava, 1999)
§Grotowski, Jerzy: Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty. 1.-3. část (Praha, 1990)
§Grotowski, Jerzy: Towards a Poor Theatre. (New York, 1968)
§Osiński, Zbigniew: Grotowski i jego Laboratorium. (Varšava, 1980)
§Pilátová, Jana: Hnízdo Grotowského. (Praha, 2009)
§Vinař, Josef: Divadelo J. Grotowského. (Praha, 1985)
§http://www.grotowski-institute.art.pl/  (Instytut im. Jerzego Grotowskiego)