MIKROEKONOMIKA Kreativní průmysly II. • Neexistuje jediná univerzálně platná definice Terminologické a obsahové vymezení fenoménu • Akademické definice – Charles David Throsby • John Howkins Duševní vlastnictví – ústřední pro definici kreativních průmyslů: Autorské právo – chrání tvůrčí vklady do děl, jež jsou výsledky jedinečné tvůrčí činnosti Patentové právo – ochrana vynálezů, objevů (průmyslové produkty, procesy) Ochranná známka – označení pro odlišení - - - - • 4 průmyslová odvětví (tvoří kreativní průmysly a ekonomiku): Autorskoprávní průmysly (reklama, fotografie, film, scénická umění...) Patentové průmysly (farmacie, ICT…) Průmysly ochranných známek Designové průmysly 1. 2. 3. 4. • Definice kreativních průmyslů Work Foundation Myšlenkový trust - výzkum a poradenství v oblasti veřejné politiky (cíl zlepšení kvality života) Definice vychází z Throsbyho modelu, ale překonává tradiční dělení na vysoké/populární umění a postihuje kreativní průmysly v celé jejich šíři. - - • Expresivní hodnota (=pojítko spojující všechna odvětví) – má 6 rozměrů: Estetická hodnota – krása, harmonie, formální uspořádání Spirituální hodnota – hledání odpovědí na otázky lidské existence, bytí Společenská hodnota – schopnost spojovat osoby, skupiny, rozvíjí vztahy a identitu společnosti Historická hodnota – kontinuita Symbolická hodnota – podstatou je význam uměleckého díla Hodnota původnosti – originalit, výjimečnost 1. 2. 3. 4. 5. 6. Richard Florida a kreativní třída • Bestseller „The Rise of the Creative Class … and How It´s transforming work, leisure, community and everyday life“, 2002 Věnuje se spíše kreativní ekonomice, kterou definuje skrze povolání (jejich hlavní ekonomickou funkcí je přinášet nové myšlenky) Kreativita – rozhodující konkurenční výhoda současnosti • • • Kreativní třída (Creative Class) – identifikace s profesí ne se zaměstnavatelem Pracoviště „bez límečků“ – sebeřízení, vnitřní motivace, uznání kolegů Životní styl postavený na zážitcích – průnik práce a volného času, velké množství kreativních aktivit, na kterých se podílejí Netradiční pracovní rozvrh – pán svého času, stírání klasické pracovní doby - - - • Podmínky pro úspěšný rozvoj kreativní ekonomiky – v USA vhodná infrastruktura, která podporuje vznik, rozvoj a šíření nových idejí, inovací. Dostupný rizikový kapitál – financování výzkumu, nových firem (musí přijít za potenciálem) Kreativní továrna – nové způsoby výroby Společenské a kulturní prostředí rozvíjející kreativitu a přitahující kreativní třídu – kreativní ekosystémy - - - • Kreativní index Koncentrace příslušníků kreativní třídy dramaticky ovlivňuje konkurenceschopnost jednotlivých regionů - = schopnost města/regionu přitáhnout kreativní třídu a převést její potenciál v reálné výstupy • 4 komponenty kreativního indexu: Podíl kreativní třídy na celkovém počtu pracujících v regionu Počet nových patentů na obyvatele Hustota výskytu high-tech firem Míra společenské a kulturní různorodosti regionu (Gay index) 1. 2. 3. 4. Definice kreativních průmyslů používané v politické praxi • Velká Británie Singapur Austrálie Organizace s nadnárodním významem • • •