MIKROEKONOMIKA II CÍLE PODNIKU A JEHO FUNKCE Primární cíl podniku • Co je primárním cílem podniku? Na tuto otázku odpovídá Teorie firmy. Původně: Primární cíl podniku = maximalizace zisku Základní ukazatele: • Celkový zisk – původní ukazatel • Ukazatele výnosnosti: • ROI (Return on Investment) – výnosnost investic (1919 firma Du Pont), v % ROI = zisk / investice x 100 • ROE (Return on Equity) – výnosnost vlastního jmění ROE = EAT (Earning After Tax) / VK • V praxi je primárním cílem maximalizace zisku ROE a EPS EPS (Earnings Per Share) = zisk / 1 akcie Příklad • Podnik vydal 100 000 akcií, zisk za rok činil 40 mil. Kč EPS = ? • Podnik vydá 100 000 akcií navíc a za utržené peníze rozšíří výrobu, což přinese 20 mil. Kč zisk/rok Celkový zisk = ? EPS = ? Z jakého hlediska je EPS důležitým ukazatelem při rozhodování? Jaké další faktory ovlivňují primární cíl podniku? • Sledovat pouze EPS nestačí! Je třeba zaměřit se na růst bohatství v čase, vyjádřeným růstem ceny jedné akcie. • Uvažovat o vlivu rizika. • Způsob financování • Zisk = částka patřící akcionářům • Dividendová politika Zisk vyplacen v penězích (dividenda) Zadržen (použit na investice) Co chtějí akcionáři? Co je cílem podniku? Cíl – maximalizace tržní ceny akcií • Růst ceny akcie závisí na: Podílu zisku na akcii Časovém rozložení toku výnosů Rizikovosti projektových výnosů Míře použití dluhu Dividendové politice Cíl – maximalizace hodnoty podniku - V praxi převládá toto pojetí cílů podnikání a je základem pro: SHAREHOLDER VALUE (maximalizace hodnoty pro akcionáře) Co je to hodnota podniku? • Hodnota podniku: - Účetní - Tržní - Likvidační Hodnota pokračujícího podniku Shareholder Value = současná hodnota očekávaných budoucích čistých peněžních toků (zisk)! Odlišnost cílů malého a velkého podniku • Velká společnost: Oddělení vlastnictví od řízení (a. s.) Složité vztahy mezi vlastníky a manažery Musí manažeři striktně sledovat jen zájmy akcionářů? Čí zájmy by měli ještě sledovat? • Manažeři dále sledují zájmy: - Zaměstnanců, - Zákazníků, - Obce, - … Sociální odpovědnost Svazek cílů/cílový systém • Vlastník Jako stakeholder má výsadní postavení. Z výsledku hospodaření musí uspokojit vždy nejprve ostatní stakeholdery a to, co mu zbude (co mu patří), je zisk. Proto – maximalizace hodnoty podniku pro vlastníky je základním cílem podniku. • Nejvýstižněji vyjadřují shareholder value ukazatele: MVA a EVA • Závěr: Manažeři uskutečňují primární cíl podnikání – maximalizaci hodnoty podniku, resp. maximalizaci hodnoty pro vlastníky – za existence řady sociálních a jiných vedlejších omezení a za existence cílů dalších zájmových skupin. • Malá firma: • Od velkých firem se liší formou vlastnictví, způsobem a úrovní svého řízení, možností přístupu ke kapitálovým zdrojům (ztížený přístup k úvěrům). • Majitel je většinou jednotlivec (spojení vlastnictví s řízením). • Je plně zainteresován na růstu hodnoty firmy. • Jiné cíle – trvalá práce, být svým pánem… MVA a EVA • Proč se klade důraz na MVA a EVA a stakeholder value? Ukazatele lépe postihují zájmy akcionářů Vznik v roce 1993 Stern Stewart Management Services NY, USA • MVA – Market Value Added, tržní přidaná hodnota • Vyjadřuje rozdíl mezi tržní hodnotou a investovaným kapitálem. • Ukazuje, kolik peněz investoři do podniku vložili a kolik peněz mohou získat zpět. MVA = (Ps – Pp) . N Ps – tržní cena akcie Pp – nominální cena akcie N – počet akcií • EVA – Economic Value Added • Rozdíl mezi provozním hospodářským výsledkem (ziskem) podniku po zdanění NOPAT a jeho náklady na kapitál Výpočet: EVA = NOPAT – C . WACC NOPAT = čistý provozní zisk po zdanění C = dlouhodobě investovaný kapitál WACC = náklady na kapitál vyjádřený diskontní mírou Interpretace výsledků: EVA > 0 – hodnota projektu se zvyšuje, podnik vytváří hodnotu pro vlastníky EVA = 0 – investovaná hodnota se vrací bez zhodnocení EVA < 0 – dochází k poklesu hodnoty firmy • Při řízení však manažer nevystačí s primárním cílem, musí sledovat celý svazek cílů • Podle významu cílů (vrcholové, podřazené, mezicíle) • Podle velikosti (omezené, neomezené) • Podle časového hlediska (krátkodobé, dlouhodobé, stavové, statické, dynamické) • Podle obsahu (ekonomické, finanční) Podnikové funkce • Prodejn • Zásobovací primární funkce • Výrobní • Personální • Investiční • Finanční podpůrné funkce • Vědecko-technické • Správa