HUMANISMUS A RENESANČNÍ POČÁTKY NĚMECKÉHO DIVADLA 15. / 16. STOLETÍ NĚMECKO / RENESANCE ¢Rozvoj humanistického dramatu —latinsky psané hry —většinou se neinscenovaly —vliv antických autorů (Terentius, Plautus, Seneca, Sofokles, Euripides, Aristofanes) NĚMECKO / RENESANCE ¢Johannes Reuchlin (1455 – 1522) —významný humanista, profesor v Tübingen (řečtina, hebraistika… mystik – studoval kabalu) —Sergius aneb Prázdná hlava Sergius sive capitis caput (latinsky napsaná hra) ¢ 491px-JohannesReuchlin NĚMECKO/ RENESANCE ¢Konrad Celtis (Celtes) (1459 – 1508) —mytologicko-alegorické hry na počest císaře Maxmiliána I. —objev rukopisů Hroswithy von Gandersheim (v klášteře St. Emmeram u Řezna) —Opera Roswithae (vyd. 1501) —Ludus Dianae (Hra o Dianě, latinsky) ¢ CONRAD CELTIS / AMORES 410px-Celtis_Amores 399px-Conrad-Celtis NĚMECKO / RENESANCE ¢Hroswitha von Gandersheim (Roswitha…) (kolem 935 – kolem 975) —šest dramatických textů (960 – 970) —podle Terentia —dialogizované legendy —křesťanská protiváha Terentiovi —zobrazování nepravostí – memento pro čtenáře —láska pozemská versus láska nadpozemská, duchovní NĚMECKO / RENESANCE ¢Hroswitha von Gandersheim —„Je lidské hřešit, je ďábelské v hříchu setrvávat.“ —Pád a obrácení Marie, poustevníka Abraháma neteře —Vzkříšení Drusiany a Kalimacha — NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Hroswitha von Gandersheim (Albrecht Dürrer) Roswitha_Duerer • Hroswitha von Gandersheim (Albrecht Dürrer) NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Hroswitha von Gandersheim (Albrecht Dürrer) • Martin Luther 1483 – 1546 (portrét od Lucase Cranacha) 410px-Martin_Luther_by_Lucas_Cranach_der_%C3%84ltere NĚMECKO / RENESANCE ¢MARTIN LUTHER —1517 – přibil na vrata kostela ve Wittenbergu 95 tezí —protest proti odpustkům —návrat k Bibli jako zdroji křesťanské víry (Lutherův překlad Bible) —velký ohlas a podpora mezi obyvatelstvem —odpor oficiálních církevních kruhů – disputace atp. —reformace (protestantismus) — — NĚMECKO / RENESANCE ¢selská válka (1524-1526) —úsilí o rovnoprávné postavení vesnického obyvatelstva ¢Luther je proti obrazoborectví —výchovná tendence divadla —x Kalvín, Zwingli, angličtí protestanti… ¢ ¢ NĚMECKO / RENESANCE ¢protireformace ¢dogmata katolické víry ¢motiv „memento mori“ – pokora, pokání ¢jezuitské divadlo (řádová divadla) —od poloviny 16. stol. —morality, biblické drama ¢ ¢ ¢ NĚMECKO / RENESANCE ¢měšťanská lidová hra (masopustní hra, drama mistrů pěvců) ¢latinské a německé školní drama ¢latinské a německé drama ¢ ¢ NĚMECKO / RENESANCE ¢mistři pěvci —snaha napodobit minnesängry —sebeprezentace —umění jako „řemeslo“ —školy pro básníky (5 stupňů) ¢žák, přítel školy, zpěvák, básník, mistr —Hans Rosenplüt —Hans Folz (Pfolz) —Hans Sachs (Norimberk) — http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/Invitation_to_a_meistersinger_meeting.jpg/ 330px-Invitation_to_a_meistersinger_meeting.jpg HANS SACHS „SCHUMACHER UND POET DAZU…“/ „ŠVEC A K TOMU BÁSNÍK…“ 452px-Sachs Hans_Sachs NĚMECKO / RENESANCE ¢Hans Sachs (1494 – 1576) —cechovní řemeslo a učení Lutherovo —antika, italská renesance, mýty, ságy, bajky světové literatury, biblické náměty, současné německé předlohy… —burleskní humor (nevybíravá komika hrubšího zrna…) —několik desítek „šprýmů“ (masopustních her) — ¢ NĚMECKO / RENESANCE ¢Hans Sachs —Kocourkovské právo —Posel z ráje —Zloděj koní ve Fuenssingu — —Wittenberský slavík (oslava Martina Luthera) NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢ ¢Latinské a německé školní drama ¢ ¢Nikodemus Frischlin (1547 – 1590) —latinsky, také německy —Svatba v Káni (německy) —Obživlý Julius (latinsky) ¢ Nikodemus_Frischlin NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢styl uvádění —důraz na slovo (protestantské hry) —vizuální stránka (katolické hry – řádové divadlo) —začíná se hrát v budovách —deklamace, jen okrajově doplněno gesty a mimikou — NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢1586 první vystoupení anglických herců v Německu —skupiny z anglického venkova —cíle: Skandinávie, Německo, Rakousko, Čechy —„odvar“ anglických představení, ale na kontinentu cosi nebývalého —akce, hudba, nádherné kostýmy… —německé divadlo: důraz na slovo (školní divadla, mistři pěvci…) NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢ ¢jazyková bariéra —důraz na mimické prostředky —krácení textu, soustředění na hlavní příběh, na akce — ¢ NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢1599 – v představení v Münsteru „blázen“ ¢později: Hanswurst, Stockfisch, Pickelhering… (Honza buřt, Sušená ryba /treska/, Uzenáč…) —říká německy vtipy v mezihrách (když se herci převlékají na další výstup) HANSWURST http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8f/Stamps_of_Germany_%28BRD%29_1970%2C_MiNr_6 51.jpg/220px-Stamps_of_Germany_%28BRD%29_1970%2C_MiNr_651.jpg NĚMECKO / RENESANCE Hansworst ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Hanswurst NĚMECKO / RENESANCE ¢postupný přerod anglických komediantů na německé —přelom 16. a 17. stol. – přechod na němčinu —vznik německých divadelních skupin („anglické skupiny“) —kolem r. 1650 se hraje už pouze německy ¢ ¢ NĚMECKO / RENESANCE ¢Kde se hraje —na šlechtických dvorech (velké zámecké sály) —na tržištích (narychlo postavené boudy) —v hostincích —v plesových domech —na radnici —v šermířských školách apod. — NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢jeviště —pódium —vzadu a na bocích – výkryt závěsy —jeviště podle anglického vzoru —jeviště holandského typu ¢rozděleno oponou na dvě části ¢hraje se vpředu – neutrální prostor ¢odhalení zadního jeviště – dekorace ¢kulisové jeviště (později) ¢ NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢repertoár —William Shakespeare —Christopher Marlowe —Ben Jonson —Robert Green — —v 17. stol.: Calderón, Lope de Vega, Molière… ¢ ¢ NĚMECKO / RENESANCE ¢jazyk —místo anglického verše – německá próza (lépe se improvizovalo) —vliv „úřednické“ němčiny —místo vtipnosti – oplzlosti —místo slavnostního patosu – úřednický kancelářský styl — — — NĚMECKO / RENESANCE ¢ ¢daň městu ¢volné vstupenky pro magistrátní úředníky