COMMEDIA DELL´ARTE Italská improvizovaná komedie 180px-Harlekin_Columbine_Tivoli_Denmark 180px-Commedia_dell%27arte_-_troupe_Gelosi Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Commedia dell´arte / Literatura nKratochvíl, Karel: Ze světa komedie dell´arte : fakta poznámky, podněty Praha : Panorama 1987 Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Commedia dell´arte nkomedie umělecká, komedie profesionálních herců nkomedie improvizovaná ncommedia delle maschere (komedie masek) ncommedia a soggetto (komedie podle scénáře) n Commedia dell´arte nZnaky vpevná dějová osnova (na začátku argumentum) vtypy – masky vimprovizace v Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Commedia dell´arte nvznik v polovině 16. stol. nvrchol v 17. stol. nzánik v polovině 18. stol. (Goldoni…) Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Commedia dell´arte n nZdroje aneb jak vznikla CDA vtradiční masky, karneval vfenomén „piazza“ (náměstí) vvyvolávači, obchodníci vpiazza jako společenské a zábavní centrum vjarmareční umění vantika (atellana, římská komedie…) Commedia dell´arte n ncentra: Benátky, Neapol… nprofesionální divadelníci (hraní je pro ně zdrojem obživy) nmohou hrát ženy n Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Commedia dell´arte nkočovné divadelní skupiny (většinou na bázi rodinné) vv čele: principál vherci: jsou hlavními tvůrci CDA vherecké typy – zdokonalování typů vjakmile bylo dosaženo perfekce uvnitř toho kterého typu – nastává postupné vyprazdňování vvliv dvorského divadla a šlechty – další z důvodů zániku CDA Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Commedia dell´arte - Postavy a masky npostava = maska nherec orientován po celý život na jednu postavu npro každou situaci měl herec škálu gest, postojů, akrobatických kousků a jazykových prostředků nlazzi = žert, gag – základní součást hereckého rejstříku –slovní, pohybové (akrobacie), gestické, rozličné kousky (kouzlení)… Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Commedia dell´arte - Postavy a masky nvšechny postavy: vobličejové polomasky vcharakteristické stylizované kostýmy vvýjimka: innamorati (mladí, zamilovaní) vcentrální komunikační prostředek není ani mimika, ani řeč, ale pohyb vinterakce s publikem Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Commedia dell´arte - Masky Datei:Commedia dell'arte MG 1518.JPG Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Commedia dell´arte - Postavy a masky n3 skupiny postav (masek, typů) vzanni (sluhové) vvecchi (staří) vinnamorati, amorosi (zamilovaní, mladí) ndoplňující typy npodobné principy jako v řecké komedii (nová attická komedie – Menandros) a v římské komedii (Plautus, Terentius) Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Zanni (Sluhové) nsociálně nižší vrstva společnosti nsluhové a služky nobyčejní lidé té doby, jejich přání a jejich kritika společnosti n Datei:SAND Maurice Masques et bouffons 02.jpg Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Zanni (Sluhové) nBrighella npochází z Bergama (nářečí) nzáludný, lstivý a vychytralý norientován na svůj prospěch novládá akrobatické kousky nmá převahu nad Harlekýnem nmaska většinou černá (olivová) nobyčejný sluha, příp. jako hostinský atp. Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Zanni (Sluhové) nHarlekýn, Arlecchino (Trufaldino) nvše si může dovolit nnaivní, nenasytný („sluha dvou pánů“), nironie – hlas obyčejných lidí nkomická maska – černá npestrý záplatovaný oděv, klobouk ndřevěný mečík - plácačka Datei:SAND Maurice Masques et bouffons 01.jpg Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Zanni (Arlecchino) n nZ Arlecchina se vyvíjí Kasperl, Kašpárek atp. 180px-Harlekinmaske Datei:SAND Maurice Masques et bouffons 03.jpg [USEMAP] Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Zanni (Sluhové) nColombina ndívka z prostých vrstev nslužka nebo kuchařka nsebejistá, těšící se ze života nbez masky njednoduché šaty v n • • • • • • 180px-Pulcinella_Zeichnung_von_Maurice_Sand Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Zanni (Sluhové) nPulcinella Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Vecchi (Staří) nbohatá vrstva obyvatelstva (měšťané) nmají peníze, jsou vzdělaní (mnohdy jen povrchně) nsnaží se odlišit od prostých lidí, sami sebe vidí jako „lepší lidi“ npubliku se jeví jako nesympatičtí, jsou směšní n n Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Vecchi (Staří) nPantalone nvětšinou: bohatý kupec z Benátek nbohatý a lakomý nmíchá se do věcí, po nichž mi nic není nje ženatý, přesto vztahy k mladším ženám nmá dceru, kterou drží zkrátka nnenávist k Dottorovi (oboustranná) – Datei:SAND Maurice Masques et bouffons 06.jpg Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Vecchi (Pantalone) nhnědá maska se zahnutým nosem nkozí bradka nčerný plášť a těsně přiléhavé červené kalhoty (pantalony) 180px-Pantalone_-_commedia_dell%27arte Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Vecchi (Staří) nDottore nvzdělaný právník nebo učenec z Boloně npovažuje se za vzdělance, ale postrádá logické myšlení nkomolí citáty, latinu nvětšinou nenávidí Pantalona nhnědá maska, červené tváře, bambulovitý nos nje velmi bohatý, má syna nbílý okrouhlý límec (krejzl) nčerná halena, kalhoty, doktorský talár n n Datei:SAND Maurice Masques et bouffons 04.jpg Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Innamorati (Zamilovaní) nbez masky, v současném oděvu nmilují se – překážky, trápení, ale: šťastné zakončení nvětšinou dva páry ve hře nIsabella, Julia/Giulia, Smeraldina… nFlorindo, Leandro… Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Další postavy nIl Capitano (Spavento) n„chlubivý vojín“ – chvástal a zbabělec nvětšinou Španěl (okupant) – Datei:SAND Maurice Masques et bouffons 09.jpg Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Společnosti nCompagnia dei Comici Gelosi (gelosi = žárliví) –Hráli klasický repertoár i CDA –Hráli také pro vyšší vrstvy –Vznik 1568 v Miláně –Nejlepší z hereckých skupin – – CDA / Compagnia dei Comici Gelosi Václav Cejpek - 12. 3. 2015 –Země, kde hráli: Španělsko, Francie, Anglie, Německo (Haupt- und Staatsaktionen), Rakousko (vídeňská fraška), Polsko –Běžná skupina měla cca 12 členů nFranceso Andreini (Capitano Spavento) nIsabella Andreini (prima-donna) n Václav Cejpek - 12. 3. 2015 CDA / Isabella Andreini 1562 - 1604 nkrásná a inteligentní nherečka CDA, básnířka nzápisky lazzi, slovních hříček… n File:IsabellaAndreini.jpg Václav Cejpek - 12. 3. 2015 Význam CDA nprincip CDA využívá Shakespeare, Molière, Nestroy… núpadek v 18. stol. (Carlo Goldoni proti CDA) nobroda na počátku 20. stol. – silná inspirace pro avantgardu (improvizace, spontaneita…)