MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu Typy trhů: }Místní ‏ }Národní }Světový }Dílčí }Agregátní }Trh výrobních faktorů }Trh peněz }Trh produktů (výrobků a služeb) }Kriteriem typizace je předmět ‏koupě a prodeje JAK, CO A PRO KOHO VYRÁBĚT? FUNKCE TRHU = spočívá v hledání odpovědi co, jak a pro koho vyrábět }Co? - korunové (dolarové) hlasy }Jak? - konkurence na straně nabídky }Pro koho? -pro koho se vyrábí určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů, nedokonalosti trhu si vyžadují zásahy státu do ekonomiky •Agregátní (celková) nabídka •Individuální nabídka •Dílčí (tržní) nabídka •Zákon rostoucí nabídky •Agregátní poptávka •Individuální poptávka •Tržní (dílčí) poptávka •Efektivní koupěschopná poptávka •Zákon klesající poptávky }Rovnovážná cena = cena za kterou se obchoduje v případě rovnosti nabídky a poptávky }Tržní cena = cena vzniklá na trhu při aktuálním vztahu nabídky a poptávky •Přebytek zboží •Poptávka převyšuje nabídku •Tržní mechanismus = vztah vzájemné závislosti nabídky, poptávky a ceny •Vliv změny nabídky a poptávky na rovnováhu =změna nabídky jinými než cenovými vlivy